Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat interakce mezi piloty a řídícími letového provozu (ATC) během nouzových situací. Výzkum se zaměřuje na rysy, které jsou typické pro řeč pilotů a ATC a ukazuje, jak je komunikace dle protokolu vedena jejími mluvčími a jak se vyvíjí v nouzových situacích. S využitím konverzační analýzy (CA) jako hlavního lingvistického metodologického přístupu tato práce zkoumá komunikaci dle protokolu a komunikaci spontánní v interakcích pilotů a ATC. Analýza se specificky zaměřuje na přechod mezi komunikací dle protokolu a komunikací spontánní v interakci pilotů a řídících letového provozu a ukazuje, jak a kdy piloti a ATC přecházejí mezi těmito dvěma formami diskurzu. Tím, že se tato práce zabývá kritickými otázkami bezpečnosti ve vysoce stresových situacích, kde komunikace hraje nezastupitelnou roli, přispívá k hlubšímu pochopení efektivních komunikačních strategií v kritických situacích v letectví.
Anotace v angličtině
This thesis aims to analyse the talk in interactions between pilots and Air Traffic Controllers (ATCOs) during emergency situations. By focusing on features which are typical in pilot-ATC speech, the research demonstrates how scripted talk is conducted by its speakers and how it evolves during emergencies. Using Conversation Analysis (CA) as the main linguistic methodological approach, this thesis examines scripted and non-scripted interactions between pilots and ATCOs. With a specific focus on the transition between scripted and non-scripted speech in a pilot-ATC interaction, the analysis demonstrates how and when do pilots and ATCOs navigate between these two forms of discourse. By addressing critical questions of safety in high-stress situations where communication plays an indispensable role, this thesis contributes to a deeper understanding of effective communication strategies in aviation emergencies.
Klíčová slova
komunikace v letectví, konverzační analýza, interakce mezi piloty a ATC, avialingvistika, nouzové situace, institucionální interakce.
Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat interakce mezi piloty a řídícími letového provozu (ATC) během nouzových situací. Výzkum se zaměřuje na rysy, které jsou typické pro řeč pilotů a ATC a ukazuje, jak je komunikace dle protokolu vedena jejími mluvčími a jak se vyvíjí v nouzových situacích. S využitím konverzační analýzy (CA) jako hlavního lingvistického metodologického přístupu tato práce zkoumá komunikaci dle protokolu a komunikaci spontánní v interakcích pilotů a ATC. Analýza se specificky zaměřuje na přechod mezi komunikací dle protokolu a komunikací spontánní v interakci pilotů a řídících letového provozu a ukazuje, jak a kdy piloti a ATC přecházejí mezi těmito dvěma formami diskurzu. Tím, že se tato práce zabývá kritickými otázkami bezpečnosti ve vysoce stresových situacích, kde komunikace hraje nezastupitelnou roli, přispívá k hlubšímu pochopení efektivních komunikačních strategií v kritických situacích v letectví.
Anotace v angličtině
This thesis aims to analyse the talk in interactions between pilots and Air Traffic Controllers (ATCOs) during emergency situations. By focusing on features which are typical in pilot-ATC speech, the research demonstrates how scripted talk is conducted by its speakers and how it evolves during emergencies. Using Conversation Analysis (CA) as the main linguistic methodological approach, this thesis examines scripted and non-scripted interactions between pilots and ATCOs. With a specific focus on the transition between scripted and non-scripted speech in a pilot-ATC interaction, the analysis demonstrates how and when do pilots and ATCOs navigate between these two forms of discourse. By addressing critical questions of safety in high-stress situations where communication plays an indispensable role, this thesis contributes to a deeper understanding of effective communication strategies in aviation emergencies.
Klíčová slova
komunikace v letectví, konverzační analýza, interakce mezi piloty a ATC, avialingvistika, nouzové situace, institucionální interakce.
