Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociální práce se syndromem CAN - syndromem zanedbávaného, týraného a zneužívaného dítěte. V bakalářské práci se zaměřila na popis rodiny, syndromu CAN a jeho historii, práci sociálních pracovníků v dětských domovech, krizovém centru a na orgánu sociálně-právní ochrany dětí. V dané problematice se zaměřovala na práci a specifika sociálních pracovníků s dětmi se syndromem CAN.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of social work with CAN syndrome - the syndrome of a neglected, abused and abused child. In her bachelor's thesis, she focused on the description of the family, the CAN syndrome and its history, the work of social workers in children's homes, the crisis center and the body for the social and legal protection of children. In the given issue, she focused on the work and specifics of social workers with children with CAN syndrome.
Klíčová slova
Syndrom CAN, zanedbávání, týrání, zneužívání, dítě
Klíčová slova v angličtině
CAN syndrome, neglect, abuse, abuse, child
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociální práce se syndromem CAN - syndromem zanedbávaného, týraného a zneužívaného dítěte. V bakalářské práci se zaměřila na popis rodiny, syndromu CAN a jeho historii, práci sociálních pracovníků v dětských domovech, krizovém centru a na orgánu sociálně-právní ochrany dětí. V dané problematice se zaměřovala na práci a specifika sociálních pracovníků s dětmi se syndromem CAN.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of social work with CAN syndrome - the syndrome of a neglected, abused and abused child. In her bachelor's thesis, she focused on the description of the family, the CAN syndrome and its history, the work of social workers in children's homes, the crisis center and the body for the social and legal protection of children. In the given issue, she focused on the work and specifics of social workers with children with CAN syndrome.
Klíčová slova
Syndrom CAN, zanedbávání, týrání, zneužívání, dítě
Klíčová slova v angličtině
CAN syndrome, neglect, abuse, abuse, child
Zásady pro vypracování
Syndrom CAN neboli syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte je pojem, který se používá pro důsledky úmyslného konání blízkých osob nebo rodičů vůči dítěti, kterému dlouhodobě škodí po tělesné stránce, ale také po psychické a poškozuje i jiné oblasti vývoje dítěte. V České republice na následky týrání podlehne ročně několik desítek dětí. Mezi formy syndromu CAN řadíme fyzické a psychické týrání, systémové týrání, sexuální zneužití, zanedbávání, sekundární viktimizace, syndrom třeseného dítěte, Münchhausenův syndrom v zastoupení a specifické týrání jako je například bránění v léčbě, ohrožení zdravého vývoje alternativními postupy přes nesouhlas odborného lékaře.
Cíl: Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pracují sociální pracovníci s dětmi se syndromem CAN.
Výzkumná otázka: Jaká jsou specifika práce s dětmi se syndromem CAN?
Metodický postup: Kvalitativní výzkumná strategie, metoda rozhovoru, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor bude tvořen sociálními pracovníky zabývající se syndromem CAN. Komunikační partneři do vzorku budou vybírání prostřednictvím záměrného výběru.
Využití v praxi: Bakalářská práce bude využívána jako informační zdroj o syndromu CAN v oblasti sociální práce.
Zásady pro vypracování
Syndrom CAN neboli syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte je pojem, který se používá pro důsledky úmyslného konání blízkých osob nebo rodičů vůči dítěti, kterému dlouhodobě škodí po tělesné stránce, ale také po psychické a poškozuje i jiné oblasti vývoje dítěte. V České republice na následky týrání podlehne ročně několik desítek dětí. Mezi formy syndromu CAN řadíme fyzické a psychické týrání, systémové týrání, sexuální zneužití, zanedbávání, sekundární viktimizace, syndrom třeseného dítěte, Münchhausenův syndrom v zastoupení a specifické týrání jako je například bránění v léčbě, ohrožení zdravého vývoje alternativními postupy přes nesouhlas odborného lékaře.
Cíl: Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pracují sociální pracovníci s dětmi se syndromem CAN.
Výzkumná otázka: Jaká jsou specifika práce s dětmi se syndromem CAN?
Metodický postup: Kvalitativní výzkumná strategie, metoda rozhovoru, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor bude tvořen sociálními pracovníky zabývající se syndromem CAN. Komunikační partneři do vzorku budou vybírání prostřednictvím záměrného výběru.
Využití v praxi: Bakalářská práce bude využívána jako informační zdroj o syndromu CAN v oblasti sociální práce.
Seznam doporučené literatury
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R., 2016. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5695-0.
SLANÝ, J., 2008. Syndrom CAN: (syndrom týraného dítěte). V Ostravě: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 978-80-7368-474-7.
MYDLÍKOVÁ, E., SLANÝ, J., KOVÁČOVÁ, M., 2021. Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Přeložil Milada HOLIČKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1834-0.
BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M., 2020. Sanace rodiny. Vydání třetí, aktualizované a doplněné. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1624-7.
MATĚJČEK, Z., 2015. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 8. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0852-5.
Seznam doporučené literatury
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R., 2016. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5695-0.
SLANÝ, J., 2008. Syndrom CAN: (syndrom týraného dítěte). V Ostravě: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 978-80-7368-474-7.
MYDLÍKOVÁ, E., SLANÝ, J., KOVÁČOVÁ, M., 2021. Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Přeložil Milada HOLIČKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1834-0.
BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M., 2020. Sanace rodiny. Vydání třetí, aktualizované a doplněné. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1624-7.
MATĚJČEK, Z., 2015. Po dobrém, nebo po zlém?. Vyd. 8. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0852-5.