Diplomová práce analyzuje přípravu obce s pověřeným obecním úřadem na krizové
situace, která vychází z krizového plánu obce s rozšířenou působností. Výsledkem této práce je pak plán krizové připravenosti pro danou obec, který lze aplikovat v praxi.
Celou diplomovou práci lze rozdělit do několika částí. První část je teoretická,
jejímž účelem je shrnout poznatky o krizovém řízení a analýza literatury vztahující se k oblasti krizového managementu. Zabývám se zde současným stavem krizové dokumentace. Jsou zde vymezeny nejdůležitější pojmy vztahující se k tématu práce a jsou definovány vazby mezi nimi. Nejdůležitějšími pojmy jsou hrozby, rizika, Integrovaný záchranný systém, mimořádná událost a krizová situace. V dalších částech kapitoly se zabývám metodikou zpracování plánů krizové připravenosti, která se mi stala předlohou k samotnému vytvoření tohoto plánu pro obec s pověřeným úřadem Březnice.
Zpracování této části práce je založené na sběru a třídění dat, kdy jsem postupoval především faktografickou-analytickou metodou. Důležitá byla i konzultace s odborníky, jelikož některé zdroje nebyly vždy aktuální díky časté změně právních předpisů. Sběr dat byl tedy proveden kvalitativní formou, kdy jsem pracoval s jednotlivými platnými zákony, nařízeními vlády, vyhláškami, jinými právními normami a s daty dostupných literárních zdrojů, odborných publikací, včetně informací z internetových stránek, především z oficiálních stránek jednotlivých složek IZS a Ministerstva vnitra.
V samotné výzkumné části je pak charakterizováno město Březnice, pro které je
plán krizové připravenosti zpracováván. Je zde uvedena všeobecná správní
charakteristika města s obcemi, které pod město spadají, dále jeho demografie,
infrastruktura, geografická a klimatická charakteristika. Jsou zde graficky znázorněné důležitá zařízení z pohledu ochrany obyvatelstva, jako jsou školy, školská zařízení a sociální zařízení, a dále jsou zde charakterizovány složky Integrovaného záchranného systému ve městě spolu s prostředky, které jsou jim k dispozici. Důležitou částí diplomové práce je analýza rizik, která mně byla poskytnuta Hasičským záchranným sborem ČR z Krizového plánu ORP Příbram, a stala se zásadním zdrojem ke zpracování této práce. Analýza rizik identifikuje 14 hrozeb, které se ve správním obvodu ORP Příbram mohou vyskytnout. Za nejdůležitější část diplomové práce považuji analýzu rizik města Březnice. Ne všechny hrozí i ve správním obvodu města Březnice, ale v tomto správním obvodu se vyskytují jiné hrozby, které krizový plán ORP nepodchycuje. Zde jsem došel právě k zásadnímu zjištění, že krizové plány obvodu ORP jsou obecné a nedostačující k přípravě řešení vzniku krizových situací správních obvodů obcí s pověřeným úřadem. Ke zjištění jsem došel díky provedené SWOT analýze, díky které jsem objevil hrozby, kterými se krizový plán nezabýval.
V dalších částech kapitoly jsem jednotlivé zjištěné hrozby analyzoval z typových plánů a zjišťoval negativní dopady na obyvatele a fungování obce. Na základě těchto zjištění jsem plánoval opatření, která by se v případě vzniku krizové situace měla provést a je zde uveden i postup aplikace daných opatření. Spolu s tím je zde uvedena i odpovědná osoba za aplikaci těchto opatření. Ze 14 hrozeb z analýzy rizik je zpracováno pro ORP Příbram 9 mimořádných událostí, které řeší 9 typových plánů.
K těmto 9 řešeným mimořádným událostem jsem dle své provedené SWOT analýzy
vypracoval stejným způsobem 6 závažných hrozeb, které považuji za závažné, a orgány krizového řízení v obci by se jimi měly zabývat.
Při zpracování úniků nebezpečných látek jsem pracoval se systémem TEREX.Výsledkem diplomové práce je několik zjištění a samotný návrh Plánu krizové připravenosti pro obec s pověřeným úřadem Březnice.
Anotace v angličtině
The thesis analyses municipality with a delegated local authority's preparedness for critical situations which results from the critical scheme of a municipality with extended powers. The results of this work are Crisis Preparedness Plan for the particular municipality which may be applied in practice. Processing of this part of the work is based on data gathering and solving when I mainly used factual and analytical method. Consultation with experts was also important since some sources were not always topical due to frequent legal decrees changes. The data gathering was done in a qualitative way when I worked with particular valid laws, government regulations, public notices and other legal norms and with available literature data, expert publications including website information, especially from official website of individual Integrated Rescue System units and the Home Office.
In the research part itself, the city of Březnice is characterized and for which the Crisis Preparedness Plan is being made. General administrative characteristics of the city and municipalities which arise under are stated here as well as demography, infrastructure, geographical and climatic characterization. Important facilities from the point of view of population protection, such as schools, school and social facilities are graphically shown here; followed by characteristics of Integrated Rescue System units in the city together with instruments which are available to them.
Another important part of the thesis is the hazard analysis which I had been given by the Czech Republic Fire Brigade from the Crisis Plan of Příbram's Area with Extended Powers and it has become the crucial source while writing this work. The hazard analysis identifies 14 threats which may occur in the Příbram Area. The most important part of this thesis is, in my opinion, the hazard analysis of the city of Březnice. Not all of the hazards may appear in the administrative area of the city Březnice, however, there may occur certain threats in this administrative area which are not underpinned in the Crisis Plan of the Příbram Area. Here I have come to the key
findings crisis plans of the areas with extended powers are rather general and
insufficient for preparing solutions of critical situations development in administrative areas with a delegated authority. I have come to those findings after having made a SWAT analysis and thanks to this I have discovered threats which were not dealt with in the crisis plan.There are several findings as a result of this thesis and the suggestion of the Plan of Crisis Preparedness of a municipality with delegated authority of Březnice. The first finding answers the research question of "Which are the hazards threatening performance of the tasks of a municipality with delegated authority of Březnice resulting from the Crisis Plan of Příbram's Area with Extended Powers and whether the
municipality is ready to deal with these threats?" The city of Březnice is not quite prepared for upcoming hazards since there are not analyzed all threats which may occur, because these plans are too general to analyze well the setting of lower administrative districts and this has become the next finding. Further, I may claim that the city of Březnice is, in many ways, independent while dealing with certain crisis situations due to sources which the city provides. This is another aim of the work. The created
suggestion of the Plan of Crisis Preparedness should contribute to effective solutions during crisis situations in a municipality with delegated authority of Březnice and thanks to created cards; the solution of crisis situations should become better-arranged with the plans. The created suggestion of the mentioned plan may become a model for processing crisis documentation in other municipalities.
Klíčová slova
Obec, plán krizové připravenosti, analýza rizik, samostatnost, efektivita
Diplomová práce analyzuje přípravu obce s pověřeným obecním úřadem na krizové
situace, která vychází z krizového plánu obce s rozšířenou působností. Výsledkem této práce je pak plán krizové připravenosti pro danou obec, který lze aplikovat v praxi.
Celou diplomovou práci lze rozdělit do několika částí. První část je teoretická,
jejímž účelem je shrnout poznatky o krizovém řízení a analýza literatury vztahující se k oblasti krizového managementu. Zabývám se zde současným stavem krizové dokumentace. Jsou zde vymezeny nejdůležitější pojmy vztahující se k tématu práce a jsou definovány vazby mezi nimi. Nejdůležitějšími pojmy jsou hrozby, rizika, Integrovaný záchranný systém, mimořádná událost a krizová situace. V dalších částech kapitoly se zabývám metodikou zpracování plánů krizové připravenosti, která se mi stala předlohou k samotnému vytvoření tohoto plánu pro obec s pověřeným úřadem Březnice.
Zpracování této části práce je založené na sběru a třídění dat, kdy jsem postupoval především faktografickou-analytickou metodou. Důležitá byla i konzultace s odborníky, jelikož některé zdroje nebyly vždy aktuální díky časté změně právních předpisů. Sběr dat byl tedy proveden kvalitativní formou, kdy jsem pracoval s jednotlivými platnými zákony, nařízeními vlády, vyhláškami, jinými právními normami a s daty dostupných literárních zdrojů, odborných publikací, včetně informací z internetových stránek, především z oficiálních stránek jednotlivých složek IZS a Ministerstva vnitra.
V samotné výzkumné části je pak charakterizováno město Březnice, pro které je
plán krizové připravenosti zpracováván. Je zde uvedena všeobecná správní
charakteristika města s obcemi, které pod město spadají, dále jeho demografie,
infrastruktura, geografická a klimatická charakteristika. Jsou zde graficky znázorněné důležitá zařízení z pohledu ochrany obyvatelstva, jako jsou školy, školská zařízení a sociální zařízení, a dále jsou zde charakterizovány složky Integrovaného záchranného systému ve městě spolu s prostředky, které jsou jim k dispozici. Důležitou částí diplomové práce je analýza rizik, která mně byla poskytnuta Hasičským záchranným sborem ČR z Krizového plánu ORP Příbram, a stala se zásadním zdrojem ke zpracování této práce. Analýza rizik identifikuje 14 hrozeb, které se ve správním obvodu ORP Příbram mohou vyskytnout. Za nejdůležitější část diplomové práce považuji analýzu rizik města Březnice. Ne všechny hrozí i ve správním obvodu města Březnice, ale v tomto správním obvodu se vyskytují jiné hrozby, které krizový plán ORP nepodchycuje. Zde jsem došel právě k zásadnímu zjištění, že krizové plány obvodu ORP jsou obecné a nedostačující k přípravě řešení vzniku krizových situací správních obvodů obcí s pověřeným úřadem. Ke zjištění jsem došel díky provedené SWOT analýze, díky které jsem objevil hrozby, kterými se krizový plán nezabýval.
V dalších částech kapitoly jsem jednotlivé zjištěné hrozby analyzoval z typových plánů a zjišťoval negativní dopady na obyvatele a fungování obce. Na základě těchto zjištění jsem plánoval opatření, která by se v případě vzniku krizové situace měla provést a je zde uveden i postup aplikace daných opatření. Spolu s tím je zde uvedena i odpovědná osoba za aplikaci těchto opatření. Ze 14 hrozeb z analýzy rizik je zpracováno pro ORP Příbram 9 mimořádných událostí, které řeší 9 typových plánů.
K těmto 9 řešeným mimořádným událostem jsem dle své provedené SWOT analýzy
vypracoval stejným způsobem 6 závažných hrozeb, které považuji za závažné, a orgány krizového řízení v obci by se jimi měly zabývat.
Při zpracování úniků nebezpečných látek jsem pracoval se systémem TEREX.Výsledkem diplomové práce je několik zjištění a samotný návrh Plánu krizové připravenosti pro obec s pověřeným úřadem Březnice.
Anotace v angličtině
The thesis analyses municipality with a delegated local authority's preparedness for critical situations which results from the critical scheme of a municipality with extended powers. The results of this work are Crisis Preparedness Plan for the particular municipality which may be applied in practice. Processing of this part of the work is based on data gathering and solving when I mainly used factual and analytical method. Consultation with experts was also important since some sources were not always topical due to frequent legal decrees changes. The data gathering was done in a qualitative way when I worked with particular valid laws, government regulations, public notices and other legal norms and with available literature data, expert publications including website information, especially from official website of individual Integrated Rescue System units and the Home Office.
In the research part itself, the city of Březnice is characterized and for which the Crisis Preparedness Plan is being made. General administrative characteristics of the city and municipalities which arise under are stated here as well as demography, infrastructure, geographical and climatic characterization. Important facilities from the point of view of population protection, such as schools, school and social facilities are graphically shown here; followed by characteristics of Integrated Rescue System units in the city together with instruments which are available to them.
Another important part of the thesis is the hazard analysis which I had been given by the Czech Republic Fire Brigade from the Crisis Plan of Příbram's Area with Extended Powers and it has become the crucial source while writing this work. The hazard analysis identifies 14 threats which may occur in the Příbram Area. The most important part of this thesis is, in my opinion, the hazard analysis of the city of Březnice. Not all of the hazards may appear in the administrative area of the city Březnice, however, there may occur certain threats in this administrative area which are not underpinned in the Crisis Plan of the Příbram Area. Here I have come to the key
findings crisis plans of the areas with extended powers are rather general and
insufficient for preparing solutions of critical situations development in administrative areas with a delegated authority. I have come to those findings after having made a SWAT analysis and thanks to this I have discovered threats which were not dealt with in the crisis plan.There are several findings as a result of this thesis and the suggestion of the Plan of Crisis Preparedness of a municipality with delegated authority of Březnice. The first finding answers the research question of "Which are the hazards threatening performance of the tasks of a municipality with delegated authority of Březnice resulting from the Crisis Plan of Příbram's Area with Extended Powers and whether the
municipality is ready to deal with these threats?" The city of Březnice is not quite prepared for upcoming hazards since there are not analyzed all threats which may occur, because these plans are too general to analyze well the setting of lower administrative districts and this has become the next finding. Further, I may claim that the city of Březnice is, in many ways, independent while dealing with certain crisis situations due to sources which the city provides. This is another aim of the work. The created
suggestion of the Plan of Crisis Preparedness should contribute to effective solutions during crisis situations in a municipality with delegated authority of Březnice and thanks to created cards; the solution of crisis situations should become better-arranged with the plans. The created suggestion of the mentioned plan may become a model for processing crisis documentation in other municipalities.
