Informace o kvalifikační práci Porovnávání činnosti základních složek integrovaného záchranného systému v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji v letech 2008 - 2012
Odevzdaná práce ukončená po neúspěšné obhajobě (OPUNO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Porovnávání činnosti základních složek IZS v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji v letech 2008 - 2012
Hlavní téma v angličtině
Comparing the activity of basic IRS operating procedures in Pardubice and Hradec Králové Region in 2008 - 2012
Název dle studenta
Porovnávání činnosti základních složek integrovaného záchranného systému v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji v letech 2008 - 2012
Diplomová práce obsahuje porovnávání činnosti základních složek integrovaného záchranného systému (dále jen "IZS") v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji v letech 2008-2012. Toto porovnávání činnosti jsem si vybrala, abych mohla navrhnout vylepšení, které usnadní práci základním složkám IZS při vzájemné spolupráci. Výsledky práce budou nabídnuty základním složkám IZS obou krajů k provedení vlastní analýzy a zefektivnění činnosti. Práce bude rovněž nabídnuta jako materiál k výuce na školách zabývajících se záležitostmi IZS.
V teoretické části práce jsou představeny základní složky IZS, jejich charakteristika, základní úkoly a historický vývoj. Kraje jsou rovněž stručně charakterizovány. Dále je rozebráno operační řízení, představena operační a informační střediska a jednotlivé tísňové linky fungující v České republice. Dále jsou popsány základní typy zásahů.
Praktická část práce se zabývá porovnáním činnosti. Porovnání činnosti je prováděno metodou analýzy údajů získaných převážně ze statistických ročenek zpracovaných hasičskými záchrannými sbory krajů (dále jen "HZS krajů"). Dále byla využita metoda řízených rozhovorů s vybranými příslušníky HZS krajů a Policie České republiky (dále jen "PČR") v krajích.
Statistické zpracování pomocí bivariačních metod nebylo možné, struktura získaných dat nevyhovuje potřebám diplomové práce. Porovnávání činnosti je řešeno formou zpracovaných grafů. Grafy zobrazují přehled celkového počtu zásahů, přehled událostí v jednotlivých územních obvodech, procentuální přehled všech zásahů základních složek IZS, počty jednotlivých typů událostí, počet zraněných příslušníků a vývoj počtu zásahů na 100 000 obyvatel. Na základě porovnání bylo zjištěno, že celkový počet zásahů je v obou krajích téměř shodný. V obou krajích byla rovněž porovnána činnost HZS kraje s PČR a spolupráce HZS kraje se zdravotnickou záchrannou službou. Z tabulek a grafů vyplývá, že spolupráce HZS kraje s PČR a spolupráce HZS kraje se zdravotnickou záchrannou službou je opět v obou porovnávaných krajích téměř shodná. Zásahy v obou krajích byly rovněž porovnávány podle typů mimořádných událostí-požár, dopravní nehoda, únik nebezpečné látky, technická havárie a podle počtu planých poplachů. Další porovnání bylo zaměřeno na jednotlivé územní odbory v krajích. Porovnání činnosti proběhlo i formou řízených rozhovorů.
Výzkumem bylo zjištěno, že veřejnost není informována o organizačních změnách ve struktuře základních složek IZS, především u PČR. Rovněž bylo zjištěno, že policisté sloužící na obvodních odděleních nejsou plně zaškoleni ohledně pravomocí na místě zásahu základních složek IZS. Často dochází ke střetu nadřízenosti ze strany PČR s příslušníky HZS krajů. Při rozhovorech byla probrána forma komunikace mezi základními složkami IZS. Operátoři tísňové linky 112 informují o nutnosti zásahu PČR a zdravotnickou záchrannou službu formou datových vět. Systémy PČR MAJÁK a JITKA datové věty přijímají, ale nezobrazují všechny informace.
Na základě zjištěných informací bych do budoucna doporučila zaškolení veřejnosti v rámci preventivně výchovné činnosti o chodu tísňových linek, zejména linky 158. Školení by mohlo proběhnout formou reklam v televizi a na internetu a vyvěšenými letáky na frekventovaných místech krajů. Rovněž bych doporučila interní školení, policistů na obvodních odděleních, týkající se pravomocí při zásahu IZS. Rovněž by bylo vhodné upravit nastavení systémů MAJÁK a JITKA, aby mohly být přijímány datové věty z operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému v takovém složení, v jakém byly odeslány a se všemi informacemi.
Anotace v angličtině
The thesis contains a comparison of the basic activities of the Integrated Rescue System ( "IRS") in the operational management in Pardubice and Hradec Králové in 2008-2012. This comparison of the activities I chose I could suggest improvements that facilitate the work of the basic IRS in mutual cooperation. Results of the work will be offered a basic IRS both regions to perform their own analysis and streamline operations. Work will also be offered as a material for teaching in schools dealing with matters IRS.
In the theoretical part of the thesis presents the basic components of the IRS, their characteristics, basic tasks and historical development. Counties are also briefly described. Next, we discuss the operational management, operational and presented information centers and individual hotlines operating in the Czech Republic. Below are the main types of interventions.
The practical part deals with the comparison operation. Comparison of activity is carried out by analyzing the data obtained mainly from statistical yearbooks processed fire brigades regions (hereinafter referred to as "FRS regions"). Furthermore, the method of structured interviews with selected members of the FRS regions and the Police of the Czech Republic (hereinafter "PCR") in the regions.
Statistical processing using bivariate methods was not possible , the structure of the data obtained does not meet the needs of the thesis. Comparing activity is in the form of processed charts. The graphs show an overview of the total number of hits , an overview of events in a territorial districts, the percentage of all hits list the basic components of the IRS, the numbers of individual events, the number of wounded officers and the development of interventions to 100,000 inhabitants. Based on the comparison, it was found that the total number of interventions in both regions is nearly identical. In both regions were also compared activity HZS cooperation with the Police and Fire Rescue Region emergency medical service. The tables and graphs show that co-operation with the police FRC and FRC cooperation with the ambulance service is again compared in the two regions almost identical. Interventions in both regions were also compared according to the types of emergencies - fire, traffic accident, spill hazardous materials, technical accidents and the number of false alarms. Another comparison was focused on individual local unions in the regions. Comparison of the activities took place in the form of structured interviews .
The research found that the public is not informed about organizational changes in the structure of the basic components of the IRS, especially in the Senate. It was also found that officers serving on district departments are fully trained on the spot about the powers of intervention of the basic components of the IRS. There is often a conflict of superiority on the part of Parliament with members of FRC. During the interviews was discussed form of communication between the basic components of the IRS. 112 emergency operator informed about the need for intervention by police and ambulance services in the form of data records. Police Systems MAJÁK and JITKA data sentence received, but do not show all the information.
Based on the information in the future I would recommend training the public in the context of preventive educational activities about the operation of the emergency, especially lines 158 training could take place in the form of advertisements on television and the Internet, and as posted flyers at busy locations in the region. I would also recommend internal training of police officers at district departments regarding the powers of intervention IRS. It would also be appropriate to modify the systems settings MAJÁK and JITKA to be accepted data record of operating and Information Centre of the integrated rescue system in a composition in which they were sent, and with all the information.
Klíčová slova
integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České republiky, Policie České republiky, zdravotnická záchranná služba, činnost
Klíčová slova v angličtině
Integrated Emergency System, Fire Rescue Service of the Czech Republic, Police of the Czech Republic, Emergency Medical Service, activities
Rozsah průvodní práce
86 s. (120 391 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce obsahuje porovnávání činnosti základních složek integrovaného záchranného systému (dále jen "IZS") v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji v letech 2008-2012. Toto porovnávání činnosti jsem si vybrala, abych mohla navrhnout vylepšení, které usnadní práci základním složkám IZS při vzájemné spolupráci. Výsledky práce budou nabídnuty základním složkám IZS obou krajů k provedení vlastní analýzy a zefektivnění činnosti. Práce bude rovněž nabídnuta jako materiál k výuce na školách zabývajících se záležitostmi IZS.
V teoretické části práce jsou představeny základní složky IZS, jejich charakteristika, základní úkoly a historický vývoj. Kraje jsou rovněž stručně charakterizovány. Dále je rozebráno operační řízení, představena operační a informační střediska a jednotlivé tísňové linky fungující v České republice. Dále jsou popsány základní typy zásahů.
Praktická část práce se zabývá porovnáním činnosti. Porovnání činnosti je prováděno metodou analýzy údajů získaných převážně ze statistických ročenek zpracovaných hasičskými záchrannými sbory krajů (dále jen "HZS krajů"). Dále byla využita metoda řízených rozhovorů s vybranými příslušníky HZS krajů a Policie České republiky (dále jen "PČR") v krajích.
Statistické zpracování pomocí bivariačních metod nebylo možné, struktura získaných dat nevyhovuje potřebám diplomové práce. Porovnávání činnosti je řešeno formou zpracovaných grafů. Grafy zobrazují přehled celkového počtu zásahů, přehled událostí v jednotlivých územních obvodech, procentuální přehled všech zásahů základních složek IZS, počty jednotlivých typů událostí, počet zraněných příslušníků a vývoj počtu zásahů na 100 000 obyvatel. Na základě porovnání bylo zjištěno, že celkový počet zásahů je v obou krajích téměř shodný. V obou krajích byla rovněž porovnána činnost HZS kraje s PČR a spolupráce HZS kraje se zdravotnickou záchrannou službou. Z tabulek a grafů vyplývá, že spolupráce HZS kraje s PČR a spolupráce HZS kraje se zdravotnickou záchrannou službou je opět v obou porovnávaných krajích téměř shodná. Zásahy v obou krajích byly rovněž porovnávány podle typů mimořádných událostí-požár, dopravní nehoda, únik nebezpečné látky, technická havárie a podle počtu planých poplachů. Další porovnání bylo zaměřeno na jednotlivé územní odbory v krajích. Porovnání činnosti proběhlo i formou řízených rozhovorů.
Výzkumem bylo zjištěno, že veřejnost není informována o organizačních změnách ve struktuře základních složek IZS, především u PČR. Rovněž bylo zjištěno, že policisté sloužící na obvodních odděleních nejsou plně zaškoleni ohledně pravomocí na místě zásahu základních složek IZS. Často dochází ke střetu nadřízenosti ze strany PČR s příslušníky HZS krajů. Při rozhovorech byla probrána forma komunikace mezi základními složkami IZS. Operátoři tísňové linky 112 informují o nutnosti zásahu PČR a zdravotnickou záchrannou službu formou datových vět. Systémy PČR MAJÁK a JITKA datové věty přijímají, ale nezobrazují všechny informace.
Na základě zjištěných informací bych do budoucna doporučila zaškolení veřejnosti v rámci preventivně výchovné činnosti o chodu tísňových linek, zejména linky 158. Školení by mohlo proběhnout formou reklam v televizi a na internetu a vyvěšenými letáky na frekventovaných místech krajů. Rovněž bych doporučila interní školení, policistů na obvodních odděleních, týkající se pravomocí při zásahu IZS. Rovněž by bylo vhodné upravit nastavení systémů MAJÁK a JITKA, aby mohly být přijímány datové věty z operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému v takovém složení, v jakém byly odeslány a se všemi informacemi.
Anotace v angličtině
The thesis contains a comparison of the basic activities of the Integrated Rescue System ( "IRS") in the operational management in Pardubice and Hradec Králové in 2008-2012. This comparison of the activities I chose I could suggest improvements that facilitate the work of the basic IRS in mutual cooperation. Results of the work will be offered a basic IRS both regions to perform their own analysis and streamline operations. Work will also be offered as a material for teaching in schools dealing with matters IRS.
In the theoretical part of the thesis presents the basic components of the IRS, their characteristics, basic tasks and historical development. Counties are also briefly described. Next, we discuss the operational management, operational and presented information centers and individual hotlines operating in the Czech Republic. Below are the main types of interventions.
