Diplomová práce se bude zabývat výslovnostními odlišnostmi mezi britskou a americkou angličtinou, které nejsou předvídatelné na základě systémových rozdílů mezi oběma regionálními variantami, avšak mají dostatečnou frekvenci výskytu, a nejedná se tedy pouze o individuální varianty. Pozornost bude věnována rozdílům ve fonemickém složení slov, v pozici přízvuku a s ní související redukci nepřízvučných slabik, v užívání tzv. němých souhlásek, atd.
V teoretické úvodní části práce bude stručně uvedeno historické pozadí diferenciace angličtiny na britskou a americkou a přehled základních systémových odlišností. Pokud to bude možné, měla by práce rovněž nastínit pravděpodobné tendence budoucího vývoje obou variant. Vlastní výzkum bude vycházet ze studia reprezentativních výslovnostních slovníků britské a americké angličtiny, výsledkem by měl být diferenční slovníček britské a americké výslovnosti v závěru práce.
Práce bude napsána anglicky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výslovnostními odlišnostmi mezi britskou a americkou angličtinou, které nejsou předvídatelné na základě systémových rozdílů mezi oběma regionálními variantami, avšak mají dostatečnou frekvenci výskytu, a nejedná se tedy pouze o individuální varianty. Pozornost bude věnována rozdílům ve fonemickém složení slov, v pozici přízvuku a s ní související redukci nepřízvučných slabik, v užívání tzv. němých souhlásek, atd.
V teoretické úvodní části práce bude stručně uvedeno historické pozadí diferenciace angličtiny na britskou a americkou a přehled základních systémových odlišností. Pokud to bude možné, měla by práce rovněž nastínit pravděpodobné tendence budoucího vývoje obou variant. Vlastní výzkum bude vycházet ze studia reprezentativních výslovnostních slovníků britské a americké angličtiny, výsledkem by měl být diferenční slovníček britské a americké výslovnosti v závěru práce.
Práce bude napsána anglicky.
Seznam doporučené literatury
Avery, P., Ehrlich, s., Ehrlich, S. L. (1992) Teaching American English Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Celce-Murcia, M., Brinton, D. M. Janet and Goodwin, J.M. (1996) Teaching Pronunciation: A Reference for Teachers of English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Hitchings, H. (2011) The Language Wars: A History of Proper English. London: John Murray publishers.
Jones, D., Roach, P., Setter, J. and Esling, J. (2011) Cambridge English Pronouncing Dictionary (16th edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Knott, T.A. (1951) A Pronouncing Dictionary of American English. New York: G. & C. Merriam Co.
Mencken, H.L. (2009) The American Language: A Preliminary Inquiry into the Development of English in the United States. New York: Cosimo.
Tottie, G. (2002) An Introduction To American English. Oxford: Blackwell Publishing.
Wells, J.C. (2008) Longman Pronunciation Dictionary (Third edition). Harlow: Longman.
Seznam doporučené literatury
Avery, P., Ehrlich, s., Ehrlich, S. L. (1992) Teaching American English Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Celce-Murcia, M., Brinton, D. M. Janet and Goodwin, J.M. (1996) Teaching Pronunciation: A Reference for Teachers of English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Hitchings, H. (2011) The Language Wars: A History of Proper English. London: John Murray publishers.
Jones, D., Roach, P., Setter, J. and Esling, J. (2011) Cambridge English Pronouncing Dictionary (16th edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Knott, T.A. (1951) A Pronouncing Dictionary of American English. New York: G. & C. Merriam Co.
Mencken, H.L. (2009) The American Language: A Preliminary Inquiry into the Development of English in the United States. New York: Cosimo.
Tottie, G. (2002) An Introduction To American English. Oxford: Blackwell Publishing.
Wells, J.C. (2008) Longman Pronunciation Dictionary (Third edition). Harlow: Longman.