Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi zařazením frontline operátorů
na zdravotnická operační střediska v České republice, ale i samostatnou problematikou
zdravotnického operačního střediska. Ráda bych touto prací poukázala na náročnost
a vytíženost zaměstnanců zdravotnického operačního střediska a změnila názor
populace. Práce zde je často vnímána jako pouhé sezení a přijímaní telefonátů
a zapomíná se na psychickou zátěž, které operátoři musí čelit.
V teoretické části je popsán chod zdravotnického operačního střediska, jeho historie
a vývoj v České republice, náplň práce operátorů, výjezdové skupiny
i základny, technologie, vybavenost pracoviště, zapojení first respondentů, je zmíněna
aplikace Záchranka. Je zde popsána i funkce frontline operátorů, jejich náplň práce
a dočasné zkušenosti s jejich zapojením.
Práce má tři cíle. Zjistit, zda je Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje
připravena zařadit frontline operátory do provozu. Dále zmapovat náplň práce frontline
operátorů. A poslední cíl je zjistit, kde frontline operátory sehnat. Pro získání informací
byl proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů. Respondenti
byli rozděleni do tří skupin a každá skupina měla vlastní otázky. Respondenti z první
skupiny byli zaměstnanci zdravotnického operačního střediska Jihočeského kraje.
Druhá skupina byli zaměstnanci zdravotního operačního střediska Plzeňského kraje.
Poslední skupinu respondentů tvořili frontline operátoři.
Výsledky výzkumného šetření ukazují, že podle stanovených cílů je Zdravotnická
záchranná služba Jihočeského kraje připravena na své zdravotnické operační středisko
zařadit frontline operátory. Byla zmapována nejčastější náplň práce frontline operátorů
a jejich přínos pro chod zdravotnického operačního střediska. Zároveň bylo
zjištěno, kde tyto pracovníky sehnat.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the possibilities of integrating frontline operators into
medical dispatch centers in the Czech Republic, along with the independent issues
surrounding medical dispatch centers. Through this work, I aim to highlight
the demanding nature and workload of medical dispatch center employees and change
the public perception. The work is often perceived as mere sitting and answering
calls, overlooking the psychological stress that operators must face.
The theoretical part describes the operation of medical dispatch centers, their
history, and development in the Czech Republic, the job responsibilities
of operators, response teams and bases, workplace technology and equipment,
involvement of first responders, and the mention of the Záchranka application. It also
describes the functions of frontline operators, their job responsibilities, and temporary
experiences with their integration.
The thesis has three objectives: to determine if the South Bohemian Emergency Medical
Service is prepared to incorporate frontline operators into its operations, to map the job
responsibilities of frontline operators, and to identify where frontline operators can be
recruited. Qualitative research was conducted through semi-structured interviews
to gather information. Respondents were divided into three groups, each with its own
set of questions. The first group consisted of employees from the South Bohemian
medical dispatch center. The second group included employees from the medical
dispatch center of the Plzeň region. The third group comprised frontline operators.
The research results indicate that according to the established objectives, the South
Bohemian Emergency Medical Service is prepared to integrate frontline operators
into its medical dispatch center. The most common job responsibilities of frontline
operators and their contribution to the operation of the medical dispatch center were
identified. Additionally, efforts were made to determine where these workers can be
recruited.
Klíčová slova
Dispečer; zdravotnické operační středisko; zdravotnická záchranná služba; frontline
operátor
Klíčová slova v angličtině
Dispatcher; medical operations centre; medical emergency service; frontline operator
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi zařazením frontline operátorů
na zdravotnická operační střediska v České republice, ale i samostatnou problematikou
zdravotnického operačního střediska. Ráda bych touto prací poukázala na náročnost
a vytíženost zaměstnanců zdravotnického operačního střediska a změnila názor
populace. Práce zde je často vnímána jako pouhé sezení a přijímaní telefonátů
a zapomíná se na psychickou zátěž, které operátoři musí čelit.
V teoretické části je popsán chod zdravotnického operačního střediska, jeho historie
a vývoj v České republice, náplň práce operátorů, výjezdové skupiny
i základny, technologie, vybavenost pracoviště, zapojení first respondentů, je zmíněna
aplikace Záchranka. Je zde popsána i funkce frontline operátorů, jejich náplň práce
a dočasné zkušenosti s jejich zapojením.
Práce má tři cíle. Zjistit, zda je Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje
připravena zařadit frontline operátory do provozu. Dále zmapovat náplň práce frontline
operátorů. A poslední cíl je zjistit, kde frontline operátory sehnat. Pro získání informací
byl proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů. Respondenti
byli rozděleni do tří skupin a každá skupina měla vlastní otázky. Respondenti z první
skupiny byli zaměstnanci zdravotnického operačního střediska Jihočeského kraje.
Druhá skupina byli zaměstnanci zdravotního operačního střediska Plzeňského kraje.
Poslední skupinu respondentů tvořili frontline operátoři.
Výsledky výzkumného šetření ukazují, že podle stanovených cílů je Zdravotnická
záchranná služba Jihočeského kraje připravena na své zdravotnické operační středisko
zařadit frontline operátory. Byla zmapována nejčastější náplň práce frontline operátorů
a jejich přínos pro chod zdravotnického operačního střediska. Zároveň bylo
zjištěno, kde tyto pracovníky sehnat.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the possibilities of integrating frontline operators into
medical dispatch centers in the Czech Republic, along with the independent issues
surrounding medical dispatch centers. Through this work, I aim to highlight
the demanding nature and workload of medical dispatch center employees and change
the public perception. The work is often perceived as mere sitting and answering
calls, overlooking the psychological stress that operators must face.
The theoretical part describes the operation of medical dispatch centers, their
history, and development in the Czech Republic, the job responsibilities
of operators, response teams and bases, workplace technology and equipment,
involvement of first responders, and the mention of the Záchranka application. It also
describes the functions of frontline operators, their job responsibilities, and temporary
experiences with their integration.
The thesis has three objectives: to determine if the South Bohemian Emergency Medical
Service is prepared to incorporate frontline operators into its operations, to map the job
responsibilities of frontline operators, and to identify where frontline operators can be
recruited. Qualitative research was conducted through semi-structured interviews
to gather information. Respondents were divided into three groups, each with its own
set of questions. The first group consisted of employees from the South Bohemian
medical dispatch center. The second group included employees from the medical
dispatch center of the Plzeň region. The third group comprised frontline operators.
The research results indicate that according to the established objectives, the South
Bohemian Emergency Medical Service is prepared to integrate frontline operators
into its medical dispatch center. The most common job responsibilities of frontline
operators and their contribution to the operation of the medical dispatch center were
identified. Additionally, efforts were made to determine where these workers can be
recruited.
Klíčová slova
Dispečer; zdravotnické operační středisko; zdravotnická záchranná služba; frontline
operátor
Klíčová slova v angličtině
Dispatcher; medical operations centre; medical emergency service; frontline operator
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Na zdravotnických operačních střediscích je momentálně obtížné zajistit provoz tak, aby zaměstnanci nebyli přetěžováni. Konkrétně operační středisko Jihočeského kraje má na starost 56 výjezdových skupin a poskytuje telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci nebo telefonicky asistovanou první pomoc. Operátoři Jihočeského kraje v průměru obdrží za jednu dvanácti hodinovou službu 275 příchozích volání na tísňovou linku, zpracují 112 radiorelací a zprostředkují 118 výjezdů.
Cíl práce:
Zjistit zda je Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje připravena zařadit frontline operátory do provozu.
Zmapovat náplň práce frontline operátorů.
Výzkumné otázky:
VO1: Jaký je rozdíl vytíženosti zaměstnanců mezi operačními středisky s frontline operátory a bez?
VO2: Existuje možnost zařadit frontline operátory na Zdravotnickou záchrannou službu Jihočeského kraje?
VO3: Jak vypadá náplň práce frontline operátora?
Metodika:
Formou polostrukturovaného rozhovoru bude proveden kvalitativní výzkum, kde bude vidět srovnání dvou operačních středisek. Plzeňského kraje, kde se tato metoda již objevuje a Jihočeského, zde doposud aplikována nebyla. Rozhovory budou pokládány zaměstnancům operačních středisek právě těchto krajů.
Využití v praxi:
Využití studentů oboru zdravotnického záchranářství jako frontline operátory na přetížených operačních střediscích. Díky tomu snížit vytížení zdejších zaměstnanců.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Na zdravotnických operačních střediscích je momentálně obtížné zajistit provoz tak, aby zaměstnanci nebyli přetěžováni. Konkrétně operační středisko Jihočeského kraje má na starost 56 výjezdových skupin a poskytuje telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci nebo telefonicky asistovanou první pomoc. Operátoři Jihočeského kraje v průměru obdrží za jednu dvanácti hodinovou službu 275 příchozích volání na tísňovou linku, zpracují 112 radiorelací a zprostředkují 118 výjezdů.
Cíl práce:
Zjistit zda je Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje připravena zařadit frontline operátory do provozu.
Zmapovat náplň práce frontline operátorů.
Výzkumné otázky:
VO1: Jaký je rozdíl vytíženosti zaměstnanců mezi operačními středisky s frontline operátory a bez?
VO2: Existuje možnost zařadit frontline operátory na Zdravotnickou záchrannou službu Jihočeského kraje?
VO3: Jak vypadá náplň práce frontline operátora?
Metodika:
Formou polostrukturovaného rozhovoru bude proveden kvalitativní výzkum, kde bude vidět srovnání dvou operačních středisek. Plzeňského kraje, kde se tato metoda již objevuje a Jihočeského, zde doposud aplikována nebyla. Rozhovory budou pokládány zaměstnancům operačních středisek právě těchto krajů.
Využití v praxi:
Využití studentů oboru zdravotnického záchranářství jako frontline operátory na přetížených operačních střediscích. Díky tomu snížit vytížení zdejších zaměstnanců.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČEK, David. Historie zdravotnické záchranné služby v ČR. Sestra [online]. 2010, [cit. 2014-12-27].
FRANĚK, Ondřej. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče. 3. vydání. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2022. ISBN 978-80-908057-1-2.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČEK, David. Historie zdravotnické záchranné služby v ČR. Sestra [online]. 2010, [cit. 2014-12-27].
FRANĚK, Ondřej. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče. 3. vydání. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2022. ISBN 978-80-908057-1-2.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.