Cílem této bakalářské práce je vyzkoušet, jaké prosociální a dramatické činnosti je možné využívat v mateřské škole k rozvíjení prosociálního chování ve skupině. Práce se zabývá metodami dramatické výchovy a jejich užitím v edukačním procesu mateřské školy v kontextu prosociálních dovedností dětí v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Teoretická část se věnuje termínům spojeným s prosociálním chováním dětí v mateřské škole. Dále je zde nastíněn vznik dramatické výchovy a jeho cesta do českého školství. Praktická část se věnuje konkrétním dramatickým aktivitám zaměřeným na podporu prosociálního chování a zahrnuje pozorování dětského chování během těchto aktivit.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to test, which prosocial and dramatic activities can be used in kindergarten to develop prosocial behavior in a group. The thesis deals with the methods of drama education and their use in the educational process of kindergarten in the context of children's prosocial skills in accordance with the Framework Educational Programme for Preschool Education. The theoretical part deals with the terms associated with prosocial behavior of children in kindergarten. It also outlines the origin of drama education and its path to the Czech education system. The practical part deals with specific drama activities aimed at supporting prosocial behavior and includes the observation of children's behavior during these activities.
prosocial behaviour, drama education, dramatic activities, prosociality
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je vyzkoušet, jaké prosociální a dramatické činnosti je možné využívat v mateřské škole k rozvíjení prosociálního chování ve skupině. Práce se zabývá metodami dramatické výchovy a jejich užitím v edukačním procesu mateřské školy v kontextu prosociálních dovedností dětí v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Teoretická část se věnuje termínům spojeným s prosociálním chováním dětí v mateřské škole. Dále je zde nastíněn vznik dramatické výchovy a jeho cesta do českého školství. Praktická část se věnuje konkrétním dramatickým aktivitám zaměřeným na podporu prosociálního chování a zahrnuje pozorování dětského chování během těchto aktivit.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to test, which prosocial and dramatic activities can be used in kindergarten to develop prosocial behavior in a group. The thesis deals with the methods of drama education and their use in the educational process of kindergarten in the context of children's prosocial skills in accordance with the Framework Educational Programme for Preschool Education. The theoretical part deals with the terms associated with prosocial behavior of children in kindergarten. It also outlines the origin of drama education and its path to the Czech education system. The practical part deals with specific drama activities aimed at supporting prosocial behavior and includes the observation of children's behavior during these activities.
prosocial behaviour, drama education, dramatic activities, prosociality
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vyzkoušet, jaké prosociální a dramatické činnosti je možné využívat v mateřské škole k rozvíjení prosociálního chování dětí ve skupině.
V teoretické části práce se bude studentka hlouběji zabývat pojmy prosociálnost, prosociální chování, prosociální činnosti, dramatická výchova a její metody. Dále zde bude zmíněna jejich vzájemná propojenost a význam pro skupinu i jedince.
V praktické části bude naplánován, zrealizován a vyhodnocen projekt zaměřený na rozvoj prosociálního chování ve třídě mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vyzkoušet, jaké prosociální a dramatické činnosti je možné využívat v mateřské škole k rozvíjení prosociálního chování dětí ve skupině.
V teoretické části práce se bude studentka hlouběji zabývat pojmy prosociálnost, prosociální chování, prosociální činnosti, dramatická výchova a její metody. Dále zde bude zmíněna jejich vzájemná propojenost a význam pro skupinu i jedince.
V praktické části bude naplánován, zrealizován a vyhodnocen projekt zaměřený na rozvoj prosociálního chování ve třídě mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
Kolektiv autorů, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha VÚP, 2017
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 14. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2020. ISBN 978-80-7068-352-1.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80- 7367-472-4.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, [2022]. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-468-8.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-7178-477-X.
VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: (srovnání systémů). Praha: ISV, 1999. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-40-4.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
Kolektiv autorů, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha VÚP, 2017
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 14. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2020. ISBN 978-80-7068-352-1.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80- 7367-472-4.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, [2022]. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-468-8.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-7178-477-X.
VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: (srovnání systémů). Praha: ISV, 1999. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-40-4.