Náhradní rodinná péče se orientuje na děti, které nemohou vyrůstat u svých biologických rodičů a je potřeba takovému dítěti zajistit náhradní formu rodinného zázemí. K tomuto zajištění existují formy náhradní rodinné péče, kterými jsou: osvojení, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu, poručenství s osobní péčí a svěření dítěte do péče jiné osoby. Systém náhradní rodinné péče prochází či se plánují změny, které mají proběhnout v rámci připravované novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí.
V bakalářské práci se věnuji problematice náhradní rodinné péče, ve které jsem se zaměřila na to, jak studenti a studentky sociální práce na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích vnímají roli sociálního pracovníka v náhradní rodinné péči.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části definuji pojem náhradní rodinná péče, poté uvádím základní právní úpravu této problematiky, vyjmenovala a definovala jsem jednotlivé formy náhradní rodinné péče, a nakonec jsem definovala sociálního pracovníka a popsala jeho roli v náhradní rodinné péči, ať už se jedná o sociálního pracovníka OSPOD či v doprovázející organizaci. Při zpracovávání výzkumné části byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie a metoda dotazníkového šetření, která byla zrealizována pomocí vlastního strukturovaného dotazníku. V rámci výzkumu byly pro další vyhodnocení výsledků stanoveny dvě hypotézy.
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak studenti a studentky sociální práce vnímají roli sociálního pracovníka v náhradní rodinné péči.
Anotace v angličtině
Substitute family care focuses on children who cannot grow up with their biological parents and need to be provided with an alternative form of family background. There are forms of substitute family care for this purpose, which are: adoption, foster care, temporary foster care, guardianship with personal care and entrusting the child to the care of another person. The system of foster family care is undergoing or is planned to undergo changes as part of the forthcoming amendment to the Act on Social and Legal Protection of Children.
In my bachelor thesis I deal with the issue of substitute family care, in which I focus on how students of social work at the University of South Bohemia in České Budějovice perceive the role of the social worker in foster family care.
The bachelor thesis is divided into theoretical and research parts. In the theoretical part I define the concept of foster family care, then I present the basic legal regulation of this issue, I list and define the different forms of foster family care, and finally I define the social worker and describe his role in foster family care, whether it is a social worker in the OSPOD or in the accompanying organization. When compiling the research part, a quantitative research strategy was used and a questionnaire survey method was chosen, which was implemented using my own structured questionnaire. Two hypotheses for further evaluation of the results were set within the research.
The aim of the bachelor thesis is to find out how social work students perceive the role of the social worker in substitute family care.
Klíčová slova
náhradní rodinná péče, sociální pracovník, studenti, osvojení, pěstounská péče, percepce
Klíčová slova v angličtině
substitute family care, social worker, students, adoption, foster care, perception
Rozsah průvodní práce
92 s. (117 718 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Náhradní rodinná péče se orientuje na děti, které nemohou vyrůstat u svých biologických rodičů a je potřeba takovému dítěti zajistit náhradní formu rodinného zázemí. K tomuto zajištění existují formy náhradní rodinné péče, kterými jsou: osvojení, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu, poručenství s osobní péčí a svěření dítěte do péče jiné osoby. Systém náhradní rodinné péče prochází či se plánují změny, které mají proběhnout v rámci připravované novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí.
V bakalářské práci se věnuji problematice náhradní rodinné péče, ve které jsem se zaměřila na to, jak studenti a studentky sociální práce na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích vnímají roli sociálního pracovníka v náhradní rodinné péči.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části definuji pojem náhradní rodinná péče, poté uvádím základní právní úpravu této problematiky, vyjmenovala a definovala jsem jednotlivé formy náhradní rodinné péče, a nakonec jsem definovala sociálního pracovníka a popsala jeho roli v náhradní rodinné péči, ať už se jedná o sociálního pracovníka OSPOD či v doprovázející organizaci. Při zpracovávání výzkumné části byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie a metoda dotazníkového šetření, která byla zrealizována pomocí vlastního strukturovaného dotazníku. V rámci výzkumu byly pro další vyhodnocení výsledků stanoveny dvě hypotézy.
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak studenti a studentky sociální práce vnímají roli sociálního pracovníka v náhradní rodinné péči.
Anotace v angličtině
Substitute family care focuses on children who cannot grow up with their biological parents and need to be provided with an alternative form of family background. There are forms of substitute family care for this purpose, which are: adoption, foster care, temporary foster care, guardianship with personal care and entrusting the child to the care of another person. The system of foster family care is undergoing or is planned to undergo changes as part of the forthcoming amendment to the Act on Social and Legal Protection of Children.
In my bachelor thesis I deal with the issue of substitute family care, in which I focus on how students of social work at the University of South Bohemia in České Budějovice perceive the role of the social worker in foster family care.
