Předložená bakalářská práce má za cíl analyzovat změny ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda především ve vzdělávacím oboru fyzika v RVP pro základní vzdělání od roku 2005. Dalším cílem této bakalářské práce je analýza obtížnosti učebnicového textu kapitoly o Newtonových pohybových zákonech v učebnicích fyziky pro ZŠ. K tomu se využívala metodika vytvořená J. Průchou a M. Pluskalem. Pro analýzu byly využity učebnice od nejvyužívanějších nakladatelství. Z výsledků bylo dokázáno, že každá učebnice má jinou obtížnost. Z analýzy bylo také zjištěno, že jako nejjednodušší učebnicí, která zároveň popisuje všechny tři Newtonovy pohybové zákony, se jeví učebnice fyziky od nakladatelství SPN vydaná v roce 2015. Mezi nejobtížnější učebnice byly zařazeny učebnice od nakladatelství Prometheus a Tvořivá škola. Dalším cílem je analyzování vývoje obtížnosti daného tématu v učebnicích pro ZŠ od nakladatelství SPN za několik desítek let. Bylo zjištěno, že v daném nakladatelství se obtížnost kapitoly Newtonových pohybových zákonů postupně snižuje, což může znamenat, že školy se čím dál tím více zaměřují na jednoduchost a srozumitelnost, než na obsahovost a odbornost. Posledním cílem bylo vytvoření pracovního listu a k němu odpovídající hodnocení pro zmonitorování znalostí a aplikace Newtonových pohybových zákonů žáky základních škol. Pracovní list byl vytvořen a využit pro testovací monitorování znalostí žáků dvou paralelních tříd ZŠ, z něhož byly analyzovány nejčastější chyby, kterých se žáci dopouštěli.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor's thesis aims to analyze changes in the educational field of "Human and Nature," primarily focusing on the educational domain of physics in the Framework Educational Program (RVP) for primary education since 2005. Another goal of this bachelor's thesis is to analyze the difficulty of textbook content in the chapter on Newton's laws of motion in physics textbooks for primary schools. The methodology developed by J. Průcha and M. Pluskal was utilized for this purpose. Textbooks from the most commonly used publishers were employed for the analysis. The results demonstrated that each textbook exhibits different levels of difficulty. It was also found from the analysis that the physics textbook published by SPN in 2015 appears to be the simplest textbook describing all three of Newton's laws of motion simultaneously. Textbooks from Prometheus and Tvořivá škola publishers were identified as the most difficult ones. Another objective is to analyze the evolution of the difficulty of this topic in textbooks for primary schools published by SPN over several decades. It was observed that the difficulty of the chapter on Newton's laws of motion gradually decreases in this publishing house, suggesting that schools are increasingly prioritizing simplicity and comprehensibility over content richness and expertise. The final aim was to create a worksheet and corresponding assessment for monitoring the knowledge and application of Newton's laws of motion by elementary school students. The worksheet was developed and utilized for testing the knowledge of students from two parallel classes. The most common mistakes made by students were then analyzed from the test results.
Newton's laws of motion, Framework Educational Program, difficulty of textbook content, difficulty of Newton's laws, worksheet.
Rozsah průvodní práce
41 s. (67 400 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce má za cíl analyzovat změny ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda především ve vzdělávacím oboru fyzika v RVP pro základní vzdělání od roku 2005. Dalším cílem této bakalářské práce je analýza obtížnosti učebnicového textu kapitoly o Newtonových pohybových zákonech v učebnicích fyziky pro ZŠ. K tomu se využívala metodika vytvořená J. Průchou a M. Pluskalem. Pro analýzu byly využity učebnice od nejvyužívanějších nakladatelství. Z výsledků bylo dokázáno, že každá učebnice má jinou obtížnost. Z analýzy bylo také zjištěno, že jako nejjednodušší učebnicí, která zároveň popisuje všechny tři Newtonovy pohybové zákony, se jeví učebnice fyziky od nakladatelství SPN vydaná v roce 2015. Mezi nejobtížnější učebnice byly zařazeny učebnice od nakladatelství Prometheus a Tvořivá škola. Dalším cílem je analyzování vývoje obtížnosti daného tématu v učebnicích pro ZŠ od nakladatelství SPN za několik desítek let. Bylo zjištěno, že v daném nakladatelství se obtížnost kapitoly Newtonových pohybových zákonů postupně snižuje, což může znamenat, že školy se čím dál tím více zaměřují na jednoduchost a srozumitelnost, než na obsahovost a odbornost. Posledním cílem bylo vytvoření pracovního listu a k němu odpovídající hodnocení pro zmonitorování znalostí a aplikace Newtonových pohybových zákonů žáky základních škol. Pracovní list byl vytvořen a využit pro testovací monitorování znalostí žáků dvou paralelních tříd ZŠ, z něhož byly analyzovány nejčastější chyby, kterých se žáci dopouštěli.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor's thesis aims to analyze changes in the educational field of "Human and Nature," primarily focusing on the educational domain of physics in the Framework Educational Program (RVP) for primary education since 2005. Another goal of this bachelor's thesis is to analyze the difficulty of textbook content in the chapter on Newton's laws of motion in physics textbooks for primary schools. The methodology developed by J. Průcha and M. Pluskal was utilized for this purpose. Textbooks from the most commonly used publishers were employed for the analysis. The results demonstrated that each textbook exhibits different levels of difficulty. It was also found from the analysis that the physics textbook published by SPN in 2015 appears to be the simplest textbook describing all three of Newton's laws of motion simultaneously. Textbooks from Prometheus and Tvořivá škola publishers were identified as the most difficult ones. Another objective is to analyze the evolution of the difficulty of this topic in textbooks for primary schools published by SPN over several decades. It was observed that the difficulty of the chapter on Newton's laws of motion gradually decreases in this publishing house, suggesting that schools are increasingly prioritizing simplicity and comprehensibility over content richness and expertise. The final aim was to create a worksheet and corresponding assessment for monitoring the knowledge and application of Newton's laws of motion by elementary school students. The worksheet was developed and utilized for testing the knowledge of students from two parallel classes. The most common mistakes made by students were then analyzed from the test results.