Klíčová slova
Obec, plán krizové připravenosti, analýza rizik, samostatnost, efektivita
Konzultant: Ing. Libor Líbal
1. Současný stav:
- V současné době, v rámci krizové připravenosti obcí s pověřeným obecním úřadem na krizové stavy a mimořádné události, je nedostatečně řešená tvorba krizové dokumentace úrovně obcí, které pouze zpracovávají zákonem uložený povodňový plán. Krizová připravenost obcí je řešena pouze tam, kde je daná obec dotčena krizovým plánem obcí s rozšířenou působností. Právní normy způsob přípravy obcí dodnes neřeší a krizová dokumentace nejnižších správních celků neexistuje. Přitom právě ty sehrávají důležitou roli v systému ochrany obyvatelstva. V současnosti nedisponuje ani obec s pověřeným obecním úřadem Březnice žádnou dokumentací, která by řešila možné krizové stavy v jejím správním celku.
2. Cíl práce:
- Cílem diplomové práce bude analyzovat rizika vyplývající z dokumentů zpracovaných pro ORP Příbram a vytvoření plánu krizové připravenosti pro obec s pověřeným obecním úřadem Březnice, který bude použit v praxi.
3. Popis metodiky
- Sběr a třídění dat dosud známé literatury, analýza rizik Města Březnice, analýza krizového plánu obce s rozšířenou působností Příbram.
4. Předpokládané využití v praxi
- Vytvořený dokument by měl nadále sloužit ke zvládání krizových situací obce Březnice, které nastanou v jejím správním obvodu. Diplomová práce by měla být vzorem pro ostatní obce, které by měly být seznamovány s krizovými plány obcí s rozšířenou působností.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Libor Líbal
1. Současný stav:
- V současné době, v rámci krizové připravenosti obcí s pověřeným obecním úřadem na krizové stavy a mimořádné události, je nedostatečně řešená tvorba krizové dokumentace úrovně obcí, které pouze zpracovávají zákonem uložený povodňový plán. Krizová připravenost obcí je řešena pouze tam, kde je daná obec dotčena krizovým plánem obcí s rozšířenou působností. Právní normy způsob přípravy obcí dodnes neřeší a krizová dokumentace nejnižších správních celků neexistuje. Přitom právě ty sehrávají důležitou roli v systému ochrany obyvatelstva. V současnosti nedisponuje ani obec s pověřeným obecním úřadem Březnice žádnou dokumentací, která by řešila možné krizové stavy v jejím správním celku.
2. Cíl práce:
- Cílem diplomové práce bude analyzovat rizika vyplývající z dokumentů zpracovaných pro ORP Příbram a vytvoření plánu krizové připravenosti pro obec s pověřeným obecním úřadem Březnice, který bude použit v praxi.
3. Popis metodiky
- Sběr a třídění dat dosud známé literatury, analýza rizik Města Březnice, analýza krizového plánu obce s rozšířenou působností Příbram.
4. Předpokládané využití v praxi
- Vytvořený dokument by měl nadále sloužit ke zvládání krizových situací obce Březnice, které nastanou v jejím správním obvodu. Diplomová práce by měla být vzorem pro ostatní obce, které by měly být seznamovány s krizovými plány obcí s rozšířenou působností.
Seznam doporučené literatury
1. MIROSLAV KRČ, Rudolf Horák, et al. Průvodce krizovým řízením pro veřejnou správu. Praha: Linde a.s., 2004. 406 s. ISBN 80-7201-471-4.
2. CHALOUPKA, P. Krizové řízení a integrovaný záchranný systém. Praha : Trivis, 2002. Kolektiv autorů.
3. Obecní a krajské zřízení. Praha : C.H.Beck, 2010. 304 s. ISBN: 978-80-7400-231-1.
4. Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
5. Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
6. Český Těšín : Poradce s.r.o., 2003. REKTOŘÍK, J. Krizový management ve veřejné správě, teorie a praxe. Praha : Ekopress, s. r. o., 2004. ISBN 80-86119-83-1.
7. Zákon č. 254/2001 Sb.,o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
8. Krizový plán ORP Příbram
9. Metodika zpracování plánů krizové připravenosti podle § 17 až 18 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů
Seznam doporučené literatury
1. MIROSLAV KRČ, Rudolf Horák, et al. Průvodce krizovým řízením pro veřejnou správu. Praha: Linde a.s., 2004. 406 s. ISBN 80-7201-471-4.
2. CHALOUPKA, P. Krizové řízení a integrovaný záchranný systém. Praha : Trivis, 2002. Kolektiv autorů.
3. Obecní a krajské zřízení. Praha : C.H.Beck, 2010. 304 s. ISBN: 978-80-7400-231-1.
4. Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
5. Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
6. Český Těšín : Poradce s.r.o., 2003. REKTOŘÍK, J. Krizový management ve veřejné správě, teorie a praxe. Praha : Ekopress, s. r. o., 2004. ISBN 80-86119-83-1.
7. Zákon č. 254/2001 Sb.,o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
8. Krizový plán ORP Příbram
9. Metodika zpracování plánů krizové připravenosti podle § 17 až 18 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů