Má bakalářská práce nese název "Zdravá a chutná strava ve školním stravování se zaměřením na sůl a ochucovadla". Produkce stále více zpracovaných potravin a změna životního stylu mění stravovací návyky. Populace konzumuje více energeticky vydatných potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, trans-mastných kyselin, cukrů a soli. Sůl je hlavním zdrojem sodíku a jeho spotřeba je spojena s hypertenzí a zvýšeným rizikem srdečních onemocnění.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám stravováním dětí školního věku 11-15 let. Zaměřuji se na základní živiny, nutriční doporučení, a především na sůl a ochucovadla.
Pro praktickou část jsem si zvolila jako první cíl zjistit vyváženost stravy a zhodnocení kvality pokrmů. Dalším cílem zjišťuji, jaká je informovanost zaměstnanců stravovacího provozu o soli a ochucovadlech. Posledním cílem jsem se zaměřila na spokojenost žáků ve školním stravování pomocí dotazníkového šetření.
Výsledek praktické části poukázal na to, že strava je často přesolena, nedostačující k nasycení a vzhledem nezaujme.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is called "Healthy and tasty diet in school meals with a focus on salt and flavorings". The production of more and more processed food and change of
a lifestyle change eating habits. The population consumes more energy-dense foods with
a high content of saturated fat, trans-fatty acids, sugars and salt. Salt is main source of sodium and its consumption is connected with hypertension and increased risk of heart diseases.
The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part
I deal with school feeding programs for children of age 11 to 15. I focus on basic nutrients, nutritional recommendations and above all on salt and flavourings.
For practical part I have chosen as a first goal to find out if the meals are balanced and evaluate the quality of food. Another goal is to find out if the employees in school canteens have proper information about salt and flavourings. The last goal was to focus on children and their satisfaction with the meals through questionnaires.
The result of practical part showed that meals are often oversalted, insufficient to satiate and does not look interesting.
Klíčová slova
školní stravování, základní živiny, spotřební koš, HACCP, sůl
a ochucovadla, potravinová pyramida
Klíčová slova v angličtině
school feeding programs, essential nutrients, consumer basket, HACCP, salt and flavorings, food pyramid
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce nese název "Zdravá a chutná strava ve školním stravování se zaměřením na sůl a ochucovadla". Produkce stále více zpracovaných potravin a změna životního stylu mění stravovací návyky. Populace konzumuje více energeticky vydatných potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, trans-mastných kyselin, cukrů a soli. Sůl je hlavním zdrojem sodíku a jeho spotřeba je spojena s hypertenzí a zvýšeným rizikem srdečních onemocnění.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám stravováním dětí školního věku 11-15 let. Zaměřuji se na základní živiny, nutriční doporučení, a především na sůl a ochucovadla.
Pro praktickou část jsem si zvolila jako první cíl zjistit vyváženost stravy a zhodnocení kvality pokrmů. Dalším cílem zjišťuji, jaká je informovanost zaměstnanců stravovacího provozu o soli a ochucovadlech. Posledním cílem jsem se zaměřila na spokojenost žáků ve školním stravování pomocí dotazníkového šetření.
Výsledek praktické části poukázal na to, že strava je často přesolena, nedostačující k nasycení a vzhledem nezaujme.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is called "Healthy and tasty diet in school meals with a focus on salt and flavorings". The production of more and more processed food and change of
a lifestyle change eating habits. The population consumes more energy-dense foods with
a high content of saturated fat, trans-fatty acids, sugars and salt. Salt is main source of sodium and its consumption is connected with hypertension and increased risk of heart diseases.
The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part
I deal with school feeding programs for children of age 11 to 15. I focus on basic nutrients, nutritional recommendations and above all on salt and flavourings.
For practical part I have chosen as a first goal to find out if the meals are balanced and evaluate the quality of food. Another goal is to find out if the employees in school canteens have proper information about salt and flavourings. The last goal was to focus on children and their satisfaction with the meals through questionnaires.
The result of practical part showed that meals are often oversalted, insufficient to satiate and does not look interesting.