The practical part deals with the comparison operation. Comparison of activity is carried out by analyzing the data obtained mainly from statistical yearbooks processed fire brigades regions (hereinafter referred to as "FRS regions"). Furthermore, the method of structured interviews with selected members of the FRS regions and the Police of the Czech Republic (hereinafter "PCR") in the regions.
Statistical processing using bivariate methods was not possible , the structure of the data obtained does not meet the needs of the thesis. Comparing activity is in the form of processed charts. The graphs show an overview of the total number of hits , an overview of events in a territorial districts, the percentage of all hits list the basic components of the IRS, the numbers of individual events, the number of wounded officers and the development of interventions to 100,000 inhabitants. Based on the comparison, it was found that the total number of interventions in both regions is nearly identical. In both regions were also compared activity HZS cooperation with the Police and Fire Rescue Region emergency medical service. The tables and graphs show that co-operation with the police FRC and FRC cooperation with the ambulance service is again compared in the two regions almost identical. Interventions in both regions were also compared according to the types of emergencies - fire, traffic accident, spill hazardous materials, technical accidents and the number of false alarms. Another comparison was focused on individual local unions in the regions. Comparison of the activities took place in the form of structured interviews .
The research found that the public is not informed about organizational changes in the structure of the basic components of the IRS, especially in the Senate. It was also found that officers serving on district departments are fully trained on the spot about the powers of intervention of the basic components of the IRS. There is often a conflict of superiority on the part of Parliament with members of FRC. During the interviews was discussed form of communication between the basic components of the IRS. 112 emergency operator informed about the need for intervention by police and ambulance services in the form of data records. Police Systems MAJÁK and JITKA data sentence received, but do not show all the information.
Based on the information in the future I would recommend training the public in the context of preventive educational activities about the operation of the emergency, especially lines 158 training could take place in the form of advertisements on television and the Internet, and as posted flyers at busy locations in the region. I would also recommend internal training of police officers at district departments regarding the powers of intervention IRS. It would also be appropriate to modify the systems settings MAJÁK and JITKA to be accepted data record of operating and Information Centre of the integrated rescue system in a composition in which they were sent, and with all the information.
Klíčová slova
integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České republiky, Policie České republiky, zdravotnická záchranná služba, činnost
Klíčová slova v angličtině
Integrated Emergency System, Fire Rescue Service of the Czech Republic, Police of the Czech Republic, Emergency Medical Service, activities
Zásady pro vypracování
Konzultant práce: Ing. Ladislav Karda
Současný stav:
Porovnání činnosti složek IZS na místě zásahu v Pardubickém a Královéhradeckém kraji zatím nebylo provedeno.
Pardubický kraj má rozlohu 4 519 km2, Královéhradecký kraj 4 759 km2. Pardubický kraj má na svém území 15 stanic hasičského záchranného sboru kraje a 16 výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby. Královéhradecký kraj má na svém území 14 stanic hasičského záchranného sboru kraje, 14 výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby, která oproti Pardubickému kraji zahrnuje jednu skupinu letecké záchranné služby, třetinu zásahů tvoří zásahy v Pardubickém kraji, ten se ale na spolufinancování provozu LZS nepodílí. Celkový počet zásahů je vyšší v Pardubickém kraji. V obou krajích probíhá nejvíce zásahů na technické havárie a dopravní nehody.
Cíl práce:
Zhodnocení činnosti základních složek IZS v operačním řízení, případně návrh na opatření ke zlepšení činnosti.
Hypotéza:
Činnost základních složek IZS v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji je shodná.
Popis metodiky:
Porovnání a analyzování činnosti složek IZS pomocí statistických metod. Rešerše dokumentace IZS, právních předpisů a dalších dokumentů. Za využití bivariační metody budou posouzeny činnosti základních složek IZS obou sledovaných krajů. Informace budou také získávány metodou řízeného rozhovoru se členy složek IZS obou krajů.
