Diplomová práce se zabývá využitím mezikrajské a mezinárodní pomoci sil a prostředků záchranných složek při povodních. První část popisuje legislativní podmínky, koordinaci, kapacity, monitorovací prostředky a informační nástroje v České republice, Evropské unii a OSN. Druhá část obsahuje případové studie povodní v Srbsku, Bosně a Hercegovině a Chorvatsku 2014 a v České republice 2002. Tyto studie jsou zaměřeny na reakci mechanismů civilní ochrany EU. Další část práce popisuje a srovnává tři moduly vysokokapacitního čerpání. Cílem poslední části je navržení optimalizace umístění modulů v Evropské unii.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with using of interregional and international aid forces and means of rescue services during floods. The first chapter describes Civil Protection legislative conditions, coordination, capacity, monitoring tools and information support in the Czech republic, EU and UN. The second capter contains cases study "Floods in BiH, Serbia and Croatia 2014", "Floods in Czech republic 2002". The case studies are focused on EU Civil Protection Mechanism response. Other part describes and compares three High capacity pumping teams. Aim of the last part is design optimization of emplacement of the modules in EU.
Klíčová slova
povodně, záchranný odřad, legislativa civilní ochrany EU, moduly civilní ochrany, síly a prostředky pro záchranné práce
Klíčová slova v angličtině
floods, the rescue team, EU Civil Protection legislativ, Emergency Response Capacity, EU Civil Protection modules
Rozsah průvodní práce
139 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím mezikrajské a mezinárodní pomoci sil a prostředků záchranných složek při povodních. První část popisuje legislativní podmínky, koordinaci, kapacity, monitorovací prostředky a informační nástroje v České republice, Evropské unii a OSN. Druhá část obsahuje případové studie povodní v Srbsku, Bosně a Hercegovině a Chorvatsku 2014 a v České republice 2002. Tyto studie jsou zaměřeny na reakci mechanismů civilní ochrany EU. Další část práce popisuje a srovnává tři moduly vysokokapacitního čerpání. Cílem poslední části je navržení optimalizace umístění modulů v Evropské unii.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with using of interregional and international aid forces and means of rescue services during floods. The first chapter describes Civil Protection legislative conditions, coordination, capacity, monitoring tools and information support in the Czech republic, EU and UN. The second capter contains cases study "Floods in BiH, Serbia and Croatia 2014", "Floods in Czech republic 2002". The case studies are focused on EU Civil Protection Mechanism response. Other part describes and compares three High capacity pumping teams. Aim of the last part is design optimization of emplacement of the modules in EU.
Klíčová slova
povodně, záchranný odřad, legislativa civilní ochrany EU, moduly civilní ochrany, síly a prostředky pro záchranné práce
Klíčová slova v angličtině
floods, the rescue team, EU Civil Protection legislativ, Emergency Response Capacity, EU Civil Protection modules
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Ladislav Karda
Současný stav
1. Události v posledních desetiletích ukazují, že častěji než v minulosti dochází k povodním velkých rozsahů, které překračují hranice regionů (krajů) i států. Pokud na jejich úspěšné zvládnutí nestačí standardní mechanismy, je nutné vyžádání mezikrajské nebo mezistátní pomoci. Česká republika je od roku 2004 součástí Evropské unie, v EU je poskytování pomoci koordinováno Evropským střediskem reakce na mimořádné situace ERCC. Česká republika též může poskytovat, nebo žádat pomoc od úřadu OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA). Proto je důležité znát kdo, jak a o jakou pomoc může požádat.
Mezikrajská a mezinárodní pomoc sil a prostředky pro záchranné a likvidační práce je řešena předpisy ČR a EU.
2. Cíle diplomové práce:
a) Návrh zásad poskytování, forem a okolností využití mezikrajské a mezinárodní pomoci sil a prostředků při povodních.
b) Vymezení a popis hlavních nástrojů mechanismu pomoci členských států Evropské unie tzv. Modulů civilní ochrany využitelných při povodních.
c) Návrh optimalizace využití sil a prostředků mezikrajské a mezinárodní pomoci.
3. Hypotézy:
a) Návaznost právních předpisů a postupů týkající se dané problematiky z pohledu České republiky a Evropské unie je dostatečná.
b) Při včasném a efektivním využití mezikrajské a mezinárodní pomoci sil a prostředků složek by nedošlo k výraznému nárůstu škod vzniklých nedostatkem sil a prostředků.
c) Stávající praxe při vyžadování mezinárodní a mezikrajské pomoci neodpovídá silám a prostředkům sousedních krajů a států.
4. Popis metodiky:
a) Analýza a rešerše právních norem, interních nařízení a odborné literatury v ČR a v Evropské unii.
b) Analýza poznatků z oblastí postižených povodní; Pro zjištění potřebných dat budou použity strukturované individuální rozhovory s členy krizových štábů, HZS krajů a MV GŘ HZS ČR. Do všech kapitol práce budou zahrnuty podklady z konzultací s odborníky v dané oblasti.
V praktické části práce bude proveden vlastní kvalitativní výzkum, který bude vyhodnocen metodou analýzy kvalitativních dat.
Bude provedena komparace dat krajů a států poskytujících síly a prostředky.
