Bakalářská práce se zabývá fyzioterapií u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením. V teoretické části jsem začala popisem, co to je vadné držení těla obecně a následně vysvětlila rozdíl mezi skoliotickým držením a skoliózou. Zmínila jsem základní anatomické údaje o páteři a hlubokém stabilizačním systému. Věnovala jsem se i charakteristice školního věku a dále jsem se kromě terapie, ke které jsem přiřadila i zmínku o tom, jak správně děti motivovat ke cvičení, zaměřila i na prevenci skoliotického držení. Na závěr teoretické části jsem popsala několik fyzioterapeutických přístupů pomocí, kterých lze tuto funkční poruchu pohybového aparátu ovlivnit.
Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu pomocí kazuistik tří probandů školního věku s funkčním skoliotickým držením. Výzkum probíhal po dobu necelých tří měsíců, na jeho počátku byl proveden vstupní kineziologický rozbor i s odebráním anamnézy, následovaly individuální terapie vycházející ze vstupního vyšetření a cvičební jednotky, sestavené již před zahájením terapií po konzultaci s vedoucí práce. Na závěr byly výsledky zhodnoceny pomocí výstupního kineziologického rozboru. Vyšetření, která byla provedena v rámci kineziologických rozborů jsem stručně pospala v kapitole Metodiky.
Cílem práce bylo nastínit problematiku funkčního skoliotického držení u dětí školního věku a navrhnout vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením.
Bakalářská práce může sloužit jako ucelený zdroj informací o daném tématu pro fyzioterapeuty v praxi a studenty fyzioterapie, ale i pro rodiče dětí školního věku, u kterých se skoliotické držení těla vyskytuje nebo jsou ohroženy jeho vznikem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about a physiotherapy in school-aged children with the functional scoliotic posture. In a theoretical part I started with a description of poor body posture in general and then I explained the difference between scoliotic posture and scoliosis. I mentioned an anatomical data about spine and deep stabilization system. I characterized the school age and I wrote about the scoliotic posture prevention and therapy. In a subsection about the therapy, I mentioned a question how to motivate children to exercise. In the end of the theoretical part, I described several physiotherapeutic methods, which are appropriate for the scoliotic posture therapy.
A practical part of my bachelor thesis is processed by qualitative research using three case reports worked out about school- aged children with the functional scoliotic posture. The research was going on for almost three months. In the beginning of the study, I took an anamnesis and an initial kinesiological analysis. Therapies were put together on the basis the initial kinesiological analysis and children practiced exercises which were chosen with my supervisor before the research started. In the end of the study, I evaluated results using a final kinesiological analysis. In a chapter Methodology I described examinations I did with children within kinesiological analysis.
Goals of my bachelor thesis was outlining the issue of the functional scoliotic posture in school-aged children and suggesting suitable physiotherapeutic methods for therapy of school-aged children with the functional scoliotic posture.
The bachelor thesis can be used as source of information for physiotherapists in practise, students of physiotherapy or for parents of school-aged children with the functional scoliotic posture or with risk of its formation.
Klíčová slova
skoliotické držení, školní věk, fyzioterapie, vadné držení těla, funkční porucha
Klíčová slova v angličtině
scoliotic posture, school age, physiotherapy, poor body posture, functional disorder
Rozsah průvodní práce
100 s. (128 918)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá fyzioterapií u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením. V teoretické části jsem začala popisem, co to je vadné držení těla obecně a následně vysvětlila rozdíl mezi skoliotickým držením a skoliózou. Zmínila jsem základní anatomické údaje o páteři a hlubokém stabilizačním systému. Věnovala jsem se i charakteristice školního věku a dále jsem se kromě terapie, ke které jsem přiřadila i zmínku o tom, jak správně děti motivovat ke cvičení, zaměřila i na prevenci skoliotického držení. Na závěr teoretické části jsem popsala několik fyzioterapeutických přístupů pomocí, kterých lze tuto funkční poruchu pohybového aparátu ovlivnit.
Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu pomocí kazuistik tří probandů školního věku s funkčním skoliotickým držením. Výzkum probíhal po dobu necelých tří měsíců, na jeho počátku byl proveden vstupní kineziologický rozbor i s odebráním anamnézy, následovaly individuální terapie vycházející ze vstupního vyšetření a cvičební jednotky, sestavené již před zahájením terapií po konzultaci s vedoucí práce. Na závěr byly výsledky zhodnoceny pomocí výstupního kineziologického rozboru. Vyšetření, která byla provedena v rámci kineziologických rozborů jsem stručně pospala v kapitole Metodiky.
Cílem práce bylo nastínit problematiku funkčního skoliotického držení u dětí školního věku a navrhnout vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením.
Bakalářská práce může sloužit jako ucelený zdroj informací o daném tématu pro fyzioterapeuty v praxi a studenty fyzioterapie, ale i pro rodiče dětí školního věku, u kterých se skoliotické držení těla vyskytuje nebo jsou ohroženy jeho vznikem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about a physiotherapy in school-aged children with the functional scoliotic posture. In a theoretical part I started with a description of poor body posture in general and then I explained the difference between scoliotic posture and scoliosis. I mentioned an anatomical data about spine and deep stabilization system. I characterized the school age and I wrote about the scoliotic posture prevention and therapy. In a subsection about the therapy, I mentioned a question how to motivate children to exercise. In the end of the theoretical part, I described several physiotherapeutic methods, which are appropriate for the scoliotic posture therapy.
A practical part of my bachelor thesis is processed by qualitative research using three case reports worked out about school- aged children with the functional scoliotic posture. The research was going on for almost three months. In the beginning of the study, I took an anamnesis and an initial kinesiological analysis. Therapies were put together on the basis the initial kinesiological analysis and children practiced exercises which were chosen with my supervisor before the research started. In the end of the study, I evaluated results using a final kinesiological analysis. In a chapter Methodology I described examinations I did with children within kinesiological analysis.
Goals of my bachelor thesis was outlining the issue of the functional scoliotic posture in school-aged children and suggesting suitable physiotherapeutic methods for therapy of school-aged children with the functional scoliotic posture.
The bachelor thesis can be used as source of information for physiotherapists in practise, students of physiotherapy or for parents of school-aged children with the functional scoliotic posture or with risk of its formation.
Klíčová slova
skoliotické držení, školní věk, fyzioterapie, vadné držení těla, funkční porucha
Klíčová slova v angličtině
scoliotic posture, school age, physiotherapy, poor body posture, functional disorder
Zásady pro vypracování
ÚVOD DO SOUČASNÉ PROBLEMATIKY
Skoliotické držení je jeden z typů vadného držení těla. Nejčastěji bývá způsobeno jednostrannou zátěží při sportu, chybným sedem, nebo stojem s větším zatížením jedné dolní končetiny. Jedná se o funkční poruchu, kdy je páteř vybočena do strany. Správnou korekcí držení těla, se však toto zakřivení vyrovná. Kromě vybočené páteře je typická i nestejná výška ramen a lopatek. V průběhu růstu se u dítěte může ze skoliotického držení vyvinout skolióza, která je již poruchou strukturální. Jedná se tedy o složitější problém, který již není možné ovlivnit pouhou úpravou držení těla. Proto je důležité s dětmi, které mají vadné držení těla, pracovat co nejdříve.
CÍLE PRÁCE
Nastínit problematiku funkčního skoliotického držení u dětí školního věku.
Navrhnout vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY
Jaký konkrétní vliv bude mít fyzioterapeutická intervence u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením?
Jaké jsou vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením?
METODIKY
Výzkum bude proveden kvalitativní metodou. Bude zahrnovat kineziologický rozbor (vstupní a výstupní) se zaměřením na vyšetření skoliotického držení. Vyšetřen bude například Adamsův test předklonu nebo dynamické vyšetření vzdáleností na páteři. Následně bude sestavena cvičební jednotka LTV. Výzkum bude probíhat v ambulantním zařízení, po dobu 2-3 měsíců, s 3-5 pacienty ve školním věku, kteří mají diagnostikované skoliotické držení.
PŘÍNOS BAKALÁŘSKÉ PRÁCE
Bakalářská práce může posloužit pro rodiče dětí školního věku jako zdroj informací o prevenci skoliotického držení nebo jeho rozpoznání.
Zásady pro vypracování
ÚVOD DO SOUČASNÉ PROBLEMATIKY
Skoliotické držení je jeden z typů vadného držení těla. Nejčastěji bývá způsobeno jednostrannou zátěží při sportu, chybným sedem, nebo stojem s větším zatížením jedné dolní končetiny. Jedná se o funkční poruchu, kdy je páteř vybočena do strany. Správnou korekcí držení těla, se však toto zakřivení vyrovná. Kromě vybočené páteře je typická i nestejná výška ramen a lopatek. V průběhu růstu se u dítěte může ze skoliotického držení vyvinout skolióza, která je již poruchou strukturální. Jedná se tedy o složitější problém, který již není možné ovlivnit pouhou úpravou držení těla. Proto je důležité s dětmi, které mají vadné držení těla, pracovat co nejdříve.
CÍLE PRÁCE
Nastínit problematiku funkčního skoliotického držení u dětí školního věku.
Navrhnout vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY
Jaký konkrétní vliv bude mít fyzioterapeutická intervence u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením?
Jaké jsou vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením?
METODIKY
Výzkum bude proveden kvalitativní metodou. Bude zahrnovat kineziologický rozbor (vstupní a výstupní) se zaměřením na vyšetření skoliotického držení. Vyšetřen bude například Adamsův test předklonu nebo dynamické vyšetření vzdáleností na páteři. Následně bude sestavena cvičební jednotka LTV. Výzkum bude probíhat v ambulantním zařízení, po dobu 2-3 měsíců, s 3-5 pacienty ve školním věku, kteří mají diagnostikované skoliotické držení.
PŘÍNOS BAKALÁŘSKÉ PRÁCE
Bakalářská práce může posloužit pro rodiče dětí školního věku jako zdroj informací o prevenci skoliotického držení nebo jeho rozpoznání.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, R., 2011. Anatomie 1: Třetí upravené a doplněné vydání. 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3817-8.
DYLEVSKÝ, I., 2012. Dětský pohybový systém. 1. Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-87419-18-2.
KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B., 2016. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4836-8. ISSN 1803-5264.
VÉLE, F., 2006. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2. Praha: Triton. ISBN 80-725-4837-9.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, R., 2011. Anatomie 1: Třetí upravené a doplněné vydání. 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3817-8.
DYLEVSKÝ, I., 2012. Dětský pohybový systém. 1. Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-87419-18-2.
KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B., 2016. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4836-8. ISSN 1803-5264.
VÉLE, F., 2006. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2. Praha: Triton. ISBN 80-725-4837-9.