Cílem diplomové práce je analýza aplikací, vhodných pro výuku matematiky pomocí mobilních zařízení typu iPad a tablet s operačním systémem Android či Windows. Vybrané aplikace jsou tříděny dle kapitol tematického plánu s ohledem na fáze pojmotvorného procesu. Dále byla realizována výuková hodina s vybranými aplikacemi určenými pro platformu Android.
Annotation in English
The aim of this thesis is the analysis of applications, suitable for teaching mathematics using mobile devices such as iPad and tablets using Android or Windows. Selected applications are classified according to thematic chapters plan with respect to the phase creation concepts of process. It was also realized instructional hours with the selected app for the Android platform.
Tablet, iPad, applications, mathematics, Android, Apple iOS, Windows, Creation concepts of process, ICT
Length of the covering note
82 s. (98 204 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce je analýza aplikací, vhodných pro výuku matematiky pomocí mobilních zařízení typu iPad a tablet s operačním systémem Android či Windows. Vybrané aplikace jsou tříděny dle kapitol tematického plánu s ohledem na fáze pojmotvorného procesu. Dále byla realizována výuková hodina s vybranými aplikacemi určenými pro platformu Android.
Annotation in English
The aim of this thesis is the analysis of applications, suitable for teaching mathematics using mobile devices such as iPad and tablets using Android or Windows. Selected applications are classified according to thematic chapters plan with respect to the phase creation concepts of process. It was also realized instructional hours with the selected app for the Android platform.
Tablet, iPad, applications, mathematics, Android, Apple iOS, Windows, Creation concepts of process, ICT
Research Plan
Často se uvádí, že informační a komunikační technologie mohou sloužit jako "katalyzátor" pro inovace vzdělávání v matematice. Pomocí informačních a komunikačních technologií můžeme do značné míry změnit přístup učitelů i žáků k vyučování matematice. Taková změna však neproběhne vždy a za jakýchkoli podmínek. Je k ní potřebné vytvořit "dobré" výukové prostředí. Co je však "dobré" výukové prostředí? K jeho vytvoření bude jistě nezbytná jakási vyšší úroveň znalostí zákonitostí pojmotvorného procesu a vztahu k procesu vyučování ze strany učitelů. Bude předpokládat dobrou didaktickou úroveň autora výukového prostředí, jeho každodenní zkušenost s novými prostředky a médii ve třídě. Existuje velké množství programů, které mohou pomoci při vytváření dobrého výukového prostředí pro výuku matematiky. Jsou to programy CAS (Computer Algebra Systems - například Maple, Mathematica, Derive), které provádějí symbolické a numerické výpočty (řeší algebraické výrazy, rovnice, vykreslují grafy funkcí apod). Dále programy dynamické geometrie - DGS (Dynamic Geometry Systems - například Cabri, GeoGebra), které slouží jako geometrický náčrtník k vykreslování geometrických útvarů, konstrukcí, umožňují manipulaci s nimi a provádí i některé výpočty. Dalším typem programů, které pomáhají utvářet dobré výukové prostředí, jsou tzv. Spreadsheet (tabulkové procesory - například Excel). Ještě bychom měli zmínit uzavřená výuková prostředí, různé trenažery, programy simulující určitý jev, programy umožňující dokazování vět (CoCoa), interaktivní učebnice, konstruktivní výukové programy aj. V uvedeném kontextu bude cílem diplomové práce prozkoumat nabídku z hlediska programů pro výuku matematiky s počítačem typu iPad čo Tablet PC. Programy dale roztřídit, popsat z hlediska fází pojmotvorného procesu a místa v přípravě učitele.
Závěrečným momentem učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Integrovaný způsob výuky totiž neumožňuje pouhé spoléhání se na učebnici, ale je potřeba učební texty vytvářet a používat složitější technické prostředky, využít nové metody apod. Dalším úkolem diplomanty proto bude začlenění vypracovaného popisu programů pro výuku matematiky s iPadem do přípravy na výuku matematiky s ohledem na uvedené skutečnosti.\\
Research Plan
Často se uvádí, že informační a komunikační technologie mohou sloužit jako "katalyzátor" pro inovace vzdělávání v matematice. Pomocí informačních a komunikačních technologií můžeme do značné míry změnit přístup učitelů i žáků k vyučování matematice. Taková změna však neproběhne vždy a za jakýchkoli podmínek. Je k ní potřebné vytvořit "dobré" výukové prostředí. Co je však "dobré" výukové prostředí? K jeho vytvoření bude jistě nezbytná jakási vyšší úroveň znalostí zákonitostí pojmotvorného procesu a vztahu k procesu vyučování ze strany učitelů. Bude předpokládat dobrou didaktickou úroveň autora výukového prostředí, jeho každodenní zkušenost s novými prostředky a médii ve třídě. Existuje velké množství programů, které mohou pomoci při vytváření dobrého výukového prostředí pro výuku matematiky. Jsou to programy CAS (Computer Algebra Systems - například Maple, Mathematica, Derive), které provádějí symbolické a numerické výpočty (řeší algebraické výrazy, rovnice, vykreslují grafy funkcí apod). Dále programy dynamické geometrie - DGS (Dynamic Geometry Systems - například Cabri, GeoGebra), které slouží jako geometrický náčrtník k vykreslování geometrických útvarů, konstrukcí, umožňují manipulaci s nimi a provádí i některé výpočty. Dalším typem programů, které pomáhají utvářet dobré výukové prostředí, jsou tzv. Spreadsheet (tabulkové procesory - například Excel). Ještě bychom měli zmínit uzavřená výuková prostředí, různé trenažery, programy simulující určitý jev, programy umožňující dokazování vět (CoCoa), interaktivní učebnice, konstruktivní výukové programy aj. V uvedeném kontextu bude cílem diplomové práce prozkoumat nabídku z hlediska programů pro výuku matematiky s počítačem typu iPad čo Tablet PC. Programy dale roztřídit, popsat z hlediska fází pojmotvorného procesu a místa v přípravě učitele.
Závěrečným momentem učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Integrovaný způsob výuky totiž neumožňuje pouhé spoléhání se na učebnici, ale je potřeba učební texty vytvářet a používat složitější technické prostředky, využít nové metody apod. Dalším úkolem diplomanty proto bude začlenění vypracovaného popisu programů pro výuku matematiky s iPadem do přípravy na výuku matematiky s ohledem na uvedené skutečnosti.\\
Recommended resources
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.\\
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.\\
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.\\
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.\\
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008\\
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007\\
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009\\
Novák, B., Stopenová, A.: Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc, Univerzita Palackého 1993.\\
Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. Praha, Univerzita Karlova 2000.\\
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985.\\
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnasia
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf
Recommended resources
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.\\
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.\\
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.\\
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.\\
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008\\
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007\\
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009\\
Novák, B., Stopenová, A.: Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc, Univerzita Palackého 1993.\\
Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. Praha, Univerzita Karlova 2000.\\
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985.\\
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnasia
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf