Práce se zabývá souvislostmi mezi environmentální výchovou a principy trvale udržitelného rozvoje. Hlavním cílem práce bylo vytvořit metodiku volnočasových aktivit pro děti předškolního věku, které se opírají o principy trvale udržitelného rozvoje a probouzejí v dětech environmentální cítění.
První, teoretická část práce nás seznamuje s pojmy environmentální výchovy, globální výchovy a podrobně vysvětluje termín trvale udržitelný rozvoj, jeho vývoj a shrnutí hlavních principů. Vysvětluje jejich základní aspekty působící na chování člověka a jejich příznivý vliv na chování jedince vůči přírodě. Jedna z kapitol stručně představuje organizace zabývající se environmentální výchovou, které se svým působením zasluhují o výchovu k trvale udržitelnému rozvoji.
Druhá, praktická část práce obsahuje návrh na celodenní projekt - naučnou stezku. Naučná stezka je přizpůsobena pro děti ve věku 5-6 let a metodicky sestavena pro organizace zajišťující environmentální výchovu. Úkolem projektu je probudit v dětech zájem o přírodu, živočichy a hravou formou v nich ukotvit povědomí o dění v přírodě, naší závislosti na ní a o faktu, že jsme součástí přírody.
Anotace v angličtině
This thesis Sustainable development as principles of pedagogy of leisure time is about connection between the environmental education and sustainable development principles. The main goal of this thesis was creating metodology of freetime activities for children in pre-school age. Activities come from the sustainable development principles and arouse enviromental feelings in children.
The first theoretic part acquaints us with enviromental education terms, global education terms and explains term of sustainable development in detail, its progress and main terms summary. This thesis explains their primary aspects which affects human behavior and their positive influence on individual behavior towards nature. One chapter introduces organisations that deal with enviromental education and which deserve on education for sustainable development.
The second practical part of .work includes project the whole day nature trail. The nature trail is tailored to 5-6 years old children. It´s methodically constructed for the enviromental education organisations. Project´s goal is arousing interest about nature and animals. Project gives children basics of knowledges about events in nature, our dependence on nature and a fact, that we are a part of nature through the entertainig.
Klíčová slova
trvale udržitelný rozvoj, principy trvale udržitelného rozvoje, environmentální výchova, globální výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji, Agenda 21, organizace environmentální výchovy, předškolní věk, celodenní projekt, naučná stezka, příroda, environmentální aktivity a činnosti
Klíčová slova v angličtině
sustainable development, sustainable development principles, enviromental education, global education, education for sustainable development, Agenda 21, environmental education organisations, pre-school age, whole-day project, nature trail, nature, environmental activities and works
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá souvislostmi mezi environmentální výchovou a principy trvale udržitelného rozvoje. Hlavním cílem práce bylo vytvořit metodiku volnočasových aktivit pro děti předškolního věku, které se opírají o principy trvale udržitelného rozvoje a probouzejí v dětech environmentální cítění.
První, teoretická část práce nás seznamuje s pojmy environmentální výchovy, globální výchovy a podrobně vysvětluje termín trvale udržitelný rozvoj, jeho vývoj a shrnutí hlavních principů. Vysvětluje jejich základní aspekty působící na chování člověka a jejich příznivý vliv na chování jedince vůči přírodě. Jedna z kapitol stručně představuje organizace zabývající se environmentální výchovou, které se svým působením zasluhují o výchovu k trvale udržitelnému rozvoji.
Druhá, praktická část práce obsahuje návrh na celodenní projekt - naučnou stezku. Naučná stezka je přizpůsobena pro děti ve věku 5-6 let a metodicky sestavena pro organizace zajišťující environmentální výchovu. Úkolem projektu je probudit v dětech zájem o přírodu, živočichy a hravou formou v nich ukotvit povědomí o dění v přírodě, naší závislosti na ní a o faktu, že jsme součástí přírody.
Anotace v angličtině
This thesis Sustainable development as principles of pedagogy of leisure time is about connection between the environmental education and sustainable development principles. The main goal of this thesis was creating metodology of freetime activities for children in pre-school age. Activities come from the sustainable development principles and arouse enviromental feelings in children.
The first theoretic part acquaints us with enviromental education terms, global education terms and explains term of sustainable development in detail, its progress and main terms summary. This thesis explains their primary aspects which affects human behavior and their positive influence on individual behavior towards nature. One chapter introduces organisations that deal with enviromental education and which deserve on education for sustainable development.
