Informace o kvalifikační práci Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín
Téma diplomové práce: "Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín". Bylo zvoleno pro zpracování celistvého pohledu na danou problematiku výuky žáků prvních stupňů základních škol. V úvodu své diplomové práce uvádím stručnou historii ochrany obyvatelstva, probírané učivo základních škol na prvním stupni a platnou legislativu v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí.
Cíle této práce jsou dva. První je zjištění informovanosti žactva základních škol o případných opatřeních v zóně havarijního plánování. Druhý je návrh na zlepšení výuky problematiky ochrany člověka za mimořádné události.
Hypotéza zní: Provádění výuky o ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín odpovídá požadavkům stanovených ochranou obyvatelstva.
Zaměřil jsem se na sběr dat a informací, které se touto problematikou zaobírají. Zkoumaný soubor tvoří pátý ročník základních škol, který je obrazem vědomostí celého prvního stupně, který byl podroben statistickému šetření
Výsledky tohoto šetření jsou obrazem informovanosti prvních stupňů základních škol v zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Temelín a zároveň podkladem pro případné zlepšení
Z výsledků dotazníkového průzkumu je zjevné, že informovanost žáků, která by měla být, je velice odlišná. Nejsou rozdíly jen v konkrétních otázkách u jednotných žáků, ale liší se i vědomosti prověřovaných škol.
Hlavním zjištěním průzkumu je, že poměrná část žactva neovládá problematiku první pomoci, např. jaká je frekvence stlačení hrudníku dospělého člověka při nepřímé srdeční masáži. Žáci často neví, jakým tónem zní siréna při mimořádné události a co mají dělat při jejím spuštění. Tyto problémy jsem ve své práci vyřešil návrhem na zlepšení informovanosti žáků, tedy: Zavedení samostatného předmětu, kvalitní výuka pro učitele, kvalitní výukové materiály, širší zapojení právnických a podnikajících fyzických osob, užší spolupráce s Českou školní inspekcí ČR.
Přínos této práce vidím zejména ve výsledcích průzkumu, že stále je co zlepšovat a nejlepší je investovat právě do tohoto tématu již na základních školách.
Práce shrnuje problematiku informovanosti žáků prvních stupňů v zóně HP JETE a navrhuje případná opatření. Je obrazem vědomostí žáků, zde se nacházejících a jejich nevelkých znalostí a zaměřuje se na jejich informovanost, osvětu a případnou nápravu.
Anotace v angličtině
Thesis: "Teaching pupils at the primary school population protection in emergency planning zone Nuclear Power Plant". Has been selected for processing coherent view on the issue of teaching students the first grade of primary school. At the beginning of my diploma thesis I present a brief history of the protection of the population curricula in elementary schools in the first instance and the current legislation on the protection of man for emergencies.
The objectives of this work are two. The first is to determine the awareness of pupils in primary schools on possible measures in the emergency planning zone. The second proposal is to improve the teaching of human protection during emergencies.
Hypothesis: Implementation of education on the protection of the population in the emergency planning zone Nuclear Power Plant meets the requirements specified population protection.
I focused on the collection of data and information that is preoccupied with this issue. The sample is the fifth year of primary school, which is the image of the entire knowledge of First Instance, which was subjected to a statistical survey
The results of this investigation are the image information of the first elementary schools in the emergency planning zone of the nuclear power plant and also the basis for any improvement
The results of the questionnaire survey, it is obvious that the awareness of students, which should be, is very different. There are differences only in specific issues for single students, but they vary in knowledge examined schools.
A key finding is that a proportion of pupils does not control the issue of first aid, for example. What is the frequency of chest compressions during adult indirect heart massage. Students often do not know the tone siren sounds during an emergency and what to do when it runs. These problems in my work solved the proposal to improve the awareness of students, namely: Load a single object, quality education for teachers, quality teaching materials, wider participation of legal entities and individuals doing business, closer cooperation with the Czech School Inspectorate of the Czech Republic.
The contribution of this work see especially in the survey results that there is still room for improvement and it is best to invest in this subject in primary schools.
The paper summarizes the issues of awareness of students of the first steps in the zone HP JETE and proposes appropriate measures. It is the image of pupils' knowledge, there is located a smallish their knowledge and focuses on awareness, education and possible remedies.
