V teoretické části bakalářské práce jsou popsána témata týkající institucionální péče
v České republice, kvality života, jednotlivé modely a měření. Závěr teoretické práce se
věnuje sociálnímu pracovníkovi v institucionální péči, jaké musí splňovat předpoklady a
jaká je naplň jeho práce.
Cílem praktické části bylo zjistit, jakou mají kvalitu života dětí a mladistvých v dětských
domovech se školou a výchovných ústavech. K naplnění cíle byla vybrána kvantitativní
výzkumná strategie, která byla realizována na základě standardizovaného dotazníku
KIDSCREEN-27. Výzkum byl realizován v 5 zařízeních, které jsou na území
Jihočeského kraje, kraje Vysočina a Středočeského kraje. Výzkumu se zúčastnilo celkem
35 respondentů. Data byla následně vyhodnocena v MS Excel grafy.
Stanoveny byly celkem 3 hypotézy. První hypotéza zkoumala, jestli má fyzická aktivita
pozitivní vliv na kvalitu života děti. Na základě porovnání jednotlivých výsledků,
hypotéze nebyla potvrzena. Hypotéza č. 2 se zabývala tím, jestli kamarádi dětí, mají vliv
na kvalitu jejich život. Tato hypotéza také dle výsledků nebyla potvrzena. Poslední
hypotéza zkoumala, zda rodiče negativně ovlivňují kvalitu života dětí. Po porovnání
výsledků, bylo zjištěno, že se hypotéza nepotvrdila.
Tato bakalářská práce může posloužit laické veřejnosti, ale také té odborné, která tímto
způsobem může nahlédnout do problematiky ústavní výchovy a udělat si přehled o tom,
jak se dětem v těchto zařízení žije. Práce je i vhodným nahlédnutím do této problematiky
z důvodu, že se o dětských domovech se školou a výchovných ústavech moc nemluví a
není na ni vedeno tolika výzkumů, jako právě například na klasické dětské domovy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor thesis describes topics related to institutional care in
the Czech Republic, quality of life, individual models and measurements. The conclusion
of the theoretical thesis is devoted to the social worker in institutional care, what
prerequisites he/she must meet and what is the fulfilment of his/her work.
The aim of the practical part was to find out the quality of life of children and adolescents
in children's homes with school and educational institutions. In order to fulfill the
objective, a quantitative research strategy was selected and implemented on the basis of
the standardized questionnaire KIDSCREEN-27. The research was conducted in 5
institutions located in the territory of the South Bohemia Region, the Vysočina Region
and the Central Bohemia Region. A total of 35 respondents participated in the research.
The data were subsequently analyzed in MS Excel charts.
A total of 3 hypotheses were established. The first hypothesis examined whether physical
activity has a positive effect on children's quality of life. Based on a comparison of
individual results, the hypothesis was not confirmed. Hypothesis 2 looked at whether the
children's friends, have an effect on their quality of life. This hypothesis was also not
confirmed according to the results. The last hypothesis examined whether parents
negatively affect children's quality of life. After comparing the results, it was found that
the hypothesis was not confirmed.
This bachelor thesis can serve the general public as well as the professional public, who
in this way can gain insight into the issue of institutional education and get an overview
of how children live in these institutions. The thesis is also a useful insight into this issue
for the reason that not much is said about children's homes with schooling and educational
institutions and not much research is conducted on it, as just for example on traditional
children's homes.
Klíčová slova
Dětský domov se školou, výchovných ústav, kvalita života, sociální práce, sociální
pracovník, ústavní výchova, ochranná výchova
Klíčová slova v angličtině
Children's home with school, educational institutions, quality of life; social work, social
worker, institutional education, protective education
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části bakalářské práce jsou popsána témata týkající institucionální péče
v České republice, kvality života, jednotlivé modely a měření. Závěr teoretické práce se
věnuje sociálnímu pracovníkovi v institucionální péči, jaké musí splňovat předpoklady a
jaká je naplň jeho práce.
Cílem praktické části bylo zjistit, jakou mají kvalitu života dětí a mladistvých v dětských
domovech se školou a výchovných ústavech. K naplnění cíle byla vybrána kvantitativní
výzkumná strategie, která byla realizována na základě standardizovaného dotazníku
KIDSCREEN-27. Výzkum byl realizován v 5 zařízeních, které jsou na území
Jihočeského kraje, kraje Vysočina a Středočeského kraje. Výzkumu se zúčastnilo celkem
35 respondentů. Data byla následně vyhodnocena v MS Excel grafy.
Stanoveny byly celkem 3 hypotézy. První hypotéza zkoumala, jestli má fyzická aktivita
pozitivní vliv na kvalitu života děti. Na základě porovnání jednotlivých výsledků,
hypotéze nebyla potvrzena. Hypotéza č. 2 se zabývala tím, jestli kamarádi dětí, mají vliv
na kvalitu jejich život. Tato hypotéza také dle výsledků nebyla potvrzena. Poslední
hypotéza zkoumala, zda rodiče negativně ovlivňují kvalitu života dětí. Po porovnání
výsledků, bylo zjištěno, že se hypotéza nepotvrdila.