The second practical part of .work includes project the whole day nature trail. The nature trail is tailored to 5-6 years old children. It´s methodically constructed for the enviromental education organisations. Project´s goal is arousing interest about nature and animals. Project gives children basics of knowledges about events in nature, our dependence on nature and a fact, that we are a part of nature through the entertainig.
Klíčová slova
trvale udržitelný rozvoj, principy trvale udržitelného rozvoje, environmentální výchova, globální výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji, Agenda 21, organizace environmentální výchovy, předškolní věk, celodenní projekt, naučná stezka, příroda, environmentální aktivity a činnosti
Klíčová slova v angličtině
sustainable development, sustainable development principles, enviromental education, global education, education for sustainable development, Agenda 21, environmental education organisations, pre-school age, whole-day project, nature trail, nature, environmental activities and works
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Předpoklady "Trvale udržitelného rozvoje - TUR" aplikovat do oblasti výchovy ve volném čase. Na základě těchto předpokladů vytvořit metodiku, jejíž úlohou bude povzbudit zájem dětí o ochranu přírody a trávení volného času v zásadách trvale udržitelného rozvoje.
Práce bude zpracována metodou analýzy dostupných pramenů.
Bude se jednat o sondu do problematiky Trvale udržitelného rozvoje, jakými předpoklady/principy se zabývá. Aplikací předpokladů TUR bude vytvořena metodika pro práci s dětmi určité věkové skupiny ve VČ (bude návodem jak dětem tohoto věku předávat podstatné zásady TUR; prostřednictvím zásad v dětech podpořit kladný vztah k přírodě a její ochrany jako celku, k harmonii vztahů mezi člověkem a přírodou, vést je k solidaritě, spolupráci a k pochopení, že svým přístupem mohou přispět k ochraně svého okolí - odpovědnosti za své chování).
Stručná osnova:
1. Úvod - stručné zmapování současného vztahu společnosti k životnímu prostředí z hlediska budoucího rozvoje. Obecné popsání TUR, kam směřuje a zda je reálné se tímto pohledem zabývat ve výchově VČ.
Popsání stručných bodů práce, o jakou práci jde a co bude cílem práce.
Vytvořit teoretickou hypotézu své práce - zformulování výchozí pozice, postup řešení a cíle, jehož chci v práci dosáhnout.
2. Výchova VČ a její vlivy na utváření postojů a hodnot osobnosti z hlediska metodiky.
3. Popis trvale udržitelného rozvoje, jeho předpokladů, kam směřuje a co je jeho hlavní podstatou.
4. Jednotlivé předpoklady TUR - v čem spočívají a jejich uplatnění ve výchově VČ.
5. Vytvoření metodiky pro danou věkovou skupinu - předškolní věk a mladší školní věk. Metodika bude určitým plánem pro práci s dětmi ve výchově ve VČ s jednotlivými návody, kroky a příklady aktivit, ve kterých jsou aplikovány zásady TUR vedoucí k podpoře výchovy dětí o ochranu přírody a trávení volného času v zásadách TUR.
6. Závěr - zhodnotit, co bylo cílem práce, metodiku a zda je reálné touto cestou ovlivnit výchovu dětí ve VČ a povzbudit zájmem o ochranu přírody za přispění předpokladů TUR.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Předpoklady "Trvale udržitelného rozvoje - TUR" aplikovat do oblasti výchovy ve volném čase. Na základě těchto předpokladů vytvořit metodiku, jejíž úlohou bude povzbudit zájem dětí o ochranu přírody a trávení volného času v zásadách trvale udržitelného rozvoje.
Práce bude zpracována metodou analýzy dostupných pramenů.
Bude se jednat o sondu do problematiky Trvale udržitelného rozvoje, jakými předpoklady/principy se zabývá. Aplikací předpokladů TUR bude vytvořena metodika pro práci s dětmi určité věkové skupiny ve VČ (bude návodem jak dětem tohoto věku předávat podstatné zásady TUR; prostřednictvím zásad v dětech podpořit kladný vztah k přírodě a její ochrany jako celku, k harmonii vztahů mezi člověkem a přírodou, vést je k solidaritě, spolupráci a k pochopení, že svým přístupem mohou přispět k ochraně svého okolí - odpovědnosti za své chování).
Stručná osnova:
1. Úvod - stručné zmapování současného vztahu společnosti k životnímu prostředí z hlediska budoucího rozvoje. Obecné popsání TUR, kam směřuje a zda je reálné se tímto pohledem zabývat ve výchově VČ.
Popsání stručných bodů práce, o jakou práci jde a co bude cílem práce.
Vytvořit teoretickou hypotézu své práce - zformulování výchozí pozice, postup řešení a cíle, jehož chci v práci dosáhnout.
