Bakalářská práce Vliv předmětu výchova ke zdraví na vědomosti a znalosti žáků v deváté třídě se v teoretické části zabývá především definováním pojmů zdraví a determinanty zdraví, které jsou rozděleny podle vlivu životního stylu, prostředí, genů a zdravotní péče. V dalších kapitolách se věnuje charakteristice vývoje dítěte staršího školního věku. Soustředí se na biologické, psychické, sociální změny a emoční vývoj. V další kapitole se věnuje výchově ke zdraví, její definici, metodám a historii. Zaměřuje se na význam výchovy ke zdraví v životě člověka a náplní výuky předmětu výchova ke zdraví na 2. stupni základních škol. Ve výzkumné části jsem si kladla za cíl zmapovat znalosti žáků po absolvování předmětu výchova ke zdraví. Porovnáním dětí ze dvou škol, které měly v rámci výuky zařazenou výchovu ke zdraví a dvou škol, kde výchovu ke zdraví mají plněnou v rámci jiných předmětů. Výzkum práce byl realizován pomocí vědomostních dotazníků sestavených na základě pracovního sešitu určeného přímo pro výuku výchovy ke zdraví. Z výsledků dotazníků jsem vyhodnotila, že žáci, kteří neabsolvovali předmět výchova ke zdraví, mají méně znalostí z tohoto oboru než žáci, kteří výchovu ke zdraví absolvovali. Závěrečná část mé práce obsahuje odpovědi na hypotézu a navržení oblastí edukačního plánu, na které je třeba se více zaměřit tak, aby žáci bez výchovy ke zdraví dosahovali stejných vědomostí jako žáci, kteří prošli výukou výchovy ke zdraví.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis The Influence of the subject of Health Education on the knowledge and skills of students in the ninth grade in the theoretical section deals primarily with defining the concepts of health and health determinants , which are divided by the influence of lifestyle , environment , genes and health care . In other chapters it deals with the characteristics of child development of older school age. It focuses on the biological, psychological, social changes and emotional development. The next chapter deals with health education, its definition, methods and history. It focuses on the importance of health education in human life and the content of the subject of Health Education at the second grade of primary school. In the research part, I aimed to map the knowledge of students after completing the course of Health Education. I compared children from two schools of those who have had the Health Education subjectincluded within the learning plan and children from other two schools where the health education have been a part of other subjects. The research work was carried out by using knowledge questionnaires based on a workbook designed specifically for Health Education teaching. I assessed from the questionnaires results that students, who did not attend the subject of Health Education, have had less knowledge in this field than students who attended the subject ofHealth Education. The final part of my thesis contains answers to a hypothesis and suggests areas of educational plan, which should be more focused so that pupils without Health Education could reach the same knowledge as those students who have passed the Health Educationteaching.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, determinanty zdraví, období dospívání
Klíčová slova v angličtině
health education , health determinants , adolescence
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Vliv předmětu výchova ke zdraví na vědomosti a znalosti žáků v deváté třídě se v teoretické části zabývá především definováním pojmů zdraví a determinanty zdraví, které jsou rozděleny podle vlivu životního stylu, prostředí, genů a zdravotní péče. V dalších kapitolách se věnuje charakteristice vývoje dítěte staršího školního věku. Soustředí se na biologické, psychické, sociální změny a emoční vývoj. V další kapitole se věnuje výchově ke zdraví, její definici, metodám a historii. Zaměřuje se na význam výchovy ke zdraví v životě člověka a náplní výuky předmětu výchova ke zdraví na 2. stupni základních škol. Ve výzkumné části jsem si kladla za cíl zmapovat znalosti žáků po absolvování předmětu výchova ke zdraví. Porovnáním dětí ze dvou škol, které měly v rámci výuky zařazenou výchovu ke zdraví a dvou škol, kde výchovu ke zdraví mají plněnou v rámci jiných předmětů. Výzkum práce byl realizován pomocí vědomostních dotazníků sestavených na základě pracovního sešitu určeného přímo pro výuku výchovy ke zdraví. Z výsledků dotazníků jsem vyhodnotila, že žáci, kteří neabsolvovali předmět výchova ke zdraví, mají méně znalostí z tohoto oboru než žáci, kteří výchovu ke zdraví absolvovali. Závěrečná část mé práce obsahuje odpovědi na hypotézu a navržení oblastí edukačního plánu, na které je třeba se více zaměřit tak, aby žáci bez výchovy ke zdraví dosahovali stejných vědomostí jako žáci, kteří prošli výukou výchovy ke zdraví.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis The Influence of the subject of Health Education on the knowledge and skills of students in the ninth grade in the theoretical section deals primarily with defining the concepts of health and health determinants , which are divided by the influence of lifestyle , environment , genes and health care . In other chapters it deals with the characteristics of child development of older school age. It focuses on the biological, psychological, social changes and emotional development. The next chapter deals with health education, its definition, methods and history. It focuses on the importance of health education in human life and the content of the subject of Health Education at the second grade of primary school. In the research part, I aimed to map the knowledge of students after completing the course of Health Education. I compared children from two schools of those who have had the Health Education subjectincluded within the learning plan and children from other two schools where the health education have been a part of other subjects. The research work was carried out by using knowledge questionnaires based on a workbook designed specifically for Health Education teaching. I assessed from the questionnaires results that students, who did not attend the subject of Health Education, have had less knowledge in this field than students who attended the subject ofHealth Education. The final part of my thesis contains answers to a hypothesis and suggests areas of educational plan, which should be more focused so that pupils without Health Education could reach the same knowledge as those students who have passed the Health Educationteaching.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, determinanty zdraví, období dospívání
Klíčová slova v angličtině
health education , health determinants , adolescence
Zásady pro vypracování
1.Studium odborné literatury a ověřených internetových zdrojů vztahujících se k tématu.\\
2.Obsah bakalářské práce sestavený na základě konzultace s vedoucí práce.\\
3.Zpracování teoretické části zaměřené na oblast výchovy kezdraví, význam, přínosy, definice, náplň předmětu výchova ke zdraví.\\
4.Zmapování znalostí dětí po absolvování předmětu Výchova ke zdraví. Porovnáním dětí ze dvou škol, které měli ve škole v rámci výuky zařazenou Výchovu ke zdraví a dvou škol, kde měli výuku Výchovy ke zdraví plněnou v rámci jiných předmětů. Šetření za pomoci dotazníků.\\
5.Analýza, grafické vyhodnocení dotazníků, zhodnocení hloubky vědomostí dětí o předmětu Výchova ke zdraví.\\
6.Sestavení edukačních doporučení pro zlepšení znalostí studentů v oblasti výchovy ke zdraví.\\
Cíl diplomové práce: Cílem práce je zmapovat znalosti dětí po absolvování předmětu Výchova ke zdraví a na základě získaných informací sestavit edukačních doporučení pro zlepšení znalostí studentů v oblasti výchovy ke zdraví.\\
Zásady pro vypracování
1.Studium odborné literatury a ověřených internetových zdrojů vztahujících se k tématu.\\
2.Obsah bakalářské práce sestavený na základě konzultace s vedoucí práce.\\
3.Zpracování teoretické části zaměřené na oblast výchovy kezdraví, význam, přínosy, definice, náplň předmětu výchova ke zdraví.\\
4.Zmapování znalostí dětí po absolvování předmětu Výchova ke zdraví. Porovnáním dětí ze dvou škol, které měli ve škole v rámci výuky zařazenou Výchovu ke zdraví a dvou škol, kde měli výuku Výchovy ke zdraví plněnou v rámci jiných předmětů. Šetření za pomoci dotazníků.\\
5.Analýza, grafické vyhodnocení dotazníků, zhodnocení hloubky vědomostí dětí o předmětu Výchova ke zdraví.\\
6.Sestavení edukačních doporučení pro zlepšení znalostí studentů v oblasti výchovy ke zdraví.\\
Cíl diplomové práce: Cílem práce je zmapovat znalosti dětí po absolvování předmětu Výchova ke zdraví a na základě získaných informací sestavit edukačních doporučení pro zlepšení znalostí studentů v oblasti výchovy ke zdraví.\\
Seznam doporučené literatury
Brychtová, M., Nováková, D. Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví u dospívajících, České Budějovice 2007\\
Čeledová, L. Čevela, R. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly, , Praha 2010, Grada\\
Kastnerová, M. Poradce pro výživu. 1. Vydání. České Budějovice: Nová Forma, 2011, s. 377. \\
Kastnerová, M. Poradce zdravého životního stylu. 1. Vydání. České Budějovice: Nová Forma, 2012.\\
Krejčí, M. Strategie výuky duševní hygieny : výchova ke zdraví ve škole, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2011\\
Machová, J., Kubátová, D. a kol.Výchova ke zdraví, , Praha 2009, Grada\\
Machová, J., Kubátová, D.Výchova ke zdraví pro učitele, Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2006\\
Marádová, E. Zdraví životní styl Výchova ke zdraví, Praha 2004, Fortuna.\\
Prokešová, M. Výchova ke zdraví, Ostrava : Ostravská univerzita, 2004.\\
Strejčková, A. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví : pro SZŠ obor zdravotnický asistent, Praha 2007, Fortuna\\
Seznam doporučené literatury
Brychtová, M., Nováková, D. Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví u dospívajících, České Budějovice 2007\\
Čeledová, L. Čevela, R. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly, , Praha 2010, Grada\\
Kastnerová, M. Poradce pro výživu. 1. Vydání. České Budějovice: Nová Forma, 2011, s. 377. \\
Kastnerová, M. Poradce zdravého životního stylu. 1. Vydání. České Budějovice: Nová Forma, 2012.\\
Krejčí, M. Strategie výuky duševní hygieny : výchova ke zdraví ve škole, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2011\\
Machová, J., Kubátová, D. a kol.Výchova ke zdraví, , Praha 2009, Grada\\
Machová, J., Kubátová, D.Výchova ke zdraví pro učitele, Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2006\\
Marádová, E. Zdraví životní styl Výchova ke zdraví, Praha 2004, Fortuna.\\
Prokešová, M. Výchova ke zdraví, Ostrava : Ostravská univerzita, 2004.\\
Strejčková, A. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví : pro SZŠ obor zdravotnický asistent, Praha 2007, Fortuna\\
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka svou práci obhájila optimálním způsobem. Studentka odpověděla na všechny dotazy členů komise.