Tato práce se zaměřuje na výtvarné dovednosti dětí předškolního a mladšího školního věku ve volném čase. Teoretická část podává přehled vývoje dětí v této věkové skupině a diskutuje o významu volnočasových aktivit a výtvarné výchovy. Praktická část obsahuje návrh a realizaci výtvarného projektu pro rozvoj těchto dovedností s metodickými listy. Cílem bylo vytvořit projekt pro předškolní zařízení, který reflektuje současné teorie dětského výtvarného projevu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the artistic skills of preschool and early school-age children in their free time. The theoretical part provides an overview of children's development in this age group and discusses the importance of leisure activities and art education. The practical part includes the design and implementation of an art project to develop these skills with methodological sheets. The aim was to create a project for preschool facilities that reflects current theories of children's artistic expressio
Klíčová slova
Výtvarné výchova, předškolní věk, mladší školní věk, volný čas, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Art education, Preschool age, Younger school age, Free time, Methodological sheets
Rozsah průvodní práce
48 s. (86725 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na výtvarné dovednosti dětí předškolního a mladšího školního věku ve volném čase. Teoretická část podává přehled vývoje dětí v této věkové skupině a diskutuje o významu volnočasových aktivit a výtvarné výchovy. Praktická část obsahuje návrh a realizaci výtvarného projektu pro rozvoj těchto dovedností s metodickými listy. Cílem bylo vytvořit projekt pro předškolní zařízení, který reflektuje současné teorie dětského výtvarného projevu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the artistic skills of preschool and early school-age children in their free time. The theoretical part provides an overview of children's development in this age group and discusses the importance of leisure activities and art education. The practical part includes the design and implementation of an art project to develop these skills with methodological sheets. The aim was to create a project for preschool facilities that reflects current theories of children's artistic expressio
Klíčová slova
Výtvarné výchova, předškolní věk, mladší školní věk, volný čas, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Art education, Preschool age, Younger school age, Free time, Methodological sheets
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Vytvořit volnočasový výchovně-vzdělávací výtvarný projekt pro předškolní zařízení, zaměřený na rozvoj výtvarných dovedností, projekt bude reflektovat soudobé teorie vztahující se k dětskému výtvarnému projevu ve zvoleném období
Teoretická část:
Práce shrne teoretická východiska praktické části, zaměří se na problematiku volnočasové výtvarné výchovy v dané věkové skupině - na psychický a fyzický vývoj dítěte v předškolním věku a mladším školním věku, jeho kognitivní schopnosti, pedagogické problémy spojené s rozvojem vizuálního vnímání, s rozvojem jemné a hrubé motoriky a s grafomotorickým vývojem.
Praktická část:
Obsahem praktické části bude návrh a realizace výtvarného projektu určeného k rozvoji výtvarných dovedností u dětí předškolního věku a mladšího školního věku. Součástí projektu bude vytvoření jednotně pojatých, smysluplně strukturovaných metodických listů, zahrnujících v praxi realizované a následně reflektované výtvarné aktivity.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Vytvořit volnočasový výchovně-vzdělávací výtvarný projekt pro předškolní zařízení, zaměřený na rozvoj výtvarných dovedností, projekt bude reflektovat soudobé teorie vztahující se k dětskému výtvarnému projevu ve zvoleném období
Teoretická část:
Práce shrne teoretická východiska praktické části, zaměří se na problematiku volnočasové výtvarné výchovy v dané věkové skupině - na psychický a fyzický vývoj dítěte v předškolním věku a mladším školním věku, jeho kognitivní schopnosti, pedagogické problémy spojené s rozvojem vizuálního vnímání, s rozvojem jemné a hrubé motoriky a s grafomotorickým vývojem.
Praktická část:
Obsahem praktické části bude návrh a realizace výtvarného projektu určeného k rozvoji výtvarných dovedností u dětí předškolního věku a mladšího školního věku. Součástí projektu bude vytvoření jednotně pojatých, smysluplně strukturovaných metodických listů, zahrnujících v praxi realizované a následně reflektované výtvarné aktivity.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. 2. upr. a dopl. vyd. Brno: Print-Typia, 2001. 175 s. ISBN 80-86384-00-4.
UŽDIL. J, Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte, Psychologie a pedagogika 1978, SPN - pedagogické nakladatelství ISBN: 14-245-78
SLAVÍK. J, Výtvarné čarování, Psychologie a pedagogika (Praha 2000) ISBN: 80-7290-016-1
KIRCHNEROVÁ, V.; RUBEŠOVÁ, R. Hravé tvoření pro malá stvoření
JAKOUBKOVÁ, V.; PACKOVÁ, J.; PEJŠOVÁ, J. Výtvarná výchova v mateřské škole /dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy/, Praha: VÚP Naše vojsko, 1988. ISBN neuvedeno.
H. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století, Olomouc 2014, ISBN 978-80-244-3818-4
KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost: Techniky a cvičení, Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1652- 7
MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
TELCOVÁ, J.; ODEHNAL, L. Úvod do pedagogické psychologie: Část 1., Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. ISBN 80-8656-13-X.
HAZUKOVÁ, H., Šamšula, P. (2005). Didaktika výtvarné́ výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. 2. upr. a dopl. vyd. Brno: Print-Typia, 2001. 175 s. ISBN 80-86384-00-4.
UŽDIL. J, Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte, Psychologie a pedagogika 1978, SPN - pedagogické nakladatelství ISBN: 14-245-78
SLAVÍK. J, Výtvarné čarování, Psychologie a pedagogika (Praha 2000) ISBN: 80-7290-016-1
KIRCHNEROVÁ, V.; RUBEŠOVÁ, R. Hravé tvoření pro malá stvoření
JAKOUBKOVÁ, V.; PACKOVÁ, J.; PEJŠOVÁ, J. Výtvarná výchova v mateřské škole /dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy/, Praha: VÚP Naše vojsko, 1988. ISBN neuvedeno.
H. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století, Olomouc 2014, ISBN 978-80-244-3818-4
KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost: Techniky a cvičení, Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1652- 7
MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
TELCOVÁ, J.; ODEHNAL, L. Úvod do pedagogické psychologie: Část 1., Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. ISBN 80-8656-13-X.
HAZUKOVÁ, H., Šamšula, P. (2005). Didaktika výtvarné́ výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou bakalářskou práci: záměr, cíl, metodologii a hlavní závěry.
Následně byly představeny posudky vedoucího práce a oponenta.
Student reagoval na vybrané podněty uvedené v posudcích, odpovídal na doplňující otázky položené členy komise, a vedl diskusi se členy komise.