Cílem této bakalářské práce je zjistit, co je volný čas, vysvětlit hru v předškolním věku, která se volného času týká. Zaměřila jsem se také na činitele ovlivňující volný čas, což je v největší míře rodina, ale také média, nebo potřeby.
Pro praktickou část jsem si zvolila výzkum pomocí rozhovorů s rodiči dětí, které navštěvují mateřské školy v Českých Budějovicích a Opařanech. Rodiče se mi snažili vysvětlit, jak jejich děti tráví nejčastěji volný čas, či jak je v aktivitách podporují, z čehož jsem udělala společné vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The purpouse this bachelor's thesis is to determine, what is leisure, explain game in preschool age, which concerns leasure time. I focused on factors affecting leisure, which is mostly family, but also the media, or personal needs.
For the practical part, I chose to research by doing interviews with parents of children attending kindergarten in the Czech Budejovice and Opařany. Those parents explained to me, how their children spend most of their free time, and how they support them in activities. From this, I have done joint evaluation
Klíčová slova
Volný čas, rodina, činnosti, hra
Klíčová slova v angličtině
Leaesure, family, activities, game
Rozsah průvodní práce
38 s. (66 286 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjistit, co je volný čas, vysvětlit hru v předškolním věku, která se volného času týká. Zaměřila jsem se také na činitele ovlivňující volný čas, což je v největší míře rodina, ale také média, nebo potřeby.
Pro praktickou část jsem si zvolila výzkum pomocí rozhovorů s rodiči dětí, které navštěvují mateřské školy v Českých Budějovicích a Opařanech. Rodiče se mi snažili vysvětlit, jak jejich děti tráví nejčastěji volný čas, či jak je v aktivitách podporují, z čehož jsem udělala společné vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The purpouse this bachelor's thesis is to determine, what is leisure, explain game in preschool age, which concerns leasure time. I focused on factors affecting leisure, which is mostly family, but also the media, or personal needs.
For the practical part, I chose to research by doing interviews with parents of children attending kindergarten in the Czech Budejovice and Opařany. Those parents explained to me, how their children spend most of their free time, and how they support them in activities. From this, I have done joint evaluation
Klíčová slova
Volný čas, rodina, činnosti, hra
Klíčová slova v angličtině
Leaesure, family, activities, game
Zásady pro vypracování
V teoretické části autorka popíše vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku a jejich potřeby. Více rozpracuje téma hry a její důležitosti v tomto věku. Na základě dostupné literatury zhodnotí časté volnočasové aktivity předškoláků (např.volná hra venku, kroužky, sledování televize, hry na počítači) z hlediska možných přínosů či rizik pro vývoj osobnosti. Dále se bude věnovat přínosu společného trávení volného času rodiny.\\
V praktické části provede výzkum v mateřských školách, jedné městské a jedné venkovské, v kterém shromáždí data o tom, jak děti skutečně tráví svůj volný čas mimo školku a to ve všedních dnech i o víkendech.
Zásady pro vypracování
V teoretické části autorka popíše vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku a jejich potřeby. Více rozpracuje téma hry a její důležitosti v tomto věku. Na základě dostupné literatury zhodnotí časté volnočasové aktivity předškoláků (např.volná hra venku, kroužky, sledování televize, hry na počítači) z hlediska možných přínosů či rizik pro vývoj osobnosti. Dále se bude věnovat přínosu společného trávení volného času rodiny.\\
V praktické části provede výzkum v mateřských školách, jedné městské a jedné venkovské, v kterém shromáždí data o tom, jak děti skutečně tráví svůj volný čas mimo školku a to ve všedních dnech i o víkendech.
Seznam doporučené literatury
ALLEN K., E., MAROTZ L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let.
Praha: Portál, 2002, 192 s. ISBN 80-7178-614-4\\
GILLERNOVÁ, I. Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajících chlapců
a dívek, Psychologické dny 2004: Svět mužů a svět žen. Olomouc 2004.\\
HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 2007.\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, 176 s., ISBN 80-7178-927-5
ISBN 80-200-0689-3\\
PÁVKOVÁ, J., a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-
711-6\\
MATĚJČEK, Z., Dítě a rodina v psychologickém poradenství, SPN, Praha 1992 ISBN 80-
04-25236-2\\
ŠÉĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. : Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál 2007\\
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2005, ISBN 80-
244-0629-2\\
ŠULOVÁ, L.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha, Karolinum 2003.\\
ŠULOVÁ,L.: Problémové dítě a hra. Praha, Josef Raabe 2003.
Seznam doporučené literatury
ALLEN K., E., MAROTZ L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let.
Praha: Portál, 2002, 192 s. ISBN 80-7178-614-4\\
GILLERNOVÁ, I. Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajících chlapců
a dívek, Psychologické dny 2004: Svět mužů a svět žen. Olomouc 2004.\\
HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 2007.\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, 176 s., ISBN 80-7178-927-5
ISBN 80-200-0689-3\\
PÁVKOVÁ, J., a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-
711-6\\
MATĚJČEK, Z., Dítě a rodina v psychologickém poradenství, SPN, Praha 1992 ISBN 80-
04-25236-2\\
ŠÉĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. : Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál 2007\\
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2005, ISBN 80-
244-0629-2\\
ŠULOVÁ, L.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha, Karolinum 2003.\\
ŠULOVÁ,L.: Problémové dítě a hra. Praha, Josef Raabe 2003.