Informace o kvalifikační práci Reflexe fází rozhovorů s předškolními a mladšími školními dětmi, v průběhu tvořivých výtvarných aktivit s keramickou hlínou.
V úvodu této bakalářské práce autorka osvětlí pohnutky výběru svého tématu, které se věnuje přínosu podpory tvořivosti v průběhu rozhovorů s dětmi, prostřednictvím keramické hlíny, jako součásti růstu osobnosti a přípravy na školu, především u předškolních dětí.
V teoretické části se nejprve dotkne vývojových teorií dětí předškolního a mladšího školního věku, poté poukáže na specifika předškolního vzdělávání a důležitost osobnosti pedagoga s důrazem na efektivní komunikaci. Dále vysvětlí faktory facilitující a blokující tvořivost. V neposlední řadě se bude věnovat keramice, jako prostředku tvořivosti. Tuto část uzavírá malou ukázkou uměleckých artefaktů, jako možnosti inspirace pro tvorbu dětí.
V praktické části autorka vysvětlí hlavní cíl tohoto výzkumu a tím je hledání komunikační strategie při reflexi fází rozhovorů s předškolními a mladšími školními dětmi v průběhu tvořivých výtvarných aktivit s keramickou hlínou.
Jejím osobním cílem je dále nalezení optimálního tematického programu pro keramický kroužek včetně zapojení rodičů dětí a nabídnutí doplňkového projektu keramického tvoření předškolním dětem do mateřské školy, k završení jejich vzdělávání v integrovaných blocích. Jako výzkumný soubor si autorka zvolila děti předškolního a mladšího školního věku, které navštěvují kroužek keramiky v místní ZUŠ (Základní umělecké škole), který vede již deset let. Realizace výzkumu obsahuje ukázku a reflexi rozhovorů s dětmi.
Na závěr autorka zařadila celkové hodnocení. Program byl sestaven tak, aby přispěl k rozvoji schopností a dovedností dětí, s přihlédnutím k dětmi preferovaným tematům.
Ukázku některých postupů činností, které byly realizovány v keramickém kroužku včetně kooperace rodičů, ale i v mateřské škole, uvádí autorka v příloze a praxí ověřené výsledky vyvozuje v závěru bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The author will first introduce the reason she had chosen her topic, which is focused on using clay as the mean of promoting creativity while interviewing children, this is to help personality growth and preparation to enter school in preschool children.
In the theoretical part the author will touch on some developmental theories of preschool and younger school-age children, followed by pointing out the specifics of pre-school education and the importance of an educator's personality with regards on effective communication. The factors that facilitate and block creativity will also be discussed within this section together with the topic of ceramics as a mean of creativity formation. This section will be concluded by a small sample of artefacts that may be used as an inspiration for children's art creation.
In the practical part of this paper the author will explain the main aim of her research which is looking for a communicative strategy of the reflection on the phases of an interview with children of pre-school and young school age during creative activities using clay.
Her personal goal is then to find an optimal thematic programme for ceramic activities club with the participation of children and their parents and propose a supplementary project of ceramic club for pre-school children in a nursery school to help them to complete their education in integrated blocks. The participants were pre-school and young school-age children of a ceramic club that the author has been running for ten years. The realization of this research includes an illustration and a reflexion of the interview with children.
In the final part the author has included an overall assessment. The programme was developed in such a way that it would contribute to a development of a child's abilities with regards to their preferred topics of discussion. Some examples of the procedures implemented in the ceramics club including cooperation of the parents and in the nursery school are listed in the appendix and the results based on practical application are drawn in the conclusion of this paper.
Klíčová slova
Předškolní děti, mladší školní věk, keramický kroužek, keramika, komunikace s dětmi, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Pre-school children, young school-age, ceramics club, ceramics, communication with children, creativity
Rozsah průvodní práce
114 s.+ 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V úvodu této bakalářské práce autorka osvětlí pohnutky výběru svého tématu, které se věnuje přínosu podpory tvořivosti v průběhu rozhovorů s dětmi, prostřednictvím keramické hlíny, jako součásti růstu osobnosti a přípravy na školu, především u předškolních dětí.
V teoretické části se nejprve dotkne vývojových teorií dětí předškolního a mladšího školního věku, poté poukáže na specifika předškolního vzdělávání a důležitost osobnosti pedagoga s důrazem na efektivní komunikaci. Dále vysvětlí faktory facilitující a blokující tvořivost. V neposlední řadě se bude věnovat keramice, jako prostředku tvořivosti. Tuto část uzavírá malou ukázkou uměleckých artefaktů, jako možnosti inspirace pro tvorbu dětí.
V praktické části autorka vysvětlí hlavní cíl tohoto výzkumu a tím je hledání komunikační strategie při reflexi fází rozhovorů s předškolními a mladšími školními dětmi v průběhu tvořivých výtvarných aktivit s keramickou hlínou.