Klíčová slova
školní stravování, základní živiny, spotřební koš, HACCP, sůl
a ochucovadla, potravinová pyramida
Klíčová slova v angličtině
school feeding programs, essential nutrients, consumer basket, HACCP, salt and flavorings, food pyramid
Zásady pro vypracování
Současný stav: Česká republika je na pomyslné třetí příčce v evropském měřítku užívání kuchyňské soli. Průměrný Čech zkonzumuje denně 15,5 g, což je třikrát více, než je doporučováno Světovou zdravotnickou organizací. Sůl je jedním z důležitých rizikových faktorů kardiovaskulárních chorob, onemocnění ledvin, či dokonce astmatu. Proto je nutné omezit kuchyňskou sůl hlavně ve stravě dětí. Také s používáním koření se setkáváme od nejstarších dob lidstva. Prvotním důvodem bylo poznávání, že některé části rostlin upravují chuť a vůni nebo dávají charakteristické aroma pokrmu.
V minulosti se používala dochucovadla výhradně přírodního původu, dnes se kromě nich používají i tzv. umělá ochucovadla a aromata. Jejich rozmach nastal s rozvojem chemického průmyslu a také na základě požadavků obchodního trhu a tlačení na nižší cenu výrobků a vyšší senzorické vlastnosti. Umělá dochucovadla řadíme mezi přidatné látky. Ty dělíme do skupin podle funkce, kterou ve výrobku plní, například: antioxidanty, emulgátory, zahušťovadla a další.
Metodika: Praktická část práce bude zpracována kvantitativní metodou výzkumného šetření. Sběr dat proběhne prostřednictvím rozhovorů se zaměstnanci školního stravování, dotazníkem mezi žáky ZŠ a prostudováním dokumentace školní jídelny. Získaná data budou následně zpracována. Výzkum bude proveden u dvou základních škol ve Veselí nad Lužnicí.
Předpokládané využití v praxi: Tato práce poslouží k tomu, jak se správně a chutně stravovat, aniž bychom museli přidávat různá dochucovadla nebo jiné přidatné látky. S výsledky výzkumu bude seznámena jak škola, tak i zřizovatel.
Cíle: Zjistit, vyváženost stravy a zhodnocení kvality pokrmů.
Zjistit, jaká je informovanost zaměstnanců stravovacího provozu o soli a ochucovadlech.
Zjistit, jak jsou žáci spokojeni se školním stravováním.
Výzkumné otázky: Jaké pokrmy konzumují žáci častěji (slané/sladké)?
Jsou žáci s pokrmy ve školním stravování spokojeni?
Jaký je rozdíl mezi stravovacími návyky ve školách oproti domácnosti?
Zásady pro vypracování
Současný stav: Česká republika je na pomyslné třetí příčce v evropském měřítku užívání kuchyňské soli. Průměrný Čech zkonzumuje denně 15,5 g, což je třikrát více, než je doporučováno Světovou zdravotnickou organizací. Sůl je jedním z důležitých rizikových faktorů kardiovaskulárních chorob, onemocnění ledvin, či dokonce astmatu. Proto je nutné omezit kuchyňskou sůl hlavně ve stravě dětí. Také s používáním koření se setkáváme od nejstarších dob lidstva. Prvotním důvodem bylo poznávání, že některé části rostlin upravují chuť a vůni nebo dávají charakteristické aroma pokrmu.
V minulosti se používala dochucovadla výhradně přírodního původu, dnes se kromě nich používají i tzv. umělá ochucovadla a aromata. Jejich rozmach nastal s rozvojem chemického průmyslu a také na základě požadavků obchodního trhu a tlačení na nižší cenu výrobků a vyšší senzorické vlastnosti. Umělá dochucovadla řadíme mezi přidatné látky. Ty dělíme do skupin podle funkce, kterou ve výrobku plní, například: antioxidanty, emulgátory, zahušťovadla a další.
Metodika: Praktická část práce bude zpracována kvantitativní metodou výzkumného šetření. Sběr dat proběhne prostřednictvím rozhovorů se zaměstnanci školního stravování, dotazníkem mezi žáky ZŠ a prostudováním dokumentace školní jídelny. Získaná data budou následně zpracována. Výzkum bude proveden u dvou základních škol ve Veselí nad Lužnicí.
Předpokládané využití v praxi: Tato práce poslouží k tomu, jak se správně a chutně stravovat, aniž bychom museli přidávat různá dochucovadla nebo jiné přidatné látky. S výsledky výzkumu bude seznámena jak škola, tak i zřizovatel.
Cíle: Zjistit, vyváženost stravy a zhodnocení kvality pokrmů.
