Obsahem této bakalářské práce je středověká snová alegorie a analýza tří snových vidění Geoffreyho Chaucera: Parliament of Fowls, Book of the Duchess a House of Fame. Popisuje vývoj žánru snových vidění od dvorské poezie pozdního středověku a liberalizace autorství skrze světskou literární tvorbu. Vymezuje Chaucerovy texty v kontextu dobové filozofie a Anglického prostředí. Nakonec se zabývá středověkou teorií snů a samotnou analýzou jednotlivých pasáží originálních textů. Vše se zohledněním dobových konvencí a Chaucerovy osobnosti.
Anotace v angličtině
The contents of this thesis are medieval dream allegory and an analysis of three dream visions by Geoffrey Chaucer: Parliament of Fowls, Book of the Duchess a House of Fame. It describes the development of the genre of dream visions, beginning with court poetry and the liberalisation of authorship through secular literary production. It defines Chaucer's texts in the context of medieval philosophy and the English environment. Lastly, it focuses on medieval dream theory and the analysis of individual segments of the original texts. All while considering the conventions on the era and Chaucer's personage.
Klíčová slova
Chaucer, Geoffrey, středověk, sny, vize, alegorie, literatura
Klíčová slova v angličtině
Chaucer, Geoffrey, medieval, dream, visions, allegory, literature
Rozsah průvodní práce
52.s (87 288 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Obsahem této bakalářské práce je středověká snová alegorie a analýza tří snových vidění Geoffreyho Chaucera: Parliament of Fowls, Book of the Duchess a House of Fame. Popisuje vývoj žánru snových vidění od dvorské poezie pozdního středověku a liberalizace autorství skrze světskou literární tvorbu. Vymezuje Chaucerovy texty v kontextu dobové filozofie a Anglického prostředí. Nakonec se zabývá středověkou teorií snů a samotnou analýzou jednotlivých pasáží originálních textů. Vše se zohledněním dobových konvencí a Chaucerovy osobnosti.
Anotace v angličtině
The contents of this thesis are medieval dream allegory and an analysis of three dream visions by Geoffrey Chaucer: Parliament of Fowls, Book of the Duchess a House of Fame. It describes the development of the genre of dream visions, beginning with court poetry and the liberalisation of authorship through secular literary production. It defines Chaucer's texts in the context of medieval philosophy and the English environment. Lastly, it focuses on medieval dream theory and the analysis of individual segments of the original texts. All while considering the conventions on the era and Chaucer's personage.
Klíčová slova
Chaucer, Geoffrey, středověk, sny, vize, alegorie, literatura
Klíčová slova v angličtině
Chaucer, Geoffrey, medieval, dream, visions, allegory, literature
Zásady pro vypracování
V práci se budu zabývat literárním prostředkem "Dream Visions", tedy alegorií snu jakožto vyprávěcího prostředku a příběhového časoprostoru. Jedná se o formu přítomnou v mnoha dochovaných textech středověku a často slouží jako prostor pro fantaskní vize, které jsou zpravidla sémioticky velmi bohaté. Zvolila jsem bližší zaměření převážně na oblast Anglie, resp. Velké Británie.
Osnova:
Kapitola I. - Úvod
Kapitola II. - Počátky vizí a snů jako literárního prostředku v literatuře starověkého Říma
Kapitola III. - Sny a vize v literatuře raného středověku (Bede, Dream of the Rood)
Kapitola IV. - Sny a vize v literatuře s náboženskou tématikou (The Pearl, Piers Plowman)
Kapitola V. - Sny a vize v literatuře pozdního středověku (Parlement of Foules, Chaucer)
Kapitola VI. - Závěr
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
V práci se budu zabývat literárním prostředkem "Dream Visions", tedy alegorií snu jakožto vyprávěcího prostředku a příběhového časoprostoru. Jedná se o formu přítomnou v mnoha dochovaných textech středověku a často slouží jako prostor pro fantaskní vize, které jsou zpravidla sémioticky velmi bohaté. Zvolila jsem bližší zaměření převážně na oblast Anglie, resp. Velké Británie.
