Cílem práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání se zaměřením na literární text a divadelní představení. V teoretické části je práce zaměřena na divadlo, divadlo pro děti a divadlo hrané dětmi v historickém i současném kontextu a upozorňuje na některé metody dramatické výchovy vhodné pro práci s literárním textem v mateřské škole. V praktické části jsou uvedeny, popsány a vyhodnoceny přínosy pro předškolní děti na základě tří zhlédnutých divadelních představení a následně je s dětmi v mateřské škole vyzkoušena práce s dramatizujícími technikami. V diskusi je porovnáno využití divadla a metod dramatické výchovy, která vychází z divadelních metod.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to highlight the possibilities of drama education in preschool education with a focus on literary text and theatrical performance. In the theoretical part, the work focuses on theatre, theatre for children and theatre performed by children in a historical and contemporary context and highlights some methods of drama education suitable for working with literary text in kindergarten. In the practical part, the benefits for pre-school children are presented, described and evaluated on the basis of three theatre performances watched, and then work with dramatizing techniques is tested with children in kindergarten. In the discussion, the use of theatre and drama education methods based on theatre methods are compared.
Klíčová slova
divadlo, divadlo pro děti, dramatická výchova, předškolní vzdělávání, metody dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
theatre, theatre for children, drama education, preschool education, drama education methods
Rozsah průvodní práce
63 s. (87 093 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání se zaměřením na literární text a divadelní představení. V teoretické části je práce zaměřena na divadlo, divadlo pro děti a divadlo hrané dětmi v historickém i současném kontextu a upozorňuje na některé metody dramatické výchovy vhodné pro práci s literárním textem v mateřské škole. V praktické části jsou uvedeny, popsány a vyhodnoceny přínosy pro předškolní děti na základě tří zhlédnutých divadelních představení a následně je s dětmi v mateřské škole vyzkoušena práce s dramatizujícími technikami. V diskusi je porovnáno využití divadla a metod dramatické výchovy, která vychází z divadelních metod.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to highlight the possibilities of drama education in preschool education with a focus on literary text and theatrical performance. In the theoretical part, the work focuses on theatre, theatre for children and theatre performed by children in a historical and contemporary context and highlights some methods of drama education suitable for working with literary text in kindergarten. In the practical part, the benefits for pre-school children are presented, described and evaluated on the basis of three theatre performances watched, and then work with dramatizing techniques is tested with children in kindergarten. In the discussion, the use of theatre and drama education methods based on theatre methods are compared.
Klíčová slova
divadlo, divadlo pro děti, dramatická výchova, předškolní vzdělávání, metody dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
theatre, theatre for children, drama education, preschool education, drama education methods
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání se zaměřením na literární text a divadelní představení.
V teoretické části bude práce zaměřena na divadlo, divadlo pro děti a divadlo hrané dětmi v historickém i současném kontextu a upozorní na některé metody dramatické výchovy vhodné pro práci s literárním textem v mateřské škole.
V praktické části studentka shlédne, popíše a vyhodnotí přínos pro předškolní děti nejméně dvou pro ně určených divadelních představení a následně si sama vyzkouší pracovat dramatizujícími technikami s dětmi v mateřské škola. V diskuzi pak porovná využití divadla a metod dramatické výchovy, které z divadelních metod vycházejí.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání se zaměřením na literární text a divadelní představení.
V teoretické části bude práce zaměřena na divadlo, divadlo pro děti a divadlo hrané dětmi v historickém i současném kontextu a upozorní na některé metody dramatické výchovy vhodné pro práci s literárním textem v mateřské škole.
V praktické části studentka shlédne, popíše a vyhodnotí přínos pro předškolní děti nejméně dvou pro ně určených divadelních představení a následně si sama vyzkouší pracovat dramatizujícími technikami s dětmi v mateřské škola. V diskuzi pak porovná využití divadla a metod dramatické výchovy, které z divadelních metod vycházejí.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, Hana a Hana ŠVEJDOVÁ. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2017. ISBN 978-80-7068-323-1.
HORNÁČKOVÁ, Vladimíra. Dramatika a hra jako potenciál kreativity v předškolním vzdělávání. 10. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2020. ISBN 978-80-7435-818-0.
MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT, 2013. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-101-1.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
MÉGRIER, Dominique. 100 námětů pro dramatickou výchovu: hry a cvičení pro děti od 3 do 10 let. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8288-2.
ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti a s dětmi v první polovině 19. století. Praha: KANT, 2013. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-094-6.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, Hana a Hana ŠVEJDOVÁ. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2017. ISBN 978-80-7068-323-1.
HORNÁČKOVÁ, Vladimíra. Dramatika a hra jako potenciál kreativity v předškolním vzdělávání. 10. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2020. ISBN 978-80-7435-818-0.
MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT, 2013. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-101-1.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
MÉGRIER, Dominique. 100 námětů pro dramatickou výchovu: hry a cvičení pro děti od 3 do 10 let. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8288-2.
ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti a s dětmi v první polovině 19. století. Praha: KANT, 2013. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-094-6.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.