Diplomová práce na téma Komiksová parafráze literární předlohy Julese Verna se skládá z teoretické a praktické časti. Teoretická část se zabývá osobností spisovatele Julese Verna, jeho knižní tvorbou a jeho vlivu na žánr science fiction. Dále je práce zaměřena na prezentaci adaptací knihy Dvacet tisíc mil pod mořem. Závěr teoretické části se věnuje komiksu jako výtvarnému prostředku. Obsahem praktické části je realizace souboru kreseb v podobě komiksu, dokumentace o průběhu práce je součástí obrazové přílohy I. - IV.
Anotace v angličtině
This master thesis called Comics Paraphrase of Jules Verne´s Original Book consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on the personality of Jules Verne, his literary works and his influence on the genre of science fiction. The thesis is also dealing with adaptations of the book Twenty Thousand Leagues under the Sea. The final section of the theoretical part is presenting comics as an art form. The practical part consists of a realization of a set of drawings in the form of a comic book, a documentation of the drawing workflow is a part of annex I. - IV.
Klíčová slova
Jules Verne, literární adaptace, science fiction, komiks
Diplomová práce na téma Komiksová parafráze literární předlohy Julese Verna se skládá z teoretické a praktické časti. Teoretická část se zabývá osobností spisovatele Julese Verna, jeho knižní tvorbou a jeho vlivu na žánr science fiction. Dále je práce zaměřena na prezentaci adaptací knihy Dvacet tisíc mil pod mořem. Závěr teoretické části se věnuje komiksu jako výtvarnému prostředku. Obsahem praktické části je realizace souboru kreseb v podobě komiksu, dokumentace o průběhu práce je součástí obrazové přílohy I. - IV.
Anotace v angličtině
This master thesis called Comics Paraphrase of Jules Verne´s Original Book consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on the personality of Jules Verne, his literary works and his influence on the genre of science fiction. The thesis is also dealing with adaptations of the book Twenty Thousand Leagues under the Sea. The final section of the theoretical part is presenting comics as an art form. The practical part consists of a realization of a set of drawings in the form of a comic book, a documentation of the drawing workflow is a part of annex I. - IV.
Klíčová slova
Jules Verne, literární adaptace, science fiction, komiks
TEORETICKÁ ČÁST:
1. Život a dílo - Jules Verne
2. Komiks jako výtvarný prostředek
Teoretická část práce se bude zabývat literárním dílem Julese Verna a jeho vlivem na žánr science fiction. Dále se bude zabývat výtvarnou formou komiksu, jako prostředku k adaptaci klasického příběhu do nové výtvarné podoby. Na tomto základě bude vytvořen koncept pro realizaci praktické části práce.
PRAKTICKÁ ČÁST:
1. Vyjádření námětu kresbou studijní i finálními kresebnými kompozicemi pro formát komiksové knihy.
2. Adaptace knižního příběhu 20 000 mil pod mořem, do formy scénáře, užitého pro realizaci komiksu.
3. Realizace finální podoby komiksu.
Praktickou část bude tvořit soubor kreseb na téma 20 000 mil pod mořem, na jejichž základě bude vypracováno komiksové zpracování původní knihy.
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
1. Život a dílo - Jules Verne
2. Komiks jako výtvarný prostředek
Teoretická část práce se bude zabývat literárním dílem Julese Verna a jeho vlivem na žánr science fiction. Dále se bude zabývat výtvarnou formou komiksu, jako prostředku k adaptaci klasického příběhu do nové výtvarné podoby. Na tomto základě bude vytvořen koncept pro realizaci praktické části práce.
PRAKTICKÁ ČÁST:
1. Vyjádření námětu kresbou studijní i finálními kresebnými kompozicemi pro formát komiksové knihy.
2. Adaptace knižního příběhu 20 000 mil pod mořem, do formy scénáře, užitého pro realizaci komiksu.
3. Realizace finální podoby komiksu.
Praktickou část bude tvořit soubor kreseb na téma 20 000 mil pod mořem, na jejichž základě bude vypracováno komiksové zpracování původní knihy.
Seznam doporučené literatury
AMBROSE, Gavin - HARRIS, Paul. Grafický design: designové myšlení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 192 s. Základy designu. ISBN 978-80-251-3245-6.
