Tato bakalářská práce seznamuje s možnostmi začlenění arteterapie jako
podpůrné metody pro žáky střední umělecké školy. Teoretická část se zabývá
vymezením pojmu adolescence, problematikou změn po fyzické a psychické stránce
během studia střední školy a nejčastějšími poruchy chování s tímto obdobím spojenými.
Také stručně popisuje charakteristické principy arteterapie. Praktická část je založena
na autorčině práci s vybranými žáky. Jsou zde popsány kazuistiky jednotlivých
respondentů, se kterými autorka spolupracuje během více setkání. Také je zde uvedena
charakteristika výtvarného projevu žáka střední umělecké školy. Cílem této bakalářské
práce je nastínit možnosti použití arteterapie na středních uměleckých školách a efekty
jejího působení na žáky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis introduces the possibilities of incorporating art therapy as a
supportive method for secondary art school students. The theoretical part deals with the
definition of the term adolescence, the issue of physical and psychological changes during
high school and the most common behavioural disorders associated with this period. It
also briefly describes the characteristic principles of art therapy. The practical part is
based on the author's work with selected pupils. Case studies of individual respondents
with whom the author has worked during several sessions are described. The
characteristics of the art expression of the pupils of the secondary art school are also
presented. The aim of this bachelor thesis is to outline the possibilities of using art therapy
in secondary art schools and the effects it has on pupils.
Klíčová slova
arteterapie, žák střední školy, umělecká škola, adolescence, vývojová
psychologie
Klíčová slova v angličtině
art therapy, high school student, art school, adolescence, developmental
psychology
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce seznamuje s možnostmi začlenění arteterapie jako
podpůrné metody pro žáky střední umělecké školy. Teoretická část se zabývá
vymezením pojmu adolescence, problematikou změn po fyzické a psychické stránce
během studia střední školy a nejčastějšími poruchy chování s tímto obdobím spojenými.
Také stručně popisuje charakteristické principy arteterapie. Praktická část je založena
na autorčině práci s vybranými žáky. Jsou zde popsány kazuistiky jednotlivých
respondentů, se kterými autorka spolupracuje během více setkání. Také je zde uvedena
charakteristika výtvarného projevu žáka střední umělecké školy. Cílem této bakalářské
práce je nastínit možnosti použití arteterapie na středních uměleckých školách a efekty
jejího působení na žáky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis introduces the possibilities of incorporating art therapy as a
supportive method for secondary art school students. The theoretical part deals with the
definition of the term adolescence, the issue of physical and psychological changes during
high school and the most common behavioural disorders associated with this period. It
also briefly describes the characteristic principles of art therapy. The practical part is
based on the author's work with selected pupils. Case studies of individual respondents
with whom the author has worked during several sessions are described. The
characteristics of the art expression of the pupils of the secondary art school are also
presented. The aim of this bachelor thesis is to outline the possibilities of using art therapy
in secondary art schools and the effects it has on pupils.
Klíčová slova
arteterapie, žák střední školy, umělecká škola, adolescence, vývojová
psychologie
Klíčová slova v angličtině
art therapy, high school student, art school, adolescence, developmental
psychology
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce seznamuje s možnostmi začlenění arteterapie jako podpůrné metody pro žáky střední umělecké školy. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu adolescence, problematikou změn po fyzické a psychické stránce během studia střední školy a nejčastějšími poruchy chování s tímto obdobím spojenými. Také stručně popisuje charakteristické principy arteterapie. Praktická část je založena na autorčině práci s vybranými žáky. Jsou zde popsány kazuistiky jednotlivých respondentů, se kterými autorka spolupracuje během více setkání. Také je zde uvedena charakteristika výtvarného projevu žáka střední umělecké školy. Cílem této bakalářské práce je nastínit možnosti použití arteterapie na středních uměleckých školách a efekty jejího působení na žáky.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce seznamuje s možnostmi začlenění arteterapie jako podpůrné metody pro žáky střední umělecké školy. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu adolescence, problematikou změn po fyzické a psychické stránce během studia střední školy a nejčastějšími poruchy chování s tímto obdobím spojenými. Také stručně popisuje charakteristické principy arteterapie. Praktická část je založena na autorčině práci s vybranými žáky. Jsou zde popsány kazuistiky jednotlivých respondentů, se kterými autorka spolupracuje během více setkání. Také je zde uvedena charakteristika výtvarného projevu žáka střední umělecké školy. Cílem této bakalářské práce je nastínit možnosti použití arteterapie na středních uměleckých školách a efekty jejího působení na žáky.
Seznam doporučené literatury
Cognet, G. (2013). Dětská tvorba jako diagnostický nástroj. Portál.
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál.
Liebman, M. (2005). Skupinová arteterapie. Nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Portál.
Lhotová, M. & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Portál.
Macek, P. (1999). Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky. Portál.
Pöthe, P. (2020). Emoční poruchy v dětství a dospívání. Grada
Read, H. (1967). Výchova uměním. Odeon.
Stuchlíková, I. a kol. (2005). Zvládání emočních problémů školáků. Portál.
Šicková-Fabrici, J. (2008). Základy arteterapie. Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
Seznam doporučené literatury
Cognet, G. (2013). Dětská tvorba jako diagnostický nástroj. Portál.
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál.
Liebman, M. (2005). Skupinová arteterapie. Nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Portál.
Lhotová, M. & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Portál.
Macek, P. (1999). Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky. Portál.
Pöthe, P. (2020). Emoční poruchy v dětství a dospívání. Grada
Read, H. (1967). Výchova uměním. Odeon.
Stuchlíková, I. a kol. (2005). Zvládání emočních problémů školáků. Portál.
Šicková-Fabrici, J. (2008). Základy arteterapie. Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.