Tématem bakalářské práce jsou tři skladby z druhé poloviny 18. století, které
se dochovaly na kůru kostela sv. Víta v Českém Krumlově. Žánrem se jedná o moteta. Hlavním cílem této práce je zpracování těchto skladeb, což zahrnuje jejich spartaci z rukopisných vokálních a instrumentálních hlasů, digitální vysazení partitury, kritický aparát, formální popis a zasazení skladeb do kontextu barokní a klasicistní duchovní hudby. Dalším cílem je zjistit, zda se skladby nenacházejí také v jiných sbírkách a zda jde u anonymně dochovaných skladeb zjistit jejich autory. Proto je součástí práce také kapitola o organizaci RISM, která zahrnuje i Katalog RISM, kde lze vyhledat chybějící informace o skladbách. Partitura skladeb byla digitálně vysázena v notačním programu MuseScore4. Při přepisu skladeb se objevily různé nedostatky (absence posuvek, nesprávná intonace, chybějící takty). Pro hledání autorů anonymních skladeb byl použit soupis hudebních pramenů RISM. Podařilo se ke dvěma skladbám přiřadit autory, jejichž životopisy i díla jsou součástí této práce. Autorem skladby Kommet ihr Hierten je rakouský skladatel a kněz Franz Josef
Aumann (1728-1797). Autorem moteta Si consistant je český skladatel Augustin Šenkýř
(1736-1796).
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis are three compositions from the second half of
the 18th century, which have been preserved in the choir of the St. Vitus Church in Český Krumlov. They belong to the genre of motet. The main aim of this thesis is the processing of these compositions, which includes their setting in the score from manuscript vocal and instrumental voices, digital setting of the score, critical apparatus, formal description and placing the compositions in the context of baroque and classical sacred music. A further aim is to determine whether the compositions are also found in other collections and whether the anonymously preserved pieces can be traced to their composers. For this reason, the thesis also includes a chapter on the organisation of the RISM, which includes the RISM Catalogue, where missing information about the compositions can be found. The score of compositions was digitally set in the notation program MuseScore4. During the transcription of the compositions, various faults were found (missing accidentals, incorrect intonation, missing bars). The RISM music source inventory was used to search for the authors of the anonymous compositions. It was possible to match two compositions with authors whose biographies and list of works are included in this thesis. The composer of Kommet ihr Hierten is the Austrian composer and priest Franz Josef Aumann (1728-1797). The author of the motet Si consistant is the Czech composer Augustin Šenkýř (1736-1796).
Klíčová slova
moteto, RISM, duchovní hudba, F. J. Aumann, A. Šenkýř, Český Krumlov
Klíčová slova v angličtině
motet, RISM, sacred music, F. J. Aumann, A. Šenkýř, Český Krumlov
Rozsah průvodní práce
45 s. (72 585 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce jsou tři skladby z druhé poloviny 18. století, které
se dochovaly na kůru kostela sv. Víta v Českém Krumlově. Žánrem se jedná o moteta. Hlavním cílem této práce je zpracování těchto skladeb, což zahrnuje jejich spartaci z rukopisných vokálních a instrumentálních hlasů, digitální vysazení partitury, kritický aparát, formální popis a zasazení skladeb do kontextu barokní a klasicistní duchovní hudby. Dalším cílem je zjistit, zda se skladby nenacházejí také v jiných sbírkách a zda jde u anonymně dochovaných skladeb zjistit jejich autory. Proto je součástí práce také kapitola o organizaci RISM, která zahrnuje i Katalog RISM, kde lze vyhledat chybějící informace o skladbách. Partitura skladeb byla digitálně vysázena v notačním programu MuseScore4. Při přepisu skladeb se objevily různé nedostatky (absence posuvek, nesprávná intonace, chybějící takty). Pro hledání autorů anonymních skladeb byl použit soupis hudebních pramenů RISM. Podařilo se ke dvěma skladbám přiřadit autory, jejichž životopisy i díla jsou součástí této práce. Autorem skladby Kommet ihr Hierten je rakouský skladatel a kněz Franz Josef
Aumann (1728-1797). Autorem moteta Si consistant je český skladatel Augustin Šenkýř
(1736-1796).
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis are three compositions from the second half of
the 18th century, which have been preserved in the choir of the St. Vitus Church in Český Krumlov. They belong to the genre of motet. The main aim of this thesis is the processing of these compositions, which includes their setting in the score from manuscript vocal and instrumental voices, digital setting of the score, critical apparatus, formal description and placing the compositions in the context of baroque and classical sacred music. A further aim is to determine whether the compositions are also found in other collections and whether the anonymously preserved pieces can be traced to their composers. For this reason, the thesis also includes a chapter on the organisation of the RISM, which includes the RISM Catalogue, where missing information about the compositions can be found. The score of compositions was digitally set in the notation program MuseScore4. During the transcription of the compositions, various faults were found (missing accidentals, incorrect intonation, missing bars). The RISM music source inventory was used to search for the authors of the anonymous compositions. It was possible to match two compositions with authors whose biographies and list of works are included in this thesis. The composer of Kommet ihr Hierten is the Austrian composer and priest Franz Josef Aumann (1728-1797). The author of the motet Si consistant is the Czech composer Augustin Šenkýř (1736-1796).
Klíčová slova
moteto, RISM, duchovní hudba, F. J. Aumann, A. Šenkýř, Český Krumlov
Klíčová slova v angličtině
motet, RISM, sacred music, F. J. Aumann, A. Šenkýř, Český Krumlov
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zpracování tří chrámových skladeb z kůru kostela sv. Víta v Českém Krumlově. Součástí práce bude kapitola týkající se podílu anonymní tvorby v historickém hudebním materiálu a rešerše v dostupných bibliografických zdrojích (RISM, Souborný hudební katalog v Národní knihovně ČR) mající za cíl zjistit, zda se skladby nacházejí také v jiných sbírkách, eventuálně, zda jde u anonymně dochovaných skladeb zjistit jejich autory. Práce zahrnuje spartaci skladeb z rukopisných vokálních a instrumentálních hlasů, digitální vysázení partitury, kritický aparát, formální popis, liturgické a stylové zařazení a zasazení skladeb do kontextu dobového chrámového hudebního provozu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zpracování tří chrámových skladeb z kůru kostela sv. Víta v Českém Krumlově. Součástí práce bude kapitola týkající se podílu anonymní tvorby v historickém hudebním materiálu a rešerše v dostupných bibliografických zdrojích (RISM, Souborný hudební katalog v Národní knihovně ČR) mající za cíl zjistit, zda se skladby nacházejí také v jiných sbírkách, eventuálně, zda jde u anonymně dochovaných skladeb zjistit jejich autory. Práce zahrnuje spartaci skladeb z rukopisných vokálních a instrumentálních hlasů, digitální vysázení partitury, kritický aparát, formální popis, liturgické a stylové zařazení a zasazení skladeb do kontextu dobového chrámového hudebního provozu.
Seznam doporučené literatury
Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974.
Die Musik in Geschichte und Gegengwart, 27 sv., Kassel: Bärenreiter 1994-2007
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2000
Smolka, J. a kol.: Dějiny hudby, Praha: Togga 2001.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Edition, 29 Vol., London 2000
Trolda, Emilián: Hudební památky v Českém Krumlově, Cyril 61, 1935, s. 86-90, 109-111.
Seznam doporučené literatury
Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974.
Die Musik in Geschichte und Gegengwart, 27 sv., Kassel: Bärenreiter 1994-2007
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2000
Smolka, J. a kol.: Dějiny hudby, Praha: Togga 2001.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Edition, 29 Vol., London 2000
Trolda, Emilián: Hudební památky v Českém Krumlově, Cyril 61, 1935, s. 86-90, 109-111.