Jejím osobním cílem je dále nalezení optimálního tematického programu pro keramický kroužek včetně zapojení rodičů dětí a nabídnutí doplňkového projektu keramického tvoření předškolním dětem do mateřské školy, k završení jejich vzdělávání v integrovaných blocích. Jako výzkumný soubor si autorka zvolila děti předškolního a mladšího školního věku, které navštěvují kroužek keramiky v místní ZUŠ (Základní umělecké škole), který vede již deset let. Realizace výzkumu obsahuje ukázku a reflexi rozhovorů s dětmi.
Na závěr autorka zařadila celkové hodnocení. Program byl sestaven tak, aby přispěl k rozvoji schopností a dovedností dětí, s přihlédnutím k dětmi preferovaným tematům.
Ukázku některých postupů činností, které byly realizovány v keramickém kroužku včetně kooperace rodičů, ale i v mateřské škole, uvádí autorka v příloze a praxí ověřené výsledky vyvozuje v závěru bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The author will first introduce the reason she had chosen her topic, which is focused on using clay as the mean of promoting creativity while interviewing children, this is to help personality growth and preparation to enter school in preschool children.
In the theoretical part the author will touch on some developmental theories of preschool and younger school-age children, followed by pointing out the specifics of pre-school education and the importance of an educator's personality with regards on effective communication. The factors that facilitate and block creativity will also be discussed within this section together with the topic of ceramics as a mean of creativity formation. This section will be concluded by a small sample of artefacts that may be used as an inspiration for children's art creation.
In the practical part of this paper the author will explain the main aim of her research which is looking for a communicative strategy of the reflection on the phases of an interview with children of pre-school and young school age during creative activities using clay.
Her personal goal is then to find an optimal thematic programme for ceramic activities club with the participation of children and their parents and propose a supplementary project of ceramic club for pre-school children in a nursery school to help them to complete their education in integrated blocks. The participants were pre-school and young school-age children of a ceramic club that the author has been running for ten years. The realization of this research includes an illustration and a reflexion of the interview with children.
In the final part the author has included an overall assessment. The programme was developed in such a way that it would contribute to a development of a child's abilities with regards to their preferred topics of discussion. Some examples of the procedures implemented in the ceramics club including cooperation of the parents and in the nursery school are listed in the appendix and the results based on practical application are drawn in the conclusion of this paper.
Klíčová slova
Předškolní děti, mladší školní věk, keramický kroužek, keramika, komunikace s dětmi, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Pre-school children, young school-age, ceramics club, ceramics, communication with children, creativity
Zásady pro vypracování
Autorka se v práci zaměří na zaznamenání fází rozhovorů v průběhu tvůrčího procesu s keramickou hlínou (představení tématu, představení modelu nebo námětu, motivování dětí k činnosti, práce s emocemi dětí v průběhu činnosti, komentování výtvorů a ocenění úsilí či tvořivosti dětí). V teoretické části autorka objasní pojmy: dítě předškolního a mladšího školního věku, dítě v zrcadle vývojových teorií (Freud), pojem tvořivosti, faktory blokující a facilitující tvořivost, fáze tvůrčího procesu a pojem inspirace, náměty aktivit s keramickou hlínou a fáze rozhovoru, pojem zkušenostně reflektivního učení. V Metodologické části objasní pojem kvalitativního výzkumu, popřípadě metodu rozhovoru využije k zaznamenání rozhovoru, poté přepis, analýzu a interpretaci jednotlivých částí rozhovoru. Následovat bude reflexe vlastních zkušeností a používaných strategií v rozhovoru s dětmi. V závěru práce shrne jednotlivé fáze a strategie v rozhovoru, popřípadě vyvodí další náměty pro průběh rozhovoru, či pro práci s keramickou hlínou.
Zásady pro vypracování
Autorka se v práci zaměří na zaznamenání fází rozhovorů v průběhu tvůrčího procesu s keramickou hlínou (představení tématu, představení modelu nebo námětu, motivování dětí k činnosti, práce s emocemi dětí v průběhu činnosti, komentování výtvorů a ocenění úsilí či tvořivosti dětí). V teoretické části autorka objasní pojmy: dítě předškolního a mladšího školního věku, dítě v zrcadle vývojových teorií (Freud), pojem tvořivosti, faktory blokující a facilitující tvořivost, fáze tvůrčího procesu a pojem inspirace, náměty aktivit s keramickou hlínou a fáze rozhovoru, pojem zkušenostně reflektivního učení. V Metodologické části objasní pojem kvalitativního výzkumu, popřípadě metodu rozhovoru využije k zaznamenání rozhovoru, poté přepis, analýzu a interpretaci jednotlivých částí rozhovoru. Následovat bude reflexe vlastních zkušeností a používaných strategií v rozhovoru s dětmi. V závěru práce shrne jednotlivé fáze a strategie v rozhovoru, popřípadě vyvodí další náměty pro průběh rozhovoru, či pro práci s keramickou hlínou.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.\\
KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 80-901873-7-4.\\
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-2205-X.\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.\\
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 121 s. Odborná literatura pro učitele.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 1999, 528 s. ISBN 80-717-8308-0.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.\\
KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 80-901873-7-4.\\
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-2205-X.\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.\\
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 121 s. Odborná literatura pro učitele.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 1999, 528 s. ISBN 80-717-8308-0.