Práce je zaměřena na téma "Možnosti vzdělávání a nabídka služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem na Českobudějovicku." Cílem této práce bylo zjistit způsoby vzdělávání a nabídku služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem. Poskytování vzdělání je jednou z hlavních funkcí moderního státu, přičemž vzdělanost národa je výrazem jeho kulturní úrovně a vyspělosti.
Nadbytečný chromozom je zodpovědný za charakteristický vzhled a vývojově podmíněné zvláštnosti. Ve srovnání s intaktními dětmi se děti s trisomií 21 vyvíjí duševně i motoricky všeobecně pomaleji, nicméně každé dítě je jedinečné ve své osobnosti, svém temperamentu a svém nadání, tak jako jsou jedinečné i ostatní děti.
Pro naplnění cílů a ověření výzkumných otázek byla zvolena kvalitativní forma výzkumu prostřednictvím rozhovoru. Rozhovor byl použit při komunikaci s rodiči, kterým byly položeny konkrétní otázky. Rozhovory byly zaznamenány na záznamový arch.
Jako další metoda bylo použito dotazování. V dotazníku byly vytvořeny otázky, jednak na základě teoretické části, a také z informací získaných v průběhu rozhovorů. Ve vlastní konstrukci dotazníku byly obsaženy položky zjišťující fakta o respondentovi a položky zjišťující jeho postoje a mínění k dané problematice. Jako poslední metoda byla použita analýza dokumentů. Data pro analýzu byla čerpána z webových stránek, výzkumem odborné literatury a z individuálních vzdělávacích plánů. Zkoumaný soubor byl zvolen záměrným výběrem, tvořilo ho 10 rodičů dětí s Downovým syndromem, kteří bydlí v okrese České Budějovice.
Z výzkumu vyplynulo, že rodiče dětí s DS považují za velmi důležité vzdělávání svých dětí a že se o možnosti vzdělávání zajímají. Všechny osoby z výzkumného souboru se vzdělávají v ZŠ praktických, speciálních, nebo se vzdělávají za pomoci integrace v běžných vzdělávacích zařízeních. Během rozhovorů s rodiči a
z dotazníkového šetření bylo zjištěno, že stupeň zařazení do systému vzdělávání je závislý na schopnosti konkrétního jednotlivce, ale trendem je jejich plné zapojení do společenského a vzdělávacího života intaktní skupiny. Dále bylo zjištěno, že většina dětí s Downovým syndromem tráví čas jako většina intaktních dětí dle svého zájmu. Mimořádný význam má pro lidi s Downovým syndromem hlavně podpora v rozvoji jejich dovedností. Podle potřeb mohou dále děti s Downovým syndromem využít jakoukoliv službu poskytovanou jak státními, tak nestátními organizacemi.
Nabídek činností a terapií pro rozvoj dětí s Downovým syndromem je po teoretické stránce dostatek. Zmíněné výsledky výzkumu odpovídají stanoveným cílům a výzkumným otázkám této práce.
Anotace v angličtině
The thesis studies the education options and services offered to support the personal development of children with Down syndrome in Ceske Budejovice. The aim of this study was to gain insight into the methods of education and the range of services available to support the personal development of children with Down syndrome. The provision of education is one of the main functions of a modern state and a nation's education is an expression of its cultural level and maturity.
An excess chromosome is responsible for the characteristic appearance and developmentally conditioned traits. Compared with intact children, children with trisomy 21 show generally slower mental and motoric development, but each child's personality, temperament and talents are unique.
A qualitative research to meet the objectives of the thesis and to verify the research hypotheses was concluded in the form of interviews with parents, who were asked specific questions. The interviews were recorded on an answer sheet.
Another data collection method used was a questionnaire, which featured questions formed based on both the theoretical part and the information obtained during the interviews. The questionnaire included items to identify the respondent's personal data as well as items investigating the respondent's attitude and opinions on the matter. The last method used was a document analysis. Data for the analysis were drawn from websites, research literature and individual education plans. The purposive research sample consisted of 10 parents of children with Down syndrome living in the district of Ceske Budejovice.
The research showed that parents of children with DS deemed their children's education very important and that they are interested in the education opportunities. All participants in the research group are educated in special primary schools or attend mainstream educational institutions. The interviews with the parents and the questionnaires revealed that the degree of integration in the education system is
dependent on the ability of a particular individual, however, the trend is for their full participation in social and educational life of the intact group. It was also found that most children with Down syndrome spend time pursuing their interests, as most intact children do. Of particular importance for people with Down syndrome is the support for their skills' development. Depending on their needs, children with Down syndrome may also use any of the services provided by governmental and nongovernmental organizations.
Theoretically, the amount of activities and therapies offer for the development of children with Down syndrome is sufficient. The reserch results correspond to the specific research objectives and research questions of this thesis.
Klíčová slova
Dítě s Downovým syndromem, terapie, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Child with Down syndrome, therapy, education.
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na téma "Možnosti vzdělávání a nabídka služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem na Českobudějovicku." Cílem této práce bylo zjistit způsoby vzdělávání a nabídku služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem. Poskytování vzdělání je jednou z hlavních funkcí moderního státu, přičemž vzdělanost národa je výrazem jeho kulturní úrovně a vyspělosti.
Nadbytečný chromozom je zodpovědný za charakteristický vzhled a vývojově podmíněné zvláštnosti. Ve srovnání s intaktními dětmi se děti s trisomií 21 vyvíjí duševně i motoricky všeobecně pomaleji, nicméně každé dítě je jedinečné ve své osobnosti, svém temperamentu a svém nadání, tak jako jsou jedinečné i ostatní děti.
Pro naplnění cílů a ověření výzkumných otázek byla zvolena kvalitativní forma výzkumu prostřednictvím rozhovoru. Rozhovor byl použit při komunikaci s rodiči, kterým byly položeny konkrétní otázky. Rozhovory byly zaznamenány na záznamový arch.
Jako další metoda bylo použito dotazování. V dotazníku byly vytvořeny otázky, jednak na základě teoretické části, a také z informací získaných v průběhu rozhovorů. Ve vlastní konstrukci dotazníku byly obsaženy položky zjišťující fakta o respondentovi a položky zjišťující jeho postoje a mínění k dané problematice. Jako poslední metoda byla použita analýza dokumentů. Data pro analýzu byla čerpána z webových stránek, výzkumem odborné literatury a z individuálních vzdělávacích plánů. Zkoumaný soubor byl zvolen záměrným výběrem, tvořilo ho 10 rodičů dětí s Downovým syndromem, kteří bydlí v okrese České Budějovice.
Z výzkumu vyplynulo, že rodiče dětí s DS považují za velmi důležité vzdělávání svých dětí a že se o možnosti vzdělávání zajímají. Všechny osoby z výzkumného souboru se vzdělávají v ZŠ praktických, speciálních, nebo se vzdělávají za pomoci integrace v běžných vzdělávacích zařízeních. Během rozhovorů s rodiči a
z dotazníkového šetření bylo zjištěno, že stupeň zařazení do systému vzdělávání je závislý na schopnosti konkrétního jednotlivce, ale trendem je jejich plné zapojení do společenského a vzdělávacího života intaktní skupiny. Dále bylo zjištěno, že většina dětí s Downovým syndromem tráví čas jako většina intaktních dětí dle svého zájmu. Mimořádný význam má pro lidi s Downovým syndromem hlavně podpora v rozvoji jejich dovedností. Podle potřeb mohou dále děti s Downovým syndromem využít jakoukoliv službu poskytovanou jak státními, tak nestátními organizacemi.
Nabídek činností a terapií pro rozvoj dětí s Downovým syndromem je po teoretické stránce dostatek. Zmíněné výsledky výzkumu odpovídají stanoveným cílům a výzkumným otázkám této práce.
Anotace v angličtině
The thesis studies the education options and services offered to support the personal development of children with Down syndrome in Ceske Budejovice. The aim of this study was to gain insight into the methods of education and the range of services available to support the personal development of children with Down syndrome. The provision of education is one of the main functions of a modern state and a nation's education is an expression of its cultural level and maturity.
An excess chromosome is responsible for the characteristic appearance and developmentally conditioned traits. Compared with intact children, children with trisomy 21 show generally slower mental and motoric development, but each child's personality, temperament and talents are unique.
A qualitative research to meet the objectives of the thesis and to verify the research hypotheses was concluded in the form of interviews with parents, who were asked specific questions. The interviews were recorded on an answer sheet.
Another data collection method used was a questionnaire, which featured questions formed based on both the theoretical part and the information obtained during the interviews. The questionnaire included items to identify the respondent's personal data as well as items investigating the respondent's attitude and opinions on the matter. The last method used was a document analysis. Data for the analysis were drawn from websites, research literature and individual education plans. The purposive research sample consisted of 10 parents of children with Down syndrome living in the district of Ceske Budejovice.
The research showed that parents of children with DS deemed their children's education very important and that they are interested in the education opportunities. All participants in the research group are educated in special primary schools or attend mainstream educational institutions. The interviews with the parents and the questionnaires revealed that the degree of integration in the education system is
dependent on the ability of a particular individual, however, the trend is for their full participation in social and educational life of the intact group. It was also found that most children with Down syndrome spend time pursuing their interests, as most intact children do. Of particular importance for people with Down syndrome is the support for their skills' development. Depending on their needs, children with Down syndrome may also use any of the services provided by governmental and nongovernmental organizations.
Theoretically, the amount of activities and therapies offer for the development of children with Down syndrome is sufficient. The reserch results correspond to the specific research objectives and research questions of this thesis.
Klíčová slova
Dítě s Downovým syndromem, terapie, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Child with Down syndrome, therapy, education.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Učení je nepřetržitý proces, který začíná již narozením dítěte. U dětí, u nichž je vlivem zpomaleného vývoje snížena schopnost i potřeba poznávat, je nezbytné tyto procesy soustavně stimulovat.
Při zařazování dětí do vzdělávacího procesu je velmi důležitý správný výběr školy, zajištění co nejlepších podmínek pro plnohodnotné zapojení dítěte v rámci vybrané školy a v neposlední řadě je velmi důležitá pomoc dalších odborných pracovníků (psychologů, speciálních pedagogů, fyzioterapeutů), pro posílení komplexní péče o rozvoj dítěte s Downovým syndromem. Tato odborná péče by samozřejmě měla být zaměřena i na podporu a odborné vedení rodičů, pečujících o děti s Downovým syndromem. Škola má probouzet pocit vlastní identity, sebeúcty a radosti ze života, a aby toto mohlo být naplněno, měla by se výběru vhodné školy a zajištění podmínek vzdělávání věnovat dostatečná pozornost.
Cílem vzdělávání dětí s Downovým syndromem by měl být, dle individuálních možností každého jedince, co nejpřiměřenější výběr školy včetně jejích vzdělávacích programů. Pokud jsou splněny podmínky, je cílem integrace dětí s Downovým syndromem do běžného vzdělávacího systému. Zúčastňují se sportovních, rekreačních, hudebních i uměleckých setkání, stejně jako všech ostatních aktivit ve svém okolí.
Stupeň zařazení závisí od schopnosti každého jednotlivce, ale trendem je jejich plné zapojení do společenského a vzdělávacího života skupiny.
Děti s tímto postižením jsou bezesporu vzdělavatelné, avšak výchovní jako i vědečtí pracovníci nenašli plný rozsah vzdělávacích možností těchto lidí.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cíl práce:
1. Zjistit současné možností vzdělávání dětí s Downovým syndromem
2. Zjistit nabídku služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem
Výzkumné otázky:
1. Jakým způsobem se vzdělávají děti s Downovým syndromem?
2. Jaké jsou možnosti volnočasových aktivit dětí s Downovým syndromem?
3. Jaká je nabídka činností a speciálních terapií pro osobnostní rozvoj dětí s Downovým syndromem?
Metodika
Výzkum bude realizován kvalitativně za pomocí metody dotazování, techniky rozhovoru. Dále bude provedena analýza dokumentů.
Výběrový soubor
Výzkumný soubor bude tvořen rodiči dětí, které, mají Downův syndrom. Bude se jednat o rodiny z okresu České Budějovice. Výběr tohoto souboru bude účelový.
Předpokládaný přínos pro praxi
Tato práce by mohla být přínosem všem rodičům, kteří mají děti s Downovým syndromem. Jejím cílem je podpořit rodiče těchto dětí a přinést jim ucelené informace o dané problematice v okresu České Budějovice.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Učení je nepřetržitý proces, který začíná již narozením dítěte. U dětí, u nichž je vlivem zpomaleného vývoje snížena schopnost i potřeba poznávat, je nezbytné tyto procesy soustavně stimulovat.
Při zařazování dětí do vzdělávacího procesu je velmi důležitý správný výběr školy, zajištění co nejlepších podmínek pro plnohodnotné zapojení dítěte v rámci vybrané školy a v neposlední řadě je velmi důležitá pomoc dalších odborných pracovníků (psychologů, speciálních pedagogů, fyzioterapeutů), pro posílení komplexní péče o rozvoj dítěte s Downovým syndromem. Tato odborná péče by samozřejmě měla být zaměřena i na podporu a odborné vedení rodičů, pečujících o děti s Downovým syndromem. Škola má probouzet pocit vlastní identity, sebeúcty a radosti ze života, a aby toto mohlo být naplněno, měla by se výběru vhodné školy a zajištění podmínek vzdělávání věnovat dostatečná pozornost.
Cílem vzdělávání dětí s Downovým syndromem by měl být, dle individuálních možností každého jedince, co nejpřiměřenější výběr školy včetně jejích vzdělávacích programů. Pokud jsou splněny podmínky, je cílem integrace dětí s Downovým syndromem do běžného vzdělávacího systému. Zúčastňují se sportovních, rekreačních, hudebních i uměleckých setkání, stejně jako všech ostatních aktivit ve svém okolí.
Stupeň zařazení závisí od schopnosti každého jednotlivce, ale trendem je jejich plné zapojení do společenského a vzdělávacího života skupiny.
Děti s tímto postižením jsou bezesporu vzdělavatelné, avšak výchovní jako i vědečtí pracovníci nenašli plný rozsah vzdělávacích možností těchto lidí.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cíl práce:
1. Zjistit současné možností vzdělávání dětí s Downovým syndromem
2. Zjistit nabídku služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem
Výzkumné otázky:
1. Jakým způsobem se vzdělávají děti s Downovým syndromem?
2. Jaké jsou možnosti volnočasových aktivit dětí s Downovým syndromem?
3. Jaká je nabídka činností a speciálních terapií pro osobnostní rozvoj dětí s Downovým syndromem?
Metodika
Výzkum bude realizován kvalitativně za pomocí metody dotazování, techniky rozhovoru. Dále bude provedena analýza dokumentů.
Výběrový soubor
Výzkumný soubor bude tvořen rodiči dětí, které, mají Downův syndrom. Bude se jednat o rodiny z okresu České Budějovice. Výběr tohoto souboru bude účelový.
Předpokládaný přínos pro praxi
Tato práce by mohla být přínosem všem rodičům, kteří mají děti s Downovým syndromem. Jejím cílem je podpořit rodiče těchto dětí a přinést jim ucelené informace o dané problematice v okresu České Budějovice.
Seznam doporučené literatury
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2012.
NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál. 2004.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno:
MU, 2005.
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních
trendů. Brno: MSPD, spol. s r.o., 2006.
BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011.
Seznam doporučené literatury
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2012.
NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál. 2004.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno:
MU, 2005.
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních
trendů. Brno: MSPD, spol. s r.o., 2006.
BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011.