Diplomová práce se věnuje formulaci etických dilemat kurátorů pro děti a mládež vyvstávající při práci s drogově závislými nezletilými z hlediska rizikovosti užívání návykových látek a dopadů jednotlivých nelegálních substancí ve zvolené cílové skupině. Cílem práce je nastínit konkrétní etická dilemata kurátorů objevující se při práci se specifikovanou cílovou skupinou a rovněž představení vybraného dilematu s následnou aplikací z pohledu etické teorie. Tato práce se zaměřuje na nezletilé plnící povinnou školní docházku a z tohoto důvodu je nezbytné v tomto kontextu poukázat na prevenci, kterou zaštiťuje školní metodik prevence. Kurátor zastává v řešení drogové situace nezletilého významnou roli a v rámci jejich spolupráce se dostává do dilematických situací téměř denně. Diplomová práce nabízí několik možných etických dilemat, včetně jejich popisu, které byly zjištěny prostřednictvím navázání kontaktu s kurátory Plzeňského kraje. V otázce volby mezi možnými variantami nabízeného řešení vzniklé neadekvátní situace může etická teorie sloužit jako podpora při učiněném rozhodnutí.
Pro tuto práci byl zvolen utilitarismus, který pojednává o největším štěstí pro co největší počet lidí. Závěr diplomové práce je věnován charakteristice této etické teorie a jejímu uplatnění v konkrétním zvoleném dilematu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the formulation of ethical dilemmas of curators for children and youth arising when working with drug addicted minors. The thesis is pointing out to the risk of using addictive substances and the impact of individual illegal substances in the selected target group. The aim of the thesis is to outline specific ethical dilemmas of curators appearing when working with the specified target group, as well as to present a selected dilemma with subsequent application from the perspective of ethical theory. This thesis focuses on minors fulfilling compulsory school attendance and for this reason it is necessary in this context to point out the prevention work carried out by the school prevention methodologist. The curator plays an important role in solution of the minor's drug situation and gets into dilematic situation almost every day during their cooperation. The diploma thesis offers several possible ethical dilemmas, including their description, which were discovered through establishing contact with the curators of the Pilsen region. In the question of choosing between possible options of the proposed solution to an inadequate situation, ethical theory can serve as a support for the decision made. For this thesis was chosen utilitarianism, which discusses the greatest happiness for the greatest number of people. The conclusion of the diploma thesis is devoted to the characteristics of this ethical theory and its application in the specific chosen dilemma.
Klíčová slova
etické dilema, etická teorie, kurátor pro děti a mládež, drogově závislí nezletilí, nelegální návykové látky, prevence ve školském zařízení
Klíčová slova v angličtině
ethical dilemmas, ethical theory, curator for children and youth, drug addicted minors, illegal addictive substances, prevention in school
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje formulaci etických dilemat kurátorů pro děti a mládež vyvstávající při práci s drogově závislými nezletilými z hlediska rizikovosti užívání návykových látek a dopadů jednotlivých nelegálních substancí ve zvolené cílové skupině. Cílem práce je nastínit konkrétní etická dilemata kurátorů objevující se při práci se specifikovanou cílovou skupinou a rovněž představení vybraného dilematu s následnou aplikací z pohledu etické teorie. Tato práce se zaměřuje na nezletilé plnící povinnou školní docházku a z tohoto důvodu je nezbytné v tomto kontextu poukázat na prevenci, kterou zaštiťuje školní metodik prevence. Kurátor zastává v řešení drogové situace nezletilého významnou roli a v rámci jejich spolupráce se dostává do dilematických situací téměř denně. Diplomová práce nabízí několik možných etických dilemat, včetně jejich popisu, které byly zjištěny prostřednictvím navázání kontaktu s kurátory Plzeňského kraje. V otázce volby mezi možnými variantami nabízeného řešení vzniklé neadekvátní situace může etická teorie sloužit jako podpora při učiněném rozhodnutí.
Pro tuto práci byl zvolen utilitarismus, který pojednává o největším štěstí pro co největší počet lidí. Závěr diplomové práce je věnován charakteristice této etické teorie a jejímu uplatnění v konkrétním zvoleném dilematu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the formulation of ethical dilemmas of curators for children and youth arising when working with drug addicted minors. The thesis is pointing out to the risk of using addictive substances and the impact of individual illegal substances in the selected target group. The aim of the thesis is to outline specific ethical dilemmas of curators appearing when working with the specified target group, as well as to present a selected dilemma with subsequent application from the perspective of ethical theory. This thesis focuses on minors fulfilling compulsory school attendance and for this reason it is necessary in this context to point out the prevention work carried out by the school prevention methodologist. The curator plays an important role in solution of the minor's drug situation and gets into dilematic situation almost every day during their cooperation. The diploma thesis offers several possible ethical dilemmas, including their description, which were discovered through establishing contact with the curators of the Pilsen region. In the question of choosing between possible options of the proposed solution to an inadequate situation, ethical theory can serve as a support for the decision made. For this thesis was chosen utilitarianism, which discusses the greatest happiness for the greatest number of people. The conclusion of the diploma thesis is devoted to the characteristics of this ethical theory and its application in the specific chosen dilemma.
Klíčová slova
etické dilema, etická teorie, kurátor pro děti a mládež, drogově závislí nezletilí, nelegální návykové látky, prevence ve školském zařízení
Klíčová slova v angličtině
ethical dilemmas, ethical theory, curator for children and youth, drug addicted minors, illegal addictive substances, prevention in school
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat etickými dilematy, která řeší kurátor pro děti a mládež při práci s klienty závislými na návykových látkách. Z důvodu vhledu do problematiky etických dilemat v sociální práci, budou stručně představena etická dilemata při práci kurátora pro děti a mládež, který je součástí orgánu sociálně právní ochrany dětí, obecně. Hlavním cílem této práce však bude zabývat se etickými dilematy, která vznikají při práci s klienty (dětmi a mladistvými), kteří se potýkají s drogovou závislostí. Budou provedeny rozhovory s kurátory na téma etických dilemat, s nimiž se při práci s touto cílovou skupinou potýkají a jak s nimi poté pracují. Dále bude provedena analýza toho, co kurátorům, pomáhá v rozhodování, vedoucích k nalezení co nejvhodnějších způsobů řešení dilemat a pochopitelně i otázka, jak takovým etickým dilematům předcházet, a zda je to vůbec možné. V práci jsou použity vybrané etické teorie (deontologie, utilitarismus a etika péče) jako možnost řešení vzniklých dilemat s následnou aplikací jednotlivých teorií na zjištěná dilemata.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat etickými dilematy, která řeší kurátor pro děti a mládež při práci s klienty závislými na návykových látkách. Z důvodu vhledu do problematiky etických dilemat v sociální práci, budou stručně představena etická dilemata při práci kurátora pro děti a mládež, který je součástí orgánu sociálně právní ochrany dětí, obecně. Hlavním cílem této práce však bude zabývat se etickými dilematy, která vznikají při práci s klienty (dětmi a mladistvými), kteří se potýkají s drogovou závislostí. Budou provedeny rozhovory s kurátory na téma etických dilemat, s nimiž se při práci s touto cílovou skupinou potýkají a jak s nimi poté pracují. Dále bude provedena analýza toho, co kurátorům, pomáhá v rozhodování, vedoucích k nalezení co nejvhodnějších způsobů řešení dilemat a pochopitelně i otázka, jak takovým etickým dilematům předcházet, a zda je to vůbec možné. V práci jsou použity vybrané etické teorie (deontologie, utilitarismus a etika péče) jako možnost řešení vzniklých dilemat s následnou aplikací jednotlivých teorií na zjištěná dilemata.
Seznam doporučené literatury
DOHNALOVÁ, Z., NEČASOVÁ, M., TALAŠOVÁ, R. Využití vybraných etických teorií v praxi sociální práce. In: Sociální práce/Sociálna práca. 3/2010, s. 76-87 [online].
JANKOVSKÝ J.Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329.6.
KANT, I. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1976. ISBN 000145045
MATOUŠEK O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 8026202139.
MILL. J. S. Utilitarismus. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN: 978-80-7429-140-1.
MUSIL L. Ráda bych vám pomohla, ale: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
URBANOVÁ, M.; URBAN, D. Reflexe vybraného dilematu sociální práce optikou etické teorie I. Kanta. Sociální práce/Sociálna práca, 2019, č.6, ISSN 1213- 624.
Seznam doporučené literatury
DOHNALOVÁ, Z., NEČASOVÁ, M., TALAŠOVÁ, R. Využití vybraných etických teorií v praxi sociální práce. In: Sociální práce/Sociálna práca. 3/2010, s. 76-87 [online].
JANKOVSKÝ J.Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329.6.
KANT, I. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1976. ISBN 000145045
MATOUŠEK O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 8026202139.
MILL. J. S. Utilitarismus. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN: 978-80-7429-140-1.
MUSIL L. Ráda bych vám pomohla, ale: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
URBANOVÁ, M.; URBAN, D. Reflexe vybraného dilematu sociální práce optikou etické teorie I. Kanta. Sociální práce/Sociálna práca, 2019, č.6, ISSN 1213- 624.
Studentka představila svou DP a její části; z komise zazněla otázka týkající se dosažených poznatků, na kterou studentka odpověděla. Oponent prezentoval některé hlavní nedostatky DP, studentka reagovala; dále položil další doplňující otázky, ty byly také zodpovězeny, včetně následující otázky z komise týkající se výzkumné části. Další člen komise se vrátil k dosaženým poznatkům a požadoval upřesnění a konkretizaci. Z komise pak ještě zazněla další otázky týkající se definice jednoho z klíčových pojmů DP; následovala výměna myšlenek a další komentáře z komise. Komise se shodla na výsledném hodnocení DP.