2. Výchova VČ a její vlivy na utváření postojů a hodnot osobnosti z hlediska metodiky.
3. Popis trvale udržitelného rozvoje, jeho předpokladů, kam směřuje a co je jeho hlavní podstatou.
4. Jednotlivé předpoklady TUR - v čem spočívají a jejich uplatnění ve výchově VČ.
5. Vytvoření metodiky pro danou věkovou skupinu - předškolní věk a mladší školní věk. Metodika bude určitým plánem pro práci s dětmi ve výchově ve VČ s jednotlivými návody, kroky a příklady aktivit, ve kterých jsou aplikovány zásady TUR vedoucí k podpoře výchovy dětí o ochranu přírody a trávení volného času v zásadách TUR.
6. Závěr - zhodnotit, co bylo cílem práce, metodiku a zda je reálné touto cestou ovlivnit výchovu dětí ve VČ a povzbudit zájmem o ochranu přírody za přispění předpokladů TUR.
Seznam doporučené literatury
Předpokládaná literatura:
- IUCN, UNEP, WEF, Pečujeme o Zemi, Strategie trvale udržitelného žití.1. vydání. Gland: Perex K+K.1991. ISNB 80-85453-04-5
- MOLDAN, BEDŘICH. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje.2001:Karolinum. Praha. ISBN 80-246-0246-6
- KOHÁK, E., KOLÁŘSKÝ, R., MÍCHAL,I. Závod s časem, texty z morální ekologie. 1.vydání. Praha: Ministerstvo životního prostředí. Torst. 1996. ISBN 80-85368-81-1
- ZELENKA,J.,ŠTEJFA,J. Environmentální a ekologický slovník vybraných pojmů. 1.vydání. Hradec Králové: Gaudeamus. 2000. ISBN 80-7041-627-0
- L. Pána - Globální souvislosti, problémy a výchova
- J. Dlouhá - Vědění a participace
- J. Čincera - Environmentální výchova : od cílů k prostředkům
- Činčera J., Caha M., Kulich J.: Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji, Brontosaurus Praha 7, Praha 1996
- Činčera J., Caha M.: Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti, Paido, Brno 2005
- Kolářová H.: Udržitelný rozvoj: Hledání cest, které nekončí. Praktické skriptum. Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí. 2006 Praha
- Javna J.: 50 nápadů pro děti k záchraně Země, ČSOP, 1991 (nápady, které přispívají k pochopení souvislostí života kolem nás a dávají dětem možnost sehrát svoji roli)
- Ledvinová a kol.: Výchova pro budoucnost, MŽP ČR a Tereza Praha, 1992 (Přehled základních směrů ekologické výchovy i s ukázkami. Obsahuje mj. známou simulační hru Domky.)
- Hruška J.: Globální a environmentální výchova na pobytových akcích(Manuál nejen pro učitele), Ekocentrum PALETA, Pardubice 2005
- Středisko ekologické výchovy SEVER: Týden pro udržitelný život aneb Program Člověk a prostředí, (Jak připravit kurz (pobytový výukový program) o životním prostředí a udržitelném rozvoji pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ), Horní Maršov 2005
- Šircová I. , S dětmi v přírodě - zážitková výchova po celý rok, Portál, 2007
- Vnímejme přírodu všemi smysly - metod. příručka pro smysl. vnímání přírody, Sever, 2008
- Kirchner J., Kondiční hry a cvičení v přírodě, Grada, 2005
- Doležalová E., Hry v přírodě a s přírodou, Ml. Fronta, 2004
- Cornell J., Objevujeme hry v přírodě - učení hrou a prožitkem, Portál, 2012
- Hanuš R., Fenomén hry: teoretické a metodické přísp. k tématu hry, Olomouc, 2003
- Němec J., Pobyt v přírodě - učební texty pro školení cvičitelů všestrannosti , Praha 1998
- J. Ledvinová - Výchova pro budoucnost - cesty ekolog. výchovy
- Výzvy dneška pro výchovu občanství II. - výchova k myšlení v evrop. a globál. souvislostech, environmentální výchova
- L. Půbalová, M. Půbalová - Práce se skupinou, programy a nabídka středisek ekolog. výchovy
- Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času, Portál, Praha. 1999.
- Spousta, V. et al. Metody a formy výchovy ve volném čase, Brno. 1996.
- KAPLÁNEK, M. Animace. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4
- Witt R.: Vnímejme přírodu všemi smysly, Praha: Pražské ekologické centrum, 1992.
- Selby D., Pasternak M.: Globální výchova:Základní dimenze globální výchovy a příklady aktivit, Pražské ekologické centrum, Praha 1992
- Zavadil Zbyněk: Dobrodružství s Vlčí stopou, Ekocentrum Brno 1994 (Hry, soutěže, poznávání přírody, nápady pro volný čas, výpravy za dobrodružstvím, - pro tebe, tvého kamaráda, vaši partu, klub, oddíl, pro všechna roční období.)
- http://www.hraozemi.cz/pro-ucitele/literatura.html
Seznam doporučené literatury
Předpokládaná literatura:
- IUCN, UNEP, WEF, Pečujeme o Zemi, Strategie trvale udržitelného žití.1. vydání. Gland: Perex K+K.1991. ISNB 80-85453-04-5
- MOLDAN, BEDŘICH. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje.2001:Karolinum. Praha. ISBN 80-246-0246-6
- KOHÁK, E., KOLÁŘSKÝ, R., MÍCHAL,I. Závod s časem, texty z morální ekologie. 1.vydání. Praha: Ministerstvo životního prostředí. Torst. 1996. ISBN 80-85368-81-1
- ZELENKA,J.,ŠTEJFA,J. Environmentální a ekologický slovník vybraných pojmů. 1.vydání. Hradec Králové: Gaudeamus. 2000. ISBN 80-7041-627-0
- L. Pána - Globální souvislosti, problémy a výchova
- J. Dlouhá - Vědění a participace
- J. Čincera - Environmentální výchova : od cílů k prostředkům
- Činčera J., Caha M., Kulich J.: Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji, Brontosaurus Praha 7, Praha 1996
- Činčera J., Caha M.: Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti, Paido, Brno 2005
- Kolářová H.: Udržitelný rozvoj: Hledání cest, které nekončí. Praktické skriptum. Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí. 2006 Praha
- Javna J.: 50 nápadů pro děti k záchraně Země, ČSOP, 1991 (nápady, které přispívají k pochopení souvislostí života kolem nás a dávají dětem možnost sehrát svoji roli)
- Ledvinová a kol.: Výchova pro budoucnost, MŽP ČR a Tereza Praha, 1992 (Přehled základních směrů ekologické výchovy i s ukázkami. Obsahuje mj. známou simulační hru Domky.)
- Hruška J.: Globální a environmentální výchova na pobytových akcích(Manuál nejen pro učitele), Ekocentrum PALETA, Pardubice 2005
- Středisko ekologické výchovy SEVER: Týden pro udržitelný život aneb Program Člověk a prostředí, (Jak připravit kurz (pobytový výukový program) o životním prostředí a udržitelném rozvoji pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ), Horní Maršov 2005
- Šircová I. , S dětmi v přírodě - zážitková výchova po celý rok, Portál, 2007
- Vnímejme přírodu všemi smysly - metod. příručka pro smysl. vnímání přírody, Sever, 2008
- Kirchner J., Kondiční hry a cvičení v přírodě, Grada, 2005
- Doležalová E., Hry v přírodě a s přírodou, Ml. Fronta, 2004
- Cornell J., Objevujeme hry v přírodě - učení hrou a prožitkem, Portál, 2012
- Hanuš R., Fenomén hry: teoretické a metodické přísp. k tématu hry, Olomouc, 2003
- Němec J., Pobyt v přírodě - učební texty pro školení cvičitelů všestrannosti , Praha 1998
- J. Ledvinová - Výchova pro budoucnost - cesty ekolog. výchovy
- Výzvy dneška pro výchovu občanství II. - výchova k myšlení v evrop. a globál. souvislostech, environmentální výchova
- L. Půbalová, M. Půbalová - Práce se skupinou, programy a nabídka středisek ekolog. výchovy
- Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času, Portál, Praha. 1999.
- Spousta, V. et al. Metody a formy výchovy ve volném čase, Brno. 1996.
- KAPLÁNEK, M. Animace. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4
- Witt R.: Vnímejme přírodu všemi smysly, Praha: Pražské ekologické centrum, 1992.
- Selby D., Pasternak M.: Globální výchova:Základní dimenze globální výchovy a příklady aktivit, Pražské ekologické centrum, Praha 1992
- Zavadil Zbyněk: Dobrodružství s Vlčí stopou, Ekocentrum Brno 1994 (Hry, soutěže, poznávání přírody, nápady pro volný čas, výpravy za dobrodružstvím, - pro tebe, tvého kamaráda, vaši partu, klub, oddíl, pro všechna roční období.)
- http://www.hraozemi.cz/pro-ucitele/literatura.html