The bachelor thesis is divided into theoretical and research parts. In the theoretical part I define the concept of foster family care, then I present the basic legal regulation of this issue, I list and define the different forms of foster family care, and finally I define the social worker and describe his role in foster family care, whether it is a social worker in the OSPOD or in the accompanying organization. When compiling the research part, a quantitative research strategy was used and a questionnaire survey method was chosen, which was implemented using my own structured questionnaire. Two hypotheses for further evaluation of the results were set within the research.
The aim of the bachelor thesis is to find out how social work students perceive the role of the social worker in substitute family care.
Klíčová slova
náhradní rodinná péče, sociální pracovník, studenti, osvojení, pěstounská péče, percepce
Klíčová slova v angličtině
substitute family care, social worker, students, adoption, foster care, perception
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Náhradní rodinná péče je forma péče, při které jsou děti vychovávány náhradními rodiči a žijí spolu v jedné domácnosti. Cílem náhradní rodinné péče je poskytnout dítěti dočasnou či dlouhodobou péči, pokud děti nemají vlastní rodinu nebo nemohou být z jakýkoliv důvodů být se svou rodinou. Právní úpravou náhradní rodinné péče v České republice je zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Prioritou ČR je náhradní rodinná péče před ústavní výchovou dětí. Náhradní rodinná péče má následující formy: pěstounskou péči, pěstounskou péči na přechodnou dobu, osvojení, péči jiné osoby a poručenství s osobní péčí.
Cíl práce:
Předpokládaným cílem bakalářské práce je zjistit, jak studentky a studenti sociální práce vnímají roli a práci sociálního pracovníka v problematice náhradní rodinné péče.
Hypotézy:
H1: Míra informovanosti studentek a studentů sociální práce o úloze sociálního pracovníka v problematice náhradní rodinné péče je na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity vyšší než na Teologické fakultě Jihočeské univerzity.
H2: Studentky a studenti sociální práce ve třetím ročníku studia mají vyšší informovanost o úloze sociálního pracovníka v problematice náhradní rodinné péče než studentky a studenti v prvním ročníku studia.
Popis metodiky:
Pro bakalářskou práci byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie. Bude použita metoda dotazníkového šetření.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor zahrnuje studentky a studenti sociální práce, kteří studují prezenční studium a jsou v prvním a třetím ročníku. Konkrétně se jedná o studijní program Sociální práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity a studijní program Sociální a charitativní práce na Teologické fakultě Jihočeské univerzity. Bude se jednat o formu totálního výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Tato bakalářská práce bude cenným informačním zdrojem pro stávající i budoucí studentky a studenty sociální práce.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Náhradní rodinná péče je forma péče, při které jsou děti vychovávány náhradními rodiči a žijí spolu v jedné domácnosti. Cílem náhradní rodinné péče je poskytnout dítěti dočasnou či dlouhodobou péči, pokud děti nemají vlastní rodinu nebo nemohou být z jakýkoliv důvodů být se svou rodinou. Právní úpravou náhradní rodinné péče v České republice je zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Prioritou ČR je náhradní rodinná péče před ústavní výchovou dětí. Náhradní rodinná péče má následující formy: pěstounskou péči, pěstounskou péči na přechodnou dobu, osvojení, péči jiné osoby a poručenství s osobní péčí.
Cíl práce:
Předpokládaným cílem bakalářské práce je zjistit, jak studentky a studenti sociální práce vnímají roli a práci sociálního pracovníka v problematice náhradní rodinné péče.
Hypotézy:
H1: Míra informovanosti studentek a studentů sociální práce o úloze sociálního pracovníka v problematice náhradní rodinné péče je na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity vyšší než na Teologické fakultě Jihočeské univerzity.
H2: Studentky a studenti sociální práce ve třetím ročníku studia mají vyšší informovanost o úloze sociálního pracovníka v problematice náhradní rodinné péče než studentky a studenti v prvním ročníku studia.
Popis metodiky:
Pro bakalářskou práci byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie. Bude použita metoda dotazníkového šetření.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor zahrnuje studentky a studenti sociální práce, kteří studují prezenční studium a jsou v prvním a třetím ročníku. Konkrétně se jedná o studijní program Sociální práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity a studijní program Sociální a charitativní práce na Teologické fakultě Jihočeské univerzity. Bude se jednat o formu totálního výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Tato bakalářská práce bude cenným informačním zdrojem pro stávající i budoucí studentky a studenty sociální práce.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z., 1999. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál. ISBN 80-7178-304-8.
PAZLAROVÁ, H., 2016. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
ZÁKON č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
ZÁKON č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z., 1999. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál. ISBN 80-7178-304-8.
PAZLAROVÁ, H., 2016. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
ZÁKON č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
ZÁKON č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí