Bakalářská práce se zabývá artefiletikou v lesní mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaké artefiletické činnosti může pedagog realizovat v podzimních měsících ve venkovním prostředí mateřské školy. Práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část seznamuje s lesní mateřskou školou a pojmem artefiletika a dále shrnuje prosociální vývoj dítěte předškolního věku. Praktická část nabízí náměty na artefiletické činnosti mimo budovu mateřské školy se zaměřením na prosociální chování ve skupině. Ve výsledcích jsou shrnuty poznatky, které byly v průběhu realizace zjištěny.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis engages in artefiletics in forest kindergarten. The aim of this thesis is find out which artefiletics activities educator can realize outside in autumn months. The piece of work consists of the theoretical and practical part. The theoretical one represents the forest kindergarten and artefiletics. It also summarizes prosocial development of preschool children. The practical part offers proposals of artefiletics activities organized out of the building of the kindergarten. It is focused on prosocial behaviour in group. Findings, which were during realization discovered, are summed up in the results.
Klíčová slova
lesní mateřská škola, artefiletika, prosociální chování, spolupráce, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
forest kindergarten, artefiletics, prosocial behaviour, cooperation, preschool age
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá artefiletikou v lesní mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaké artefiletické činnosti může pedagog realizovat v podzimních měsících ve venkovním prostředí mateřské školy. Práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část seznamuje s lesní mateřskou školou a pojmem artefiletika a dále shrnuje prosociální vývoj dítěte předškolního věku. Praktická část nabízí náměty na artefiletické činnosti mimo budovu mateřské školy se zaměřením na prosociální chování ve skupině. Ve výsledcích jsou shrnuty poznatky, které byly v průběhu realizace zjištěny.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis engages in artefiletics in forest kindergarten. The aim of this thesis is find out which artefiletics activities educator can realize outside in autumn months. The piece of work consists of the theoretical and practical part. The theoretical one represents the forest kindergarten and artefiletics. It also summarizes prosocial development of preschool children. The practical part offers proposals of artefiletics activities organized out of the building of the kindergarten. It is focused on prosocial behaviour in group. Findings, which were during realization discovered, are summed up in the results.
Klíčová slova
lesní mateřská škola, artefiletika, prosociální chování, spolupráce, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
forest kindergarten, artefiletics, prosocial behaviour, cooperation, preschool age
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na využití artefiletiky v lesní mateřské škole. Cílem práce bude navrhnout a realizovat artefiletické činnosti v heterogenní třídě lesní mateřské školy a sledovat, jak tyto činnosti působí na rozvoj prosociálního chování ve skupině.
V teoretické části budou shrnuty poznatky o psychickém vývoji dítěte předškolního věku se zaměřením na prosociální chování. Dále zde bude vymezen pojem artefiletiky jako tvůrčí aktivity směřující k rozvoji prosociálního chování dítěte.
V praktické části budou popsány a realizovány autorkou navržené artefiletické činnosti, bude provedena evaluace. K získání údajů bude použita metoda přímého pozorování dětí, reflektivní dialog a rozbor dětských produktů k evaluaci artefiletických činností. Pro přesnost vyhodnocení budou rozhovory zaznamenávány.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na využití artefiletiky v lesní mateřské škole. Cílem práce bude navrhnout a realizovat artefiletické činnosti v heterogenní třídě lesní mateřské školy a sledovat, jak tyto činnosti působí na rozvoj prosociálního chování ve skupině.
V teoretické části budou shrnuty poznatky o psychickém vývoji dítěte předškolního věku se zaměřením na prosociální chování. Dále zde bude vymezen pojem artefiletiky jako tvůrčí aktivity směřující k rozvoji prosociálního chování dítěte.
V praktické části budou popsány a realizovány autorkou navržené artefiletické činnosti, bude provedena evaluace. K získání údajů bude použita metoda přímého pozorování dětí, reflektivní dialog a rozbor dětských produktů k evaluaci artefiletických činností. Pro přesnost vyhodnocení budou rozhovory zaznamenávány.
Seznam doporučené literatury
KIRCHNEROVÁ, V., RUBEŠOVÁ, R. (2013). Výchova prožitkem: tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Portál.
NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D. (2020). Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. PeopleComm.
POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. (2012). Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci.
SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Karolinum.
SLAVÍK, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Univerzita Karlova.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2004). Univerzita Karlova.
SLAVÍKOVÁ, V. (2000). Výtvarné čarování Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Portál.
SVOBODOVÁ, E (2022). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe.
VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Karolinum.
Seznam doporučené literatury
KIRCHNEROVÁ, V., RUBEŠOVÁ, R. (2013). Výchova prožitkem: tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Portál.
NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D. (2020). Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. PeopleComm.
POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. (2012). Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci.
SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Karolinum.
SLAVÍK, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Univerzita Karlova.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2004). Univerzita Karlova.
SLAVÍKOVÁ, V. (2000). Výtvarné čarování Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Portál.
SVOBODOVÁ, E (2022). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe.
VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Karolinum.