5. Předpokládané využití v praxi: Využití výsledků práce jako studijního materiálu pro zájemce o tuto problematiku, pro úředníky ve státní správě a veřejné samosprávě a pro krizové manažery. Práce bude nabídnuta MV GŘ HZS ČR a oddělením krizového řízení krajských úřadů. Zpracované podklady lze také využít jako součást mimořádných opatření při vzniku povodní a ke zvýšení informovanosti občanů, zasahujících složek IZS a povodňových orgánů.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Ladislav Karda
Současný stav
1. Události v posledních desetiletích ukazují, že častěji než v minulosti dochází k povodním velkých rozsahů, které překračují hranice regionů (krajů) i států. Pokud na jejich úspěšné zvládnutí nestačí standardní mechanismy, je nutné vyžádání mezikrajské nebo mezistátní pomoci. Česká republika je od roku 2004 součástí Evropské unie, v EU je poskytování pomoci koordinováno Evropským střediskem reakce na mimořádné situace ERCC. Česká republika též může poskytovat, nebo žádat pomoc od úřadu OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA). Proto je důležité znát kdo, jak a o jakou pomoc může požádat.
Mezikrajská a mezinárodní pomoc sil a prostředky pro záchranné a likvidační práce je řešena předpisy ČR a EU.
2. Cíle diplomové práce:
a) Návrh zásad poskytování, forem a okolností využití mezikrajské a mezinárodní pomoci sil a prostředků při povodních.
b) Vymezení a popis hlavních nástrojů mechanismu pomoci členských států Evropské unie tzv. Modulů civilní ochrany využitelných při povodních.
c) Návrh optimalizace využití sil a prostředků mezikrajské a mezinárodní pomoci.
3. Hypotézy:
a) Návaznost právních předpisů a postupů týkající se dané problematiky z pohledu České republiky a Evropské unie je dostatečná.
b) Při včasném a efektivním využití mezikrajské a mezinárodní pomoci sil a prostředků složek by nedošlo k výraznému nárůstu škod vzniklých nedostatkem sil a prostředků.
c) Stávající praxe při vyžadování mezinárodní a mezikrajské pomoci neodpovídá silám a prostředkům sousedních krajů a států.
4. Popis metodiky:
a) Analýza a rešerše právních norem, interních nařízení a odborné literatury v ČR a v Evropské unii.
b) Analýza poznatků z oblastí postižených povodní; Pro zjištění potřebných dat budou použity strukturované individuální rozhovory s členy krizových štábů, HZS krajů a MV GŘ HZS ČR. Do všech kapitol práce budou zahrnuty podklady z konzultací s odborníky v dané oblasti.
V praktické části práce bude proveden vlastní kvalitativní výzkum, který bude vyhodnocen metodou analýzy kvalitativních dat.
Bude provedena komparace dat krajů a států poskytujících síly a prostředky.
5. Předpokládané využití v praxi: Využití výsledků práce jako studijního materiálu pro zájemce o tuto problematiku, pro úředníky ve státní správě a veřejné samosprávě a pro krizové manažery. Práce bude nabídnuta MV GŘ HZS ČR a oddělením krizového řízení krajských úřadů. Zpracované podklady lze také využít jako součást mimořádných opatření při vzniku povodní a ke zvýšení informovanosti občanů, zasahujících složek IZS a povodňových orgánů.
Seznam doporučené literatury
1. ROUDNÝ, R., LINHART, P. Krizový management I : Ochrana obyvatelstva, mimořádné události. Pardubice : 2004. Univerzita Pardubice. 97 s. ISBN 80-7194-674-5.
2. ANTUŠÁK, E.: Krizový management: hrozby krize příležitosti. Česká republika: Wolters Kluwer. 2009. ISBN: 978-80-735-7488-8.
3. REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ J.: Financování a kontrola jako důležité nástroje zvládání mimořádných událostí velkého rozsahu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 119 s. ISBN: 80 210 3621 4.
4. VYMĚTAL, Š.: Krizová komunikace a komunikace rizika. 1.vyd. Praha: Grada publishing, 2009. ISBN: 978-80-247-2510-9.
5. Zákon č. 151/2010 Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů
6. Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva
7. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
8. Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů
9. Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS a o změně některých zákonů.
10. Povodňové plány krajů ČR
11. Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
Seznam doporučené literatury
1. ROUDNÝ, R., LINHART, P. Krizový management I : Ochrana obyvatelstva, mimořádné události. Pardubice : 2004. Univerzita Pardubice. 97 s. ISBN 80-7194-674-5.
2. ANTUŠÁK, E.: Krizový management: hrozby krize příležitosti. Česká republika: Wolters Kluwer. 2009. ISBN: 978-80-735-7488-8.
3. REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ J.: Financování a kontrola jako důležité nástroje zvládání mimořádných událostí velkého rozsahu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 119 s. ISBN: 80 210 3621 4.
4. VYMĚTAL, Š.: Krizová komunikace a komunikace rizika. 1.vyd. Praha: Grada publishing, 2009. ISBN: 978-80-247-2510-9.
5. Zákon č. 151/2010 Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů
6. Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva
7. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
8. Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů
9. Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS a o změně některých zákonů.
10. Povodňové plány krajů ČR
11. Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)