Common risk, emergency planning, emergency event, the protection of man, elementary school, emergency planning zone
Rozsah průvodní práce
123 s (18 503).
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce: "Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín". Bylo zvoleno pro zpracování celistvého pohledu na danou problematiku výuky žáků prvních stupňů základních škol. V úvodu své diplomové práce uvádím stručnou historii ochrany obyvatelstva, probírané učivo základních škol na prvním stupni a platnou legislativu v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí.
Cíle této práce jsou dva. První je zjištění informovanosti žactva základních škol o případných opatřeních v zóně havarijního plánování. Druhý je návrh na zlepšení výuky problematiky ochrany člověka za mimořádné události.
Hypotéza zní: Provádění výuky o ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín odpovídá požadavkům stanovených ochranou obyvatelstva.
Zaměřil jsem se na sběr dat a informací, které se touto problematikou zaobírají. Zkoumaný soubor tvoří pátý ročník základních škol, který je obrazem vědomostí celého prvního stupně, který byl podroben statistickému šetření
Výsledky tohoto šetření jsou obrazem informovanosti prvních stupňů základních škol v zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Temelín a zároveň podkladem pro případné zlepšení
Z výsledků dotazníkového průzkumu je zjevné, že informovanost žáků, která by měla být, je velice odlišná. Nejsou rozdíly jen v konkrétních otázkách u jednotných žáků, ale liší se i vědomosti prověřovaných škol.
Hlavním zjištěním průzkumu je, že poměrná část žactva neovládá problematiku první pomoci, např. jaká je frekvence stlačení hrudníku dospělého člověka při nepřímé srdeční masáži. Žáci často neví, jakým tónem zní siréna při mimořádné události a co mají dělat při jejím spuštění. Tyto problémy jsem ve své práci vyřešil návrhem na zlepšení informovanosti žáků, tedy: Zavedení samostatného předmětu, kvalitní výuka pro učitele, kvalitní výukové materiály, širší zapojení právnických a podnikajících fyzických osob, užší spolupráce s Českou školní inspekcí ČR.
Přínos této práce vidím zejména ve výsledcích průzkumu, že stále je co zlepšovat a nejlepší je investovat právě do tohoto tématu již na základních školách.
Práce shrnuje problematiku informovanosti žáků prvních stupňů v zóně HP JETE a navrhuje případná opatření. Je obrazem vědomostí žáků, zde se nacházejících a jejich nevelkých znalostí a zaměřuje se na jejich informovanost, osvětu a případnou nápravu.
Anotace v angličtině
Thesis: "Teaching pupils at the primary school population protection in emergency planning zone Nuclear Power Plant". Has been selected for processing coherent view on the issue of teaching students the first grade of primary school. At the beginning of my diploma thesis I present a brief history of the protection of the population curricula in elementary schools in the first instance and the current legislation on the protection of man for emergencies.
The objectives of this work are two. The first is to determine the awareness of pupils in primary schools on possible measures in the emergency planning zone. The second proposal is to improve the teaching of human protection during emergencies.
Hypothesis: Implementation of education on the protection of the population in the emergency planning zone Nuclear Power Plant meets the requirements specified population protection.
I focused on the collection of data and information that is preoccupied with this issue. The sample is the fifth year of primary school, which is the image of the entire knowledge of First Instance, which was subjected to a statistical survey
The results of this investigation are the image information of the first elementary schools in the emergency planning zone of the nuclear power plant and also the basis for any improvement
The results of the questionnaire survey, it is obvious that the awareness of students, which should be, is very different. There are differences only in specific issues for single students, but they vary in knowledge examined schools.
A key finding is that a proportion of pupils does not control the issue of first aid, for example. What is the frequency of chest compressions during adult indirect heart massage. Students often do not know the tone siren sounds during an emergency and what to do when it runs. These problems in my work solved the proposal to improve the awareness of students, namely: Load a single object, quality education for teachers, quality teaching materials, wider participation of legal entities and individuals doing business, closer cooperation with the Czech School Inspectorate of the Czech Republic.
The contribution of this work see especially in the survey results that there is still room for improvement and it is best to invest in this subject in primary schools.
The paper summarizes the issues of awareness of students of the first steps in the zone HP JETE and proposes appropriate measures. It is the image of pupils' knowledge, there is located a smallish their knowledge and focuses on awareness, education and possible remedies.
