Bakalářská práce seznamuje čtenáře s tématem aktivizačních výukových metod, a to především z pohledu žáků základních škol, jak je uvedeno v názvu práce. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány aktivizační výukové metody na podkladě různých odborných publikací. Dále jsou zde výukové metody klasifikovány do různých kategorií na základě odborných publikací. Praktická část zkoumá tyto metody z pohledu participantů výzkumu. Kvalitativní výzkum byl realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru s jednotlivými informanty. V závěrečných kapitolách praktické části bakalářské práce, jako jsou shrnutí a diskuse, jsou sumarizovány výsledky výzkumu a zodpovězeny výzkumné otázky, které byly stanoveny. Výzkumu se účastnilo šest participantek z různých základních škol. Rozhovor byl informantkám přizpůsoben, jak z hlediska formálnosti, tak z hlediska jazykové stránky. Zkoumán byl přehled participantů v oblasti aktivizačních výukových metod, dále jejich vnímání dané problematiky nebo jaké aktivizační výukové metody preferují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis introduces readers to the topic of activational teaching methods, primarily from the perspective of elementary school students, as stated in the title of the thesis. The theoretical part of the bachelor thesis describes activational teaching methods based on various professional publications. Furthermore, teaching methods are classified into different categories based on professional publications. The practical part examines these methods from the perspective of research participants. Qualitative research was conducted through semi-structured interviews with individual informants. In the concluding chapters of the practical part of the bachelor thesis, such as summary and discussion, the research results are summarized and the research questions are answered. The research involved six participants from various elementary schools. The interview was adapted to the informants in terms of formality and language. The overview of participants in the field of activational teaching methods was examined, as well as their perception of the issue or their preferred activational teaching methods.
Klíčová slova
Výuková metoda; aktivizační výukové metody; pohled žáka na jeho aktivitu;
Klíčová slova v angličtině
Teaching method; activational teaching methods; student's perspective on their activity
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce seznamuje čtenáře s tématem aktivizačních výukových metod, a to především z pohledu žáků základních škol, jak je uvedeno v názvu práce. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány aktivizační výukové metody na podkladě různých odborných publikací. Dále jsou zde výukové metody klasifikovány do různých kategorií na základě odborných publikací. Praktická část zkoumá tyto metody z pohledu participantů výzkumu. Kvalitativní výzkum byl realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru s jednotlivými informanty. V závěrečných kapitolách praktické části bakalářské práce, jako jsou shrnutí a diskuse, jsou sumarizovány výsledky výzkumu a zodpovězeny výzkumné otázky, které byly stanoveny. Výzkumu se účastnilo šest participantek z různých základních škol. Rozhovor byl informantkám přizpůsoben, jak z hlediska formálnosti, tak z hlediska jazykové stránky. Zkoumán byl přehled participantů v oblasti aktivizačních výukových metod, dále jejich vnímání dané problematiky nebo jaké aktivizační výukové metody preferují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis introduces readers to the topic of activational teaching methods, primarily from the perspective of elementary school students, as stated in the title of the thesis. The theoretical part of the bachelor thesis describes activational teaching methods based on various professional publications. Furthermore, teaching methods are classified into different categories based on professional publications. The practical part examines these methods from the perspective of research participants. Qualitative research was conducted through semi-structured interviews with individual informants. In the concluding chapters of the practical part of the bachelor thesis, such as summary and discussion, the research results are summarized and the research questions are answered. The research involved six participants from various elementary schools. The interview was adapted to the informants in terms of formality and language. The overview of participants in the field of activational teaching methods was examined, as well as their perception of the issue or their preferred activational teaching methods.
Klíčová slova
Výuková metoda; aktivizační výukové metody; pohled žáka na jeho aktivitu;
Klíčová slova v angličtině
Teaching method; activational teaching methods; student's perspective on their activity
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zaznamenat pohled žáků na aktivity v hodinách a analyzovat jejich pohled na výuku a učitelovy výukové metody a strategie aktivizace.
Autorka se v teoretické části bakalářské práce bude zabývat různými typy aktivizačních metod. Dále bude autorka popisovat principy aktivizačních metod, jejich pravidla a zásady a zaznamená některé výzkumy učitelových postupů a metod v této oblasti.
Autorka v praktické části bakalářské práce bude zkoumat vnímání aktivizačních výukových metod žáky. Praktická část bude realizována hloubkovým rozhovorem s několika žáky.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zaznamenat pohled žáků na aktivity v hodinách a analyzovat jejich pohled na výuku a učitelovy výukové metody a strategie aktivizace.
Autorka se v teoretické části bakalářské práce bude zabývat různými typy aktivizačních metod. Dále bude autorka popisovat principy aktivizačních metod, jejich pravidla a zásady a zaznamená některé výzkumy učitelových postupů a metod v této oblasti.
Autorka v praktické části bakalářské práce bude zkoumat vnímání aktivizačních výukových metod žáky. Praktická část bude realizována hloubkovým rozhovorem s několika žáky.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5.
KOTRBA, T., LACINA, L. 2011. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Barrister & Principal. 188 s. ISBN 978-80-87474-34-1.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315- 039-5.
PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5.
KOTRBA, T., LACINA, L. 2011. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Barrister & Principal. 188 s. ISBN 978-80-87474-34-1.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315- 039-5.
PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0