Diplomová práce s názvem "Waldorfská škola a motivace ve vyučování" se zabývá rozdíly v motivaci žáků k učení se anglickému jazyku na standardních a waldorfských školách. Teoretická část obsahuje základní informace o waldorfské pedagogice, metodách výuky anglického jazyka na waldorfských školách, motivaci a její roli ve třídě. Práce zahrnuje výsledky výzkumu na téma výkonové motivace žáků a jejich preferenční motivaci na školách standardních a waldorfských. Data byla sesbírána pomocí dotazníků v červnu 2014.
Anotace v angličtině
Diploma thesis with the title "Waldorf school and motivation in teaching" focuses on differences in pupil´s motivation to learn English language at standard schools and Waldorf schools. Theoretical part includes fundamental information about pedagogy of Waldorf, methods of English language teaching at Waldorf schools, motivation and its role in class. The work implies findings of research made on achievement motivation and preferential motivation at standards schools and Waldorf schools. The data have been collected using questionnaires in June 2014.
Klíčová slova
Waldorfská škola, motivace, výuka anglického jazyka, výzkum
Klíčová slova v angličtině
Waldorf school, motivation, English language teaching, research
Rozsah průvodní práce
95 s. vč. příl.(122 426 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Waldorfská škola a motivace ve vyučování" se zabývá rozdíly v motivaci žáků k učení se anglickému jazyku na standardních a waldorfských školách. Teoretická část obsahuje základní informace o waldorfské pedagogice, metodách výuky anglického jazyka na waldorfských školách, motivaci a její roli ve třídě. Práce zahrnuje výsledky výzkumu na téma výkonové motivace žáků a jejich preferenční motivaci na školách standardních a waldorfských. Data byla sesbírána pomocí dotazníků v červnu 2014.
Anotace v angličtině
Diploma thesis with the title "Waldorf school and motivation in teaching" focuses on differences in pupil´s motivation to learn English language at standard schools and Waldorf schools. Theoretical part includes fundamental information about pedagogy of Waldorf, methods of English language teaching at Waldorf schools, motivation and its role in class. The work implies findings of research made on achievement motivation and preferential motivation at standards schools and Waldorf schools. The data have been collected using questionnaires in June 2014.
Klíčová slova
Waldorfská škola, motivace, výuka anglického jazyka, výzkum
Klíčová slova v angličtině
Waldorf school, motivation, English language teaching, research
Zásady pro vypracování
V současné se mezi školami běžného typu prosazují také takzvané alternativní školy, které od standardních odlišují např. jiným způsobem organizace, vzdělávacími cíli, úkoly i metodami práce, specifickým vztahem učitele a žáka. Jednou z těchto alternativ jsou školy waldorfského typu. Cílem práce bude jednak popsat zdroje školní motivace žáků a její utváření v tomto typu školy a dále zjistit, zda se v jednotlivých motivačních oblastech (poznávací, sociální, výkonové) odlišují žáci waldorfských škol od žáků škol standardních.\\
Práce bude rozdělena na část teoretickou, kde budou definovány základní pojmy tématu: základní principy waldorfské pedagogiky a způsoby realizace v současných českých školách; metody výuky se zaměřením zejména na výuku jazyků; oblasti, v nichž se ve škole uplatňuje motivace a způsoby práce s motivací ve třídě.\\
Cílem výzkumné části bude zjistit, zda jsou rozdíly v úrovni jednotlivých motivačních oblastí (resp. potřeb)u žáků ve vztahu k výuce anglického jazyka, respondenty budou žáci tříd waldorfských a běžných ZŠ. Použitý bude kvantitativní přístup, metoda dotazování.
Zásady pro vypracování
V současné se mezi školami běžného typu prosazují také takzvané alternativní školy, které od standardních odlišují např. jiným způsobem organizace, vzdělávacími cíli, úkoly i metodami práce, specifickým vztahem učitele a žáka. Jednou z těchto alternativ jsou školy waldorfského typu. Cílem práce bude jednak popsat zdroje školní motivace žáků a její utváření v tomto typu školy a dále zjistit, zda se v jednotlivých motivačních oblastech (poznávací, sociální, výkonové) odlišují žáci waldorfských škol od žáků škol standardních.\\
Práce bude rozdělena na část teoretickou, kde budou definovány základní pojmy tématu: základní principy waldorfské pedagogiky a způsoby realizace v současných českých školách; metody výuky se zaměřením zejména na výuku jazyků; oblasti, v nichž se ve škole uplatňuje motivace a způsoby práce s motivací ve třídě.\\
Cílem výzkumné části bude zjistit, zda jsou rozdíly v úrovni jednotlivých motivačních oblastí (resp. potřeb)u žáků ve vztahu k výuce anglického jazyka, respondenty budou žáci tříd waldorfských a běžných ZŠ. Použitý bude kvantitativní přístup, metoda dotazování.
Seznam doporučené literatury
GAVORA P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido 2000\\
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2007\\
HRABAL, MAN, PAVELKOVÁ: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN 1984\\
HRABAL,V. , PAVELKOVÁ I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál 2010\\
LOKŠA J., LOKŠOVÁ I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál 1999\\
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita 1997\\
MAŇÁK J., ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido 2003.\\
PETTY, G. Moderní vyučováni. Praha: Portál 1996\\
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno : Masarykova univerzita 1996.\\
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál 2004\\
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2005
Seznam doporučené literatury
GAVORA P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido 2000\\
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2007\\
HRABAL, MAN, PAVELKOVÁ: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN 1984\\
HRABAL,V. , PAVELKOVÁ I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál 2010\\
LOKŠA J., LOKŠOVÁ I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál 1999\\
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita 1997\\
MAŇÁK J., ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido 2003.\\
PETTY, G. Moderní vyučováni. Praha: Portál 1996\\
POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno : Masarykova univerzita 1996.\\
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál 2004\\
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2005