Zjistit, jaká je informovanost zaměstnanců stravovacího provozu o soli a ochucovadlech.
Zjistit, jak jsou žáci spokojeni se školním stravováním.
Výzkumné otázky: Jaké pokrmy konzumují žáci častěji (slané/sladké)?
Jsou žáci s pokrmy ve školním stravování spokojeni?
Jaký je rozdíl mezi stravovacími návyky ve školách oproti domácnosti?
Seznam doporučené literatury
STRÁNSKÝ, Miroslav, Lydie PECHAN a Věra RADOMSKÁ. Výživa a dietetika v praxi: (fyziologie a epidemiologie výživy, dietetika). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2019. ISBN 978-80-7394-766-8.
MIČULKOVÁ, Barbora. Příjem soli ve stravě školních dětí. České Budějovice, 2018.
KASALOVÁ, Martina. Zdravá výživa pro celou rodinu: kuchařka dnešní doby. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5582-3.
PAVCOVÁ, Lucie. Možnosti zvyšování spotřeby ovoce, zeleniny a luštěnin u dětí ve školních jídelnách = Possibilities of increasing the consumption of fruits, vegetables and legumes by children in school cantees. České Budějovice, 2016.
KUBÍKOVÁ, Marcela. Výukové programy "Zdravá výživa a regionální potravina". České Budějovice, 2016.
SAMCOVÁ, Markéta. Zařazení fermentovaných mléčných výrobků v dietě žáků 2. stupně ZŠ a úroveň znalostí o nich = The inclusion of fermeneted diary products in the diet of pupils in primary schools and the level of knowledge about them. České Budějovice, 2016.
PLOJHAROVÁ, Anna. Sledování nutriční kvality školních obědů a hodnocení pestrosti jídelního lístku na vybrané základní škole. České Budějovice, 2015.
PŘIBÍKOVÁ, Eva. Zjištění skutečností, které nejvíce ovlivnily stravovací návyky studentů. České Budějovice, 2015.
VONEŠ, Martin. Stravovací návyky žáků základní školy. České Budějovice, 2014.
Výživa a potraviny: časopis Společnosti pro výživu. Praha: Společnost pro výživu, 1995-. ISSN 1211-846X.
ZAJÍC, Ondřej. Možnosti stravování v základních školách jako faktor ovlivňující zdraví dětí a mladistvých. České Budějovice, 2013.
Seznam doporučené literatury
STRÁNSKÝ, Miroslav, Lydie PECHAN a Věra RADOMSKÁ. Výživa a dietetika v praxi: (fyziologie a epidemiologie výživy, dietetika). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2019. ISBN 978-80-7394-766-8.
MIČULKOVÁ, Barbora. Příjem soli ve stravě školních dětí. České Budějovice, 2018.
KASALOVÁ, Martina. Zdravá výživa pro celou rodinu: kuchařka dnešní doby. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5582-3.
PAVCOVÁ, Lucie. Možnosti zvyšování spotřeby ovoce, zeleniny a luštěnin u dětí ve školních jídelnách = Possibilities of increasing the consumption of fruits, vegetables and legumes by children in school cantees. České Budějovice, 2016.
KUBÍKOVÁ, Marcela. Výukové programy "Zdravá výživa a regionální potravina". České Budějovice, 2016.
SAMCOVÁ, Markéta. Zařazení fermentovaných mléčných výrobků v dietě žáků 2. stupně ZŠ a úroveň znalostí o nich = The inclusion of fermeneted diary products in the diet of pupils in primary schools and the level of knowledge about them. České Budějovice, 2016.
PLOJHAROVÁ, Anna. Sledování nutriční kvality školních obědů a hodnocení pestrosti jídelního lístku na vybrané základní škole. České Budějovice, 2015.
PŘIBÍKOVÁ, Eva. Zjištění skutečností, které nejvíce ovlivnily stravovací návyky studentů. České Budějovice, 2015.
VONEŠ, Martin. Stravovací návyky žáků základní školy. České Budějovice, 2014.
Výživa a potraviny: časopis Společnosti pro výživu. Praha: Společnost pro výživu, 1995-. ISSN 1211-846X.
ZAJÍC, Ondřej. Možnosti stravování v základních školách jako faktor ovlivňující zdraví dětí a mladistvých. České Budějovice, 2013.