Tato bakalářská práce zkoumá vliv internetu a sociálních médií na jazykové a komunikační vzorce různých generačních skupin. Studie se konkrétně zabývá tím, jak Generace Z používáním slangových výrazů, které získaly popularitu převážně na platformách sociálních médií, ovlivňuje komunikaci se staršími generacemi, jako jsou Generace X a Mileniálové. Autorka práce sestavila seznam více než 200 často používaných slangových výrazů Generace Z na základě průzkumu různých zdrojů, jako jsou online články a tištěné slovníky, a následně s pomocí osob pocházejících z Generace Z jej prostřednictvím předběžného dotazníku zúžila na 40 výrazů, které byly použity v hlavním dotazníku. Tento dotazník byl zaměřen na příslušníky Generace X a Mileniálů s cílem zjistit jejich znalost a porozumění těmto slangovým výrazům. Shromážděná data odhalila, že Mileniálové jsou ve srovnání s Generací X lépe obeznámeni se slangovými výrazy Generace Z. Nasbíraná data také odhalila, že ačkoli se obě generace setkávají s počátečními nedorozuměními při kontaktu se slangem Generace Z, jeho používání může nakonec komunikaci mezi těmito třemi odlišnými generacemi usnadnit. Výsledky studie zdůrazňují složitost mezigenerační komunikace a poukazují na možnosti, jak porozumění mezi různými generacemi vylepšit.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis investigates the impact of the Internet and social media on language and communication patterns across different generational groups. Specifically, it examines how Generation Z's use of slang terms, which predominantly gained popularity on social media platforms, affects communication with older generations such as Generation X and Millennials. The author compiled a list of over 200 frequently used Gen Z slang terms through research of various sources, such as online articles and printed dictionaries, and with the help of Gen Z individuals through a preliminary questionnaire, narrowed it down to 40 terms for the main questionnaire. This questionnaire was aimed at Generation X and Millennials to determine their familiarity and comprehension of these slang terms. The collected data disclosed that Millennials are more familiar with Gen Z slang than Generation X. The findings also revealed that while both cohorts encounter initial misunderstandings when engaging with Gen Z slang, its use might ultimately facilitate communication between these different generations. The results underscore the complexity of intergenerational communication and highlight opportunities for fostering better understanding across different generations.
Klíčová slova
Internet, sociální média, vývoj jazyka, komunikační vzorce, sociolingvistika, Generace X, Mileniálové, Generace Z, slang, mezigenerační komunikace, jazykové charakteristiky.
Klíčová slova v angličtině
Internet, social media, language evolution, communication patterns, sociolinguistics, Generation X, Millennials, Generation Z, slang, intergenerational communication, linguistic characteristics.
Rozsah průvodní práce
114 s. (214 703 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá vliv internetu a sociálních médií na jazykové a komunikační vzorce různých generačních skupin. Studie se konkrétně zabývá tím, jak Generace Z používáním slangových výrazů, které získaly popularitu převážně na platformách sociálních médií, ovlivňuje komunikaci se staršími generacemi, jako jsou Generace X a Mileniálové. Autorka práce sestavila seznam více než 200 často používaných slangových výrazů Generace Z na základě průzkumu různých zdrojů, jako jsou online články a tištěné slovníky, a následně s pomocí osob pocházejících z Generace Z jej prostřednictvím předběžného dotazníku zúžila na 40 výrazů, které byly použity v hlavním dotazníku. Tento dotazník byl zaměřen na příslušníky Generace X a Mileniálů s cílem zjistit jejich znalost a porozumění těmto slangovým výrazům. Shromážděná data odhalila, že Mileniálové jsou ve srovnání s Generací X lépe obeznámeni se slangovými výrazy Generace Z. Nasbíraná data také odhalila, že ačkoli se obě generace setkávají s počátečními nedorozuměními při kontaktu se slangem Generace Z, jeho používání může nakonec komunikaci mezi těmito třemi odlišnými generacemi usnadnit. Výsledky studie zdůrazňují složitost mezigenerační komunikace a poukazují na možnosti, jak porozumění mezi různými generacemi vylepšit.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis investigates the impact of the Internet and social media on language and communication patterns across different generational groups. Specifically, it examines how Generation Z's use of slang terms, which predominantly gained popularity on social media platforms, affects communication with older generations such as Generation X and Millennials. The author compiled a list of over 200 frequently used Gen Z slang terms through research of various sources, such as online articles and printed dictionaries, and with the help of Gen Z individuals through a preliminary questionnaire, narrowed it down to 40 terms for the main questionnaire. This questionnaire was aimed at Generation X and Millennials to determine their familiarity and comprehension of these slang terms. The collected data disclosed that Millennials are more familiar with Gen Z slang than Generation X. The findings also revealed that while both cohorts encounter initial misunderstandings when engaging with Gen Z slang, its use might ultimately facilitate communication between these different generations. The results underscore the complexity of intergenerational communication and highlight opportunities for fostering better understanding across different generations.
Klíčová slova
Internet, sociální média, vývoj jazyka, komunikační vzorce, sociolingvistika, Generace X, Mileniálové, Generace Z, slang, mezigenerační komunikace, jazykové charakteristiky.
