Práce se zabývá textilem jako specifickým médiem ve výtvarné výchově na druhém stupni základní školy.
Teoretická část popisuje roli textilu v kultuře. Zabývá se jeho využitím v umělecké tvorbě a popisuje ho v historickém kontextu. Zároveň zachycuje práci významných textilních výtvarnic a pedagožek Karly Cikánové, Jany Skarlantové a Taťány Šteiglové. Zdůrazňuje přednosti a didaktický aspekt použití textilu ve výtvarných činnostech a reflektuje možnosti výtvarného textilního vzdělávání v České republice.
Praktická část obsahuje osm autorských lekcí zaměřených na využití textilu ve výtvarné výchově na druhém stupni základní školy. Součástí je také jejich částečná realizace a reflexe.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on textile as a specific medium in arts lessons at the second grade of elementary schools.
The theoretical part describes the role of textile in culture. It explores the utilisation of textile in arts and in historical context. It also tracks the work of important textile designers, graphic artists and pedagogues Karla Cikánová, Jana Skarlantová and Taťána Šteiglová. It emphasizes the advantages and the didactic aspects of utilising textile in arts and reflects on the possibilities and opportunities of using textile in art lessons in the Czech Republic.
The practical part includes eight authorial lessons focusing on using textile as an educational element at the second grade of elementary school. A part of the thesis also reflects on how they were partially put in practice.
Klíčová slova
Žáci, učitel, textil, výtvarné lekce, 2. stupeň ZŠ, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Pupils, teacher, textile, art lessons, second grade of elementary school, art
Rozsah průvodní práce
117 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá textilem jako specifickým médiem ve výtvarné výchově na druhém stupni základní školy.
Teoretická část popisuje roli textilu v kultuře. Zabývá se jeho využitím v umělecké tvorbě a popisuje ho v historickém kontextu. Zároveň zachycuje práci významných textilních výtvarnic a pedagožek Karly Cikánové, Jany Skarlantové a Taťány Šteiglové. Zdůrazňuje přednosti a didaktický aspekt použití textilu ve výtvarných činnostech a reflektuje možnosti výtvarného textilního vzdělávání v České republice.
Praktická část obsahuje osm autorských lekcí zaměřených na využití textilu ve výtvarné výchově na druhém stupni základní školy. Součástí je také jejich částečná realizace a reflexe.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on textile as a specific medium in arts lessons at the second grade of elementary schools.
The theoretical part describes the role of textile in culture. It explores the utilisation of textile in arts and in historical context. It also tracks the work of important textile designers, graphic artists and pedagogues Karla Cikánová, Jana Skarlantová and Taťána Šteiglová. It emphasizes the advantages and the didactic aspects of utilising textile in arts and reflects on the possibilities and opportunities of using textile in art lessons in the Czech Republic.
The practical part includes eight authorial lessons focusing on using textile as an educational element at the second grade of elementary school. A part of the thesis also reflects on how they were partially put in practice.
Klíčová slova
Žáci, učitel, textil, výtvarné lekce, 2. stupeň ZŠ, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Pupils, teacher, textile, art lessons, second grade of elementary school, art
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
- Představení textilu nejen jako specifického media v umělecké tvorbě;
- filozofie, východiska a formy umění z textilu;
- analýza prostoru pro textilní tvorbu v rámci intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově na II. stupni ZŠ v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově.
PRAKTICKÁ ČÁST:
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím media textilu ve vybrané/vybraných třídě/třídách na II. stupni ZŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
- Představení textilu nejen jako specifického media v umělecké tvorbě;
- filozofie, východiska a formy umění z textilu;
- analýza prostoru pro textilní tvorbu v rámci intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově na II. stupni ZŠ v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově.
PRAKTICKÁ ČÁST:
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím media textilu ve vybrané/vybraných třídě/třídách na II. stupni ZŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Seznam doporučené literatury
BAUGH, Gail. Encyklopedie textilních materiálů: [příručka módního návrháře]. 1. české vyd. Praha: Slovart, 2012. 319 s. ISBN 978-80-7391-616-9.
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujete s námi textil. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1996. 123 s. ISBN 80-852-7785-9.
COLCHESTER, Chloe. New Textiles: Trends and Traditions. New ed. London: Thames, 1993. 192 s. ISBN 978-050-0277-379.
GILLOW, John. World textiles: a visual guide to tradional techniques. New York , NY: Thames, 2005. 240 s. ISBN 05-002-8247-1.
HAVRÁNEK, Vít. Bruselský sen: československá účast na světové výstavě Expo 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60 let : [Galerie hlavního města Prahy, 14.5.2008-21.9.2008, Moravská galerie v Brně, 21.11.2008-1.3.2009. Vyd. 2. Praha: Arbor vitae, c2008. 367 s. ISBN 978-80-87164-03-7.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
KYBAL, Antonín. O textilním výtvarném projevu. Vyd. 2. Praha: SPN, 1976. 71 s.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 241 s. ISBN 800902-2671-X.
SKARLANTOVÁ, Jana, VECHOVÁ, Marie. Textilní výtvarné techniky. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 208 s. ISBN 80-723-8319-1.
SKARLANTOVÁ, Jana. Výrobky dovedných rukou. 1. vyd. Praha: Práce, 1977. 229 s.
TERŠL, Stanislav. Abeceda textilu a odi´va´ni´. Praha: Noris, 1994. 279 s. ISBN 80-900-9087-7.
TROJAN, Raoul, MRÁZ, Bohumír. Malý slovník výtvarného umění. Vyd. 2., upr., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1996. 236 s. ISBN 80-716-8329-9.
Seznam doporučené literatury
BAUGH, Gail. Encyklopedie textilních materiálů: [příručka módního návrháře]. 1. české vyd. Praha: Slovart, 2012. 319 s. ISBN 978-80-7391-616-9.
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujete s námi textil. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1996. 123 s. ISBN 80-852-7785-9.
COLCHESTER, Chloe. New Textiles: Trends and Traditions. New ed. London: Thames, 1993. 192 s. ISBN 978-050-0277-379.
GILLOW, John. World textiles: a visual guide to tradional techniques. New York , NY: Thames, 2005. 240 s. ISBN 05-002-8247-1.
HAVRÁNEK, Vít. Bruselský sen: československá účast na světové výstavě Expo 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60 let : [Galerie hlavního města Prahy, 14.5.2008-21.9.2008, Moravská galerie v Brně, 21.11.2008-1.3.2009. Vyd. 2. Praha: Arbor vitae, c2008. 367 s. ISBN 978-80-87164-03-7.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
KYBAL, Antonín. O textilním výtvarném projevu. Vyd. 2. Praha: SPN, 1976. 71 s.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 241 s. ISBN 800902-2671-X.
SKARLANTOVÁ, Jana, VECHOVÁ, Marie. Textilní výtvarné techniky. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 208 s. ISBN 80-723-8319-1.
SKARLANTOVÁ, Jana. Výrobky dovedných rukou. 1. vyd. Praha: Práce, 1977. 229 s.
TERŠL, Stanislav. Abeceda textilu a odi´va´ni´. Praha: Noris, 1994. 279 s. ISBN 80-900-9087-7.
TROJAN, Raoul, MRÁZ, Bohumír. Malý slovník výtvarného umění. Vyd. 2., upr., ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 1996. 236 s. ISBN 80-716-8329-9.