Osnova:
Kapitola I. - Úvod
Kapitola II. - Počátky vizí a snů jako literárního prostředku v literatuře starověkého Říma
Kapitola III. - Sny a vize v literatuře raného středověku (Bede, Dream of the Rood)
Kapitola IV. - Sny a vize v literatuře s náboženskou tématikou (The Pearl, Piers Plowman)
Kapitola V. - Sny a vize v literatuře pozdního středověku (Parlement of Foules, Chaucer)
Kapitola VI. - Závěr
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Pasnau, R., Oxford studies in medieval philosophy, Volume 1-7, Oxford, 2013-2019.
Moravová, M., Ráj, peklo a očistec ve středověkých viděních, Praha, 2011.
Wallace, D., The Cambridge history of medieval English literature, Cambridge, 2002.
Adamson, P., Philosophy in the hellenistic and roman worlds, Oxford, 2018.
Armerding, C. E., A Guide to Biblical prophecy : [a balanced and biblical assessment of the nature of prophecy in the Bible], Massechusetts, 1989.
Hodapp, W. F., The Real and Surreal in Medieval Dream Vision: The Case of James I's Kingis Quair, Chicago, 2009.
Stroud, M., Chivalric Terminology in Late Medieval Literature, Pennsylvania, 1976.
Otten, W., Christianity's Content: (Neo)Platonism in the Middle Ages, Its Theoretical and Theological Appeal, Leiden, 2016.
Payne, R. C., Convention and Originality in the Vision Framework of "The Dream of the Rood", Chicago, 1976.
Thieme, A. L. J., Gift Giving as a Vital Element of Salvation in "The Dream of the Rood", Atlanta, 1998.
Watts, A. Ch., Pearl, Inexpressibility, and Poems of Human Loss, Cambridge, 1984.
Newman, B., What Did It Mean to Say "I Saw"? The Clash between Theory and Practice in Medieval Visionary Culture, Chicago, 2005.
Zumthor, P. and Peebles, C., The Medieval Travel Narrative, Baltimore, 1994.
Watts, A. Ch., Remembering the Historical Present, Chicago, 2007.
Mitchell, J. A., Romancing Ethics in Boethius, Chaucer, and Levinas: Fortune, Moral Luck, and Erotic Adventure, Durham, 2005.
Seznam doporučené literatury
Pasnau, R., Oxford studies in medieval philosophy, Volume 1-7, Oxford, 2013-2019.
Moravová, M., Ráj, peklo a očistec ve středověkých viděních, Praha, 2011.
Wallace, D., The Cambridge history of medieval English literature, Cambridge, 2002.
Adamson, P., Philosophy in the hellenistic and roman worlds, Oxford, 2018.
Armerding, C. E., A Guide to Biblical prophecy : [a balanced and biblical assessment of the nature of prophecy in the Bible], Massechusetts, 1989.
Hodapp, W. F., The Real and Surreal in Medieval Dream Vision: The Case of James I's Kingis Quair, Chicago, 2009.
Stroud, M., Chivalric Terminology in Late Medieval Literature, Pennsylvania, 1976.
Otten, W., Christianity's Content: (Neo)Platonism in the Middle Ages, Its Theoretical and Theological Appeal, Leiden, 2016.
Payne, R. C., Convention and Originality in the Vision Framework of "The Dream of the Rood", Chicago, 1976.
Thieme, A. L. J., Gift Giving as a Vital Element of Salvation in "The Dream of the Rood", Atlanta, 1998.
Watts, A. Ch., Pearl, Inexpressibility, and Poems of Human Loss, Cambridge, 1984.
Newman, B., What Did It Mean to Say "I Saw"? The Clash between Theory and Practice in Medieval Visionary Culture, Chicago, 2005.
Zumthor, P. and Peebles, C., The Medieval Travel Narrative, Baltimore, 1994.
Watts, A. Ch., Remembering the Historical Present, Chicago, 2007.
Mitchell, J. A., Romancing Ethics in Boethius, Chaucer, and Levinas: Fortune, Moral Luck, and Erotic Adventure, Durham, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila práci, reagovala na dvě otázky oponenta. Rozvinula se diskuse o problému univerzálií – nedokázala uspokojivě odpovědět. Poté reagovala na dotazy ohledně Chaucerovy poetiky a rozdílu mezi „mystickým“ a „milostným“.