Klíčová slova v angličtině
Internet, social media, language evolution, communication patterns, sociolinguistics, Generation X, Millennials, Generation Z, slang, intergenerational communication, linguistic characteristics.
Zásady pro vypracování
Díky užívání sociálních sítí, které jsou dnes nedílnou součástí každodenního života, je současný diskurz Generace Z charakteristický používáním slov, která mohou být členům starších generací neznámá. Ve slovníku Gen Z, lidí narozených mezi roky 1997 a 2012, často najdeme zkrácená či nově vytvořená slova a fráze. Tato práce se zaměří na analýzu slovníku Gen Z a pokusí se zodpovědět otázku, do jaké míry jsou starší generace schopny porozumět těmto slangovým výrazům a frázím. Autorka pomocí výzkumu online zdrojů (fóra, sociální média, slovníky) sestaví list nejčastěji používaných slangových výrazů, jejichž význam následně interpretuje. Výzkum zaměřen na porozumění Gen Z slangu staršími generacemi (tj. Generace X a Mileniálové) bude proveden metodou dotazníkového šetření. Dotazník bude distribuován online mezi anglické rodilé mluvčí z obou těchto generací a bude obsahovat otázky, které pomohou posoudit, zda jsou tyto generace obeznámeny se specifickým souborem slangových výrazů typických pro Generaci Z. Cílem této práce bude přispět k lepšímu pochopení vlivu sociálních médií na jazykový vývoj a komunikaci mezi různými generacemi. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Díky užívání sociálních sítí, které jsou dnes nedílnou součástí každodenního života, je současný diskurz Generace Z charakteristický používáním slov, která mohou být členům starších generací neznámá. Ve slovníku Gen Z, lidí narozených mezi roky 1997 a 2012, často najdeme zkrácená či nově vytvořená slova a fráze. Tato práce se zaměří na analýzu slovníku Gen Z a pokusí se zodpovědět otázku, do jaké míry jsou starší generace schopny porozumět těmto slangovým výrazům a frázím. Autorka pomocí výzkumu online zdrojů (fóra, sociální média, slovníky) sestaví list nejčastěji používaných slangových výrazů, jejichž význam následně interpretuje. Výzkum zaměřen na porozumění Gen Z slangu staršími generacemi (tj. Generace X a Mileniálové) bude proveden metodou dotazníkového šetření. Dotazník bude distribuován online mezi anglické rodilé mluvčí z obou těchto generací a bude obsahovat otázky, které pomohou posoudit, zda jsou tyto generace obeznámeny se specifickým souborem slangových výrazů typických pro Generaci Z. Cílem této práce bude přispět k lepšímu pochopení vlivu sociálních médií na jazykový vývoj a komunikaci mezi různými generacemi. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Bucholtz, M. White Kids: Language, Race, And Styles Of Youth Identity. New York: Cambridge University Press, 2011.
Coupland, N., et al. Language, Society And The Elderly: Discourse, Identity And Ageing. Oxford: Blackwell, 1991.
Crystal, D. Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Crystal, D. Language And The Internet. Cambridge University Press, 2001.
Holmes, J., and N. Wilson. An Introduction To Sociolinguistics. Routledge, 2017.
Milroy, L. Language And Social Networks. Oxford: Blackwell, 1987.
Pandit, V. We Are Generation Z: How Identity, Attitudes, And Perspectives Are Shaping Our Future. Brown Books Publishing Group, 2015.
Seemiller, C., and M. Grace. Generation Z: A Century In The Making. Routledge, 2018.
Tagliamonte, S. A. Teen Talk: The Language Of Adolescents. Cambridge University Press, 2016.
Thurlow, C., and K. Mroczek. Digital Discourse: Language In The New Media. Oxford University Press, 2011.
Trudgill, P. Sociolinguistics: An Introduction. Penguin Books, 1976.
Seznam doporučené literatury
Bucholtz, M. White Kids: Language, Race, And Styles Of Youth Identity. New York: Cambridge University Press, 2011.
Coupland, N., et al. Language, Society And The Elderly: Discourse, Identity And Ageing. Oxford: Blackwell, 1991.
Crystal, D. Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Crystal, D. Language And The Internet. Cambridge University Press, 2001.
Holmes, J., and N. Wilson. An Introduction To Sociolinguistics. Routledge, 2017.
Milroy, L. Language And Social Networks. Oxford: Blackwell, 1987.
Pandit, V. We Are Generation Z: How Identity, Attitudes, And Perspectives Are Shaping Our Future. Brown Books Publishing Group, 2015.
Seemiller, C., and M. Grace. Generation Z: A Century In The Making. Routledge, 2018.
Tagliamonte, S. A. Teen Talk: The Language Of Adolescents. Cambridge University Press, 2016.
Thurlow, C., and K. Mroczek. Digital Discourse: Language In The New Media. Oxford University Press, 2011.
Trudgill, P. Sociolinguistics: An Introduction. Penguin Books, 1976.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce a zodpověděla doplňující otázky oponenta a vedoucího BP.