Bakalářská práce obsahuje dvě části. V teoretické části je vymezen rozdíl mezi dítětem předškolního věku a dítětem mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie. Je zde objasněna problematika týkající se školní docházky - zabývá se školní připraveností a školní zralostí. Srovnává předškolní a primární vzdělávání. Teoretická část je vypracována na základě práce s odbornou literaturou.
Praktická část se zaměřuje na to, jak může učitel základní školy využívat spolupráce se školou mateřskou. V závěru jsou shrnuty poznatky a postřehy z pozorování a rozhovorů s pedagogy mateřských a základních škol o vzájemné spolupráci těchto institucí a zdůrazněny některé pozitivní momenty vzájemné spolupráce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis contains two parts. The difference between a pre-school child and younger primary-school child is defined in the theoretic part in the view of the developmental psychology. The issue of the school attendance- the school readiness and the school matureness is also explained in this theoretic part.The theoretic part compars the pre-school and the primary education. This theoretic part was elaborated on the basis of working with the technical literature.
The practical part is about the problem- how can a grade teacher make the bes of a cooperation with a kindergarten. All the findings and the perceptions of the observation and the conversations with the pre-school teachers and the primary school teachers are recapitulated in the summary. The summary is also about a mutual cooperation between these institutions and there is an ephasis of some positive moments of the mutual cooperation.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
45 s.,3 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce obsahuje dvě části. V teoretické části je vymezen rozdíl mezi dítětem předškolního věku a dítětem mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie. Je zde objasněna problematika týkající se školní docházky - zabývá se školní připraveností a školní zralostí. Srovnává předškolní a primární vzdělávání. Teoretická část je vypracována na základě práce s odbornou literaturou.
Praktická část se zaměřuje na to, jak může učitel základní školy využívat spolupráce se školou mateřskou. V závěru jsou shrnuty poznatky a postřehy z pozorování a rozhovorů s pedagogy mateřských a základních škol o vzájemné spolupráci těchto institucí a zdůrazněny některé pozitivní momenty vzájemné spolupráce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis contains two parts. The difference between a pre-school child and younger primary-school child is defined in the theoretic part in the view of the developmental psychology. The issue of the school attendance- the school readiness and the school matureness is also explained in this theoretic part.The theoretic part compars the pre-school and the primary education. This theoretic part was elaborated on the basis of working with the technical literature.
The practical part is about the problem- how can a grade teacher make the bes of a cooperation with a kindergarten. All the findings and the perceptions of the observation and the conversations with the pre-school teachers and the primary school teachers are recapitulated in the summary. The summary is also about a mutual cooperation between these institutions and there is an ephasis of some positive moments of the mutual cooperation.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce bude obsahovat část teoretickou a část praktickou.\\
V části teoretické bude vymezen rozdíl mezi dítětem předškolního věku a dítětem mladšího školního věku z pohledu psychologie, následovat bude srovnání předškolního a primárního vzdělávání. Objasněna bude problematika týkající se zahájení školní docházky - školní připravenost a školní zralost. Tato část práce bude vypracována na základě práce s odbornou literaturou.\\
V části praktické bude popsáno, jak může učitel ZŠ využívat spolupráci se školou mateřskou vzhledem zejména k žákům s odkladem školní docházky, ale i v jiných případech. Uvedeny budou individuálních vzdělávacích plány navržené ne základě spolupráce učitelů MŠ a ZŠ, příklady spolupráce ve výukách na obou typech škol, spolupráce při řešení výchovných problémů, při komunikaci s rodiči, při pořádádní akcí apod.\\
Předpokládané metody výzkumné části:\\
1. pozorování\\
2. zúčastněné pozorování\\
3. rozhovor\\
Zásady pro vypracování
Práce bude obsahovat část teoretickou a část praktickou.\\
V části teoretické bude vymezen rozdíl mezi dítětem předškolního věku a dítětem mladšího školního věku z pohledu psychologie, následovat bude srovnání předškolního a primárního vzdělávání. Objasněna bude problematika týkající se zahájení školní docházky - školní připravenost a školní zralost. Tato část práce bude vypracována na základě práce s odbornou literaturou.\\
V části praktické bude popsáno, jak může učitel ZŠ využívat spolupráci se školou mateřskou vzhledem zejména k žákům s odkladem školní docházky, ale i v jiných případech. Uvedeny budou individuálních vzdělávacích plány navržené ne základě spolupráce učitelů MŠ a ZŠ, příklady spolupráce ve výukách na obou typech škol, spolupráce při řešení výchovných problémů, při komunikaci s rodiči, při pořádádní akcí apod.\\
Předpokládané metody výzkumné části:\\
1. pozorování\\
2. zúčastněné pozorování\\
3. rozhovor\\
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.. Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001\\
Deissler, H. H.: Každodenní problémy v mateřské škole. Praha, Portál 1982\\
Helus.Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004\\
Hoskovcová, S.: Odolnost předškolního dítěte. Praha\\
Keller,G., Thewaltová, B.: Jdeme do školy. Praha, Nový život 1994\\
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte Praha, Karolinum 1997\\
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.. Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001\\
Deissler, H. H.: Každodenní problémy v mateřské škole. Praha, Portál 1982\\
Helus.Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004\\
Hoskovcová, S.: Odolnost předškolního dítěte. Praha\\
Keller,G., Thewaltová, B.: Jdeme do školy. Praha, Nový život 1994\\
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte Praha, Karolinum 1997\\