Bakalářská práce se zabývá vzdělanostní strukturou obyvatelstva České republiky. V první, teoretické části je popsán vzdělávací systém České republiky, jednotlivé stupně vzdělání a jejich specifika. Následující část práce je zaměřena na historický vývoj vzdělávání na našem území od počátku až do současnosti v návaznosti na jednotlivé školské reformy. Zásadní část bakalářské práce je věnována hodnocení vzdělanostní struktury obyvatelstva podle jednotlivých stupňů dokončeného vzdělání. Vedle statistických údajů získaných z Českého statistického úřadu se jednotlivé typy vzdělání obyvatelstva analyzují a prezentují za pomocí mapových výstupů. Pro konstrukci map byl použit program ArcGIS. Poslední část práce je věnována porovnání vzdělanostní struktury obyvatelstva České a Slovenské republiky. Aktuálnost této komparace zdůvodňuje společný vývoj obou vzdělávacích systémů.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the educational distribution of the population of the Czech Republic. The first, theoretical part, describes the educational system of the Czech Republic, various levels of education and their specifics. The following part of the thesis focuses on the historical development of education in our country from the beginning up to the present in relation to the particular school reforms. The fundamental part of the thesis is devoted to evaluation of the educational structure of the population according to level of education completed. Besides the statistical data obtained from the Czech Statistical Office, various types of education of the population are analyzed and presented using map outputs. ArcGIS software program was used for construction of the maps. The last part of thesis is devoted to comparsionof educational structures of the population of the Czech and Slovak Republics. The timeliness of this comparison justifies the common development of both educational systems.
Klíčová slova
vzdělanost, GIS, Česká republika, úroveň vzdělání, školský systém
Klíčová slova v angličtině
education, GIS, the Czech Republic, level of education, the school system
Rozsah průvodní práce
82 s. (97 097 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vzdělanostní strukturou obyvatelstva České republiky. V první, teoretické části je popsán vzdělávací systém České republiky, jednotlivé stupně vzdělání a jejich specifika. Následující část práce je zaměřena na historický vývoj vzdělávání na našem území od počátku až do současnosti v návaznosti na jednotlivé školské reformy. Zásadní část bakalářské práce je věnována hodnocení vzdělanostní struktury obyvatelstva podle jednotlivých stupňů dokončeného vzdělání. Vedle statistických údajů získaných z Českého statistického úřadu se jednotlivé typy vzdělání obyvatelstva analyzují a prezentují za pomocí mapových výstupů. Pro konstrukci map byl použit program ArcGIS. Poslední část práce je věnována porovnání vzdělanostní struktury obyvatelstva České a Slovenské republiky. Aktuálnost této komparace zdůvodňuje společný vývoj obou vzdělávacích systémů.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the educational distribution of the population of the Czech Republic. The first, theoretical part, describes the educational system of the Czech Republic, various levels of education and their specifics. The following part of the thesis focuses on the historical development of education in our country from the beginning up to the present in relation to the particular school reforms. The fundamental part of the thesis is devoted to evaluation of the educational structure of the population according to level of education completed. Besides the statistical data obtained from the Czech Statistical Office, various types of education of the population are analyzed and presented using map outputs. ArcGIS software program was used for construction of the maps. The last part of thesis is devoted to comparsionof educational structures of the population of the Czech and Slovak Republics. The timeliness of this comparison justifies the common development of both educational systems.
Klíčová slova
vzdělanost, GIS, Česká republika, úroveň vzdělání, školský systém
Klíčová slova v angličtině
education, GIS, the Czech Republic, level of education, the school system
Zásady pro vypracování
1. Preštudujte literatúru, venovanú vzdelávacím systémom v európskych krajinách a poukážte na ich odlišnosti.
2. Prezentujte vzdelávací systém Českej republiky, v jeho stručnom vývoji.
3. Z preštudovaných prameňov predstavte metódy a techniky hodnotenia vzdelávacích systémov a vzdelanostnej štruktúry obyvateľstva.
4. Na základe údajov zo sčítaní obyvateľstva Českej republiky zhodnoďte vývoj štruktúry obyvateľstva podľa vzdelania so zámerom na poznanie jej zmeny.
5. Využite údaje z ostatného sčítania obyvateľstva a anlyzujte vzdelanie obyvateľstva podľa jednotlivých typov vzdelania. Zamerajte sa i na priestorové odlišnosti vo vzdelaní obyvateľstva na úrovni krajov, okresov.
6. Z medzinárodných štatistických zdrojov získajte údaje o vzdelaní obyvateľstva európskych štátov. Porovnajte vzdelanostnú úroveň týchto štátov vzájomne a najmä s ohľadom na vzdelanie obyvateľstva Česka.
7. Získané údaje a poznatky prezentujte vo forme tabuliek, grafov a máp.
Zásady pro vypracování
1. Preštudujte literatúru, venovanú vzdelávacím systémom v európskych krajinách a poukážte na ich odlišnosti.
2. Prezentujte vzdelávací systém Českej republiky, v jeho stručnom vývoji.
3. Z preštudovaných prameňov predstavte metódy a techniky hodnotenia vzdelávacích systémov a vzdelanostnej štruktúry obyvateľstva.
4. Na základe údajov zo sčítaní obyvateľstva Českej republiky zhodnoďte vývoj štruktúry obyvateľstva podľa vzdelania so zámerom na poznanie jej zmeny.
5. Využite údaje z ostatného sčítania obyvateľstva a anlyzujte vzdelanie obyvateľstva podľa jednotlivých typov vzdelania. Zamerajte sa i na priestorové odlišnosti vo vzdelaní obyvateľstva na úrovni krajov, okresov.
6. Z medzinárodných štatistických zdrojov získajte údaje o vzdelaní obyvateľstva európskych štátov. Porovnajte vzdelanostnú úroveň týchto štátov vzájomne a najmä s ohľadom na vzdelanie obyvateľstva Česka.
7. Získané údaje a poznatky prezentujte vo forme tabuliek, grafov a máp.
Seznam doporučené literatury
MLÁDEK, J. 2006. Atlas obyvateľstva Slovenska. Univerzita Komenského
Bratislava. (Štruktúra obyvateľstva podľa vzdelania)
MLÁDEK, J., KUSENDOVÁ, D., MARENČÁKOVÁ, J., PODOLÁK, P., VAŇO, B. 2006: Demogeografická analýzaSlovenska. Bratislava (Univerzita Komenského),
European Demographic Data Sheet 2010.EU population reaches 500 million
VZDELANIE AKO DIFERENČNÝ FAKTOR REPRODUKČNÉHO SPRÁVANIA. INFOSTAT - INŠTITÚT INFORMATIKY A ŠTATISTIKY. Výskumné demografické centrum. Edícia: Aktá Bratislava, november 2010
EURYDICE, 201/2012. The Structure of the European Education Systems. Schematic diagrams. 201/2012. 12 s.
FILLOVÁ, V. 2000. Vzdelanie obyvateľstva Slovenska. Diplomová práca. Archív Katedry HG a Dg.
Historická štatistická ročenka ČSSR. 1985. Federální statistický úřad. SNTL. Praha.
INFOSTAT, VDC. Populačný vývoj v Slovenskej republike. 1990-2010. Edícia Akty Bratislava
KARLOVA UNIVERZITA PRAHA. Populační vývoj České republiky 1990- 2010.
PRÚCHA, J., 1999. Vzdelavaní a školství ve světe. Portál. Praha
SCHWARZ, S., WESTERHEIDEN, F. 2007. Accredation and evaluation in the European higher education area.
SOMR, M. 1987. Dejiny školstva pedagogiky. SPN. Praha.
ŠPROCHA, B. 2009. Vzdelanosť a vzdelanostná štruktúra populácie Slovenska. Prognostické práce. Vol. 1. No. 2. 145-242.
VEREŠÍK, J., a kol. 1974. Ľud I. časť - Vzdelanie obyvateľstva. Obzor Bratislava
OBDRŽÁLEK, Z. 1966. Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Univerzita Komenského Bratislava
Elektronické zdroje:
Český statistický úřad
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/grafy_kartogramy_demografie
http://www.czso.cz/csu/2013edicniplan.nsf/p/4032-13
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/obyvatelstvo_hu
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/casova_rada_demografie
Tab. 01.03 Nejvyšší ukončené vzdělání obyvatel ČR starších 15 let dle výsledků sčítání lidu
ČSU Úroveň vzdelání obyvatelstva podle výsledkú sčítání lidu. (online) Praha 2003. dostupné na internet: http://www.czso..cz/csu/2003edicniplan.nsf/p/4114-03
Seznam doporučené literatury
MLÁDEK, J. 2006. Atlas obyvateľstva Slovenska. Univerzita Komenského
Bratislava. (Štruktúra obyvateľstva podľa vzdelania)
MLÁDEK, J., KUSENDOVÁ, D., MARENČÁKOVÁ, J., PODOLÁK, P., VAŇO, B. 2006: Demogeografická analýzaSlovenska. Bratislava (Univerzita Komenského),
European Demographic Data Sheet 2010.EU population reaches 500 million
VZDELANIE AKO DIFERENČNÝ FAKTOR REPRODUKČNÉHO SPRÁVANIA. INFOSTAT - INŠTITÚT INFORMATIKY A ŠTATISTIKY. Výskumné demografické centrum. Edícia: Aktá Bratislava, november 2010
EURYDICE, 201/2012. The Structure of the European Education Systems. Schematic diagrams. 201/2012. 12 s.
FILLOVÁ, V. 2000. Vzdelanie obyvateľstva Slovenska. Diplomová práca. Archív Katedry HG a Dg.
Historická štatistická ročenka ČSSR. 1985. Federální statistický úřad. SNTL. Praha.
INFOSTAT, VDC. Populačný vývoj v Slovenskej republike. 1990-2010. Edícia Akty Bratislava
KARLOVA UNIVERZITA PRAHA. Populační vývoj České republiky 1990- 2010.
PRÚCHA, J., 1999. Vzdelavaní a školství ve světe. Portál. Praha
SCHWARZ, S., WESTERHEIDEN, F. 2007. Accredation and evaluation in the European higher education area.
SOMR, M. 1987. Dejiny školstva pedagogiky. SPN. Praha.
ŠPROCHA, B. 2009. Vzdelanosť a vzdelanostná štruktúra populácie Slovenska. Prognostické práce. Vol. 1. No. 2. 145-242.
VEREŠÍK, J., a kol. 1974. Ľud I. časť - Vzdelanie obyvateľstva. Obzor Bratislava
OBDRŽÁLEK, Z. 1966. Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Univerzita Komenského Bratislava
Elektronické zdroje:
Český statistický úřad
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/grafy_kartogramy_demografie
http://www.czso.cz/csu/2013edicniplan.nsf/p/4032-13
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/obyvatelstvo_hu
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/casova_rada_demografie
Tab. 01.03 Nejvyšší ukončené vzdělání obyvatel ČR starších 15 let dle výsledků sčítání lidu
ČSU Úroveň vzdelání obyvatelstva podle výsledkú sčítání lidu. (online) Praha 2003. dostupné na internet: http://www.czso..cz/csu/2003edicniplan.nsf/p/4114-03