Cílem diplomové práce je představení vybraných didaktických prostředků a jejich využití ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část definuje didaktické prostředky, s ohledem na jejich různé způsoby vymezení, členění a charakteristiku vybraných didaktických prostředků. Dále jsou uvedena konkrétní literární díla, která jsou využita pro tvorbu metodických a pracovních listů v praktické části a specifika mladšího školního věku. Praktická část je zaměřena na realizaci a reflexi sady metodických a pracovních listů v rámci čtenářského klubu.
Anotace v angličtině
This thesis aims to introduce selected educational means and their application in the leisure education of literacy. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part defines the issue of teaching aids concerning various means of determination, structuring and intrinsic characteristics of selected educational means. The theoretical part then introduces selected literary works analysed to produce and subsequently implement methodical worksheets and further elaborates on the particular needs of middle school readers. The practical part focuses on effectuation and reflection on a set of methodical worksheets used within the ambit of the readers' club.
Klíčová slova
didaktické prostředky, literatura pro děti a mládež, mladší školní věk, čtenářství, volný čas
Klíčová slova v angličtině
teaching aids, children literature, middle childhood, reading, leisure time
Rozsah průvodní práce
150 s. (183 411 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je představení vybraných didaktických prostředků a jejich využití ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část definuje didaktické prostředky, s ohledem na jejich různé způsoby vymezení, členění a charakteristiku vybraných didaktických prostředků. Dále jsou uvedena konkrétní literární díla, která jsou využita pro tvorbu metodických a pracovních listů v praktické části a specifika mladšího školního věku. Praktická část je zaměřena na realizaci a reflexi sady metodických a pracovních listů v rámci čtenářského klubu.
Anotace v angličtině
This thesis aims to introduce selected educational means and their application in the leisure education of literacy. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part defines the issue of teaching aids concerning various means of determination, structuring and intrinsic characteristics of selected educational means. The theoretical part then introduces selected literary works analysed to produce and subsequently implement methodical worksheets and further elaborates on the particular needs of middle school readers. The practical part focuses on effectuation and reflection on a set of methodical worksheets used within the ambit of the readers' club.
Klíčová slova
didaktické prostředky, literatura pro děti a mládež, mladší školní věk, čtenářství, volný čas
Klíčová slova v angličtině
teaching aids, children literature, middle childhood, reading, leisure time
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představení vybraných didaktických prostředků a jejich využití ve volnočasové výchově ke čtenářství. V teoretické části budou konkretizovány vybrané didaktické prostředky vhodné pro práci s literárním textem, vybraní autoři literatury pro děti a mládež, konkrétní literární díla a vývojová specifika zvolené cílové skupiny dětí/mládeže. Praktická část bude zaměřena na vytvoření sady metodických a pracovních listů (příp. jejich ověření v praxi a reflexi).
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představení vybraných didaktických prostředků a jejich využití ve volnočasové výchově ke čtenářství. V teoretické části budou konkretizovány vybrané didaktické prostředky vhodné pro práci s literárním textem, vybraní autoři literatury pro děti a mládež, konkrétní literární díla a vývojová specifika zvolené cílové skupiny dětí/mládeže. Praktická část bude zaměřena na vytvoření sady metodických a pracovních listů (příp. jejich ověření v praxi a reflexi).
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
Čeňková, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Euromedia Group, 2019.
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2018.
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009.
Mocná, Dagmar a Josef Peterka. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
Pugnerová, Michaela a kol. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019.
Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019.
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009.
Šubrtová, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
Čeňková, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Euromedia Group, 2019.
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2018.
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009.
Mocná, Dagmar a Josef Peterka. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
Pugnerová, Michaela a kol. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019.
Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019.
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009.
Šubrtová, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011.