Cílem diplomové práce bude zkoumat, jaká je role učitele ve výuce anglického jazyka. V teoretické části se bude diplomant zabývat různým pohledem na roli učitele, porovná různé přístupy k této problematice jak v české, tak v anglosaské pedagogické literatuře. Podá také přehled o tom, jak se pohled na učitele měnil historicky.
V praktické části DP provede diplomant výzkum s učiteli anglického jazyka, případně i jiných cizích jazyků, jak se dívají na svou roli při výuce cizích jazyků. Ideální nástrojem pro tento výzkum se jeví řízený rozhovor. Současně diplomant provede výzkum se žáky alespoň jedné třídy, případně porovná dvě třídy, které se budou lišit v délce učení se cizímu jazyku (např. 6. a 9. třída). V tomto výzkumu se zaměří na to, jaká by měla být role ideálního učitele anglického či jiného cizího jazyka a jak žáci vnímají realitu. Jestli to bude možné, diplomant porovná výsledky svého výzkumu s výsledky jiného publikovaného výzkumu na stejné téma.
Práce bude psána anglicky.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude zkoumat, jaká je role učitele ve výuce anglického jazyka. V teoretické části se bude diplomant zabývat různým pohledem na roli učitele, porovná různé přístupy k této problematice jak v české, tak v anglosaské pedagogické literatuře. Podá také přehled o tom, jak se pohled na učitele měnil historicky.
V praktické části DP provede diplomant výzkum s učiteli anglického jazyka, případně i jiných cizích jazyků, jak se dívají na svou roli při výuce cizích jazyků. Ideální nástrojem pro tento výzkum se jeví řízený rozhovor. Současně diplomant provede výzkum se žáky alespoň jedné třídy, případně porovná dvě třídy, které se budou lišit v délce učení se cizímu jazyku (např. 6. a 9. třída). V tomto výzkumu se zaměří na to, jaká by měla být role ideálního učitele anglického či jiného cizího jazyka a jak žáci vnímají realitu. Jestli to bude možné, diplomant porovná výsledky svého výzkumu s výsledky jiného publikovaného výzkumu na stejné téma.
Práce bude psána anglicky.
Seznam doporučené literatury
Wright, T. Roles of teachers and learners. Oxford University Press. Oxford. 1987
Harmer, J. The practice of English language teaching. Longman. London. 2001
Tudor, I. The dynamics of the language classroom. Cambridge University Press. Cambridge. 2001
Dörneyi, Z. & Murphey, T. Group dynamics in the language classroom. Cambridge University Press. Cambridge. 2003
Littlewood, W. Communicative language teaching: An introduction. Cambridge University Press. Cambridge. 1981
Nunan, D. Task-based language teaching. Cambridge University Press. Cambridge. 2004
Ellis, R. Task-based language learning and teaching. Oxford University Press. Oxford. 2009
Penny, Ur. A Course in Language Teaching: Practice and theory. Cambridge University Press. Cambridge. 1996
Richards, J. C. and Rodgers, T. Approaches and methods in language teaching: A description and analysis. Cambridge University Press. Cambridge. 1986
Wright, T. Roles of teachers and learners. Oxford University Press. Oxford. 1987
Harmer, J. The practice of English language teaching. Longman. London. 2001
Tudor, I. The dynamics of the language classroom. Cambridge University Press. Cambridge. 2001
Dörneyi, Z. & Murphey, T. Group dynamics in the language classroom. Cambridge University Press. Cambridge. 2003
Littlewood, W. Communicative language teaching: An introduction. Cambridge University Press. Cambridge. 1981
Nunan, D. Task-based language teaching. Cambridge University Press. Cambridge. 2004
Ellis, R. Task-based language learning and teaching. Oxford University Press. Oxford. 2009
Penny, Ur. A Course in Language Teaching: Practice and theory. Cambridge University Press. Cambridge. 1996
Richards, J. C. and Rodgers, T. Approaches and methods in language teaching: A description and analysis. Cambridge University Press. Cambridge. 1986