Common risk, emergency planning, emergency event, the protection of man, elementary school, emergency planning zone
Zásady pro vypracování
1. Současný stav: V životě člověka mohou nastat neočekávané mimořádné události, jako jsou živelní pohromy (záplavy a povodně, požáry, vichřice, sesuvy půdy, sněhové laviny, zemětřesení), havárie s únikem nebezpečných látek do životního prostředí (havárie v chemických provozech a skladech, radiační havárie, ropné havárie) a další, které mohou ohrozit životy, zdraví obyvatel a způsobit velké materiální škody. Ke zmírnění následků těchto událostí přispívají zejména legislativní a organizační opatření, která přijímá každý vyspělý stát. Účinně mohou ke zmírnění těchto následků napomoci i samotní občané. Proto je důležité znát možná nebezpečí a chování při vzniku těchto událostí. Umět si poradit, ale i pomoci svým blízkým a sousedům
V současné době se informování žactva základních škol v zóně havarijního plánování o případných opatření ve vyučovacích hodinách probíhá rámcově a informovanost je slabá. V dnešní době má většina základních škol v zóně havarijního plánování možnost k výuce používat interaktivních tabulí, ale neděje se takto, používají se staré tabule s křídou. K výuce je možno použít: příručku pro učitele základních a středních škol s názvem ,, Ochrana člověka za mimořádných událostí? Text je určen do hodin zeměpisu a přírodopisu na základních školách. Samotní učitelé ale přiznávají, že se danou problematikou informovanosti nezabývají a nevyučují, což je veliká škoda, protože děti v zóně havarijního plánování by byly jedny z prvních zasažených a správná reakce chování by jim mohla i zachránit život.
2. Cíl práce 1: Zjištění informovanosti žactva základních škol o případných opatření v zóně havarijního plánování.
Cíl práce 2: Návrh na zlepšení výuky problematiky ochrany člověka za mimořádné události.
3. Hypotéza: Provádění výuky o ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín odpovídá požadavkům stanovených ochranou obyvatelstva.
4. Popis metodiky: Sběr dat a informací bude provedeno z dostupných literárních a internetových zdrojů. Zkoumaný soubor bude tvořit žactvo prvního stupně základních škol v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín a následné vyhodnocení dotazníkového šetření statistickými metodami
5. Předpokládané využití práce v praxi: Využití jako souhrnný materiál pro učitele základních škol, jako výukový materiál na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské university.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav: V životě člověka mohou nastat neočekávané mimořádné události, jako jsou živelní pohromy (záplavy a povodně, požáry, vichřice, sesuvy půdy, sněhové laviny, zemětřesení), havárie s únikem nebezpečných látek do životního prostředí (havárie v chemických provozech a skladech, radiační havárie, ropné havárie) a další, které mohou ohrozit životy, zdraví obyvatel a způsobit velké materiální škody. Ke zmírnění následků těchto událostí přispívají zejména legislativní a organizační opatření, která přijímá každý vyspělý stát. Účinně mohou ke zmírnění těchto následků napomoci i samotní občané. Proto je důležité znát možná nebezpečí a chování při vzniku těchto událostí. Umět si poradit, ale i pomoci svým blízkým a sousedům
V současné době se informování žactva základních škol v zóně havarijního plánování o případných opatření ve vyučovacích hodinách probíhá rámcově a informovanost je slabá. V dnešní době má většina základních škol v zóně havarijního plánování možnost k výuce používat interaktivních tabulí, ale neděje se takto, používají se staré tabule s křídou. K výuce je možno použít: příručku pro učitele základních a středních škol s názvem ,, Ochrana člověka za mimořádných událostí? Text je určen do hodin zeměpisu a přírodopisu na základních školách. Samotní učitelé ale přiznávají, že se danou problematikou informovanosti nezabývají a nevyučují, což je veliká škoda, protože děti v zóně havarijního plánování by byly jedny z prvních zasažených a správná reakce chování by jim mohla i zachránit život.
2. Cíl práce 1: Zjištění informovanosti žactva základních škol o případných opatření v zóně havarijního plánování.
Cíl práce 2: Návrh na zlepšení výuky problematiky ochrany člověka za mimořádné události.
