Tato diplomová práce se zabývá využitím vážek (Odonata) jako modelového taxonu v didaktice přírodopisu. Teoretická část poukazuje na možnosti a přesah, který s sebou přináší využití různých didaktických modelů ve výuce přírodovědných předmětů a poskytuje komplexní přehled o vážkách, jejich morfologii a ekologii. Řeší také jejich potenciál využití jako didaktického modelu. Práce nejprve prozkoumává současný stav výuky přírodopisu a zdůrazňuje význam inovativních přístupů, které by mohly obohatit a zefektivnit vzdělávací proces. V návaznosti na tyto teoretické poznatky je další částí práce tvorba, vyzkoušení v praxi a následné hodnocení didaktických her a aktivit, které vážky jako modelový taxon využívají. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby podporovaly interaktivní učení a zapojení žáků a jsou testovány v praxi. Práce také reflektuje možnosti mezipředmětového propojení a využití moderních technologií ve výuce. Cílem této práce je přispět k rozšíření didaktických metod v hodinách přírodopisu a ukázat, jak mohou vážky jako modelový taxon obohatit výukové procesy a zvýšit zájem žáků o přírodovědné vzdělávání.
Anotace v angličtině
Topic of this master thesis is the usage of dragonflies (Odonata) as a model taxon in the teaching of biology. It highlights the possibilities and the overlap that the use of different didactic models brings in the teaching of science and provides a comprehensive overview of dragonflies, their morphology, ecology and their potential as a didactic model. The thesis first examines the current state of biology and science teaching and points out the importance of innovative approaches that could enrich and make the educational process more efficient. Following on from these theoretical findings, the following part of the thesis is the creation, integration and evaluation of didactic games and activities that use dragonflies in them. These activities are designed to encourage interactive learning and student engagement and are tested in teaching practice. The thesis also reflects the possibilities of cross-subject connection and the use of modern technologies in teaching. The aim of this work is to contribute to the expansion of didactic tools in biology and to show how dragonflies as a model taxon can enrich teaching processes and increase pupils' interest in natural science education.
Klíčová slova
Didaktický model, modelový taxon, vážky, Odonata
Klíčová slova v angličtině
Didactic model, model taxon, dragonflies, Odonata
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá využitím vážek (Odonata) jako modelového taxonu v didaktice přírodopisu. Teoretická část poukazuje na možnosti a přesah, který s sebou přináší využití různých didaktických modelů ve výuce přírodovědných předmětů a poskytuje komplexní přehled o vážkách, jejich morfologii a ekologii. Řeší také jejich potenciál využití jako didaktického modelu. Práce nejprve prozkoumává současný stav výuky přírodopisu a zdůrazňuje význam inovativních přístupů, které by mohly obohatit a zefektivnit vzdělávací proces. V návaznosti na tyto teoretické poznatky je další částí práce tvorba, vyzkoušení v praxi a následné hodnocení didaktických her a aktivit, které vážky jako modelový taxon využívají. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby podporovaly interaktivní učení a zapojení žáků a jsou testovány v praxi. Práce také reflektuje možnosti mezipředmětového propojení a využití moderních technologií ve výuce. Cílem této práce je přispět k rozšíření didaktických metod v hodinách přírodopisu a ukázat, jak mohou vážky jako modelový taxon obohatit výukové procesy a zvýšit zájem žáků o přírodovědné vzdělávání.
Anotace v angličtině
Topic of this master thesis is the usage of dragonflies (Odonata) as a model taxon in the teaching of biology. It highlights the possibilities and the overlap that the use of different didactic models brings in the teaching of science and provides a comprehensive overview of dragonflies, their morphology, ecology and their potential as a didactic model. The thesis first examines the current state of biology and science teaching and points out the importance of innovative approaches that could enrich and make the educational process more efficient. Following on from these theoretical findings, the following part of the thesis is the creation, integration and evaluation of didactic games and activities that use dragonflies in them. These activities are designed to encourage interactive learning and student engagement and are tested in teaching practice. The thesis also reflects the possibilities of cross-subject connection and the use of modern technologies in teaching. The aim of this work is to contribute to the expansion of didactic tools in biology and to show how dragonflies as a model taxon can enrich teaching processes and increase pupils' interest in natural science education.
Klíčová slova
Didaktický model, modelový taxon, vážky, Odonata
Klíčová slova v angličtině
Didactic model, model taxon, dragonflies, Odonata
Zásady pro vypracování
Výuka přírodopisu na základní škole často vyžaduje využití vhodných organismů představující názorné didaktické modely. Kromě "tradičních" modelových organismů pro výuku učiva o členovcích, resp. hmyzu (šváb, vosa), lze nabídku modelových organismů rozšířit o další zástupce, jejichž morfologie, anatomická stavba, ekologie a další charakteristiky umožňují demonstrovat vlastnosti širších taxonů nebo obecnější vlastnosti živých organismů. Cílem práce je hledat možnosti využití vážek pro výuku a ilustraci vybraných výukových témat v rámci přírodopisu. Diplomantka se zaměří zejména na možnosti využití vážek jako organismů, které mají určitou ekologii, význam v ochraně přírody, jsou využitelné jako materiál pro pozorování, jednoduché experimenty, ukázky druhové rozmanitosti a demonstrování vybraných vlastností živočichů nebo jejich tělesné stavby. Diplomantka může zařadit i integrující problematiku s přesahy do dalších vyučovacích předmětů. Východiskem může být faunistická práce sledující společenstva vážek Borovanska, kterou diplomantka zpracovala v rámci řešení své bakalářské práce.\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) literární rešerše dostupných literárních údajů o využití členovců, respektive hmyzu, jako didaktického modelu ve výuce (ii) návrh vyučovacích aktivit k různým tematickým celkům, kde by bylo možné vážky využít jako modelové organismy, (iii) praktické ověření navržených aktivit během pedagogické praxe, po dohodě s vyučujícími na školách apod. (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných výsledků na základě zkušeností získaných při realizaci aktivit na ZŠ.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Studium literatury a zpracování literární rešerše - především seznámení s metodikou využívání organismů ve výuce (průběžně, nejvíce jaro 2023).
Sběr materiálu, realizace krátkých aktivit a vyučovacích jednotek ve škole (jaro, léto, podzim 2023).
Diskuse a vyhodnocení výsledků výzkumu a stanovení závěrů (do 02/2024).
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (03/2024).
Zásady pro vypracování
Výuka přírodopisu na základní škole často vyžaduje využití vhodných organismů představující názorné didaktické modely. Kromě "tradičních" modelových organismů pro výuku učiva o členovcích, resp. hmyzu (šváb, vosa), lze nabídku modelových organismů rozšířit o další zástupce, jejichž morfologie, anatomická stavba, ekologie a další charakteristiky umožňují demonstrovat vlastnosti širších taxonů nebo obecnější vlastnosti živých organismů. Cílem práce je hledat možnosti využití vážek pro výuku a ilustraci vybraných výukových témat v rámci přírodopisu. Diplomantka se zaměří zejména na možnosti využití vážek jako organismů, které mají určitou ekologii, význam v ochraně přírody, jsou využitelné jako materiál pro pozorování, jednoduché experimenty, ukázky druhové rozmanitosti a demonstrování vybraných vlastností živočichů nebo jejich tělesné stavby. Diplomantka může zařadit i integrující problematiku s přesahy do dalších vyučovacích předmětů. Východiskem může být faunistická práce sledující společenstva vážek Borovanska, kterou diplomantka zpracovala v rámci řešení své bakalářské práce.\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) literární rešerše dostupných literárních údajů o využití členovců, respektive hmyzu, jako didaktického modelu ve výuce (ii) návrh vyučovacích aktivit k různým tematickým celkům, kde by bylo možné vážky využít jako modelové organismy, (iii) praktické ověření navržených aktivit během pedagogické praxe, po dohodě s vyučujícími na školách apod. (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných výsledků na základě zkušeností získaných při realizaci aktivit na ZŠ.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Studium literatury a zpracování literární rešerše - především seznámení s metodikou využívání organismů ve výuce (průběžně, nejvíce jaro 2023).
Sběr materiálu, realizace krátkých aktivit a vyučovacích jednotek ve škole (jaro, léto, podzim 2023).
Diskuse a vyhodnocení výsledků výzkumu a stanovení závěrů (do 02/2024).
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (03/2024).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Dolný, A., Bárta, D., Waldhauser, M., & Hanel, L. (2007). Vážky České republiky: ekologie, ochrana a rozšíření / Dragonflies of the Czech Republic : ecology, conservation and distribution (1st ed.). Vlašim: Český svaz ochránců přírody.
Dolný, A., Harabiš, F., & Bárta, D. (2016). Vážky (Insecta: Odonata) České republiky (1st ed.). Praha: Academia.
Hanel, L. (2000). Vážky (Odonata): výzkum a ochrana (2. dopl. vyd.). Vlašim: Český svaz ochránců přírody, základní organizace.
Hanel, L. (2018). Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu II (dýchání vodních živočichů). Biologie-Chemie-Zeměpis, 27(2), 11-21.
Hanel, L. (2019). Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu V (chov vážek). Biologie-Chemie-Zeměpis, 28(4), 40-50.
Matthews, R. W., Flage, and, L. R., & Matthews, J. R. (1997). Insects as teaching tools in primary and secondary education. Annual review of entomology, 42(1), 269-289.
Strub-Siegenthaler, I. (1999). Kind und Libelle: Rückschau auf meine Arbeit in der Schule. Odonatologica, 28(4), 429-432.
Waldhauser, M., Černý, M. (2015). Vážky České republiky. Příručka pro určování našich druhů a jejich larev. (2. vyd.). Vlašim: Český svaz ochránců přírody, Vlašim.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Dolný, A., Bárta, D., Waldhauser, M., & Hanel, L. (2007). Vážky České republiky: ekologie, ochrana a rozšíření / Dragonflies of the Czech Republic : ecology, conservation and distribution (1st ed.). Vlašim: Český svaz ochránců přírody.
Dolný, A., Harabiš, F., & Bárta, D. (2016). Vážky (Insecta: Odonata) České republiky (1st ed.). Praha: Academia.
Hanel, L. (2000). Vážky (Odonata): výzkum a ochrana (2. dopl. vyd.). Vlašim: Český svaz ochránců přírody, základní organizace.
Hanel, L. (2018). Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu II (dýchání vodních živočichů). Biologie-Chemie-Zeměpis, 27(2), 11-21.
Hanel, L. (2019). Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu V (chov vážek). Biologie-Chemie-Zeměpis, 28(4), 40-50.
Matthews, R. W., Flage, and, L. R., & Matthews, J. R. (1997). Insects as teaching tools in primary and secondary education. Annual review of entomology, 42(1), 269-289.
Strub-Siegenthaler, I. (1999). Kind und Libelle: Rückschau auf meine Arbeit in der Schule. Odonatologica, 28(4), 429-432.
Waldhauser, M., Černý, M. (2015). Vážky České republiky. Příručka pro určování našich druhů a jejich larev. (2. vyd.). Vlašim: Český svaz ochránců přírody, Vlašim.
\end{quote}