Tato bakalářská práce může posloužit laické veřejnosti, ale také té odborné, která tímto
způsobem může nahlédnout do problematiky ústavní výchovy a udělat si přehled o tom,
jak se dětem v těchto zařízení žije. Práce je i vhodným nahlédnutím do této problematiky
z důvodu, že se o dětských domovech se školou a výchovných ústavech moc nemluví a
není na ni vedeno tolika výzkumů, jako právě například na klasické dětské domovy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor thesis describes topics related to institutional care in
the Czech Republic, quality of life, individual models and measurements. The conclusion
of the theoretical thesis is devoted to the social worker in institutional care, what
prerequisites he/she must meet and what is the fulfilment of his/her work.
The aim of the practical part was to find out the quality of life of children and adolescents
in children's homes with school and educational institutions. In order to fulfill the
objective, a quantitative research strategy was selected and implemented on the basis of
the standardized questionnaire KIDSCREEN-27. The research was conducted in 5
institutions located in the territory of the South Bohemia Region, the Vysočina Region
and the Central Bohemia Region. A total of 35 respondents participated in the research.
The data were subsequently analyzed in MS Excel charts.
A total of 3 hypotheses were established. The first hypothesis examined whether physical
activity has a positive effect on children's quality of life. Based on a comparison of
individual results, the hypothesis was not confirmed. Hypothesis 2 looked at whether the
children's friends, have an effect on their quality of life. This hypothesis was also not
confirmed according to the results. The last hypothesis examined whether parents
negatively affect children's quality of life. After comparing the results, it was found that
the hypothesis was not confirmed.
This bachelor thesis can serve the general public as well as the professional public, who
in this way can gain insight into the issue of institutional education and get an overview
of how children live in these institutions. The thesis is also a useful insight into this issue
for the reason that not much is said about children's homes with schooling and educational
institutions and not much research is conducted on it, as just for example on traditional
children's homes.
Klíčová slova
Dětský domov se školou, výchovných ústav, kvalita života, sociální práce, sociální
pracovník, ústavní výchova, ochranná výchova
Klíčová slova v angličtině
Children's home with school, educational institutions, quality of life; social work, social
worker, institutional education, protective education
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky: Poruchy chování v dnešní době bývají čím dál častější. Vznik problémového chování lze začít hledat v základech rodiny a později i v kolektivu, ve kterém se dotyčný pohybuje. Těmto dětem v závažných případech bývá nařízená ústavní výchova a bývají poslány do dětských domovů se školou a v těch velmi závažných případech do výchovných ústavů. Je důležité, abychom nezanevřeli nad těmito dětmi a nadále jim věnovali pozornost.
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je zjistit jakou kvalitu života děti a mladiství v těchto zařízeních mají.
Metodický postup: Za pomoci kvantitativních nástrojů, prostřednictvím standardizovaného dotazníků, bude kvalita života zjištěna.
Charakteristika výzkumného souboru: Dotazník bude rozdán dětem a mladistvým ve věku od 13 do 18 let ve vybraných zařízeních, dětských domovů se školou a výchovných ústavů, v České republice.
Doporučení pro praxi: Bakalářská práce může sloužit pracovníkům, kteří pracují v těchto zařízeních, k pochopení a porozumění toho, jak se děti a mladiství cítí a jaká je jejich kvalita života, kterou by mohli nějakým způsobem trochu zvýšit.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky: Poruchy chování v dnešní době bývají čím dál častější. Vznik problémového chování lze začít hledat v základech rodiny a později i v kolektivu, ve kterém se dotyčný pohybuje. Těmto dětem v závažných případech bývá nařízená ústavní výchova a bývají poslány do dětských domovů se školou a v těch velmi závažných případech do výchovných ústavů. Je důležité, abychom nezanevřeli nad těmito dětmi a nadále jim věnovali pozornost.
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je zjistit jakou kvalitu života děti a mladiství v těchto zařízeních mají.
Metodický postup: Za pomoci kvantitativních nástrojů, prostřednictvím standardizovaného dotazníků, bude kvalita života zjištěna.
Charakteristika výzkumného souboru: Dotazník bude rozdán dětem a mladistvým ve věku od 13 do 18 let ve vybraných zařízeních, dětských domovů se školou a výchovných ústavů, v České republice.
Doporučení pro praxi: Bakalářská práce může sloužit pracovníkům, kteří pracují v těchto zařízeních, k pochopení a porozumění toho, jak se děti a mladiství cítí a jaká je jejich kvalita života, kterou by mohli nějakým způsobem trochu zvýšit.
Seznam doporučené literatury
BITTNER, P., HAVIGEROVÁ, J., JANIŠOVÁ, I., LANGHANSOVÁ, H., 2005. Děti z ústavů! Právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Praha: Artron, 79 s. ISBN 978-80-903473-4-2.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR), 324 s.ISBN 978-80-7552-821-6.
MATOUŠEK, O., 1999. Ústavní péče. 2. vydání. Praha: Slon, 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence. Portál, 344 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
NAVRÁTIL, S., MATTIOLI, J., 2011. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 119 s. ISBN 978-80-247-3672-3.
Seznam doporučené literatury
BITTNER, P., HAVIGEROVÁ, J., JANIŠOVÁ, I., LANGHANSOVÁ, H., 2005. Děti z ústavů! Právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Praha: Artron, 79 s. ISBN 978-80-903473-4-2.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR), 324 s.ISBN 978-80-7552-821-6.
MATOUŠEK, O., 1999. Ústavní péče. 2. vydání. Praha: Slon, 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence. Portál, 344 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
NAVRÁTIL, S., MATTIOLI, J., 2011. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 119 s. ISBN 978-80-247-3672-3.