Cílem bakalářské práce je představit možnosti realizace environmentální výchovy v oblasti tématu šetrná spotřeba vody v mateřské škole. Dílčím cílem je zjistit, jak pedagogové zařazují téma šetrné spotřeby vody ve své práci v mateřské škole, v jaké míře se v mateřské škole pracuje s environmentálními vzdělávacími programy zaměřenými na téma šetrné spotřeby vody, jaké metody a metodické materiály využívají pedagogové pro práci s tématem šetrné spotřeby vody. Práce je členěna standardně na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se environmentální výchovy v mateřské škole, tématu šetrné spotřeby vody v kurikulárních dokumentech předškolního vzdělávání a popisem programů zabývajících se tématem šetrná spotřeba vody, do kterých se mohou mateřské školy zapojit. V praktické části je řešen výzkumný problém: Jaké jsou zkušenosti pedagogů senvironmentálním vzdělávání v mateřské škole s tématem šetrná spotřeba vody? Jsou zde prezentovány výsledky na základě kvantitativního výzkumného šetření realizovaného metodou dotazníku s učiteli mateřských škol.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to present the possibilities of implementing environmental education in the area of careful water consumption in kindergarten. The theses also tries to find out how pedagogues in kinderkarten include the topic of water conservation in their work, to what extent the kindergarten works with environmental educational programs focused on water conservation and what methods and methodical materials educators use to work with the topic of water conservation. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains chapters related to environmental education in kindergarten, the topic of water conservation in curriculum documents concerning preschool education, and a description of programs dealing with the topic of water conservation in which kindergartens can participate. The research problem is being solved in the practical part: What is the kinderkarten pedagogues' experience with environmental education concerning water conservation? The practical part also contains the results based on a quantitative research study carried out with kindergarten teachers by using the questionnaire method.
Klíčová slova
Pedagog MŠ, voda, environmentální výchova, koloběh vody
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten teacher, water, environmental education, cycle water
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je představit možnosti realizace environmentální výchovy v oblasti tématu šetrná spotřeba vody v mateřské škole. Dílčím cílem je zjistit, jak pedagogové zařazují téma šetrné spotřeby vody ve své práci v mateřské škole, v jaké míře se v mateřské škole pracuje s environmentálními vzdělávacími programy zaměřenými na téma šetrné spotřeby vody, jaké metody a metodické materiály využívají pedagogové pro práci s tématem šetrné spotřeby vody. Práce je členěna standardně na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se environmentální výchovy v mateřské škole, tématu šetrné spotřeby vody v kurikulárních dokumentech předškolního vzdělávání a popisem programů zabývajících se tématem šetrná spotřeba vody, do kterých se mohou mateřské školy zapojit. V praktické části je řešen výzkumný problém: Jaké jsou zkušenosti pedagogů senvironmentálním vzdělávání v mateřské škole s tématem šetrná spotřeba vody? Jsou zde prezentovány výsledky na základě kvantitativního výzkumného šetření realizovaného metodou dotazníku s učiteli mateřských škol.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to present the possibilities of implementing environmental education in the area of careful water consumption in kindergarten. The theses also tries to find out how pedagogues in kinderkarten include the topic of water conservation in their work, to what extent the kindergarten works with environmental educational programs focused on water conservation and what methods and methodical materials educators use to work with the topic of water conservation. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains chapters related to environmental education in kindergarten, the topic of water conservation in curriculum documents concerning preschool education, and a description of programs dealing with the topic of water conservation in which kindergartens can participate. The research problem is being solved in the practical part: What is the kinderkarten pedagogues' experience with environmental education concerning water conservation? The practical part also contains the results based on a quantitative research study carried out with kindergarten teachers by using the questionnaire method.
Klíčová slova
Pedagog MŠ, voda, environmentální výchova, koloběh vody
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten teacher, water, environmental education, cycle water
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit možnosti realizace environmentální výchovy v oblasti tématu šetrná spotřeba vody ve vzdělávání v mateřské škole. Bude sledovat možnosti zařazení tohoto tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Dále zmapuje dostupné metodické materiály, jejich formu a zpracování, způsob argumentace a možnost využití výukových pomůcek včetně audiovizuálních.
V praktické části bude provedeno šetření mezi pedagogy mateřských škol, které se zaměří na jejich zkušenosti s environmentálním vzděláváním v oblasti šetrné spotřeby vody v mateřských školách, kvalitou a využitelnosti dostupných metodických materiálů a pomůcek.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit možnosti realizace environmentální výchovy v oblasti tématu šetrná spotřeba vody ve vzdělávání v mateřské škole. Bude sledovat možnosti zařazení tohoto tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Dále zmapuje dostupné metodické materiály, jejich formu a zpracování, způsob argumentace a možnost využití výukových pomůcek včetně audiovizuálních.
V praktické části bude provedeno šetření mezi pedagogy mateřských škol, které se zaměří na jejich zkušenosti s environmentálním vzděláváním v oblasti šetrné spotřeby vody v mateřských školách, kvalitou a využitelnosti dostupných metodických materiálů a pomůcek.
Seznam doporučené literatury
Čechová, J. (2021), Ekoabeceda aneb Buďme k vodě šetrní - Lektorská příručka pro pedagogy, Recyklohraní. Dostupné z: file:///C:/Users/viteckova/Downloads/EKOABECEDA%20aneb%20Bu%C4%8Fme%20k%20vod%C4%9B%20%C5%A1etrn%C3%AD-1.pdf
Hrdličková, J. (2021), Ekoabeceda aneb Buďme k vodě šetrní - Výukové scénáře pro pedagogy mateřských škol (1. Voda okolo nás, 2. Odkud k nám přitekla voda, 3. S vodou šetrně, Recyklohraní. Dostupné z: https://recyklohrani.cz/cs/ekoabeceda/category/12#scripts-category-collapse-108
Krupová, D., & Rochovská, I. (2015). Vědci v mateřské škole. Portál.
Ardley, N. (1992). Moje kniha pokusů Voda. Champagne Avantgarde.
Nováčková, H., Kozlová, V., & Modrá, J. (2016). Studánky víly Rozárky. SEV Lipka.
Sůrová, E., Smrčka, J., & Krbcová, J. (n.) Ekoškola - příručka pro učitele mateřských škol, Ekoškola. Dostupné z: https://ekoskola.cz/_files/userfiles/final_nahledy/final_verze_publikaci/Prirucka_Ekoskoly_zkracena.pdf
Seznam doporučené literatury
Čechová, J. (2021), Ekoabeceda aneb Buďme k vodě šetrní - Lektorská příručka pro pedagogy, Recyklohraní. Dostupné z: file:///C:/Users/viteckova/Downloads/EKOABECEDA%20aneb%20Bu%C4%8Fme%20k%20vod%C4%9B%20%C5%A1etrn%C3%AD-1.pdf
Hrdličková, J. (2021), Ekoabeceda aneb Buďme k vodě šetrní - Výukové scénáře pro pedagogy mateřských škol (1. Voda okolo nás, 2. Odkud k nám přitekla voda, 3. S vodou šetrně, Recyklohraní. Dostupné z: https://recyklohrani.cz/cs/ekoabeceda/category/12#scripts-category-collapse-108
Krupová, D., & Rochovská, I. (2015). Vědci v mateřské škole. Portál.
Ardley, N. (1992). Moje kniha pokusů Voda. Champagne Avantgarde.
Nováčková, H., Kozlová, V., & Modrá, J. (2016). Studánky víly Rozárky. SEV Lipka.
Sůrová, E., Smrčka, J., & Krbcová, J. (n.) Ekoškola - příručka pro učitele mateřských škol, Ekoškola. Dostupné z: https://ekoskola.cz/_files/userfiles/final_nahledy/final_verze_publikaci/Prirucka_Ekoskoly_zkracena.pdf