.Jednou z povinností každé obce, bez ohledu na velikost správního území, počet obyvatel nebo typ, je chránit své obyvatelstvo před hrozícím nebezpečím, to znamená řádně se připravit na řešení mimořádných nebo krizových událostí, které mohou obce postihnout.
Název diplomové práce "Místo a úloha orgánů obce při přípravě na mimořádné události a krizové stavy" jsem zvolil především s ohledem na skutečnost, že právě oblast bezpečnosti je dle mých zkušeností opomíjena a podceňována, popřípadě odkládána na později nebo se orgány obcí o tuto problematiku zajímají pouze okrajově. Jistou výhodu mají obce s rozšířenou působností, nebo větší obce, které jsou personálně, odborně a materiálně lépe vybaveny, a kdy řadu úkolů v rámci připravenosti na mimořádné události a krizové stavy plní v jejich prospěch hasičské záchranné sbory krajů.
Prvním cílem diplomové práce je představit principy fungování obce a jejích orgánů, vymezit povinnosti a pravomoci obcí při mimořádných událostech a krizových stavech. Dále sestavit základní přehled o legislativních nástrojích územních samosprávných celků a jejich nepostradatelné postavení v rámci krizového managementu a bezpečnostního systému ČR. Druhým cílem je vyhodnocení krizového potenciálu správního územní obce Loučovice za použití krizového plánu jihočeského kraje a krizového plánu ORP Český Krumlov. Tyto plány jsou zpracovány pro velké územní celky, tudíž jsou obecné. Naopak plán krizové připravenosti je plánovací dokument, který konkretizuje činnost při řešení mimořádných událostí nebo krizových stavů vzhledem k podmínkám obce.
K naplnění cílů práce byla vytvořena výzkumná otázka: Jsou rizika a úkoly obce důvodem pro orgány obce ke zpracování plánu krizové připravenosti?
K zodpovězení výzkumné otázky jsem využil odbornou literaturu, přednášky a zákonné normy. Tím bylo možné charakterizovat systém veřejné správy se zaměřením na působnost územních samosprávných celků a jejich orgánů při přípravě a řešení mimořádných situací.
Následně byla vyhodnocena bezpečnostní rizika obce Loučovice při možném ohrožení svého území a ze získaných informací byl zpracován návrh plánu krizové připravenosti, jako jedna z nezbytných součástí krizového managementu, kterou je plánování. K identifikování hrozeb a jejich příčin byl využit Krizový plán jihočeského kraje, Krizový plán ORP Český Krumlov a Výpis plánu opatření k ochraně obyvatel pod vodním dílem Lipno I. a II. před zvláštní povodní pro obec Loučovice. Další významné informace byly získány díky součinnosti HZS Jihočeského kraje, pracovníkům Povodí Vltavy, s. p., a z archivních dokumentů obecního úřadu.
Na základě vlastního sběru dat byl vypracován ucelený dokument obsahující souhrn nejdůležitějších úkolů samosprávy při přípravě a řešení mimořádných událostí a krizových stavů, který bude použit jako manuál pro starostu a orgány obce Loučovice v rámci rozšíření znalostí v oblasti přípravy a řešení mimořádných událostí a krizových stavů.
Praktická část diplomové práce obsahuje Plán krizové připravenosti obce Loučovice využitelný při vzniku a řešení krizové situace na území obce. Zároveň plán bude využíván pro školení zaměstnanců obce, k seznámení právnických osob a občanů s charakterem možného ohrožení.
Anotace v angličtině
One of the duties of each municipality, regardless of the size of the administrative territory, number of citizens or type, is to protect its population against imminent danger, i.e. to be duly prepared for solution of extraordinary or crisis incidents that can affect the municipalities.
I have chosen the name of the thesis, "Place and role of municipality bodies in preparation for extraordinary incidents and crisis situations" mainly due to the fact that, according to my experience, the area of safety is neglected and underestimated, or postponed, or the municipality bodies deal with this issue only marginally. Municipalities with extended competence or bigger municipalities have some advantage as they are better equipped in terms of staff, professionalism and material and a lot of tasks within preparation for extraordinary incidents and crisis situations are performed, for their benefit, by regional fire brigades.
