Informace o kvalifikační práci Zoorehabilitace: Canisterapie, terapeutický pes, zkoušky, vliv psa na klima třídy a využití v základních a speciálních školách.
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Zoorehabilitace: Canisterapie, terapeutický pes, zkoušky, vliv psa na klima třídy a využití v základních a speciálních školách.
Hlavní téma v angličtině
Animal Assisted Therapy (AAT): Therapy Dog, Exams, the Dog's influence on the classroom climate and the Employment of AAT in Primary and Special Schools.
Název dle studenta
Zoorehabilitace: Canisterapie, terapeutický pes, zkoušky, vliv psa na klima třídy a využití v základních a speciálních školách.
Název dle studenta v angličtině
Animal Assisted Therapy (AAT): Therapy Dog, Exams, the Dog's influence on the classroom climate and the Employment of AAT in Primary and Special Schools.
Tato práce vznikla za účelem seznámení s canisterapií a prozkoumání možností jejího zapojení v pedagogickém prostředí, při výuce dětí a dětí s postižením. V teoretické části práce jsou popsány základní principy zooterapie, spolu s jejími formami a metodami. Dále se v práci zabývám canisterapeutickými zkouškami, přípravou a jejich průběhem. V neposlední řadě je pak pozornost zaměřena na terapeutického psa. Jaké musí mít povahové rysy, na co musí být připravený a jak nejlépe vybrat štěně za využití testů osobnosti štěňat.
V praktické části práce se zabývám zapojením canisterapie na základní škole a speciální škole pro děti s postižením. Výsledky z pozorování a vyhodnocení prospěšnosti canisterapie ve výuce jsou popsané v závěru práce.
Anotace v angličtině
The purpose of this diploma work is to introduce zootherapy and therapy dog and to determine the possibilities of employing therapy dogs in education of children in elementary and special schools. The theoretical part of the thesis deals with the description of zootherapy, its forms and methods. It also deals with preparation and exams for therapists. Lastly there is a section on therapy dogs, their personality and preparation for this field of work. You can also find some information on how to choose the best puppy using the puppy aptitude test.
The practical part of this thesis deals with the employment of animal assisted therapy at normal and speial schools. The results had been achieved through interviews that I had made with therapists who use dogs at schools and also through obseration during those classes.
Klíčová slova
zooterapie, animoterapie, canisterapie, canisterapeut, canisterapeutka, terapeutický pes, pes, asistenční pes, základní škola, speciální škola, děti
Klíčová slova v angličtině
zootherapy, dog therapy, dog assistants, elementary school, special school, dog therapist, children
Rozsah průvodní práce
129 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce vznikla za účelem seznámení s canisterapií a prozkoumání možností jejího zapojení v pedagogickém prostředí, při výuce dětí a dětí s postižením. V teoretické části práce jsou popsány základní principy zooterapie, spolu s jejími formami a metodami. Dále se v práci zabývám canisterapeutickými zkouškami, přípravou a jejich průběhem. V neposlední řadě je pak pozornost zaměřena na terapeutického psa. Jaké musí mít povahové rysy, na co musí být připravený a jak nejlépe vybrat štěně za využití testů osobnosti štěňat.
V praktické části práce se zabývám zapojením canisterapie na základní škole a speciální škole pro děti s postižením. Výsledky z pozorování a vyhodnocení prospěšnosti canisterapie ve výuce jsou popsané v závěru práce.
Anotace v angličtině
The purpose of this diploma work is to introduce zootherapy and therapy dog and to determine the possibilities of employing therapy dogs in education of children in elementary and special schools. The theoretical part of the thesis deals with the description of zootherapy, its forms and methods. It also deals with preparation and exams for therapists. Lastly there is a section on therapy dogs, their personality and preparation for this field of work. You can also find some information on how to choose the best puppy using the puppy aptitude test.
The practical part of this thesis deals with the employment of animal assisted therapy at normal and speial schools. The results had been achieved through interviews that I had made with therapists who use dogs at schools and also through obseration during those classes.
Klíčová slova
zooterapie, animoterapie, canisterapie, canisterapeut, canisterapeutka, terapeutický pes, pes, asistenční pes, základní škola, speciální škola, děti
Klíčová slova v angličtině
zootherapy, dog therapy, dog assistants, elementary school, special school, dog therapist, children
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části této práce je seznámení s pojmem canisterapie, jakožto součásti zooterapie, její vznik, využití a účinky. Diplomant se bude věnovat tématu "Terapeutický pes" a všem podrobnostem, které do něj spadají, tzn.: etologie psa, příprava psa na zkoušky, testování reakcí psů ve specifických situacích, prevence úrazu psem. Dále se bude zabývat tématem využití psa při edukaci žáků v běžné ZŠ a při edukaci žáků ve speciálních školách. Zaměří se také na terapeuta samotného a jeho přípravu na tuto činnost.\\
V praktické části práce se diplomant bude s canisterapeutkou formou pozorování zabývat možnostmi zapojení psa do výuky dětí v ZŠ a jeho vliv na zlepšení klimatu ve třídě. Dále bude diplomant zkoumat využití a vliv terapeutického psa při práci s dětmi, které trpí různými poruchami (ADHD, dyslexie, poruchy motoriky, řeči) a dětmi s mentálním postižením a jak psa zapojit a přispět ke zlepšení daných poruch. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů s canisterapeutkami vyhodnotí student vliv a výhody využití psa při výuce. Závěrem práce je zhodnocení teoretické a praktické části a vlastní doporučení autora k aplikování canisterapie v základních a speciálních školách.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části této práce je seznámení s pojmem canisterapie, jakožto součásti zooterapie, její vznik, využití a účinky. Diplomant se bude věnovat tématu "Terapeutický pes" a všem podrobnostem, které do něj spadají, tzn.: etologie psa, příprava psa na zkoušky, testování reakcí psů ve specifických situacích, prevence úrazu psem. Dále se bude zabývat tématem využití psa při edukaci žáků v běžné ZŠ a při edukaci žáků ve speciálních školách. Zaměří se také na terapeuta samotného a jeho přípravu na tuto činnost.\\
V praktické části práce se diplomant bude s canisterapeutkou formou pozorování zabývat možnostmi zapojení psa do výuky dětí v ZŠ a jeho vliv na zlepšení klimatu ve třídě. Dále bude diplomant zkoumat využití a vliv terapeutického psa při práci s dětmi, které trpí různými poruchami (ADHD, dyslexie, poruchy motoriky, řeči) a dětmi s mentálním postižením a jak psa zapojit a přispět ke zlepšení daných poruch. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů s canisterapeutkami vyhodnotí student vliv a výhody využití psa při výuce. Závěrem práce je zhodnocení teoretické a praktické části a vlastní doporučení autora k aplikování canisterapie v základních a speciálních školách.
Seznam doporučené literatury
ALDINGTON, E. H. W. O psí duši Povaha, psychologie a chování psa. Překl. A. Krejčí. 8. nezměněné vydání. České Budějovice: Dona, 1999.ISBN 80-86136-47-7.\\
FEJKUSOVÁ,H.,MIČULKOVÁ, O., Canisterapie v praxi. Vydáno za pomoci sdružení Podané ruce.\\
FINE, A.: Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. 1. vyd. USA, Kalifornie: Academic Press, 2000. 481 s. ISBN 0-12-256475-8.\\
FRANČEOVÁ, E.: Co je vlastně asistenční pes? SPMP OV Praha 5, 2005.\\
GALAJDOVÁ, L., Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie.Praha: Grada,1999.\\ ISBN 80-7169-789-3.
NERANDŽIČ, Z.: Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. Albatros a. s., 2006.\\
SVOBODOVÁ, I.: Výběr psa pro canisterapii aneb genetika je věda komplikovaná. In sborník přípěvků z Mezinárodní seminář o zooterapiích pořádaný dne 25.6. - 27.6. 2004 v Brně 1.vydání. Brno.\\
VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.\\
http://www.en.esaat.org/
Seznam doporučené literatury
ALDINGTON, E. H. W. O psí duši Povaha, psychologie a chování psa. Překl. A. Krejčí. 8. nezměněné vydání. České Budějovice: Dona, 1999.ISBN 80-86136-47-7.\\
FEJKUSOVÁ,H.,MIČULKOVÁ, O., Canisterapie v praxi. Vydáno za pomoci sdružení Podané ruce.\\
FINE, A.: Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. 1. vyd. USA, Kalifornie: Academic Press, 2000. 481 s. ISBN 0-12-256475-8.\\
FRANČEOVÁ, E.: Co je vlastně asistenční pes? SPMP OV Praha 5, 2005.\\
GALAJDOVÁ, L., Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie.Praha: Grada,1999.\\ ISBN 80-7169-789-3.
NERANDŽIČ, Z.: Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. Albatros a. s., 2006.\\
SVOBODOVÁ, I.: Výběr psa pro canisterapii aneb genetika je věda komplikovaná. In sborník přípěvků z Mezinárodní seminář o zooterapiích pořádaný dne 25.6. - 27.6. 2004 v Brně 1.vydání. Brno.\\
VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.\\
http://www.en.esaat.org/