Bakalářská práce se zabývá postojem společnosti k dětem a mladistvým s poruchami chování. Práce je členěna na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části je uvedena charakteristika poruch chování, jejich klasifikace, projevy poruch chování dětí a mladistvých v současnosti. Dále byla věnována pozornost rizikovému chování, antisociálnímu chování, faktorům ovlivňujícím poruchy chování, etiologii a prevenci poruch chování a je zde zmíněn také systém péče o děti a mladistvé s poruchami chování. Poslední kapitola se již věnuje postoji společnosti.
Praktická část byla provedena pomocí kvantitativního šetření, metodou dotazníku. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 160 respondentů. Pro bakalářskou práci byly zvoleny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jak dnešní společnost vnímá děti a mladistvé s poruchami chování, příp. klientelu zařízení ústavní výchovy. Druhým cílem bylo zjistit, jak se k těmto jedincům staví, tudíž jestli jsou vnímáni jako problematičtí či nebezpeční, nebo zdali je společnost vnímá i v jiném světle. Třetím cílem bylo zjistit, zda společnost vidí také příčiny jejich potíží a dokáže je vnímat pozitivně.
Na základě výsledků bylo zjištěno, že společnost vnímá děti a mladistvé s poruchami chování nejčastěji jako někoho, kdo často a ve velkém množství konzumuje alkohol a kouří cigarety. Většina dotazovaných jedince s poruchami chování vnímá tak, že je lze napravit a více než polovina je vnímá jako někoho, kdo za svou poruchu nese vinu. Myšlenky na jedince s poruchami chování ve společnosti vyvolávají ve většině smíšené pocity. Více než polovina dotazovaných vnímá tyto jedince jako problematické, ale ne nebezpečné. Z výzkumného šetření dále vyplynulo, že si společnost myslí, že největší vliv na vznik poruchového chování má nevyhovující rodinné prostředí a vztahy s vrstevníky. Společnost se ve velkém počtu shodla na tom, že nejvýznamnějším faktorem pro předcházení vzniku poruch chování je vhodné rodinné prostředí. Převážná většina dotazovaných se také domnívá, že děti a mladiství s poruchami chování u nás nedostávají dostatek péče a není o ně postaráno.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with society's attitude towards children and adolescents with behavioral disorders. The work is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the characteristics of behavioral disorders, their classification, and the manifestations of behavioral disorders in children and adolescents at the present time are presented. Attention was also paid to risky behavior, antisocial behavior, factors influencing behavioral disorders, etiology and prevention of behavioral disorders, and the system of care for children and adolescents with behavioral disorders is also mentioned here. The last chapter already deals with the company's attitude.
The practical part was carried out using a quantitative survey, using the questionnaire method. A total of 160 respondents took part in the survey. Three objectives were chosen for the bachelor thesis. The first goal was to find out how today's society perceives children and adolescents with behavioral disorders, or the clientele of institutions of institutional education. The second goal was to find out how these individuals are treated, i.e. if they are perceived as problematic or dangerous, or if society perceives them in a different light. The third goal was to find out if they also see the causes of their problems and can perceive them positively.
Based on the results, it was found that society perceives children and adolescents with behavioral disorders most often as someone who often and in large quantities consumes alcohol and smokes cigarettes. The majority of respondents perceive individuals with behavioral disorders as fixable, and more than half perceive them as someone who is to blame for their disorder. The thought of individuals with behavioral disorders in society evokes mixed feelings in most. More than half of the respondents perceive these individuals as problematic, but not dangerous. The research also showed that society believes that the greatest influence on the emergence of disordered behavior is an unsatisfactory family environment and relationships with peers. Society has largely agreed that the most important factor in preventing the development of behavioral disorders is a suitable family environment. The vast majority of those interviewed also believe that children and young people with behavioral disorders in our country do not receive enough care and are not taken care of.
Klíčová slova
Poruchy chování, děti, mladiství, postoj, společnost, projevy
Bakalářská práce se zabývá postojem společnosti k dětem a mladistvým s poruchami chování. Práce je členěna na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části je uvedena charakteristika poruch chování, jejich klasifikace, projevy poruch chování dětí a mladistvých v současnosti. Dále byla věnována pozornost rizikovému chování, antisociálnímu chování, faktorům ovlivňujícím poruchy chování, etiologii a prevenci poruch chování a je zde zmíněn také systém péče o děti a mladistvé s poruchami chování. Poslední kapitola se již věnuje postoji společnosti.
Praktická část byla provedena pomocí kvantitativního šetření, metodou dotazníku. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 160 respondentů. Pro bakalářskou práci byly zvoleny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jak dnešní společnost vnímá děti a mladistvé s poruchami chování, příp. klientelu zařízení ústavní výchovy. Druhým cílem bylo zjistit, jak se k těmto jedincům staví, tudíž jestli jsou vnímáni jako problematičtí či nebezpeční, nebo zdali je společnost vnímá i v jiném světle. Třetím cílem bylo zjistit, zda společnost vidí také příčiny jejich potíží a dokáže je vnímat pozitivně.
Na základě výsledků bylo zjištěno, že společnost vnímá děti a mladistvé s poruchami chování nejčastěji jako někoho, kdo často a ve velkém množství konzumuje alkohol a kouří cigarety. Většina dotazovaných jedince s poruchami chování vnímá tak, že je lze napravit a více než polovina je vnímá jako někoho, kdo za svou poruchu nese vinu. Myšlenky na jedince s poruchami chování ve společnosti vyvolávají ve většině smíšené pocity. Více než polovina dotazovaných vnímá tyto jedince jako problematické, ale ne nebezpečné. Z výzkumného šetření dále vyplynulo, že si společnost myslí, že největší vliv na vznik poruchového chování má nevyhovující rodinné prostředí a vztahy s vrstevníky. Společnost se ve velkém počtu shodla na tom, že nejvýznamnějším faktorem pro předcházení vzniku poruch chování je vhodné rodinné prostředí. Převážná většina dotazovaných se také domnívá, že děti a mladiství s poruchami chování u nás nedostávají dostatek péče a není o ně postaráno.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with society's attitude towards children and adolescents with behavioral disorders. The work is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the characteristics of behavioral disorders, their classification, and the manifestations of behavioral disorders in children and adolescents at the present time are presented. Attention was also paid to risky behavior, antisocial behavior, factors influencing behavioral disorders, etiology and prevention of behavioral disorders, and the system of care for children and adolescents with behavioral disorders is also mentioned here. The last chapter already deals with the company's attitude.
The practical part was carried out using a quantitative survey, using the questionnaire method. A total of 160 respondents took part in the survey. Three objectives were chosen for the bachelor thesis. The first goal was to find out how today's society perceives children and adolescents with behavioral disorders, or the clientele of institutions of institutional education. The second goal was to find out how these individuals are treated, i.e. if they are perceived as problematic or dangerous, or if society perceives them in a different light. The third goal was to find out if they also see the causes of their problems and can perceive them positively.
Based on the results, it was found that society perceives children and adolescents with behavioral disorders most often as someone who often and in large quantities consumes alcohol and smokes cigarettes. The majority of respondents perceive individuals with behavioral disorders as fixable, and more than half perceive them as someone who is to blame for their disorder. The thought of individuals with behavioral disorders in society evokes mixed feelings in most. More than half of the respondents perceive these individuals as problematic, but not dangerous. The research also showed that society believes that the greatest influence on the emergence of disordered behavior is an unsatisfactory family environment and relationships with peers. Society has largely agreed that the most important factor in preventing the development of behavioral disorders is a suitable family environment. The vast majority of those interviewed also believe that children and young people with behavioral disorders in our country do not receive enough care and are not taken care of.
Klíčová slova
Poruchy chování, děti, mladiství, postoj, společnost, projevy
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak dnešní společnost vnímá děti a mladistvé s poruchami chování, příp. klientelu zařízení ústavní výchovy. Jak se k těmto jedincům staví, zda jsou vnímáni jako problematičtí či nebezpeční, nebo zdali je společnost vnímá i v jiném světle, zdali vidí také příčiny jejich potíží a dokáže je vnímat pozitivně. \\
Výzkum bude realizován kvantitativními postupy. Bude zvolena metoda dotazníku, který bude šířen v elektronické podobě, skrz sociální sítě, e-mail a podobně. Dotazník bude vytvořen pomocí internetového portálu. Dotazník je určen pro širokou veřejnost. Závěrem by autorka ráda navrhla určité způsoby, jak více a lépe společnost informovat a seznámit s poruchami chování.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak dnešní společnost vnímá děti a mladistvé s poruchami chování, příp. klientelu zařízení ústavní výchovy. Jak se k těmto jedincům staví, zda jsou vnímáni jako problematičtí či nebezpeční, nebo zdali je společnost vnímá i v jiném světle, zdali vidí také příčiny jejich potíží a dokáže je vnímat pozitivně. \\
Výzkum bude realizován kvantitativními postupy. Bude zvolena metoda dotazníku, který bude šířen v elektronické podobě, skrz sociální sítě, e-mail a podobně. Dotazník bude vytvořen pomocí internetového portálu. Dotazník je určen pro širokou veřejnost. Závěrem by autorka ráda navrhla určité způsoby, jak více a lépe společnost informovat a seznámit s poruchami chování.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, Jaroslava HANUŠOVÁ a Marie LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.\\
BŘEČKOVÁ, Tereza. Postoj společnosti k dětem a mladistvým s poruchami chování [online]. Brno, 2015 [cit. 2023-03-15]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D.\\
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.\\
ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1956-9.\\
JANKŮ, Kateřina. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava, Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009.\\
KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Odlišné dítě. Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-097-4.\\
MARTIN, Michael a Cynthia WALTMAN-GREENWOOD. Jak řešit problémy dětí se školou. Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8.\\
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.\\
URBAN, Lukáš a Josef DUBSKÝ. Sociální deviace. Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-133-5.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.\\
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Karolinum, 2022. ISBN 9788024650227.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, Jaroslava HANUŠOVÁ a Marie LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.\\
BŘEČKOVÁ, Tereza. Postoj společnosti k dětem a mladistvým s poruchami chování [online]. Brno, 2015 [cit. 2023-03-15]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D.\\
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.\\
ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1956-9.\\
JANKŮ, Kateřina. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava, Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009.\\
KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Odlišné dítě. Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-097-4.\\
MARTIN, Michael a Cynthia WALTMAN-GREENWOOD. Jak řešit problémy dětí se školou. Portál, 1997. ISBN 80-7178-125-8.\\
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.\\
URBAN, Lukáš a Josef DUBSKÝ. Sociální deviace. Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-133-5.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.\\
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Karolinum, 2022. ISBN 9788024650227.