The first goal of the thesis consists in presenting the principles of working of the municipality and its bodies, in defining the duties and competences of the municipalities in extraordinary incidents and crisis situations. It consists further in drawing up a basic summary of legislative tools of territorial self-government units and their essential position within crisis management and safety system of the Czech Republic. The second goal consists in evaluating the crisis potential of the administrative territory of the municipality of Loučovice under use of crisis plan of the South Bohemian Region and of the crisis plan of the municipality with extended competence, Český Krumlov. The following research question was created to fulfil the goals of the thesis: Do risks and tasks of the municipality constitute a motive for the municipality bodies to elaborate a crisis preparedness plan? To answer the research question, I made use of specialized literature, lectures and legal standards. That allowed characterizing the public administration system with focus on the competence of territorial self-government units and their bodies when preparing for and dealing with extraordinary incidents.
Subsequently, the safety risks of the municipality of Loučovice in case of potential danger to its territory were evaluated, and the acquired information served as base to elaborate a draft of crisis preparedness plan, as one of indispensable parts of crisis management, i.e. planning. The dangers and their causes were identified under use of the crisis plan of the South Bohemian Region, of the crisis plan of the municipality with extended competence, Český Krumlov, and of the extract from the plan of actions for protection of citizens under the Lipno I and II Dam against special flood for the municipality of Loučovice. Further important information was acquired thanks to the cooperation of the Fire Brigade of the South Bohemian Region, the employees of Povodí Vltavy, s. p., and from archive documents of the municipal authority.
The own data collection served to elaborate a comprehensive document with a list of the most important tasks of self-government in preparation of and dealing with extraordinary incidents and crisis situations that will be used as a manual for the mayor and the bodies of the municipality of Loučovice within expansion of knowledge in the area of preparation for and dealing with extraordinary incidents and crisis situations.
The practical part of the thesis includes the crisis preparedness plan of the municipality of Loučovice that can be used in case of emergence of and dealing with a crisis situation on the territory of the municipality. At the same time, the plan will be used for training of employees of the municipality and for familiarization of corporate bodies and citizens with the character of potential danger.
Klíčová slova
bezpečnost, územně samosprávný celek, mimořádná událost, plán krizové připravenosti
Klíčová slova v angličtině
safety, territorial self-government unit, extraordinary incident, crisis situation, crisis preparedness plan
Rozsah průvodní práce
96 s. (137 736 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
.Jednou z povinností každé obce, bez ohledu na velikost správního území, počet obyvatel nebo typ, je chránit své obyvatelstvo před hrozícím nebezpečím, to znamená řádně se připravit na řešení mimořádných nebo krizových událostí, které mohou obce postihnout.
Název diplomové práce "Místo a úloha orgánů obce při přípravě na mimořádné události a krizové stavy" jsem zvolil především s ohledem na skutečnost, že právě oblast bezpečnosti je dle mých zkušeností opomíjena a podceňována, popřípadě odkládána na později nebo se orgány obcí o tuto problematiku zajímají pouze okrajově. Jistou výhodu mají obce s rozšířenou působností, nebo větší obce, které jsou personálně, odborně a materiálně lépe vybaveny, a kdy řadu úkolů v rámci připravenosti na mimořádné události a krizové stavy plní v jejich prospěch hasičské záchranné sbory krajů.
Prvním cílem diplomové práce je představit principy fungování obce a jejích orgánů, vymezit povinnosti a pravomoci obcí při mimořádných událostech a krizových stavech. Dále sestavit základní přehled o legislativních nástrojích územních samosprávných celků a jejich nepostradatelné postavení v rámci krizového managementu a bezpečnostního systému ČR. Druhým cílem je vyhodnocení krizového potenciálu správního územní obce Loučovice za použití krizového plánu jihočeského kraje a krizového plánu ORP Český Krumlov. Tyto plány jsou zpracovány pro velké územní celky, tudíž jsou obecné. Naopak plán krizové připravenosti je plánovací dokument, který konkretizuje činnost při řešení mimořádných událostí nebo krizových stavů vzhledem k podmínkám obce.
K naplnění cílů práce byla vytvořena výzkumná otázka: Jsou rizika a úkoly obce důvodem pro orgány obce ke zpracování plánu krizové připravenosti?
K zodpovězení výzkumné otázky jsem využil odbornou literaturu, přednášky a zákonné normy. Tím bylo možné charakterizovat systém veřejné správy se zaměřením na působnost územních samosprávných celků a jejich orgánů při přípravě a řešení mimořádných situací.
Následně byla vyhodnocena bezpečnostní rizika obce Loučovice při možném ohrožení svého území a ze získaných informací byl zpracován návrh plánu krizové připravenosti, jako jedna z nezbytných součástí krizového managementu, kterou je plánování. K identifikování hrozeb a jejich příčin byl využit Krizový plán jihočeského kraje, Krizový plán ORP Český Krumlov a Výpis plánu opatření k ochraně obyvatel pod vodním dílem Lipno I. a II. před zvláštní povodní pro obec Loučovice. Další významné informace byly získány díky součinnosti HZS Jihočeského kraje, pracovníkům Povodí Vltavy, s. p., a z archivních dokumentů obecního úřadu.
