Práce se zabývá faktory pracovní spokojenosti u sociálních pracovníků v domovech pro seniory. Teoretická část popisuje teorii pracovní spokojenosti a její faktory. Dále pak popisuje teorii sociální práce a specifika sociální práce se seniory. Praktická část se pak zabývá interpretací dat získaných od sociálních pracovníků v různých domovech pro seniory.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the factors of job satisfaction among social workers in retirement homes. The theoretical part describes the theory of job satisfaction and its factors. It then goes on to describe the theory of social work and the specifics of social work with seniors. The practical part then deals with the interpretation of data obtained from social workers in various retirement homes.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, spokojenost v práci, spokojenost s prací, spokojenost sociálních pracovníků, dvoufaktorová teorie, psychologie práce, vnitřní faktory, vnější faktory, prosociální chování, klienti jako motivace, pracovní prostředí
Klíčová slova v angličtině
job satisfaction, factors of job satisfaction, social worker satisfaction, two-factor theory, work psychology, internal factors, external factors, prosocial behaviour, clients as motivation, work environment
Rozsah průvodní práce
114 s. (235 560 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá faktory pracovní spokojenosti u sociálních pracovníků v domovech pro seniory. Teoretická část popisuje teorii pracovní spokojenosti a její faktory. Dále pak popisuje teorii sociální práce a specifika sociální práce se seniory. Praktická část se pak zabývá interpretací dat získaných od sociálních pracovníků v různých domovech pro seniory.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the factors of job satisfaction among social workers in retirement homes. The theoretical part describes the theory of job satisfaction and its factors. It then goes on to describe the theory of social work and the specifics of social work with seniors. The practical part then deals with the interpretation of data obtained from social workers in various retirement homes.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, spokojenost v práci, spokojenost s prací, spokojenost sociálních pracovníků, dvoufaktorová teorie, psychologie práce, vnitřní faktory, vnější faktory, prosociální chování, klienti jako motivace, pracovní prostředí
Klíčová slova v angličtině
job satisfaction, factors of job satisfaction, social worker satisfaction, two-factor theory, work psychology, internal factors, external factors, prosocial behaviour, clients as motivation, work environment
Zásady pro vypracování
Pracovní spokojenost je velice obsáhlý pojem, který se na první pohled nemusí zdát pro sociální práci důležitý, nicméně jeho důležitost tkví v oblastech, kterých se dotýká. Nezahrnuje totiž pouze postoje a pocity pracovníků ve vztahu ke své práci, ale je to i skutečnost, zda mají pracovníci pocit uspokojení z dobře vykonané práce a zda jim jejich práce dává smysl. Míra pracovní spokojenosti je ovlivňována vnitřními a vnějšími motivačními faktory. Mezi vnější faktory patří například sociální prostředí, plat a styl vedení. Jedná se o široký komplex pracovních podmínek. Na straně druhé jsou vnitřní faktory, mezi které bychom mohli zařadit věk, pohlaví, úroveň vzdělání, ale také věci jako potřeby, očekávání, osobnostní vlastnosti a schopnosti. Pracovní spokojenost je tedy důležitým faktorem v každé organizaci. Například je velmi pravděpodobné, že pokud jsou pracovníci dobře motivovaní, mají pocit závazku k organizaci a práce jim přináší vysokou míru uspokojení, bude vzkvétat také úspěšnost samotné organizace. Pokud však na druhé straně dochází u některého ze zaměstnanců k pracovní nespokojenosti, vytváří se tím problém, na který pracovník naráží při jeho působení v organizaci. Dalším negativním projevem nespokojenosti je větší riziko vzniku syndromu vyhoření. To je obzvláště velké riziko pro pracovníky v pomáhajících profesích, jejichž práce je založená na mezilidské komunikaci a intenzivní práci s jinými lidmi.
Cílem práce je zkoumat pracovní spokojenost u sociálních pracovníků z různých organizací, které mají stejnou cílovou skupinu. Zjištěné informace poté porovnám s teoretickým základem a mezi samotnými organizacemi. Jako výzkumnou metodu jsem si vybral kvalitativní šetření, pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Práce bude obsahovat mimo jiné následující kapitoly: Pracovní spokojenost, Faktory ovlivňující pracovní spokojenost, motivace, syndrom vyhoření, specifika sociální práce jakožto profese a management.
Zásady pro vypracování
Pracovní spokojenost je velice obsáhlý pojem, který se na první pohled nemusí zdát pro sociální práci důležitý, nicméně jeho důležitost tkví v oblastech, kterých se dotýká. Nezahrnuje totiž pouze postoje a pocity pracovníků ve vztahu ke své práci, ale je to i skutečnost, zda mají pracovníci pocit uspokojení z dobře vykonané práce a zda jim jejich práce dává smysl. Míra pracovní spokojenosti je ovlivňována vnitřními a vnějšími motivačními faktory. Mezi vnější faktory patří například sociální prostředí, plat a styl vedení. Jedná se o široký komplex pracovních podmínek. Na straně druhé jsou vnitřní faktory, mezi které bychom mohli zařadit věk, pohlaví, úroveň vzdělání, ale také věci jako potřeby, očekávání, osobnostní vlastnosti a schopnosti. Pracovní spokojenost je tedy důležitým faktorem v každé organizaci. Například je velmi pravděpodobné, že pokud jsou pracovníci dobře motivovaní, mají pocit závazku k organizaci a práce jim přináší vysokou míru uspokojení, bude vzkvétat také úspěšnost samotné organizace. Pokud však na druhé straně dochází u některého ze zaměstnanců k pracovní nespokojenosti, vytváří se tím problém, na který pracovník naráží při jeho působení v organizaci. Dalším negativním projevem nespokojenosti je větší riziko vzniku syndromu vyhoření. To je obzvláště velké riziko pro pracovníky v pomáhajících profesích, jejichž práce je založená na mezilidské komunikaci a intenzivní práci s jinými lidmi.
Cílem práce je zkoumat pracovní spokojenost u sociálních pracovníků z různých organizací, které mají stejnou cílovou skupinu. Zjištěné informace poté porovnám s teoretickým základem a mezi samotnými organizacemi. Jako výzkumnou metodu jsem si vybral kvalitativní šetření, pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Práce bude obsahovat mimo jiné následující kapitoly: Pracovní spokojenost, Faktory ovlivňující pracovní spokojenost, motivace, syndrom vyhoření, specifika sociální práce jakožto profese a management.
Seznam doporučené literatury
BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 8072610643.
JAROŠOVÁ, Eva, Daniela PAUKNEROVÁ a Hana LORENCOVÁ. Nové trendy v leadershipu: koncepce, výzkumy, aplikace. Praha: Management Press, 2016. ISBN 9788072614790.
BEDNÁŘ, Vojtěch. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 9788024742113.
LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 9788024729510.
MALÍK HOLASOVÁ, Věra. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024743158.
KOLAJOVÁ, Lenka. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada, 2006. Poradce pro praxi. ISBN 8024717646.
EGGERT, Max a Wendy FALZON. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. Management do kapsy. ISBN 8073670119.
NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 9788073879297.
Seznam doporučené literatury
BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 8072610643.
JAROŠOVÁ, Eva, Daniela PAUKNEROVÁ a Hana LORENCOVÁ. Nové trendy v leadershipu: koncepce, výzkumy, aplikace. Praha: Management Press, 2016. ISBN 9788072614790.
BEDNÁŘ, Vojtěch. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 9788024742113.
LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 9788024729510.
MALÍK HOLASOVÁ, Věra. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024743158.
KOLAJOVÁ, Lenka. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada, 2006. Poradce pro praxi. ISBN 8024717646.
EGGERT, Max a Wendy FALZON. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. Management do kapsy. ISBN 8073670119.
NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 9788073879297.
Student představil svou DP, velmi stručně její části a poté hlavní dosažené poznatky DP, které dále více objasnil. Zazněla otázka z komise, na kterou student stručně odpověděl. Stručně reagoval vedoucí DP, poukázal na přednosti DP. Komise se shodla na výsledném hodnocení DP.