Tato diplomová práce je rozdělena na dvě základní části. Část teoretickou, která je zaměřena na definici a historický vývoj hry z pohledu její role a pozice v rámci pedagogiky a část praktickou, kterou je autorská verze hry Pexeso. Hra jako fenomén, její funkce a význam v rámci výchovně-edukačního procesu na úrovni základního vzdělávání, je v této diplomové práci zevrubně analyzována s konkrétním zaměřením na výtvarnou výchovu. Hra Pexeso je aplikována s výrazným didaktickým akcentem, jehož cílem je souhrnné zprostředkování obsahu výtvarné výchovy žákům, se specializací na plošné výtvarné vyjádření. Součástí této práce je detailní popis procesu využití didaktické pomůcky při výuce a její obrazová dokumentace.
Anotace v angličtině
This master thesis consists of two basic parts. The theoretical part which focuses on the definition and historical evolution of games from the point of view of their function in the process of pedagogy, and the practical part which is Memory game, created by the author. Games as a phenomenon, and their functions and importance within the context of the educational process at the level of elementary education, with a particular focus on art education are analysed in this master thesis. The developed Memory game by the author has a strong didactic accent, the goal of which is to mediate the area of visual art to students. The last part of this master thesis is a detailed description of the process of using the developed didactic tool during teaching and its graphical documentation.
game, didactic tool, pedagogy, art education, memory game
Rozsah průvodní práce
86+13 stran (175 835 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je rozdělena na dvě základní části. Část teoretickou, která je zaměřena na definici a historický vývoj hry z pohledu její role a pozice v rámci pedagogiky a část praktickou, kterou je autorská verze hry Pexeso. Hra jako fenomén, její funkce a význam v rámci výchovně-edukačního procesu na úrovni základního vzdělávání, je v této diplomové práci zevrubně analyzována s konkrétním zaměřením na výtvarnou výchovu. Hra Pexeso je aplikována s výrazným didaktickým akcentem, jehož cílem je souhrnné zprostředkování obsahu výtvarné výchovy žákům, se specializací na plošné výtvarné vyjádření. Součástí této práce je detailní popis procesu využití didaktické pomůcky při výuce a její obrazová dokumentace.
Anotace v angličtině
This master thesis consists of two basic parts. The theoretical part which focuses on the definition and historical evolution of games from the point of view of their function in the process of pedagogy, and the practical part which is Memory game, created by the author. Games as a phenomenon, and their functions and importance within the context of the educational process at the level of elementary education, with a particular focus on art education are analysed in this master thesis. The developed Memory game by the author has a strong didactic accent, the goal of which is to mediate the area of visual art to students. The last part of this master thesis is a detailed description of the process of using the developed didactic tool during teaching and its graphical documentation.
game, didactic tool, pedagogy, art education, memory game
Zásady pro vypracování
Prráce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Předmětem teoretické části diplomové práce bude hra. Tento fenomén bude rozebrán z historického hlediska vývoje deskových her.
Dále se bude práce koncentrovat na využití hry v pedagogice, zejména ve výtvarné výchově.
Výsledkem praktické diplomové práce bude autorská verze hry Pexeso, včetně charakteristiky jeho využití při hodinách výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ.
Rozsah prací: sada autorského pexesa, doprovodné studie
Fotografická dokumentace v rámci obrazové přílohy: obrazové materiály vztahující se k vypracování praktické části
Zásady pro vypracování
Prráce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Předmětem teoretické části diplomové práce bude hra. Tento fenomén bude rozebrán z historického hlediska vývoje deskových her.
Dále se bude práce koncentrovat na využití hry v pedagogice, zejména ve výtvarné výchově.
Výsledkem praktické diplomové práce bude autorská verze hry Pexeso, včetně charakteristiky jeho využití při hodinách výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ.
Rozsah prací: sada autorského pexesa, doprovodné studie
Fotografická dokumentace v rámci obrazové přílohy: obrazové materiály vztahující se k vypracování praktické části
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7.
DOYON-RICHARD, L. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-754-X.
FIŠER, J. Hra a hračka v životě dítěte. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
HANUŠ, R. Fenomén hry. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0669-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.
MIŠURCOVÁ, V. SEVEROVÁ, M. Děti, hry a umění. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-18-8.
SCHÜRER, M. Dítě a hra. Praha: Mona, 1974.
TROJAN, R. Výtvarné materiály a techniky vhodné pro práci ve výtvarné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
WINNICOTT, D., W. Playing and reality. Routledge, 2005.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7.
DOYON-RICHARD, L. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-754-X.
FIŠER, J. Hra a hračka v životě dítěte. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
HANUŠ, R. Fenomén hry. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0669-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.
MIŠURCOVÁ, V. SEVEROVÁ, M. Děti, hry a umění. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-18-8.
SCHÜRER, M. Dítě a hra. Praha: Mona, 1974.
TROJAN, R. Výtvarné materiály a techniky vhodné pro práci ve výtvarné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
WINNICOTT, D., W. Playing and reality. Routledge, 2005.