Komunikace v letectví má zásadní význam pro bezpečný provoz, a to zejména v nouzových situacích. V této bakalářské práci provedu case study s cílem analyzovat mluvu v interakci mezi piloty a řízením letového provozu (ATC) během nouzových situací. Zkoumáním transkriptů z vybraných letů se budu snažit identifikovat rysy, které jsou typické pro řeč pilotů a ATC. Dále provedu konverzační analýzu transkriptů z letů, které byly v nouzové situaci, a porovnám je s lety, které v nouzové situaci nebyly. Jako součást zkoumaných dat použiji zvukové nahrávky, z nichž vytvořím transkripty. Výzkumná otázka, kterou se tato práce zabývá, zní: Jak a kdy přecházejí piloti a ATC během nouzových situací od komunikace dle protokolu ke komunikaci spontánní a jaký to má vliv na řešení nouzové situace? Práce přispěje k pochopení toho, jak může komunikace ovlivnit bezpečnost v letectví. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Komunikace v letectví má zásadní význam pro bezpečný provoz, a to zejména v nouzových situacích. V této bakalářské práci provedu case study s cílem analyzovat mluvu v interakci mezi piloty a řízením letového provozu (ATC) během nouzových situací. Zkoumáním transkriptů z vybraných letů se budu snažit identifikovat rysy, které jsou typické pro řeč pilotů a ATC. Dále provedu konverzační analýzu transkriptů z letů, které byly v nouzové situaci, a porovnám je s lety, které v nouzové situaci nebyly. Jako součást zkoumaných dat použiji zvukové nahrávky, z nichž vytvořím transkripty. Výzkumná otázka, kterou se tato práce zabývá, zní: Jak a kdy přecházejí piloti a ATC během nouzových situací od komunikace dle protokolu ke komunikaci spontánní a jaký to má vliv na řešení nouzové situace? Práce přispěje k pochopení toho, jak může komunikace ovlivnit bezpečnost v letectví. Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Borowska, Anna P. Avialinguistics. The Study Of Language For Aviation Purposes. Peter Lang, 2017.
Clift, Rebecca, Conversation Analysis. Cambridge University Press, 2016.
Drew, Paul, and John Heritage. Talk At Work: Interaction In Institutional Settings. 8th ed., Cambridge University Press, 1992.
Garcia, Angela Cora "Air Traffic Communications In Routine And Emergency Contexts: A Case Study Of Flight 1549 'Miracle On The Hudson'". Journal Of Pragmatics, vol. 106, 2016, pp. 57-71.
Kanki, Barbara G., and Robert L. Helmreich, and José M. Anca, Crew Resource Management. 2nd ed., Academic Press, 2010
Sacks, Harvey. Lectures On Conversation. Blackwell Publishing, 1992.
Schegloff, Emanuel A. Sequence Organization In Interaction: A Primer In Conversational Analysis I. Cambridge University Press, 2007.
Seznam doporučené literatury
Borowska, Anna P. Avialinguistics. The Study Of Language For Aviation Purposes. Peter Lang, 2017.
Clift, Rebecca, Conversation Analysis. Cambridge University Press, 2016.
Drew, Paul, and John Heritage. Talk At Work: Interaction In Institutional Settings. 8th ed., Cambridge University Press, 1992.
Garcia, Angela Cora "Air Traffic Communications In Routine And Emergency Contexts: A Case Study Of Flight 1549 'Miracle On The Hudson'". Journal Of Pragmatics, vol. 106, 2016, pp. 57-71.
Kanki, Barbara G., and Robert L. Helmreich, and José M. Anca, Crew Resource Management. 2nd ed., Academic Press, 2010
Sacks, Harvey. Lectures On Conversation. Blackwell Publishing, 1992.
Schegloff, Emanuel A. Sequence Organization In Interaction: A Primer In Conversational Analysis I. Cambridge University Press, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce a zodpověděla doplňující otázky oponenta a vedoucího BP.