Diplomová práce se zabývá tématem Hudba v reklamních spotech. V teoretické části popisuji vývoj reklamy, její teorii, strategie, zásady a užitý jazyk. Následuje pojednání o významu televizní reklamy a použití instrumentální nebo vokální hudby znějící v pozadí. Praktická část obsahuje realizaci konkrétních hudebních činností směřujících do výuky hudební výchovy na 1. stupni základní školy. V šesti vybraných televizních spotech se zaměřuji na hlasovou, rytmickou nebo intonační výchovu, improvizaci a na nácvik písní.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is Music in advertising spots. The theoretical part describes advertising history, its theory, strategies, rules and used language. It is followed by purpose of TV commercial and use of instrumental or vocal music which sounds at background. The practical part contains the implementation of music activities into specific lessons for small children at primary school. I focus on vocal, rhythmical or intonation training, improvisation and learning new songs through six TV commercials.
Klíčová slova
reklama, televizní reklama, hudba, hudební výchova, výuka
Klíčová slova v angličtině
advertisement, TV commercial, music, music lesson, teaching
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem Hudba v reklamních spotech. V teoretické části popisuji vývoj reklamy, její teorii, strategie, zásady a užitý jazyk. Následuje pojednání o významu televizní reklamy a použití instrumentální nebo vokální hudby znějící v pozadí. Praktická část obsahuje realizaci konkrétních hudebních činností směřujících do výuky hudební výchovy na 1. stupni základní školy. V šesti vybraných televizních spotech se zaměřuji na hlasovou, rytmickou nebo intonační výchovu, improvizaci a na nácvik písní.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is Music in advertising spots. The theoretical part describes advertising history, its theory, strategies, rules and used language. It is followed by purpose of TV commercial and use of instrumental or vocal music which sounds at background. The practical part contains the implementation of music activities into specific lessons for small children at primary school. I focus on vocal, rhythmical or intonation training, improvisation and learning new songs through six TV commercials.
Klíčová slova
reklama, televizní reklama, hudba, hudební výchova, výuka
Klíčová slova v angličtině
advertisement, TV commercial, music, music lesson, teaching
Zásady pro vypracování
Silnějšímu působení reklamy na konkrétní výrobek nebo službu napomáhají kromě verbálních a zrakových vjemů též další vjemy sluchové, kterým je divák vystaven. V této souvislosti slovní sdělení, která propagují výrobky a služby, jsou často doprovázena hudbou, mnohdy je text reklamy zhudebněn. Vzniká tak krátký hudební útvar, který má svá specifika.
Po zmapování publikací, které v této oblasti vznikly a po uvedení nezbytných údajů o významu reklamy pro prodej zboží a služeb provede diplomant výběr cca deseti reklamních spotů, které ovlivňují veřejnost mj. hudebním sdělením. Následným rozborem těchto spotů diplomant prokáže schopnost hudební analýzy. Využije k tomu dostupné literatury a též vědomostí, kterých nabyl v průběhu studia na Pedagogické fakultě. Výsledky této analýzy se pokusí zacílit na využití v práci učitele na 1. stupni základní školy zejména v předmětu hudební výchova a v průřezovém tématu mediální výchova.
Přílohami diplomové práce budou notové zápisy, mohou v nich být další obrazové materiály, příp. audio či videozáznamy.
Zásady pro vypracování
Silnějšímu působení reklamy na konkrétní výrobek nebo službu napomáhají kromě verbálních a zrakových vjemů též další vjemy sluchové, kterým je divák vystaven. V této souvislosti slovní sdělení, která propagují výrobky a služby, jsou často doprovázena hudbou, mnohdy je text reklamy zhudebněn. Vzniká tak krátký hudební útvar, který má svá specifika.
Po zmapování publikací, které v této oblasti vznikly a po uvedení nezbytných údajů o významu reklamy pro prodej zboží a služeb provede diplomant výběr cca deseti reklamních spotů, které ovlivňují veřejnost mj. hudebním sdělením. Následným rozborem těchto spotů diplomant prokáže schopnost hudební analýzy. Využije k tomu dostupné literatury a též vědomostí, kterých nabyl v průběhu studia na Pedagogické fakultě. Výsledky této analýzy se pokusí zacílit na využití v práci učitele na 1. stupni základní školy zejména v předmětu hudební výchova a v průřezovém tématu mediální výchova.
Přílohami diplomové práce budou notové zápisy, mohou v nich být další obrazové materiály, příp. audio či videozáznamy.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 2. vyd. Ostrava: Montanex, s.r.o., 105 s.\\
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. [s.l.]: Leda, 2002. 258 s. ISBN 80-85927-75-6.\\
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. Praha: Editio Supraphon, 1982\\
JANEČEK, Karel. Hudební formy. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1955. 493 s.\\
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: Bärenreiter, 2002. \\
PINCAS, Stéphane; LOISEAU, Marc. Dějiny reklamy. [s.l.]: Slovart, 2009. 336 s. ISBN 978-80-7391-266-6.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. Zlaté časy české reklamy. [s.l.]: Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-715-1.\\
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 3. rozšířené a aktualizované vydání. [s.l.]: Grada, 2007. 294 s. ISBN 80-247-2196-1.\\
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vydání. Praha: Editio Bärenreiter, 2007. 200 s. ISBN 80-86385-21-3.\\
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 2. vyd. Ostrava: Montanex, s.r.o., 105 s.\\
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. [s.l.]: Leda, 2002. 258 s. ISBN 80-85927-75-6.\\
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. Praha: Editio Supraphon, 1982\\
JANEČEK, Karel. Hudební formy. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1955. 493 s.\\
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: Bärenreiter, 2002. \\
PINCAS, Stéphane; LOISEAU, Marc. Dějiny reklamy. [s.l.]: Slovart, 2009. 336 s. ISBN 978-80-7391-266-6.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. Zlaté časy české reklamy. [s.l.]: Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-715-1.\\
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 3. rozšířené a aktualizované vydání. [s.l.]: Grada, 2007. 294 s. ISBN 80-247-2196-1.\\
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vydání. Praha: Editio Bärenreiter, 2007. 200 s. ISBN 80-86385-21-3.\\