Cílem diplomové práce Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro 2. stupeň základních škol je zmapovat, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. stupeň základní školy, dále zhodnotit jejich výběr a představit vlastní koncepci zahrnující Čapkovu tvorbu. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá současným postavením literární výchovy, otázkou čtenářské gramotnosti a dalšími činiteli ovlivňující literárně výchovný proces. Dále jsou zaznamenány metody, s nimiž se lze setkat v hodinách literární výchovy. Podrobněji jsou popsány ty metody, které se zaměřují především na rozvoj čtenářské gramotnosti. Na základě odborné literatury je popsána didaktická interpretace, její postavení, funkce, determinanty a zásady.
Práce stručně popisuje Čapkovo dílo. Stěžejní část pak tvoří analýza čítanek několika nakladatelství Alter, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Práce se zabývá nejen tím, kolik úryvků z díla Karla Čapka v daných čítankách nalezneme, ale všímá si i žánrového zastoupení
a uvedených návrhů k textům. Po zhodnocení je představen vlastní koncept, který se snaží obsáhnout celé Čapkovo dílo.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis entitled "Didactic interpretation of Čapek's works in literary education for the 2nd stage of primary education" is to chart how the works of Karel Čapek are represented in each series of reading books for the 2nd stage of primary education. It will also further evaluate the choice of works represented and introduce the fundamental concepts in Čapek's work. The thesis is divided into many parts. The first of these is concerned with the current state of literary education, the question of literacy, and other individuals who have an effect on the process of literary education. Furthermore, recorded methods that are used in literacy lessons are outlined. The methods that focus principally on the development of literacy are described in more detail. On the basis of classic literature a didactic interpretation is described, its situation, function, determinants and policies.
The thesis concisely describes Čapek's works. A key part of the thesis is made up of the analysis of reading books from many different publishers Alter, Fraus, Nová škola, Prodos and SPN. The thesis focuses not only on how many snippets of the work of Karel Čapek are found in any given reading book, but also takes into account the representation of the genre and the ideas presented alongside the texts. After evaluation, the actual concept that the entirety of Čapek's work attempts to cover is introduced.
Klíčová slova
literární výchova, metody literární výchovy, čtenářská gramotnost, didaktická interpretace, čítanky, Karel Čapek
Klíčová slova v angličtině
literary education, methods of literary education, literacy, didactic interpretation, reading books, Karel Čapek
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro 2. stupeň základních škol je zmapovat, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. stupeň základní školy, dále zhodnotit jejich výběr a představit vlastní koncepci zahrnující Čapkovu tvorbu. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá současným postavením literární výchovy, otázkou čtenářské gramotnosti a dalšími činiteli ovlivňující literárně výchovný proces. Dále jsou zaznamenány metody, s nimiž se lze setkat v hodinách literární výchovy. Podrobněji jsou popsány ty metody, které se zaměřují především na rozvoj čtenářské gramotnosti. Na základě odborné literatury je popsána didaktická interpretace, její postavení, funkce, determinanty a zásady.
Práce stručně popisuje Čapkovo dílo. Stěžejní část pak tvoří analýza čítanek několika nakladatelství Alter, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Práce se zabývá nejen tím, kolik úryvků z díla Karla Čapka v daných čítankách nalezneme, ale všímá si i žánrového zastoupení
a uvedených návrhů k textům. Po zhodnocení je představen vlastní koncept, který se snaží obsáhnout celé Čapkovo dílo.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis entitled "Didactic interpretation of Čapek's works in literary education for the 2nd stage of primary education" is to chart how the works of Karel Čapek are represented in each series of reading books for the 2nd stage of primary education. It will also further evaluate the choice of works represented and introduce the fundamental concepts in Čapek's work. The thesis is divided into many parts. The first of these is concerned with the current state of literary education, the question of literacy, and other individuals who have an effect on the process of literary education. Furthermore, recorded methods that are used in literacy lessons are outlined. The methods that focus principally on the development of literacy are described in more detail. On the basis of classic literature a didactic interpretation is described, its situation, function, determinants and policies.
The thesis concisely describes Čapek's works. A key part of the thesis is made up of the analysis of reading books from many different publishers Alter, Fraus, Nová škola, Prodos and SPN. The thesis focuses not only on how many snippets of the work of Karel Čapek are found in any given reading book, but also takes into account the representation of the genre and the ideas presented alongside the texts. After evaluation, the actual concept that the entirety of Čapek's work attempts to cover is introduced.
Klíčová slova
literární výchova, metody literární výchovy, čtenářská gramotnost, didaktická interpretace, čítanky, Karel Čapek
Klíčová slova v angličtině
literary education, methods of literary education, literacy, didactic interpretation, reading books, Karel Čapek
Zásady pro vypracování
Diplomantka v rámci své bakalářské práce prostudovala odbornou literaturu s čapkovskou tematikou a navrhla a v praxi zrealizovala jednu hodinu na čapkovské téma. V diplomové práci prohloubí svou znalost problematiky díla K. Čapka. Prostuduje také odbornou literaturu zaměřenou na didaktiku literární výchovy. Dále prozkoumá, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. Stupeň ZŠ. Na základě všech svých zjištění se pokusí posoudit, jak odpovídá výběr možnostem literárněvědné interpretace Žapkova díla i možnostem interpretace didaktické. Využije čítankového výběru, případně upraveného na základě uvedeného posouzení, a navrhne vlastní ucelený didakticko-interpretační pohled na Čapkovo dílo a jeho význam pro současnou literární výchovu. Podle možností práci opět doplní vlastní výukovou sondou.
Zásady pro vypracování
Diplomantka v rámci své bakalářské práce prostudovala odbornou literaturu s čapkovskou tematikou a navrhla a v praxi zrealizovala jednu hodinu na čapkovské téma. V diplomové práci prohloubí svou znalost problematiky díla K. Čapka. Prostuduje také odbornou literaturu zaměřenou na didaktiku literární výchovy. Dále prozkoumá, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. Stupeň ZŠ. Na základě všech svých zjištění se pokusí posoudit, jak odpovídá výběr možnostem literárněvědné interpretace Žapkova díla i možnostem interpretace didaktické. Využije čítankového výběru, případně upraveného na základě uvedeného posouzení, a navrhne vlastní ucelený didakticko-interpretační pohled na Čapkovo dílo a jeho význam pro současnou literární výchovu. Podle možností práci opět doplní vlastní výukovou sondou.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec, 2008.
Beránková, E; Kostečka, J. Přečtěte si s námi: literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha: SPN, 1992.
Bradbrooková, B. Karel Čapek: hledání pravdy, poctivosti a pokory. Praha: Academia, 2006.
Buriánek, F. Čapkovské variace. Praha, 1984.
Buriánek, F. Karel Čapek. Praha, 1988.
Cenek, S. Úvod do teorie literární výchovy. Praha: SPN, 1979.
DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. ?Cesk ?y spisovatel,[1993], 1993.
Fleching, K. H. Malá příručka didaktických modelů. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Ústí nad Labem, 1999.
Chaloupka, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha: Academia, 1984.
Chaloupka, O.; Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I - III, Praha: Albatros, 1973,1976,1977.
KLÍMA, Ivan. Karel Čapek: life and work. Catbird Press, 2002.
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole 2. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997.
MAKIN, Michael; TOMAN, Jindřich. On Karel Čapek: A Michigan Slavic Colloquium. Univ of Michigan/Michigan Slavic, 1992.
Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy: z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004.
Scheinpflug, K. Můj švagr Karel Čapek. Hradec Králové: Kruh, 1991.
Toman, J. Dětské čtenářství a literární výchova
Toman, J. Trendy současného dětského čtenářství
Toman, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1992.
Ullmanová, E. Interpretace uměleckého textu jako organická součást hodin literární výchovy. Brno: Krajský pedagogický ústav, 1988.
Varyš, V. Proč a jak učit literaturu? Nová variace na tradiční téma. Český jazyk a literatura, 57, 2006-2007.
Vlašín, Š. a kol. Kniha o Čapkovi. Praha: Československý spisovatel, 1988.
Williams, K. The Limits of Aesthetic Separatism: literary education and Michael Oakeshott's philosophy of art. Westminster sudies in education, vol. 22, Issue 2, 2002, pp. 163 - 173.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec, 2008.
Beránková, E; Kostečka, J. Přečtěte si s námi: literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha: SPN, 1992.
Bradbrooková, B. Karel Čapek: hledání pravdy, poctivosti a pokory. Praha: Academia, 2006.
Buriánek, F. Čapkovské variace. Praha, 1984.
Buriánek, F. Karel Čapek. Praha, 1988.
Cenek, S. Úvod do teorie literární výchovy. Praha: SPN, 1979.
DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. ?Cesk ?y spisovatel,[1993], 1993.
Fleching, K. H. Malá příručka didaktických modelů. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Ústí nad Labem, 1999.
Chaloupka, O. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. Praha: Academia, 1984.
Chaloupka, O.; Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I - III, Praha: Albatros, 1973,1976,1977.
KLÍMA, Ivan. Karel Čapek: life and work. Catbird Press, 2002.
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole 2. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997.
MAKIN, Michael; TOMAN, Jindřich. On Karel Čapek: A Michigan Slavic Colloquium. Univ of Michigan/Michigan Slavic, 1992.
Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy: z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004.
Scheinpflug, K. Můj švagr Karel Čapek. Hradec Králové: Kruh, 1991.
Toman, J. Dětské čtenářství a literární výchova
Toman, J. Trendy současného dětského čtenářství
Toman, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1992.
Ullmanová, E. Interpretace uměleckého textu jako organická součást hodin literární výchovy. Brno: Krajský pedagogický ústav, 1988.
Varyš, V. Proč a jak učit literaturu? Nová variace na tradiční téma. Český jazyk a literatura, 57, 2006-2007.
Vlašín, Š. a kol. Kniha o Čapkovi. Praha: Československý spisovatel, 1988.
Williams, K. The Limits of Aesthetic Separatism: literary education and Michael Oakeshott's philosophy of art. Westminster sudies in education, vol. 22, Issue 2, 2002, pp. 163 - 173.