Na základě vlastního sběru dat byl vypracován ucelený dokument obsahující souhrn nejdůležitějších úkolů samosprávy při přípravě a řešení mimořádných událostí a krizových stavů, který bude použit jako manuál pro starostu a orgány obce Loučovice v rámci rozšíření znalostí v oblasti přípravy a řešení mimořádných událostí a krizových stavů.
Praktická část diplomové práce obsahuje Plán krizové připravenosti obce Loučovice využitelný při vzniku a řešení krizové situace na území obce. Zároveň plán bude využíván pro školení zaměstnanců obce, k seznámení právnických osob a občanů s charakterem možného ohrožení.
Anotace v angličtině
One of the duties of each municipality, regardless of the size of the administrative territory, number of citizens or type, is to protect its population against imminent danger, i.e. to be duly prepared for solution of extraordinary or crisis incidents that can affect the municipalities.
I have chosen the name of the thesis, "Place and role of municipality bodies in preparation for extraordinary incidents and crisis situations" mainly due to the fact that, according to my experience, the area of safety is neglected and underestimated, or postponed, or the municipality bodies deal with this issue only marginally. Municipalities with extended competence or bigger municipalities have some advantage as they are better equipped in terms of staff, professionalism and material and a lot of tasks within preparation for extraordinary incidents and crisis situations are performed, for their benefit, by regional fire brigades.
The first goal of the thesis consists in presenting the principles of working of the municipality and its bodies, in defining the duties and competences of the municipalities in extraordinary incidents and crisis situations. It consists further in drawing up a basic summary of legislative tools of territorial self-government units and their essential position within crisis management and safety system of the Czech Republic. The second goal consists in evaluating the crisis potential of the administrative territory of the municipality of Loučovice under use of crisis plan of the South Bohemian Region and of the crisis plan of the municipality with extended competence, Český Krumlov. The following research question was created to fulfil the goals of the thesis: Do risks and tasks of the municipality constitute a motive for the municipality bodies to elaborate a crisis preparedness plan? To answer the research question, I made use of specialized literature, lectures and legal standards. That allowed characterizing the public administration system with focus on the competence of territorial self-government units and their bodies when preparing for and dealing with extraordinary incidents.
Subsequently, the safety risks of the municipality of Loučovice in case of potential danger to its territory were evaluated, and the acquired information served as base to elaborate a draft of crisis preparedness plan, as one of indispensable parts of crisis management, i.e. planning. The dangers and their causes were identified under use of the crisis plan of the South Bohemian Region, of the crisis plan of the municipality with extended competence, Český Krumlov, and of the extract from the plan of actions for protection of citizens under the Lipno I and II Dam against special flood for the municipality of Loučovice. Further important information was acquired thanks to the cooperation of the Fire Brigade of the South Bohemian Region, the employees of Povodí Vltavy, s. p., and from archive documents of the municipal authority.
The own data collection served to elaborate a comprehensive document with a list of the most important tasks of self-government in preparation of and dealing with extraordinary incidents and crisis situations that will be used as a manual for the mayor and the bodies of the municipality of Loučovice within expansion of knowledge in the area of preparation for and dealing with extraordinary incidents and crisis situations.
The practical part of the thesis includes the crisis preparedness plan of the municipality of Loučovice that can be used in case of emergence of and dealing with a crisis situation on the territory of the municipality. At the same time, the plan will be used for training of employees of the municipality and for familiarization of corporate bodies and citizens with the character of potential danger.
Klíčová slova
bezpečnost, územně samosprávný celek, mimořádná událost, plán krizové připravenosti
Klíčová slova v angličtině
safety, territorial self-government unit, extraordinary incident, crisis situation, crisis preparedness plan
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. František Mráz, Ing. Libor Líbal.
Současný stav dané problematiky:
Současná právní legislativa ukládá obcím povinnosti při zabezpečování opatření v souvislosti s ochranou obyvatelstva při mimořádných událostech a krizových situacích. Zákonodárce však výslovně nedefinuje, co se rozumí připraveností obce na mimořádné události, ale pouze vymezuje úkoly v této oblasti, a ponechává tyto činnosti na orgánech obce. Zejména menší obce tuto funkci dostatečně nevykonávají z důvodu nedostatečného personálního, materiálního a finančního zabezpečení. Řada orgánů obcí se postavila do role pasivních a zcela spoléhají na činnost vyšších územně samosprávných celků nebo složek integrovaného záchranného systému. Připravenost a znalosti obyvatelstva jsou rovněž na velmi nízké úrovni a zájem o tuto problematiku se na krátký čas zvyšuje po vzniku některé z mimořádných situací.
