Bakalářská práce je věnována tématu úroveň motoriky u předškolního dítěte s breptavostí, nebo se zrychleným, či překotným tempem řeči. Práce seznamuje s pojmem breptavost, uvádí její definice, příčiny vzniku, projevy a možnosti terapie. Poukazuje na podobnost breptavosti a syndromu ADHD. Seznamuje s motorikou a jejím dalším dělením na motoriku hrubou, jemnou, grafomotoriku, oromotoriku a mikromotoriku. Práce zjišťuje úroveň motoriky u dětí s breptavostí, nebo zrychleným, či překotným tempem řeči a ve vybraných oblastech, šetření porovnává s výzkumem E. Vymlátilové z roku 1973 "Psychologické nálezy u breptavých dětí".
Klíčová
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is devoted to the motor function level of a preschool age child with a cluttering, or with accelerated or precipitous tempo of speech. In the thesis is introduced the concept of cluttering, showed its definition, causes, symptoms and treatment options. The thesis points out the similarities of cluttering with ADHD syndrome. Bachelor thesis also acquaints with a motor function which is divided into gross motor skills, fine motor skills, graphic development, oromotor and micromotor skills. The thesis determines child level of motor function with cluttering diagnosis or with accelerated or precipitous tempo speech diagnosis and in chosen parts the survey compares with a research of E. Vymlátilová named "Psychological findings at children with cluttering" written in a year 1973.
Keywords:
preschool age child, cluttering, LMD, ADHD, motor function, child diagnosis
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována tématu úroveň motoriky u předškolního dítěte s breptavostí, nebo se zrychleným, či překotným tempem řeči. Práce seznamuje s pojmem breptavost, uvádí její definice, příčiny vzniku, projevy a možnosti terapie. Poukazuje na podobnost breptavosti a syndromu ADHD. Seznamuje s motorikou a jejím dalším dělením na motoriku hrubou, jemnou, grafomotoriku, oromotoriku a mikromotoriku. Práce zjišťuje úroveň motoriky u dětí s breptavostí, nebo zrychleným, či překotným tempem řeči a ve vybraných oblastech, šetření porovnává s výzkumem E. Vymlátilové z roku 1973 "Psychologické nálezy u breptavých dětí".
Klíčová
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is devoted to the motor function level of a preschool age child with a cluttering, or with accelerated or precipitous tempo of speech. In the thesis is introduced the concept of cluttering, showed its definition, causes, symptoms and treatment options. The thesis points out the similarities of cluttering with ADHD syndrome. Bachelor thesis also acquaints with a motor function which is divided into gross motor skills, fine motor skills, graphic development, oromotor and micromotor skills. The thesis determines child level of motor function with cluttering diagnosis or with accelerated or precipitous tempo speech diagnosis and in chosen parts the survey compares with a research of E. Vymlátilová named "Psychological findings at children with cluttering" written in a year 1973.
Keywords:
preschool age child, cluttering, LMD, ADHD, motor function, child diagnosis
Zásady pro vypracování
Autorka nejprve pojedná v teoretické rovině o breptavosti. Uvede její definice, příčiny, projevy u dítěte v předškolním věku a nastíní možnosti ovlivňování a preventivního působení učitelky MŠ během denního programu školky. Dále popíše vývoj motoriky (hrubé, jemné, orální i mikromotoriky) u dětí.\\
V další části práce se zaměří na testové vyšetření motoriky u dětí s diagnózou breptavost a se zrychleným a překotným tempem řeči.
Zásady pro vypracování
Autorka nejprve pojedná v teoretické rovině o breptavosti. Uvede její definice, příčiny, projevy u dítěte v předškolním věku a nastíní možnosti ovlivňování a preventivního působení učitelky MŠ během denního programu školky. Dále popíše vývoj motoriky (hrubé, jemné, orální i mikromotoriky) u dětí.\\
V další části práce se zaměří na testové vyšetření motoriky u dětí s diagnózou breptavost a se zrychleným a překotným tempem řeči.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku (od 3 do 6 let).
Brno: Computer Press, 2007.\\
BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky. Brno: Computer Press, 2006.\\
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006.\\
KUTÁLKOVÁ, D: Průvodce vývojem dětské řeči, logopedická prevence. Praha: Galén, 2009.
ISBN: 978-80-7262-598-7.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.\\
LECHTA, V. Když naše dítě nemluví plynule. Praha: Portál, 2011.\\
SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1984.\\
VYMLÁTILOVÁ, E.: Psychologické nálezy u breptavých dětí. In: Česká logopedie 1973.
Praha: 1974, s. 90 - 94
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku (od 3 do 6 let).
Brno: Computer Press, 2007.\\
BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky. Brno: Computer Press, 2006.\\
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006.\\
KUTÁLKOVÁ, D: Průvodce vývojem dětské řeči, logopedická prevence. Praha: Galén, 2009.
ISBN: 978-80-7262-598-7.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996.\\
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.\\
LECHTA, V. Když naše dítě nemluví plynule. Praha: Portál, 2011.\\
SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1984.\\
VYMLÁTILOVÁ, E.: Psychologické nálezy u breptavých dětí. In: Česká logopedie 1973.
Praha: 1974, s. 90 - 94