Cílem této práce je analyzovat rizikové chování žáků na Základní škole Křemže. Hlavním dílčím cílem práce je identifikovat nejčastější formy rizikového chování mezi žáky této školy. Na základě stanovených cílů jsou v práci vytvořeny hypotézy, které se zabývají problematikou rizikového chování. Práce také zahrnuje ohled na pohlaví a faktory, které mohou vést k rizikovému chování, jako jsou sociální sítě a předčasný sexuální život.
K dosažení těchto cílů je v práci použita kvantitativní výzkumná strategie s využitím metody dotazování a techniky anonymního dotazníku. Výsledky dotazníků jsou zpracovány a vyhodnoceny pomocí statistických grafů a tabulek. Pro testování hypotéz je použit chí-kvadrát test nezávislosti a k analýze výsledků je využit program Microsoft Excel.
Z výzkumu vyplynulo, že rizikové chování se na Základní škole Křemže do určité míry vyskytuje. Práce přichází s nejčastější formou tohoto chování, kterou je problematika netolismu a závislosti na virtuálním světě. Další potenciální hrozbou na této ZŠ je konzumace alkoholu v nízkém věku. Mladiství často podceňují rizika spojená s alkoholem a měli by být vzděláváni o nebezpečích. Dále bylo zjištěno, že pohlaví nemá vliv na zkoumané typy rizikového chování.
Práce přináší výsledky, kterými se ZŠ může řídit v rámci vytváření preventivních programů proti tomuto typu chování. Zároveň může práce sloužit jako informační kanál pro pedagogy, zákonné zástupce i samotné žáky.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to analyze the risky behavior of students at the Křemže Elementary School. The main objective of the study is to identify the most common forms of risky behavior among the students of this school. Based on the established objectives, hypotheses are developed in the study that deal with the issue of risky behavior. The study also takes into account gender and factors that may lead to risky behavior, such as social networks and early sexual life.
To achieve these objectives, a quantitative research strategy is used in the study, utilizing the survey method and the technique of anonymous questionnaires. The questionnaire results are processed and evaluated using statistical graphs and tables. The chi-square test of independence is used to test hypotheses, and the Microsoft Excel program is used to analyze the results.
The research revealed that risky behavior occurs to some extent at the Křemže Elementary School. The study identifies the most common form of this behavior, which is the issue of internet addiction and dependence. Another potential threat at this school is alcohol consumption at a young age. Adolescents often underestimate the risks associated with alcohol and should be educated about the dangers. It was also found that gender does not affect the types of risky behavior studied.
The study provides results that the school can use to create preventive programs against this type of behavior. At the same time, the study can serve as an information channel for teachers, legal representatives, and the students themselves.
Klíčová slova
rizikové chování, pubescent, návykové látky, závislost, sociální sítě, sexuální život
Klíčová slova v angličtině
risky behavior, adolescent, addictive substances, addiction, social networks, sexual life
Rozsah průvodní práce
75 s. (96 169 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je analyzovat rizikové chování žáků na Základní škole Křemže. Hlavním dílčím cílem práce je identifikovat nejčastější formy rizikového chování mezi žáky této školy. Na základě stanovených cílů jsou v práci vytvořeny hypotézy, které se zabývají problematikou rizikového chování. Práce také zahrnuje ohled na pohlaví a faktory, které mohou vést k rizikovému chování, jako jsou sociální sítě a předčasný sexuální život.
K dosažení těchto cílů je v práci použita kvantitativní výzkumná strategie s využitím metody dotazování a techniky anonymního dotazníku. Výsledky dotazníků jsou zpracovány a vyhodnoceny pomocí statistických grafů a tabulek. Pro testování hypotéz je použit chí-kvadrát test nezávislosti a k analýze výsledků je využit program Microsoft Excel.
Z výzkumu vyplynulo, že rizikové chování se na Základní škole Křemže do určité míry vyskytuje. Práce přichází s nejčastější formou tohoto chování, kterou je problematika netolismu a závislosti na virtuálním světě. Další potenciální hrozbou na této ZŠ je konzumace alkoholu v nízkém věku. Mladiství často podceňují rizika spojená s alkoholem a měli by být vzděláváni o nebezpečích. Dále bylo zjištěno, že pohlaví nemá vliv na zkoumané typy rizikového chování.
Práce přináší výsledky, kterými se ZŠ může řídit v rámci vytváření preventivních programů proti tomuto typu chování. Zároveň může práce sloužit jako informační kanál pro pedagogy, zákonné zástupce i samotné žáky.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to analyze the risky behavior of students at the Křemže Elementary School. The main objective of the study is to identify the most common forms of risky behavior among the students of this school. Based on the established objectives, hypotheses are developed in the study that deal with the issue of risky behavior. The study also takes into account gender and factors that may lead to risky behavior, such as social networks and early sexual life.