Cíl práce:
Vymezit místo a úlohu obce při mimořádných událostech a krizových stavech.
Připravit podklady pro provádění přípravy na řešení mimořádné události, které mohou přejít do krizového stavu v podmínkách obce.
Zpracování analýzy rizik pro obec Loučovice a vyhodnocení úkolů vyplývajících z krizového plánu obce s rozšířenou působností Český Krumlov.
Připravit plán krizové připravenosti obce Loučovice na řešení mimořádných událostí a krizových stavů.
Výzkumná otázka:
Jsou rizika a úkoly obce důvodem pro orgány obce ke zpracování plánu krizové připravenosti?
Metodika:
Sběr dat - konzultace, odborná literatura, právní předpisy.
Analýza rizik v obci Loučovice v rámci přípravy orgánů obce na krizové stavy.
Využití v praxi:
Práce bude využita jako metodický materiál při přípravě obcí na mimořádné události a krizové stavy a jejich řešení (příprava členů jednotek sboru dobrovolných hasičů, školení personálu obecních úřadů a obyvatelstva). Diplomové práce bude nabídnuta ostatním obcím v regionu i základním školám v rámci zlepšení preventivně výchovné činnosti.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. František Mráz, Ing. Libor Líbal.
Současný stav dané problematiky:
Současná právní legislativa ukládá obcím povinnosti při zabezpečování opatření v souvislosti s ochranou obyvatelstva při mimořádných událostech a krizových situacích. Zákonodárce však výslovně nedefinuje, co se rozumí připraveností obce na mimořádné události, ale pouze vymezuje úkoly v této oblasti, a ponechává tyto činnosti na orgánech obce. Zejména menší obce tuto funkci dostatečně nevykonávají z důvodu nedostatečného personálního, materiálního a finančního zabezpečení. Řada orgánů obcí se postavila do role pasivních a zcela spoléhají na činnost vyšších územně samosprávných celků nebo složek integrovaného záchranného systému. Připravenost a znalosti obyvatelstva jsou rovněž na velmi nízké úrovni a zájem o tuto problematiku se na krátký čas zvyšuje po vzniku některé z mimořádných situací.
Cíl práce:
Vymezit místo a úlohu obce při mimořádných událostech a krizových stavech.
Připravit podklady pro provádění přípravy na řešení mimořádné události, které mohou přejít do krizového stavu v podmínkách obce.
Zpracování analýzy rizik pro obec Loučovice a vyhodnocení úkolů vyplývajících z krizového plánu obce s rozšířenou působností Český Krumlov.
Připravit plán krizové připravenosti obce Loučovice na řešení mimořádných událostí a krizových stavů.
Výzkumná otázka:
Jsou rizika a úkoly obce důvodem pro orgány obce ke zpracování plánu krizové připravenosti?
Metodika:
Sběr dat - konzultace, odborná literatura, právní předpisy.
Analýza rizik v obci Loučovice v rámci přípravy orgánů obce na krizové stavy.
Využití v praxi:
Práce bude využita jako metodický materiál při přípravě obcí na mimořádné události a krizové stavy a jejich řešení (příprava členů jednotek sboru dobrovolných hasičů, školení personálu obecních úřadů a obyvatelstva). Diplomové práce bude nabídnuta ostatním obcím v regionu i základním školám v rámci zlepšení preventivně výchovné činnosti.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
MV GŘ HZS ČR; Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020
HORÁK, Rudolf. Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu. Praha: Linde, 2011, 456 s. ISBN 978-807-2018-277.
ŠILHÁNEK, Bohumil a Josef DVOŘÁK. Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2003, 176 s. ISBN 80-866-4012-4.
25. POKYN generálního ředitele Hasičského záchranného sboru České republiky ze dne 8. června 2009, kterým se stanoví Řád výkonu v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
MV GŘ HZS ČR; Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020
HORÁK, Rudolf. Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu. Praha: Linde, 2011, 456 s. ISBN 978-807-2018-277.
ŠILHÁNEK, Bohumil a Josef DVOŘÁK. Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2003, 176 s. ISBN 80-866-4012-4.
25. POKYN generálního ředitele Hasičského záchranného sboru České republiky ze dne 8. června 2009, kterým se stanoví Řád výkonu v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků.