Diplomová práce je zaměřena na problematiku učitelské zátěže a její zvládání vyučujícími na střední škole. V teoretické části jsem se zaměřila na zaznamenání základních poznatků vztahujících se k tématu práce a vybraných výzkumných šetření. Praktická část byla realizována prostřednictvím kvantitativní metody dotazníkového šetření s učiteli na středních odborných školách a učilištích. Smyslem šetření bylo získat informace o konkrétních postupech učitelů používaných při zvládání zátěže, které musí čelit v souvislostech se svým povoláním.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of teaching load and its management by teachers at the secondary schools. In the theoretical part, I have focused on the recording of the basic knowledge related to the subject of the work and selected research surveys. The practical part has been realized through quantitative methods as questionnaire survey done with teachers at secondary schools and training schools. The purpose of the investigation was to obtain information about the specific procedures of the teachers used in coping with the burden that they must face in the context of their profession.
Klíčová slova
stres, zdraví, životní styl, volný čas, duševní hygiena, odpočinek, výživa
Diplomová práce je zaměřena na problematiku učitelské zátěže a její zvládání vyučujícími na střední škole. V teoretické části jsem se zaměřila na zaznamenání základních poznatků vztahujících se k tématu práce a vybraných výzkumných šetření. Praktická část byla realizována prostřednictvím kvantitativní metody dotazníkového šetření s učiteli na středních odborných školách a učilištích. Smyslem šetření bylo získat informace o konkrétních postupech učitelů používaných při zvládání zátěže, které musí čelit v souvislostech se svým povoláním.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of teaching load and its management by teachers at the secondary schools. In the theoretical part, I have focused on the recording of the basic knowledge related to the subject of the work and selected research surveys. The practical part has been realized through quantitative methods as questionnaire survey done with teachers at secondary schools and training schools. The purpose of the investigation was to obtain information about the specific procedures of the teachers used in coping with the burden that they must face in the context of their profession.
Klíčová slova
stres, zdraví, životní styl, volný čas, duševní hygiena, odpočinek, výživa
Práce se bude věnovat problematice zvládání pracovní zátěže učiteli vyučujícími na střední škole. Cílem bude získání informací o konkrétních postupech vybraných učitelů používaných při zvládání zátěže, které musí čelit v souvislosti se svým povoláním.\\
Pro teoretickou část bude na základě dostupné odborné literatury a vybraných výzkumných šetření zpracován přehled základních poznatků vztahujících se k tématu práce.\\
Pro empirickou část práce budou prostřednictvím dotazníkového šetření osloveni vyučující působící na středních školách, u nichž bude zjišťováno, pomocí kterých postupů se vyrovnávají se zátěží vznikající při výkonu jejich profese.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat problematice zvládání pracovní zátěže učiteli vyučujícími na střední škole. Cílem bude získání informací o konkrétních postupech vybraných učitelů používaných při zvládání zátěže, které musí čelit v souvislosti se svým povoláním.\\
Pro teoretickou část bude na základě dostupné odborné literatury a vybraných výzkumných šetření zpracován přehled základních poznatků vztahujících se k tématu práce.\\
Pro empirickou část práce budou prostřednictvím dotazníkového šetření osloveni vyučující působící na středních školách, u nichž bude zjišťováno, pomocí kterých postupů se vyrovnávají se zátěží vznikající při výkonu jejich profese.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Dotazníkové šetření o subjektivní obtížnosti učitelských činností. Pedagogika, 47, 1997, 54-64.\\
BLAHUTKOVÁ, M., VACKOVÁ, H. a J. CACEK. Vliv časového stresu na zatížení učitelů. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR 2002, 75-79.\\
FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In. Záškodná, H. (Ed.), Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita 1994, 17-26.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1.\\
MÍČEK, L. a V. ZEMAN. Učitel a stres. Vade Mecum: Opava, 1997.\\
MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 10(3), 2000, 12-24.\\
POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace, 14(1), 2004, 69-73.\\
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.\\
ŘEHULKA, E. A O. ŘEHULKOVÁ. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR 1998, 99-104.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: Řehulka, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004, 231-237.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Zvládání zátěžových situací a některé jejich důsledky u učitelek. In: Řehulka, E. a O. Řehulková. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 105-111.\\
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 229 s. ISBN 80-7083-942-2.\\
VAŠINA, B. a M. VALOŠKOVÁ. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 7-25.\\
ŽIDKOVÁ, Z. a J. MARTINKOVÁ. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 2003, 6-10.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Dotazníkové šetření o subjektivní obtížnosti učitelských činností. Pedagogika, 47, 1997, 54-64.\\
BLAHUTKOVÁ, M., VACKOVÁ, H. a J. CACEK. Vliv časového stresu na zatížení učitelů. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR 2002, 75-79.\\
FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In. Záškodná, H. (Ed.), Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita 1994, 17-26.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1.\\
MÍČEK, L. a V. ZEMAN. Učitel a stres. Vade Mecum: Opava, 1997.\\
MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 10(3), 2000, 12-24.\\
POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace, 14(1), 2004, 69-73.\\
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.\\
ŘEHULKA, E. A O. ŘEHULKOVÁ. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR 1998, 99-104.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: Řehulka, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004, 231-237.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Zvládání zátěžových situací a některé jejich důsledky u učitelek. In: Řehulka, E. a O. Řehulková. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 105-111.\\
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 229 s. ISBN 80-7083-942-2.\\
VAŠINA, B. a M. VALOŠKOVÁ. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 7-25.\\
ŽIDKOVÁ, Z. a J. MARTINKOVÁ. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 2003, 6-10.