3. Hypotéza: Provádění výuky o ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín odpovídá požadavkům stanovených ochranou obyvatelstva.
4. Popis metodiky: Sběr dat a informací bude provedeno z dostupných literárních a internetových zdrojů. Zkoumaný soubor bude tvořit žactvo prvního stupně základních škol v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín a následné vyhodnocení dotazníkového šetření statistickými metodami
5. Předpokládané využití práce v praxi: Využití jako souhrnný materiál pro učitele základních škol, jako výukový materiál na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské university.
Seznam doporučené literatury
ANTUŠÁK, E., KOPECKÝ, Z. Krizový management. Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze. Nakladatelství Oeconomica. 2005, 98 s. ISBN 80-245-0951-2
HAVLÍNOVÁ (ed.) ? [et al.]. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2.vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2006. 311 s., ISBN 80-7367-059-3
MERNA, T., AL-THANI, F. Risk mamagement. 1. vyd. Brno : Computer Press, a. s., 2006, 194 s. ISBN 978-80-251-1547-3
PALEČEK, M. a kol. Prevence rizik. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, 2006, 256 s. ISBN 80-245-1117-7
PŮBALOVÁ, L. a kol. Projektový management pro vedoucí pracovníky základních a středních škol (sborník z konference). České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2012. 93 s., ISBN 978-80-87472-32-3
SMEJKAL, V, RAIS, K. Řízení rizik. Praha : Grada Publishing, 2006. 300 s., ISBN 80-247-1667-4
ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha : Grada Publishing, a. s. 1. vyd. 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-2616-8
VEBER, J. Environmentální management. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, podnikohospodářská fakulta, 2001. 96 s., ISBN 80-245-0336-0
URBÁNEK, J. Management civilní nouzové připravenosti, Brno, 2012, skripta v
elektronické podobě pro studenty CNP
ZUZÁK, R., KÖNIGOVÁ, M. Krizové řízení podniku. 2., aktualizované a rozšířené vydání, Praha : Grada Publishing, a. s., 2009, 256 s.ISBN 978-80-247-3156-8
Moderní řízení, Hospodářské noviny, Ekonom
HORÁK, Rudolf et al. Průvodce krizovým řízením pro veřejnou správu. 1. vyd. Praha : Linde, 2004. 407 s. ISBN 80-7201-471-4.
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020
Dostupné internetové zdroje, dokumenty Jaderné elektrárny Temelín,
Seznam doporučené literatury
ANTUŠÁK, E., KOPECKÝ, Z. Krizový management. Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze. Nakladatelství Oeconomica. 2005, 98 s. ISBN 80-245-0951-2
HAVLÍNOVÁ (ed.) ? [et al.]. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2.vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2006. 311 s., ISBN 80-7367-059-3
MERNA, T., AL-THANI, F. Risk mamagement. 1. vyd. Brno : Computer Press, a. s., 2006, 194 s. ISBN 978-80-251-1547-3
PALEČEK, M. a kol. Prevence rizik. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, 2006, 256 s. ISBN 80-245-1117-7
PŮBALOVÁ, L. a kol. Projektový management pro vedoucí pracovníky základních a středních škol (sborník z konference). České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2012. 93 s., ISBN 978-80-87472-32-3
SMEJKAL, V, RAIS, K. Řízení rizik. Praha : Grada Publishing, 2006. 300 s., ISBN 80-247-1667-4
ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha : Grada Publishing, a. s. 1. vyd. 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-2616-8
VEBER, J. Environmentální management. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, podnikohospodářská fakulta, 2001. 96 s., ISBN 80-245-0336-0
URBÁNEK, J. Management civilní nouzové připravenosti, Brno, 2012, skripta v
elektronické podobě pro studenty CNP
ZUZÁK, R., KÖNIGOVÁ, M. Krizové řízení podniku. 2., aktualizované a rozšířené vydání, Praha : Grada Publishing, a. s., 2009, 256 s.ISBN 978-80-247-3156-8
Moderní řízení, Hospodářské noviny, Ekonom
HORÁK, Rudolf et al. Průvodce krizovým řízením pro veřejnou správu. 1. vyd. Praha : Linde, 2004. 407 s. ISBN 80-7201-471-4.
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020
Dostupné internetové zdroje, dokumenty Jaderné elektrárny Temelín,