Moderní doba se vyznačuje stále se měnícími podmínkami a je potřeba, aby na tyto změny reagovalo také vzdělávání formou nových vzdělávacích metod a konceptů. Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním s využitím konceptu STEM v praktické výuce na základních školách. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na koncept STEM ve vzdělávání, jeho metodám, principům a dále je zde věnována pozornost reflexím a sebereflexi výuky z pohledu učitele i žáků. Praktická část obsahuje vytvořené výukové aktivity, ve kterých je realizován koncept STEM v rámci praktické výuky pro 2. stupeň základních škol. Hodnocení aktivit je provedeno reflexí od přihlížejících učitelů z praxe, žáků i od autora samotného. Součástí praktické části je podrobný pohled na učitelské schopnosti autora a jeho připravenost na budoucí roli v podobě učitele zeměpisu.
Anotace v angličtině
Since constantly changing conditions are typical for the modern age, it is necessary for the education system to react to it with the form of new educational methods and concepts. This diploma thesis deals with the usage of STEM concept in real lower secondary school lessons. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on the STEM concept in education, its methods, principles, and it further pays attention to teacher's and pupils' reflection and self-reflection of school lessons. The practical part contains created educational activities, in which the STEM concept in lower secondary school education is implemented. Evaluation of the activities is done through reflections of onlooking teachers and pupils from the teaching practice, and also of the author himself. Further, the practical part includes detailed view of the authors teaching skills and the way he is ready for the future role of geography teacher.
Moderní doba se vyznačuje stále se měnícími podmínkami a je potřeba, aby na tyto změny reagovalo také vzdělávání formou nových vzdělávacích metod a konceptů. Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním s využitím konceptu STEM v praktické výuce na základních školách. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na koncept STEM ve vzdělávání, jeho metodám, principům a dále je zde věnována pozornost reflexím a sebereflexi výuky z pohledu učitele i žáků. Praktická část obsahuje vytvořené výukové aktivity, ve kterých je realizován koncept STEM v rámci praktické výuky pro 2. stupeň základních škol. Hodnocení aktivit je provedeno reflexí od přihlížejících učitelů z praxe, žáků i od autora samotného. Součástí praktické části je podrobný pohled na učitelské schopnosti autora a jeho připravenost na budoucí roli v podobě učitele zeměpisu.
Anotace v angličtině
Since constantly changing conditions are typical for the modern age, it is necessary for the education system to react to it with the form of new educational methods and concepts. This diploma thesis deals with the usage of STEM concept in real lower secondary school lessons. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on the STEM concept in education, its methods, principles, and it further pays attention to teacher's and pupils' reflection and self-reflection of school lessons. The practical part contains created educational activities, in which the STEM concept in lower secondary school education is implemented. Evaluation of the activities is done through reflections of onlooking teachers and pupils from the teaching practice, and also of the author himself. Further, the practical part includes detailed view of the authors teaching skills and the way he is ready for the future role of geography teacher.
1. Seznámit se s literaturou o problematice konceptu STEM ve vzdělávání, faktorů ovlivňujících praktickou terénní výuku a možnosti využití konceptu STEM v praxi.
2. Na základě diskuse s literaturou vytvořit metodiku práce analyzující využití vlastních praktických výukových aktivit uplatňujících koncept STEM ve vlastní reálné výuce geografie.
3. Reflektovat projevy a dopady vytvořených výukových aktivit na žáky samotné, ale i vlastní sebereflexi začínajícího učitele.
4. Zjištěné skutečnosti zařadit do širšího kontextu a analyzovat z hlediska využití v rámci geografického vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
5. Syntetizovat hlavní výsledky a vyvodit závěry
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s literaturou o problematice konceptu STEM ve vzdělávání, faktorů ovlivňujících praktickou terénní výuku a možnosti využití konceptu STEM v praxi.
2. Na základě diskuse s literaturou vytvořit metodiku práce analyzující využití vlastních praktických výukových aktivit uplatňujících koncept STEM ve vlastní reálné výuce geografie.
3. Reflektovat projevy a dopady vytvořených výukových aktivit na žáky samotné, ale i vlastní sebereflexi začínajícího učitele.
4. Zjištěné skutečnosti zařadit do širšího kontextu a analyzovat z hlediska využití v rámci geografického vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
5. Syntetizovat hlavní výsledky a vyvodit závěry
Seznam doporučené literatury
Hallström, J., & Schönborn, K. J. (2019). Models and modelling for authentic STEM education: reinforcing the argument. International Journal of STEM Education, 6, 22.
Hašek, R., Kern, C., Samková, L., Trappmair, A., & Zöchbauer, J. (Eds.). (2019). MatemaTech - Matematickou cestou k technice / Durch den mathematischen Weg zur Technik. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Holmlund, T. D., Lesseig, K., & Slavit, D. (2018). Making sense of "STEM education" in K-12 contexts. International Journal of STEM Education, 5, 32.
Janoušková, S., Teplý, P., Čtrnáctová, H., & Maršák, J. (2019). Vývoj přírodovědného vzdělávání v České republice od roku 1989. Scientia in educatione, 10(3), 163-178.
Koldová, H., Petrášková, V., Novotná, J., Moraová, H., Samková, L., Jordánová, D., Kazda, M., & Reslová, H. (2020). Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
SPURNÁ, M., HOFMANN, E., KNECHT, P. (2022). Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezipředmětovou spolupráci. In 29. medzinárodná geografická konferencia: Geografické aspekty stredoeurópskeho priestoru - Stredná Európa v (post)pandemickom období.
Seznam doporučené literatury
Hallström, J., & Schönborn, K. J. (2019). Models and modelling for authentic STEM education: reinforcing the argument. International Journal of STEM Education, 6, 22.
Hašek, R., Kern, C., Samková, L., Trappmair, A., & Zöchbauer, J. (Eds.). (2019). MatemaTech - Matematickou cestou k technice / Durch den mathematischen Weg zur Technik. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Holmlund, T. D., Lesseig, K., & Slavit, D. (2018). Making sense of "STEM education" in K-12 contexts. International Journal of STEM Education, 5, 32.
Janoušková, S., Teplý, P., Čtrnáctová, H., & Maršák, J. (2019). Vývoj přírodovědného vzdělávání v České republice od roku 1989. Scientia in educatione, 10(3), 163-178.
Koldová, H., Petrášková, V., Novotná, J., Moraová, H., Samková, L., Jordánová, D., Kazda, M., & Reslová, H. (2020). Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
SPURNÁ, M., HOFMANN, E., KNECHT, P. (2022). Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezipředmětovou spolupráci. In 29. medzinárodná geografická konferencia: Geografické aspekty stredoeurópskeho priestoru - Stredná Európa v (post)pandemickom období.