Využití práce v praxi:
Výsledky práce budou nabídnuty základním složkám IZS obou krajů k provedení vlastní analýzy činností a zefektivnění jejich činnosti. Práce rovněž bude nabídnuta jako materiál k výuce na vysokých školách zabývajících se záležitostmi IZS.
Zásady pro vypracování
Konzultant práce: Ing. Ladislav Karda
Současný stav:
Porovnání činnosti složek IZS na místě zásahu v Pardubickém a Královéhradeckém kraji zatím nebylo provedeno.
Pardubický kraj má rozlohu 4 519 km2, Královéhradecký kraj 4 759 km2. Pardubický kraj má na svém území 15 stanic hasičského záchranného sboru kraje a 16 výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby. Královéhradecký kraj má na svém území 14 stanic hasičského záchranného sboru kraje, 14 výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby, která oproti Pardubickému kraji zahrnuje jednu skupinu letecké záchranné služby, třetinu zásahů tvoří zásahy v Pardubickém kraji, ten se ale na spolufinancování provozu LZS nepodílí. Celkový počet zásahů je vyšší v Pardubickém kraji. V obou krajích probíhá nejvíce zásahů na technické havárie a dopravní nehody.
Cíl práce:
Zhodnocení činnosti základních složek IZS v operačním řízení, případně návrh na opatření ke zlepšení činnosti.
Hypotéza:
Činnost základních složek IZS v operačním řízení v Pardubickém a Královéhradeckém kraji je shodná.
Popis metodiky:
Porovnání a analyzování činnosti složek IZS pomocí statistických metod. Rešerše dokumentace IZS, právních předpisů a dalších dokumentů. Za využití bivariační metody budou posouzeny činnosti základních složek IZS obou sledovaných krajů. Informace budou také získávány metodou řízeného rozhovoru se členy složek IZS obou krajů.
Využití práce v praxi:
Výsledky práce budou nabídnuty základním složkám IZS obou krajů k provedení vlastní analýzy činností a zefektivnění jejich činnosti. Práce rovněž bude nabídnuta jako materiál k výuce na vysokých školách zabývajících se záležitostmi IZS.
Seznam doporučené literatury
Bojový řád jednotek požární ochrany. 1.vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2007. ISBN 978-80-7385-026-5.
Lukáš, L., a kol. Informační podpora integrovaného záchranného systému. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2011. 182 s. ISBN 788073851057.
Šenovský, M., Adamec, V., Hanuška, Z. Integrovaný záchranný systém. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2007. 157 s. ISBN 9788073850074
Česko. Zákon č. 239 ze dne 28. června 2000 o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. In: Sbírka zákonů České Republiky. 2000.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328 ze dne 5. září 2001 o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. 2001. Dostupné z < portal.gov.cz >
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 380 ze dne 9. srpna 2002 k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva. 2002. Dostupné z < portal.gov.cz >
Statistická ročenka 2008 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2009 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2010 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2011 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2012 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Poplachový plán IZS Pardubického kraje.
Poplachový plán IZS Královéhradeckého kraje.
Seznam doporučené literatury
Bojový řád jednotek požární ochrany. 1.vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2007. ISBN 978-80-7385-026-5.
Lukáš, L., a kol. Informační podpora integrovaného záchranného systému. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2011. 182 s. ISBN 788073851057.
Šenovský, M., Adamec, V., Hanuška, Z. Integrovaný záchranný systém. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2007. 157 s. ISBN 9788073850074
Česko. Zákon č. 239 ze dne 28. června 2000 o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. In: Sbírka zákonů České Republiky. 2000.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328 ze dne 5. září 2001 o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. 2001. Dostupné z < portal.gov.cz >
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 380 ze dne 9. srpna 2002 k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva. 2002. Dostupné z < portal.gov.cz >
Statistická ročenka 2008 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2009 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2010 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2011 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Statistická ročenka 2012 Česká Republika (Požární ochrana, Integrovaný záchranný systém, Hasičský záchranný sbor České Republiky).
Poplachový plán IZS Pardubického kraje.
Poplachový plán IZS Královéhradeckého kraje.