Diplomová práce se bude zabývat pracovní zátěží učitele na 1. st. ZŠ. Jejím cílem bude prozkoumat, které konkrétní situace ve výuce mohou působit na učitele jako stresory, do jaké míry se učitelé cítí být stresováni a jak si stěžují na zdravotní obtíže, jež by mohly být spojovány s pracovní zátěží.\\
V teoretické části bude zpracováno téma stresu obecně a jeho konkrétní podoba v učitelském povolání v souvislosti se strategiemi zvládání a zároveň možnými důsledky zátěže na psychické i fyzické zdraví pedagogů.\\
Pro praktickou část diplomové práce bude využito dotazníkové šetření, pomocí něhož bude zjišťováno, za jak pracovně zatížené se učitelé považují, jakými trpí zdravotními potížemi v souvislosti se stresem a čím konkrétně jsou ve svých vyučovacích hodinách stresováni.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat pracovní zátěží učitele na 1. st. ZŠ. Jejím cílem bude prozkoumat, které konkrétní situace ve výuce mohou působit na učitele jako stresory, do jaké míry se učitelé cítí být stresováni a jak si stěžují na zdravotní obtíže, jež by mohly být spojovány s pracovní zátěží.\\
V teoretické části bude zpracováno téma stresu obecně a jeho konkrétní podoba v učitelském povolání v souvislosti se strategiemi zvládání a zároveň možnými důsledky zátěže na psychické i fyzické zdraví pedagogů.\\
Pro praktickou část diplomové práce bude využito dotazníkové šetření, pomocí něhož bude zjišťováno, za jak pracovně zatížené se učitelé považují, jakými trpí zdravotními potížemi v souvislosti se stresem a čím konkrétně jsou ve svých vyučovacích hodinách stresováni.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, R. L. a kol.: Psychologie. Praha, Portál 2003.\\
Čáp, J. - Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.\\
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.\\
Joshi, V.: Stres a zdraví. Praha, Portál 2007.\\
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 2004.\\
Míček, L. - Zeman, V.: Učitel a stres. Opava, Vade Mecum 1997.\\
Mlčák, Z.: K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace 10(3), 2000, 12-24.\\
Paulík, K.: Co obtěžuje učitele různých typů škol. In: Řehulka, E. - Řehulková, O. (Ed.), Učitelé a zdraví 1. Brno, Psychologický ústav AV ČR 1998, 35-41.\\
Průcha, J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha, Portál 2002.\\
Řehulka, E. - Řehulková, O.: Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E. - Řehulková, O. (Ed.), Učitelé a zdraví 1. Brno, Psychologický ústav AV ČR 1998, 99-104.\\
Schreiber, V.: Lidský stres. Praha, Academia 1992.\\
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Praha, Portál 2002.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, R. L. a kol.: Psychologie. Praha, Portál 2003.\\
Čáp, J. - Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.\\
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.\\
Joshi, V.: Stres a zdraví. Praha, Portál 2007.\\
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 2004.\\
Míček, L. - Zeman, V.: Učitel a stres. Opava, Vade Mecum 1997.\\
Mlčák, Z.: K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace 10(3), 2000, 12-24.\\
Paulík, K.: Co obtěžuje učitele různých typů škol. In: Řehulka, E. - Řehulková, O. (Ed.), Učitelé a zdraví 1. Brno, Psychologický ústav AV ČR 1998, 35-41.\\
Průcha, J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha, Portál 2002.\\
Řehulka, E. - Řehulková, O.: Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E. - Řehulková, O. (Ed.), Učitelé a zdraví 1. Brno, Psychologický ústav AV ČR 1998, 99-104.\\
Schreiber, V.: Lidský stres. Praha, Academia 1992.\\
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Praha, Portál 2002.