AMBROSE, Gavin - HARRIS, Paul. Grafický design: tisk a dokončovací práce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 176 s. Základy designu. ISBN 978-80-251-2968-5.
AMBROSE, Gavin - HARRIS, Paul. Layout: velký průvodce grafickou úpravou. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009. 193 s. ISBN 978-80-251-2165-8.
BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník : (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997. 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FEHÉR, György. Anatomie pro výtvarníky. 1. české vyd. Praha: Slovart, 1999. 603 s. ISBN: 80-7209-180-8.
GROENSTEEN, Thierry. Stavba komiksu. Vyd. 1. Brno: Host - vydavatelství, s.r.o., 2005. ISBN 80-7294-141-0.
GROSLIER, Bernard Philippe. Světové dějiny umění: malířství, sochařství, architektura, užité umění. České vyd. 2., upr., V Ottově nakladatelství 1. Praha: Ottovo nakladatelství v divizi Cesty, 2004. 784 s. ISBN 80-7181-936-0.
KOS, Jaroslav. Anatomie člověka pro výtvarníky. 1.vyd. Praha: Aventinum, 1996. 168 s. ISBN: 80-85277-98-0.
KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla I. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1986.
KULKA, Jiří. Psychologie umění :(obecné základy). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1991. ISBN: 80-04-23694-4.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 435 s. ISBN: 978-80-247-2329-7 (váz.)
OLŠA, Jaroslav. Encyklopedie literatury science fiction. Praha: AFSF : H & H, 1995. 555 s. ISBN 80-85390-33-7.
OSBORNE, Richard. Seznamte se? Teorie umění. 1.vyd. Praha: Portal, 2008. 191 s. ISBN: 978-80-7367-370-3.
PECINA, Martin. Knihy a typografie. 2. vyd., rozš. Brno: Host, 2012. 308 s. ISBN 978-80-7294-813-0.
VERNE, Jules. Dvacet tisíc mil pod mořem. 1. vyd. v nakl. Levné knihy KMa. Praha: Levné knihy KMa, 2005. 592 s. ISBN 80-7309-204-2.
Seznam doporučené literatury
AMBROSE, Gavin - HARRIS, Paul. Grafický design: designové myšlení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 192 s. Základy designu. ISBN 978-80-251-3245-6.
AMBROSE, Gavin - HARRIS, Paul. Grafický design: tisk a dokončovací práce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 176 s. Základy designu. ISBN 978-80-251-2968-5.
AMBROSE, Gavin - HARRIS, Paul. Layout: velký průvodce grafickou úpravou. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009. 193 s. ISBN 978-80-251-2165-8.
BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník : (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997. 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FEHÉR, György. Anatomie pro výtvarníky. 1. české vyd. Praha: Slovart, 1999. 603 s. ISBN: 80-7209-180-8.
GROENSTEEN, Thierry. Stavba komiksu. Vyd. 1. Brno: Host - vydavatelství, s.r.o., 2005. ISBN 80-7294-141-0.
GROSLIER, Bernard Philippe. Světové dějiny umění: malířství, sochařství, architektura, užité umění. České vyd. 2., upr., V Ottově nakladatelství 1. Praha: Ottovo nakladatelství v divizi Cesty, 2004. 784 s. ISBN 80-7181-936-0.
KOS, Jaroslav. Anatomie člověka pro výtvarníky. 1.vyd. Praha: Aventinum, 1996. 168 s. ISBN: 80-85277-98-0.
KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla I. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1986.
KULKA, Jiří. Psychologie umění :(obecné základy). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1991. ISBN: 80-04-23694-4.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 435 s. ISBN: 978-80-247-2329-7 (váz.)
OLŠA, Jaroslav. Encyklopedie literatury science fiction. Praha: AFSF : H & H, 1995. 555 s. ISBN 80-85390-33-7.
OSBORNE, Richard. Seznamte se? Teorie umění. 1.vyd. Praha: Portal, 2008. 191 s. ISBN: 978-80-7367-370-3.
PECINA, Martin. Knihy a typografie. 2. vyd., rozš. Brno: Host, 2012. 308 s. ISBN 978-80-7294-813-0.
VERNE, Jules. Dvacet tisíc mil pod mořem. 1. vyd. v nakl. Levné knihy KMa. Praha: Levné knihy KMa, 2005. 592 s. ISBN 80-7309-204-2.