To achieve these objectives, a quantitative research strategy is used in the study, utilizing the survey method and the technique of anonymous questionnaires. The questionnaire results are processed and evaluated using statistical graphs and tables. The chi-square test of independence is used to test hypotheses, and the Microsoft Excel program is used to analyze the results.
The research revealed that risky behavior occurs to some extent at the Křemže Elementary School. The study identifies the most common form of this behavior, which is the issue of internet addiction and dependence. Another potential threat at this school is alcohol consumption at a young age. Adolescents often underestimate the risks associated with alcohol and should be educated about the dangers. It was also found that gender does not affect the types of risky behavior studied.
The study provides results that the school can use to create preventive programs against this type of behavior. At the same time, the study can serve as an information channel for teachers, legal representatives, and the students themselves.
Klíčová slova
rizikové chování, pubescent, návykové látky, závislost, sociální sítě, sexuální život
Klíčová slova v angličtině
risky behavior, adolescent, addictive substances, addiction, social networks, sexual life
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Období dospívání je obdobím zásadních změn v životě člověka. Toto období se projevuje jak po fyzické, tak po osobnostní stránce jedince. Jedním z nejzávažnějších problémů, které mohou vznikat v tomto období, je výskyt rizikového chování. Rizikové chování je takové chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik jak pro jedince, tak pro společnost. Jedná se o zastřešující pojem, který v sobě zahrnuje značnou škálu různých typů chování od extrémních projevů běžného chování (např. extrémní sporty) až po chování na hranici patologie (např. závislost na návykových látkách). Zásadní vliv v rámci vzniku rizikového chování má však kromě jiného i prostředí základních škol, kde si jedinec vytváří sociální status.
Cíl: Cílem této bakalářské práce je zjistit, v jaké míře se u žáků 2. stupně ZŠ Křemže vyskytuje rizikové chování, a jaká je jeho nejčastější forma.
Metodický přístup: V rámci metodického přístupu bude nejprve potřeba získat informativní souhlas od zákonných zástupců žáků ZŠ Křemže. Na základě stanovené hypotézy bude proveden kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků. Získaná data budou vyhodnocena statistickými metodami.
Výzkumná otázka:
H1: Pohlaví má vliv na výskyt rizikového chováníu respondentů.
H2: Denní doba strávená na sociálních sítích souvisí se zahájením předčasného sexuálního života.
Výběrový soubor: Vzorkem pro výzkum budou žáci 2. stupně ZŠ Křemže.
Využití BP v praxi:
Práce by mohla být využita pro optimalizaci postupů minimalizujících rizikové chování pubescentů v ČR.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Období dospívání je obdobím zásadních změn v životě člověka. Toto období se projevuje jak po fyzické, tak po osobnostní stránce jedince. Jedním z nejzávažnějších problémů, které mohou vznikat v tomto období, je výskyt rizikového chování. Rizikové chování je takové chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik jak pro jedince, tak pro společnost. Jedná se o zastřešující pojem, který v sobě zahrnuje značnou škálu různých typů chování od extrémních projevů běžného chování (např. extrémní sporty) až po chování na hranici patologie (např. závislost na návykových látkách). Zásadní vliv v rámci vzniku rizikového chování má však kromě jiného i prostředí základních škol, kde si jedinec vytváří sociální status.
Cíl: Cílem této bakalářské práce je zjistit, v jaké míře se u žáků 2. stupně ZŠ Křemže vyskytuje rizikové chování, a jaká je jeho nejčastější forma.
Metodický přístup: V rámci metodického přístupu bude nejprve potřeba získat informativní souhlas od zákonných zástupců žáků ZŠ Křemže. Na základě stanovené hypotézy bude proveden kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků. Získaná data budou vyhodnocena statistickými metodami.
Výzkumná otázka:
H1: Pohlaví má vliv na výskyt rizikového chováníu respondentů.
H2: Denní doba strávená na sociálních sítích souvisí se zahájením předčasného sexuálního života.
Výběrový soubor: Vzorkem pro výzkum budou žáci 2. stupně ZŠ Křemže.
Využití BP v praxi:
Práce by mohla být využita pro optimalizaci postupů minimalizujících rizikové chování pubescentů v ČR.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KŘEJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
SOBOTKOVÁ, V., 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
ŘÍČAN, P., 1995. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, M., LISÁ, L., 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
KALINA, K., 2015. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing,. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4331-8.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KŘEJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
SOBOTKOVÁ, V., 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
ŘÍČAN, P., 1995. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, M., LISÁ, L., 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
KALINA, K., 2015. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing,. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4331-8.